Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bjeff med hovedrolle i Nasjonalgalleriet på NRK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Thomas; jeg har fulgt med på deg med en viss bekymring de siste par årene på fpv.no og her. Du beskriver bl.a. på fpv.no at du er ute etter "40-50 km rekkevidde" og du bruker soleklart ulovlig radio- og videoutstyr. Du viser i flere tråder, samt i videoer på youtube der du bl.a. jager en katt og kyr, mangel på forståelse for teknologien og grunnleggende etisk kompass. Så da lurer jeg; hvordan i huleste kan en to år gammel video, stilt ut bl.a. på Høstutstillingen med kongefamilien til stede, som ikke har vakt noen reaksjoner tidligere, plutselig være et kjempeproblem? Mens dine aktiviteter liksom er helt greie? Nå må jeg ta kvelden, men jeg mener at du kanskje er den siste på dette forumet som har grunn til å be meg om "å tenke litt". Jeg har bedt deg om å tenke litt tidligere, og jeg er fortsatt bekymret for at du kommer til å lage en skikkelig skandale.
    Last edited by bjeff; 17-03-14, 21:09. Reason: grammar
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #32
      noen liker tydeligvis å kaste stein i glasshus
      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
      carl goldberg ultimate
      DJI S900
      piper pawnie el kjærre


      Futaba 14SG
      diverse epp tjafs
      Per-Egil Furuseth

      Comment


      • #33
        Som en kamerat ser det, så er regelverket lagd for å styre massene. Politiet er ikke der for å ta de store kjeltringene, og avisene har sin oppgave i så måte. Sørge for brød og sirkus. Det er ikke ønskelig så klart at alle skal fly når "kongen" kommer på besøk o.l. privatlivets fred, sikkerhet osv. Droner ble styrt fra tlf allerede på slutten av 1990 tallet tror jeg av datafriker. Nå er det privateide sateliter med kamera som rettes ditt du vil, elefun selger noen droner med foto/film som alle kan kjøpe og fly. Så utviklingen er kommet langt. Og uten fartsgrenser hadde alle kjørt "tulling" ,de som kan, og de som ikke har ferdigheten eller kunnskapen. Kunst er jo nevnt noen ganger her og er så mangt, jeg trodde ikke at opera var noe, men etter en konsert i Nidarosdomen ble jeg også litt satt ut. Stå på folkens det er bra det er litt meninger og ikke bare "skal vi danse" eller noe i den dur. Og jeg ser nå helst at man har papirene i orden og ikke krenker annen manns liv. Jeg tror nå helst at Bjeff hadde fjernet en pupp om det ved et uhell kom med på en film. Så sant "eieren" ikke bryr seg om det da Problemet er jo når slikt blir misbrukt, så pass på når poden er stor nok og du er i en litt uanstendig positur, i gang med "noe"?

        Så "hunger games 2" og litt av fremtidens muligheter for litt siden
        Droner og krig synes jeg er noe som heller burde diskuteres, som er en form for fjernstyrt henrettelse.
        Eller de kan brukes til noe nyttig

        Ha en fantastisk dag i morgen og verden smiler eller ler tilbake. Dignity returns
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #34
          Originally posted by bjeff View Post
          Thomas; jeg har fulgt med på deg med en viss bekymring de siste par årene på fpv.no og her. Du beskriver bl.a. på fpv.no at du er ute etter "40-50 km rekkevidde" og du bruker soleklart ulovlig radio- og videoutstyr. Du viser i flere tråder, samt i videoer på youtube der du bl.a. jager en katt og kyr, mangel på forståelse for teknologien og grunnleggende etisk kompass. Så da lurer jeg; hvordan i huleste kan en to år gammel video, stilt ut på bl.a. på Høstutstillingen med kongefamilien til stede, som ikke har vakt noen reaksjoner tidligere, plutselig være et kjempeproblem? Mens dine aktiviteter liksom er helt greie? Nå må jeg ta kvelden, men jeg mener at du kanskje er den siste på dette forumet som har grunn til å be meg om "å tenke litt". Jeg har bedt deg om å tenke litt tidligere, og jeg er fortsatt bekymret for at du kommer til å lage en skikkelig skandale.
          For du er såå mye bedre en alle andre Bjeff ? For du har stilt ut "kunst" til selve Kongefamilien og greier. Ikke værst.

          Skal begynne som deg og kalle alt jeg gjør for kunst for da er det greit for deg også. Da slipper du å være bekymret lenger. Haha...
          Når det er sagt bruker jeg forumet her til å suge til meg mest mulig kunnskap rundt hobbyen min. Det vil vel ikke si at alt blir gjennomført. Langt i fra. Så dum er jeg ikke. Å hvordan i all verden tror du at det skal bli en skikkelig skandale??? Ut ifra noen uskyldige videoer? Nei sorry "kunstvideoer".
          Høres jo nesten ut som jeg har flydd over til Putin og spionerer på han gjennom vindu. Makan....

          Vi er enig om at vi er uenig. Ferdig snakka. Lykke til med "kunsten" din.

          Comment


          • #35
            Bjeff med hovedrolle i Nasjonalgalleriet på NRK

            Her er videoene som jeg har lagt ut på YouTube som Bjeff snakker om. Skikkelig skandale dette.
            Legg spesielt merke til hvor jeg flyr. Farlig saker.
            I den delen der det er Kuer flyr jeg så lavt at jeg har full kontroll og kan sette multikopteret rett ned hvis det skulle skje noe. Er samtidig kun 50 m unna meg og ser rett bort der jeg flyr. Den andre videoen flyr jeg ikke FPV og flyr også lavt der katten kommer inn i bilde. Står forøverig kun 3m bak kamera. Fortsatt full kontroll.



            Last edited by thomas.kjolstad; 18-03-14, 07:57.

            Comment


            • #36
              Originally posted by GTI20 View Post
              noen liker tydeligvis å kaste stein i glasshus
              Hvem sikter du til GTI?
              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
              EF Yak-54. 110"
              EF MXS 83"
              GB Yak-55 2,2m

              Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
              Takk til:
              Autopartner.se
              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

              Comment


              • #37
                Det er jo et kvalitetstegn for kunst at den skaper debatt....
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #38
                  Hehe.. sant nok!

                  Kan skjønne begge sider av leirene jeg, endog et par slike kan gjøre seg i tide og utide..

                  Click image for larger version

Name:	chill-pill_cover-alt.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	607097

                  Forøvrig noen fine snutter med FPV det er linket til her, fascinerende saker!
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #39
                    Jeg tar gjerne en debatt, men aksepterer ikke doble standarder. Når det er sagt, så tar jeg en sånn chill pill og håper på en mer argumentativ diskusjon. Verden er som kjent ikke svart/hvit, og livet er tross alt viktigere enn kunsten.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #40
                      Nå som denne debatten har roet seg, tenker jeg at det er greit å komme med min oppsummering. Aller først vil jeg si at det føles dumt at jeg ble såpass sinna at jeg gikk til angrep på Thomas. Jeg tviler ikke på at vi kunne hatt en mer opplysende og respektfull dialog dersom vi møttes face to face.

                      Jeg hevder ikke at alt jeg gjør er uproblematisk, og respekterer at det finnes argumenter mot det jeg driver med. En bekymring jeg har registrert, og som jeg antar er utbredt blant folk jeg respekterer, er at filming av f.eks. slottet skal føre til negativ oppmerksomhet for modellflysporten.

                      Kunst, politikk og filosofi er kjernen i prosjektet mitt, og all offentlig omtale så langt har dreid seg om det. Modellfly er ikke noe som kommer i fokus for journalister, eller menigmann, når de ser videoopptak fra droner. Juridisk sett er det i følge regelverket ikke engang modellfly. Jeg mener at det blir feil å hevde at min kunstneriske aktivitet truer modellflygings status i Norge. De få gangene jeg har stilt opp i media er de gangene et større publikum har stiftet bekjentskap med det jeg driver med. Ellers presenteres det i utstillinger som besøkes av kunstinteresserte, og de er det ikke så mange av. Opptredener i media i Norge: intervjuer i Morgenbladet, VG, tre ganger i Nrk radio, en gang på Nrk nett, Nasjonalgalleriet på Nrk TV. Samtlige av disse oppslagene hadde en positiv vinkling. Radio-deltakelsen handlet om å diskutere droneteknologiens historie, en kritikk av dagens bruk av droner, samt positiv, sivil bruk av droner. Jeg syns det er verdt å nevne at de tre store oppslagene, i Morgenbladet, VG og Nrk TV, ble valgt ut fordi jeg kjente til journalistene fra tidligere intervjuer. Derfor hadde jeg grunn til å stole på dem. Jeg oppfatter mesteparten av media som rene underholdningsprodukter, som jeg stort sett ikke har noen interesse av å delta i. Da jeg valgte å si ja til Morgenbladets Håkon Gundersen for et intervju om prosjektet mitt, var det en glimrende første, større presentasjon i Norge. For meg som kunstner, for å få en seriøs retning i det offentlige ordskiftet om et spesielt kunstprosjekt, men også for modellflymiljøets del. Jeg vil forøvrig legge til at min aktivitet har eksponert modellfly for et publikum som ellers har hatt få kontaktpunkter til modellfly; kunstverdenen og intellektuelle. Jeg forsøker også å bringe noen av mine erfaringer til modellflyverdenen: for eksempel gjennom å skrive konkurransereportasjer til M.I., med en annen vinkling enn bladet vanligvis har. Når jeg skriver en tekst for M.I., bruker jeg mye tid. Jeg vil at teksten min skal leve lenge, fordi det den handler om fortjener det.

                      Jeg begynte med RC fordi jeg ville filme fra lufta til et politisk ladet kunstprosjekt. Derfor oppsøkte jeg ikke klubber for å få andre til å lære meg å fly. Jeg lærte meg å fly på egenhånd. Etter at jeg hadde lært meg å fly, og var godt igang med droneprosjektet, meldte jeg meg inn i klubber fordi jeg ville dyrke modellflysport. Da oppsøkte jeg, av hobbyinteresse, et konkurransemiljø fordi jeg var ekstremt hekta på å fly. På dette tidspunktet var det ikke mulig for meg å bli bedre til å fly uten å oppsøke et konkurransemiljø. Fordi det ikke fantes et seriøst 3D-miljø i Norge, som var det jeg var mest opptatt av, valgte jeg F3P og deretter F3A-miljøet. Det hører til historien at min første konkurranse var Norges første åpne mesterskap i F3P, som er en ekstremt krevende gren. På dette tidspunktet kjente jeg ingen i konkurransemiljøet, men hadde hvertfall lært meg å komme gjennom FAI-programmet gjennom å trene i simulator og fly i den lokale parken når det var vindstille. Jeg fløy selvsagt som en kråke, men jeg kom meg igjennom programmet uten å krasje. Her snakker vi ikke om Sport eller Advanced, men om selveste FAI. Det er veldig mange i Modellfly-Norge som burde lære av den attituden. Den kommer fra min bakgrunn i kunst. For meg er det interessant i seg selv å skape et samspill mellom sansene. Modellflying handler i grunnen om muskulær hukommelse kombinert med visuell persepsjon.

                      Når det gjelder skepsis til offentlighet rundt dronebruk, så mener jeg følgende: Det er bedre med en åpen, reflektert samtale, enn at alle samtaler skal føres i lukkede rom. Det er bedre at utøverne står fram med fullt navn, og står til ansvar for handlingene sine, enn at de skjuler seg. Jeg mener at det kan oppstå begrunnet frykt for uansvarlig bruk av teknologien når utøverne aktivt forsøker å skjule aktiviteten og identiteten. Da må man spørre seg: hvorfor skjuler de seg? De fleste har etter min oppfatning ikke noen grunn til å opptre i det skjulte. Noen har det. Det er siviliserende å stå fram. Det er disiplinerende å ha navnet sitt på luftfarkostene. Og dersom noen gjør noe kritikkverdig, er det en fordel å vite hvem som gjorde det.

                      Jeg kunne ha valgt å gi blaffen i å diskutere, og bare brydd meg om mitt eget arbeid og kunstverdenen. Men det gjør jeg ikke. Jeg bryr meg veldig mye om modellflyverdenen. Modellfly er en del av livsstilen min, uavhengig av kunst. Dette har av og til blitt forsøkt latterliggjort av intellektuelle. Jeg har til og med avviklet vennskap med gamle venner på grunn av at de ikke respekterte min interesse. Det verste jeg vet, er arrogante, intellektuelle snobber som ikke kan forestille seg en virkelighet utenfor sin egen, lille boble. Jeg var sånn selv, men valgte å ikke være det. Nå treffer jeg av og til på folk i modellflymiljøet som er så arrogante at de ikke vil akseptere at det er både refleksjon og faktisk kunnskap bak prosjektet mitt, og et ekte engasjement. De burde reflektere over hvorfor jeg har blitt relativt god til å fly modellfly på få år. Det er ikke fordi jeg har et spesielt talent, men fordi jeg er engasjert.

                      Når det gjelder debatt, så syns jeg at man bør bruke argumenter og ikke personangrep og usakligheter. Det er for eksempel ingen tvil om at jeg faktisk er profesjonell billedkunstner, og har vært det siden jeg avsluttet min seks års kunstutdannelse i 1997. Om folk er tilhengere eller motstandere av "kunstnerlønn", så er det uansett slik at jeg er en av få kunstnere i Norge som har Garantert Inntekt (G.I.), og det fikk jeg ikke fordi jeg er god til å fly modellfly. Kanskje er det en ressurs for Modellfly-Norge at folk fra ulike yrkesgrupper, også kunstnere, deltar? Jeg syns det er spennende å møte folk jeg ellers ikke ville møtt. Jeg har lært masse gjennom å engasjere meg i modellfly. Jeg har i løpet av årene i modellflymiljøene (det er ikke bare ett) lært å kjenne sider ved norsk samfunnsliv jeg ikke hadde kontakt med tidligere. Jeg har møtt mennesker med andre bakgrunner enn min egen. Min generelle toleranse for menneskers ulikhet har økt. Jeg har også besøkt steder i landet vårt jeg ellers ikke ville ha oppsøkt. Jeg vil understreke at jeg bruker begrepet "landet vårt", noe jeg aldri ville ha gjort før jeg begynte med modellfly. Når jeg tar av meg capŽen når nasjonalsangen avspilles under NM, er det ikke fordi jeg er nasjonalist. Det er av respekt for arrangementet. For sporten, og for de som organiserer konkurransen, og for oss deltakere. Det er også av respekt for meg selv: jeg er like mye deltaker som alle andre. Modellfly har gitt meg en følelse av normalitet. Det virker sikkert veldig rart for de fleste, men det er forståelig for mange av mine kollegaer. Når jeg tar av meg capŽen er det fordi jeg er som alle andre, og det har en verdi i seg selv.

                      Droner er kommet for å bli. Vil vi at kun myndighetene, militære og politiske, skal styre denne utviklingen, eller vil vi at sivilsamfunnet også skal ha noe å si? Jeg mener det er rett og rimelig at alle, også kunstnere, skal ha noe å si om droner. Vi har spesielle erfaringsbakgrunner i en historie som handler om språklig bevissthet og frigjøring, og derfor et perspektiv som burde være av interesse for ikke-kunstnere. I motsetning til mange kollegaer som snakker og drømmer om droner, og i beste fall har kjøpt en RTF-kvadd, så har jeg valgt å bruke mange år på å utvikle kompetanse. Det tror jeg kan være nyttig i en større debatt om denne teknologien, som vil dominere livene våre iløpet av få år. Slik jeg ser det, er det positivt at en kunstner går i dybden i dette feltet, for å diskutere sammen med militære, ingeniører, journalister og kommersielle fotografer.

                      Til slutt, helt personlig: jeg er selvsagt en unormal person, med unormal bakgrunn og unormale verdier. For meg har møtet med modellflymiljøet vært verdifullt. Jeg er stolt over å være en del av miljøet, og jeg er stolt av å ha med meg andre særinger inn i miljøet. Istedenfor å kritisere miljøet, prøver jeg å dra inn folk jeg liker. Og de jeg av og til har med meg på stripa, syns det er trivelig. Min assistent Janne er mer eller mindre integrert i Vingtor-miljøet, og kan mer om F3A enn 99% av norske modellflypiloter. Hun er også en anstendig pilot. Grunnen til at jeg har vært litt hissig i denne debatten, er ikke at enkelte har vist manglende forståelse for kunst. Jeg har blitt provosert fordi jeg har oppfattet det slik at noen anklager meg for ikke å ha respekt for modellflymiljøet. Dét er min røde linje i debatten. Jeg har brukt stordelen av de siste syv årene på modellfly/heli/multi, og det har jeg ikke gjort for å ødelegge andres hobby/livsstil/sport. Jeg har brukt så mye tid på å fly uavhengig av "droner" at jeg mener jeg er kvalifisert til å mene noe om dette spørsmålet.

                      Igjen; jeg tar gjerne en debatt, og skal prøve å holde meg i skinnet. Chill-pill funka OK.
                      Last edited by bjeff; 06-04-14, 12:45.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #41
                        Stå på, Bjeff. Du er en berikelse både for/gjennom kunsten og modellflymiljøet!
                        Geir


                        3D plane - 1D brain

                        Comment


                        • #42
                          Nå kan du vere lovlig kunstner Bjeff

                          Nå kan ALLE filme fra luften

                          Lars Petter Nesse

                          Votec 322 40% 3W170cs
                          Extra 330 40% 3W212cs

                          Comment


                          • #43
                            Litt ironisk, men jeg mener at alt jeg har gjort er lovlig. Kanskje med unntak av da jeg krysset den marokkansk-spanske grensa, men det er så lenge siden og var en så spesiell situasjon at det blir helt sært å diskutere. Jeg vil ALDRI dra tilbake dit, det var et sant helvete og egentlig en veldig dårlig idé. Jeg hater å fly mens folk skyter med skarpt.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by bjeff View Post
                              Jeg hater å fly mens folk skyter med skarpt.
                              Det er bare en vanesak.

                              Mvh,
                              Tidligere droneflyver i Forsvaret

                              Comment


                              • #45
                                [QUOTE]Det er bare en vanesak.

                                Mvh,
                                Tidligere droneflyver i Forsvaret[QUOTE]
                                det var jo bare moro det ...men de hadde vel kanskje en litt annen agenda en de Bjeff snakker om
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

                                Comment

                                Working...
                                X