And so it begins.
Så.
Etter bortimot et år med sikling på den nye Krill Extra330SC 41% modellen har jeg endelig tatt steget med å anskaffe meg en slik en. Når ting blir såpass stort i compositte er ikke ting helt gratis lenger, så slike ting blir ikke akuratt noe impulskjøp for min del!
Jeg har flydd ( og kommer nok til å fly endel mer i mellomtiden.. ) Pilot sin Extra330SC 40% modell endel dette året, dvs. det er fort slik at man ikke får like mange turer på en såpass stor modell kontra en liten EF 48". Men endog.
Denne flyr riktig så bra og har fort blitt yndlingsmodellen min ( og showmodell om man kan si det slik? ) med et godt og enkelt oppsett, samt en sprek ( endog kanskje litt tung ) 4cyl Mintor220cc i nesa.
Planen var nettopp å kjøre Pilot sin modell frem til jeg fikk muligheten til å anskaffe meg den "ordentlige" utgaven, men slo det en god stund ifra meg. Men, etter mye grubling og vurdering de siste mnd. tok jeg alikevel steget, og jeg må si jeg gleder meg stort! For å holde interessen noenlunde igang stimulerer det godt å få noe ekstra fett i garagen også.
Det jeg er på utkikk etter i en fin 40% er definitivt hissigere rollrate og mer presise snaps mm. kontra balsa versjonen. Ikke minst holdbarhet! Sot samt røykolje + balsa/trekk er ikke en heldig kombinasjon så sant man ikke vil dra frem strykehjernet ofte! Det er i alle fall min erfaring så langt, riktignok med litt forskjellig testing av røykoljer og mengder.
Rynker, be gone.
Her tror jeg, og håper, Krill versjonen er noen hakk forann - noe som vil funke enda bedre enn balsa-versjonen.
Jeg er fortsatt godt fornøyd ( og glad i! ) Krill Yak55`n min, og den er fortsatt i riktig så bra stand selv med flere uheldige tekniske problemer tidligere.
Ok. Nok om hvorfor - men litt mer om modellen!
Krill sin versjon av denne er designet i hovedsak av Gernot Bruckmann - som sikkert flere har kjennskap til. Og jeg skal ikke legge skjul på at undertegnede er en stor fan av denne karen, av forskjellige grunner.
Denne er designet for ekstrem manøvrerbarhet, lav vekt og holdbarhet. Artig er det at den også er veldig nær i scale mtp. fullsize forbildet. Den kan leveres i en rekke skjemaer, der man også kan bytte om farger basert på RAL verdier etter ønske uten ekstra kostnad. Alternativ helt hvit der man lakkerer den selv.
Hva jeg havner på vet jeg ikke helt sikkert enda, men har et par idèer og favoritter.
Vingene har drøyt store balanseror, som også krever sitt. Det er faktisk lagt opp til at man kan bruke 4stk servoer pr.balanseror, der de innerste er koblet sammen. Heavy shit.
Litt data om modellen " som også kan sees på Krill sine nye sider, Úvodní strana "
Vingespenn - 122" ( 3,1meter )
Lengde - 114" ( 2.9meter )
Vingebelastning - 104g/dm2
Vekt ferdigstillt / AUW - 17,7kg ( riktignok med Dle170 eller lignende, Mintor220 veier fort 2kg mer )
Kjapt oppsummert fra produsenten -
You can see some practical details on the airframe :
- the landing covers (skirts) was integred to the fuselage
- under motor dome special embossed for better ventilation air from outside the cowl and some more practical tricks
The airplane is Full composite and we used some new additions that are improvements on our other models :
- the wings have central hinged ailerons.
- the wing and the stab tube of Carbon include
- the clear canopy glued to the canopy frame and to be fixed on the fuselage.
- we have pre installed the cowl and the landing gear also
- All ribs are composite and pre installed inside the fuselage ( included a rudder arm tray 117mm made from ALU)
- Included in the kit is a tail wheel and two main wheels 120mm with bearings
- The firewall is set up for 170-190 cc engines. But for an extra charge offer a set up for 4-cylinder engines( see order form)
- 3 types spinners of spinners are available ( Painted, Carbon or Silver carbon)
- the rudder rib of composite with four hinges F/G ( very light and strong )
- the whell pants a the C/F landing gear - very easy assembly !
- the firewall with the right trust ready
Ellers så er det slik at man kanskje har blitt bortskjemt med Kina-ARF kit der alt av hardware følger med, her er det derimot litt annerledes der den biten må fikses utenom. Det er derimot lagt inn hardware-pakker i ordreskjemaer om man ønsker dette av type Seecraft-merke. Her får jeg se litt hva jeg ender opp med.
Produkt snutt fra Krill med GB som pilot -
Samt et par snutter med ymse flyging - legg merke til temmelig vicked rollrate, dette er tross alt en 41% modell!
Samt F3M ( freestyle ) rutine -
Det krever nok litt FOR mange timer for å havne på et slikt nivå, men det er jo alltids artig å se på - samt jeg ønsker meg virkelig en såpass hissig rollrate på en såpass stor modell.
Så får vi se da. Dette blir nok en lang, seig monteringstråd - har ikke dårlig tid med dette.
Så.
Etter bortimot et år med sikling på den nye Krill Extra330SC 41% modellen har jeg endelig tatt steget med å anskaffe meg en slik en. Når ting blir såpass stort i compositte er ikke ting helt gratis lenger, så slike ting blir ikke akuratt noe impulskjøp for min del!
Jeg har flydd ( og kommer nok til å fly endel mer i mellomtiden.. ) Pilot sin Extra330SC 40% modell endel dette året, dvs. det er fort slik at man ikke får like mange turer på en såpass stor modell kontra en liten EF 48". Men endog.
Denne flyr riktig så bra og har fort blitt yndlingsmodellen min ( og showmodell om man kan si det slik? ) med et godt og enkelt oppsett, samt en sprek ( endog kanskje litt tung ) 4cyl Mintor220cc i nesa.
Planen var nettopp å kjøre Pilot sin modell frem til jeg fikk muligheten til å anskaffe meg den "ordentlige" utgaven, men slo det en god stund ifra meg. Men, etter mye grubling og vurdering de siste mnd. tok jeg alikevel steget, og jeg må si jeg gleder meg stort! For å holde interessen noenlunde igang stimulerer det godt å få noe ekstra fett i garagen også.
Det jeg er på utkikk etter i en fin 40% er definitivt hissigere rollrate og mer presise snaps mm. kontra balsa versjonen. Ikke minst holdbarhet! Sot samt røykolje + balsa/trekk er ikke en heldig kombinasjon så sant man ikke vil dra frem strykehjernet ofte! Det er i alle fall min erfaring så langt, riktignok med litt forskjellig testing av røykoljer og mengder.
Rynker, be gone.
Her tror jeg, og håper, Krill versjonen er noen hakk forann - noe som vil funke enda bedre enn balsa-versjonen.
Jeg er fortsatt godt fornøyd ( og glad i! ) Krill Yak55`n min, og den er fortsatt i riktig så bra stand selv med flere uheldige tekniske problemer tidligere.
Ok. Nok om hvorfor - men litt mer om modellen!
Krill sin versjon av denne er designet i hovedsak av Gernot Bruckmann - som sikkert flere har kjennskap til. Og jeg skal ikke legge skjul på at undertegnede er en stor fan av denne karen, av forskjellige grunner.
Denne er designet for ekstrem manøvrerbarhet, lav vekt og holdbarhet. Artig er det at den også er veldig nær i scale mtp. fullsize forbildet. Den kan leveres i en rekke skjemaer, der man også kan bytte om farger basert på RAL verdier etter ønske uten ekstra kostnad. Alternativ helt hvit der man lakkerer den selv.
Hva jeg havner på vet jeg ikke helt sikkert enda, men har et par idèer og favoritter.
Vingene har drøyt store balanseror, som også krever sitt. Det er faktisk lagt opp til at man kan bruke 4stk servoer pr.balanseror, der de innerste er koblet sammen. Heavy shit.
Litt data om modellen " som også kan sees på Krill sine nye sider, Úvodní strana "
Vingespenn - 122" ( 3,1meter )
Lengde - 114" ( 2.9meter )
Vingebelastning - 104g/dm2
Vekt ferdigstillt / AUW - 17,7kg ( riktignok med Dle170 eller lignende, Mintor220 veier fort 2kg mer )
Kjapt oppsummert fra produsenten -
You can see some practical details on the airframe :
- the landing covers (skirts) was integred to the fuselage
- under motor dome special embossed for better ventilation air from outside the cowl and some more practical tricks
The airplane is Full composite and we used some new additions that are improvements on our other models :
- the wings have central hinged ailerons.
- the wing and the stab tube of Carbon include
- the clear canopy glued to the canopy frame and to be fixed on the fuselage.
- we have pre installed the cowl and the landing gear also
- All ribs are composite and pre installed inside the fuselage ( included a rudder arm tray 117mm made from ALU)
- Included in the kit is a tail wheel and two main wheels 120mm with bearings
- The firewall is set up for 170-190 cc engines. But for an extra charge offer a set up for 4-cylinder engines( see order form)
- 3 types spinners of spinners are available ( Painted, Carbon or Silver carbon)
- the rudder rib of composite with four hinges F/G ( very light and strong )
- the whell pants a the C/F landing gear - very easy assembly !
- the firewall with the right trust ready
Ellers så er det slik at man kanskje har blitt bortskjemt med Kina-ARF kit der alt av hardware følger med, her er det derimot litt annerledes der den biten må fikses utenom. Det er derimot lagt inn hardware-pakker i ordreskjemaer om man ønsker dette av type Seecraft-merke. Her får jeg se litt hva jeg ender opp med.
Produkt snutt fra Krill med GB som pilot -
Samt et par snutter med ymse flyging - legg merke til temmelig vicked rollrate, dette er tross alt en 41% modell!
Samt F3M ( freestyle ) rutine -
Det krever nok litt FOR mange timer for å havne på et slikt nivå, men det er jo alltids artig å se på - samt jeg ønsker meg virkelig en såpass hissig rollrate på en såpass stor modell.
Så får vi se da. Dette blir nok en lang, seig monteringstråd - har ikke dårlig tid med dette.
Comment