Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ultimate 2,15M byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ultimate 2,15M byggetråd

    Som tittelen sier så blir dette en byggetråd av en Ultimate fra EMHW - STARTSEITE
    Eureka RC v/Kjell Aanvik hentet modellen hjem til Norge til en hyggelig pris!
    Formålet ved byggingen er at modellen skal bli en del lettere enn mange andre jeg har sett og lest byggetråder om. De oppgis vekter fra 11,5 kg til 13,5 kg hvor flesteparten syntes å ligge rundt 12 kg. Motorer som blir brukt er ZDZ 100, 3w 106, DA 100 og DA 85. Målet mitt er å komme under 10,5 kg med en 3w 85 i snuta med en MTW cannister.
    Servoer blir Savox 1256 på balanse og høyderor, mens sideroret får 1 stk Jr 8711.
    Kommer til å modifisere byggesettet der jeg kan for å spare vekt, samt bytte understell,vingerør og div deler med carbon. Ingen powerbox, bare en bryter med 2 stk lette Lipo pakker til som strømforsyning til servoer + egen Lipo til tenning.
    Fargeskjema og klistremerker er kjøpt inn ligger klart!
    Bytter ut de "printkort" rorhornene med Aeroworks rorhorn, og bruker titanlinker med balllink i hver ende på alle ror, sideror blir pull-pull.

    Vingespenn 2,15m
    Lengde ca 2,35m oppgitt, men de som har målt sier 2,45m.

    Let the game begin
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    De første bildene kommer!
    Alle delene til kroppen og alle vingeribbene er trykket ut og ligger strødd på bordet, litt kaos nå!
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Hei, hvor kjøper du klistremerker da?
      Yngve Sekkenes

      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

      Comment


      • #4
        Originally posted by sekkenes View Post
        Hei, hvor kjøper du klistremerker da?

        Herfra : http://www.badbradgraphics.com/index.html
        Han lager alt mulig du måtte ønske!
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Fin størrelse det der...

          Originally posted by Olavjoergensen View Post
          Som tittelen sier så blir dette en byggetråd av en Ultimate fra EMHW - STARTSEITE
          Eureka RC v/Kjell Aanvik hentet modellen hjem til Norge til en hyggelig pris!
          Formålet ved byggingen er at modellen skal bli en del lettere enn mange andre jeg har sett og lest byggetråder om. De oppgis vekter fra 11,5 kg til 13,5 kg hvor flesteparten syntes å ligge rundt 12 kg. Motorer som blir brukt er ZDZ 100, 3w 106, DA 100 og DA 85. Målet mitt er å komme under 10,5 kg med en 3w 85 i snuta med en MTW cannister.
          Servoer blir Savox 1256 på balanse og høyderor, mens sideroret får 1 stk Jr 8711.
          Kommer til å modifisere byggesettet der jeg kan for å spare vekt, samt bytte understell,vingerør og div deler med carbon. Ingen powerbox, bare en bryter med 2 stk lette Lipo pakker til som strømforsyning til servoer + egen Lipo til tenning.
          Fargeskjema og klistremerker er kjøpt inn ligger klart!
          Bytter ut de "printkort" rorhornene med Aeroworks rorhorn, og bruker titanlinker med balllink i hver ende på alle ror, sideror blir pull-pull.

          Vingespenn 2,15m
          Lengde ca 2,35m oppgitt, men de som har målt sier 2,45m.

          Let the game begin
          Har en treferdig Bellanca fra samme produsent.. (vsp. 2.55m) Min skal trekkes med nylon.
          Blir spennende å følge med den du har!
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            Spennende prosjekt. Kommer til å følge denne nøye, da jeg er en ultimate-fan Ikke vær sparsom på bilder!
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Skal ta mye bilder jeg, bare jeg kommer i gang med byggingen.
              Håper å komme i gang i løpet av uka, er jo klart for å bygge men jeg er blitt syk så foreløpig så pleies kroppen i senga.

              Modellen skal trekkes i monokote da dette trekket er utroliglett, det oppgis samme vekt som på de gjennomsiktige trekkene på det trekket jeg har. Tenkte å holde "fargeskjemaet" litt hemmelig inntil videre.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Endelig er byggingen i gang, begynner med vinger da disse er kjekke å ha når kroppen skal bygges.
                Vingene er helt utrolig enkle å bygge, definitivt de letteste jeg har vært borti å bygge.
                Det følger med isopor former som har den rette formen som vingen skal ha. Vinge sheetingen er også et eneste stort stykke balsa som man begynner med å legge i denne isoporformen.
                Etter det så legges vingeribber, mainspar, leading og trailing edge oppi med litt lim på, festet med nåler og vips så er man klar til å lime på topp sheetingen og 1 vingehalvdel er ferdig.
                Skal også legges inn forsterkinger for vingestruts inne i vingen + vingerør.
                Attached Files
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Litt flere bilder.
                  Motoren blir kjørt inn om dagen i bukk, har ca 10 timer gangtid nå, stopper på ca 15 timer.
                  3w sier 4-5 timer for motoren er delvis innkjørt, men ca 12-20 timer før den løsner helt.
                  Det er jo forferdelig mange flyturer før motoren er innkjørt om man skal se slik på det så jeg valgte å gjøre det på bakken denne gangen. Setter turtallet etter anbefalingene fra 3w manualen
                  Attached Files
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Bensintanken og siderors servoen fra denne tråden skal inn (Tips & triks om vektreduksjon): Tips & triks for vektreduksjon! - (MFN) ModellflyNytt.no
                    Noen bilder av batteriene som skal brukes også
                    Attached Files
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Øvrevingen gikk i limet også!
                      Det er veldig viktig at sheetingen er limt på alle punkter da denne utgjør en del av styrken i vingen, har derfor limt denne svært nøye med masse klyper,nåler og vekter til hjelp!
                      Fått et bra tempo på vingebyggingen hvertfall Balanseror blir også bygget på samme prinsipp som vingene med hele lag med sheeting, disse lager jeg litt innimellom når vingene tørker.
                      Attached Files
                      Last edited by Olavjoergensen; 01-03-10, 21:39.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Noen bilder av balansrerorene også!
                        Attached Files
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          4 vingehalvdeler er ferdig! Balanserorene er også bygget men trenger å pusses til!
                          Ikke så mye gjort i dag, men alle monner drar!
                          Attached Files
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Imponert over motivasjonen til dere som driver med bygging fra fyrstikker til ferdig
                            maskin jeg. Stå på !

                            Comment


                            • #15
                              Hehe, er jo litt rart det der med bygginga. Får jo kjøpt en ARF billigere enn et slikt byggesett om man bare ville ha flydd. Den store motivasjonsfaktoren i denne omgang er å få bygget noe som er veldig lett, og det ville ikke gått med en ARF slik jeg gjør nå.
                              1/3 av alt trevirke i kroppen fjernes helt enkelt og greit, materiale fjernes på steder i vingen hvor jeg anser det som trygt å ta vekk noe. Absolutt alt av skruer,rør, understell osv blir byttet ut med alu og titan skruer og carbon rør og understell. Motordomen skal bli bygget meget lett og sterkt, 1-syl motor, lett cannister, lette servoer, meget lette batterier, skal gjøre et forsøk på å støpe meg en canopy i carbon eller carbon/kevlar.... og sikkert flere ting til. Har fått litt hjelp av "Sensei" fra Flying Giants som er en ekstremt dyktig bygger. Den ene Extra`n han har på 3,1 meter veier rundt 12,5 kg flyklar Tror Yak`n hans på 4,65 meter skulle havne på ca 23 kg. Ekstremt lett med andre ord, og han flyr i tillegg noe helt j.... Helt utrolig at det holder. Gubben mener jeg jobber med materialvalg og konstruksjons teknikker på NASA og har gjort det siden tidlig på 80 tallet så noe kan han vel....
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              Working...
                              X