Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bjeff med hovedrolle i Nasjonalgalleriet på NRK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bjeff med hovedrolle i Nasjonalgalleriet på NRK

    Er det noen som så dette da?

    Anders Eiebakke aka Bjeff her på forumet har en hovedrolle i det siste programmet i "Nasjonalgalleriet" på NRK TV. Det handler om ny teknologi og kunst. Det er spesielt droner som står i sentrum her. Hele prorammet er severdig, men her er sekvensene som kanskje interesserer mest:

    10. mars 2014

    10. mars 2014
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Interessant dette her. Kommet noen reaksjoner på noe av noe slag?

    Mulig jeg er lite reflektert, men må jo være lov å spørre... Hva er det kunstneriske her?
    Tingene man lager? Resultatet av filmene?

    Kunst eller ei, så er det veldig artig å se på alt det Bjeff får til. Liten tvil om
    at det er mye kunnskap der.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Fett, da kan jeg kalle meg kunstner sammen med resten av hurven her
      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
      EF Yak-54. 110"
      EF MXS 83"
      GB Yak-55 2,2m

      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
      Takk til:
      Autopartner.se
      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kenolang View Post
        Fett, da kan jeg kalle meg kunstner sammen med resten av hurven her
        Gjerne for meg, men det vil nok lønne seg med fem-seks års høyskoleutdanning. Husk at jobben inkluderer å stille ut f.eks. tegninger, installasjoner, video, foto, performance, osv osv. Det er nok viktigere å ha innsikt i formalestetikk, kunsthistorie og kunstteori, enn å være god til å fly modellfly Xillian; litt av svaret på spørsmålet mitt er allerede nevnt, men det programlederen nevner noen ganger er verk som har vært utstilt i bl.a. den europeiske kunstbiennalen Manifesta (2010), Høstutstillingen (2012), og Palais de Tokio (2012). I form av videoinstallasjoner, tegninger, objekter osv. Selv ser jeg på prosessen som en slags kontinuerlig research, der jeg også skriver og publiserer tekster i kataloger, magasiner og bøker. Dessuten deltar jeg også av og til i en performancegruppe som bl.a. har vist stykker i Berlin. For tiden jobber jeg med et utsmykkingsoppdrag, der en måke-drone skal monteres i et bygg (det måke-inspirerte flyet jeg holder i hånda i programmet er prototypen, den ferdige vil ha en annen finish).
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Jeg tenkte litt omvendt og fant heller ut hva definisjonen på kunst er
          Mye lettere da, og du er nok innafor ja

          Ellers er det jo bare nok et bevis på at RC er yndet av all slags folk, og det likær vi.
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Du får søke om kunstnerlønn Kenolang, betalt for å fly droner og modellfly
            Statens garantiinntekt for kunstnere – Wikipedia

            Comment


            • #7
              Too late, den ordningen er utfaset. Dere må søke stipend hvert år. Jeg som fikk garantiinntekt i ung alder, beholder den til jeg er 65 (det er endel feil i wiki´en). Og jeg fikk det ikke fordi jeg er god til å fly modellfly. Forøvrig kan dere trøste dere med at det er omtrent like sært å fly modellfly i kunstmiljøet, som det er å være kunstner i modellflymiljøet.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                .... Forøvrig kan dere trøste dere med at det er omtrent like sært å fly modellfly i kunstmiljøet, som det er å være kunstner i modellflymiljøet.
                He he - innertier!

                Comment


                • #9
                  Virker som noen har litt manglende forståelse av kunst. Om du kjøper noen pensler, maling og lerret så er du ikke kunstner for det. Jeg har vært så heldig å få sett en av utstillingene som Bjeff har hatt, og når du ser dette utstilt så skjønner man bedre hvorfor det kalles kunst.

                  Synes at noen av kommentarene ovenfor er rimelige "teite" og vitner om fjortis holdning til ting som ikke nødvendigvis er elg i solnedgang eller gråtende sigøynerpiker.

                  Stå på Bjeff - du har min fulle respekt.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Artig å se. Leonardo da Vinci siger inn i hode mitt
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Hei..jeg er jo litt kunstner jeg også..så gamle Integralen min stod langs veggen der!! morro stå på Anders
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Hyggelig at noen syns det er interessant Tror Integralen har det bra, i et givende miljø
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • #13
                          Det som ved første øyekast oppfattes som "ikkekunst" kan fort vise seg å være veldig gode arbeider, rett og slett fordi de spiller på noen strenger i meg som får meg til å reflektere.

                          Ellers tror jeg opplevelse av kunst er subjektiv - og det blir fort personlig hva man får ut av ulike verker. Det er mye sprø kunst der ute, men kunst det like fullt. Som betrakter står man imidlertid fritt til å mene hva man vil, og det er vel alle disse ulike meningene og standpunktene kunsten blant annet søker å få fram?

                          Dette syns i alle fall jeg var spennende å se, og jeg forstår godt hvorfor NRKs redaksjon ønsker å lage TV på nye metoder/teknikker/redskaper/utrykksformer og det moderne samfunnets teknologi i møte med kunstnere som bruker mulighetene kreativt.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kristianwest View Post
                            Jeg mener at sånn flying ødelegger for oss som prøver å ha dette som en seriøs hobby.

                            Dere har sikkert sett denne også.

                            http://abclocal.go.com/wabc/story?se...ors&id=9292217

                            Kunst eller ei, blir feil å gjemme seg og bare kalle det for kunst. Jeg mener dette er uforsvarlig.

                            All respekt til deg Bjeff, du er sikkert dyktig men tenk litt hvor du flyr.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                              Jeg mener at sånn flying ødelegger for oss som prøver å ha dette som en seriøs hobby.

                              Dere har sikkert sett denne også.

                              http://abclocal.go.com/wabc/story?se...ors&id=9292217

                              Kunst eller ei, blir feil å gjemme seg og bare kalle det for kunst. Jeg mener dette er uforsvarlig.

                              All respekt til deg Bjeff, du er sikkert dyktig men tenk litt hvor du flyr.

                              Jeg syns du bør reflektere litt rundt hvilke råd jeg har gitt deg tidligere, før du anklager meg for å ødelegge for deg. Installere long range rc system og 1.2 ghz videosender i et GPS-avhengig system som allerede er kjent for å være upålitelig, og deretter anklage meg for å være uforsvarlig? Du kaller det "seriøs hobby", jeg kaller det tankeløst og farlig.

                              Videoen fra Dji Phantom´en over Grand Central/Manhattan har lite å gjøre med det jeg driver med. For det første flyr han i stor høyde over titusenvis av intetanende mennesker i Vestens mest urbaniserte område. Selv med et stabilt system og en kompetent pilot ville det vært uansvarlig å gjøre det med et multikopter, uansett størrelse.

                              Forøvrig gjemmer jeg meg verken bak kunst eller pseudonymer, fordi jeg ikke har noen grunn til det.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X