Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nervøse servoer??!?! Gyro spørsmål m.m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nervøse servoer??!?! Gyro spørsmål m.m

    Heisann... Holder på å sette opp en gammel Hirobo og er i sluttfasen før prøvekjøring. Men det har dukket opp noen haker i det siste:

    Jeg har lagt merke til at servoene av og til rykker og virker "nervøs", de som ikke skal bevege seg da, regner med at det er noe så enkelt som antennestøy. Eller kan det være noe annet?? Er antennen så nøver med å ligge i nærheten av servokabler, gyrokabel og slikt?

    Er motakeren nøver for å ligge i nærheten av gyroen eller batteriet?? Den ligger nå oppå batteriet og har gyroen over seg.


    En annen ting er at jeg ikke føler meg helt stødig på gyroen, dette er en futaba 401 og det virker som en bra gyro i følge forumet her i allefall. Jeg har aldri drevet på med dette før, så jeg hadde håpet på at noen har noen tips om hvordan dette bør settes opp. Da hadde det selvsagt vært uhyre snedig hvis noen hadde en makan radio som megselv, en Sanwa RD 6000, da bruksanvisningen på denne ikke er av beste sort. Når man er helt grønn så er bruksanvisningen til gyroen også delvis gresk.

    Så er det noen som kan slenge inn et tips så hadde det vært supert!

    Isak
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Re: Nervøse servoer??!?! Gyro spørsmål m.m

    Sjekk at det ikke er noe fukt i servoer/mottaker. Det kan skape urolige servo. Fjernes med fuktavisende spray for elektronikk.

    Se at antennen ikke er nær gyro hvis gyroen har elektromotor innebygd (gnister fra børster kan produsere støy).

    Hvis servoene er urolige mens glowmotor går, se etter andre metalldeler ikke er løse og slår mot hverandre da de skaper støy. skru godt eller skift med nye hvis metalldeler er slakke.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Jeg tviler meget stert på at det er fukt i systemet. Alt er helt nytt å aldri vært utendørs.

      Vet heller ikke om futabaen har elmotor i seg. Men antennen er ca 10 cm unna selve gyroen.

      Motoren har jeg enda ikke startet, problemene er der selv om alt står dønn i ro og det er bare servoene som beveger seg.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Dårlige ref-pots i servoene...? Type Hitec?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Joo skrev: Dårlige ref-pots i servoene...? Type Hitec?


          ø... ref. pots??? ikke vet jeg hva det er... men servoene er type GWS eller hva det heter. Ikke av den billigste typen heller, kosta rundt 350 kr stk. Jeg husker ikke type i farten.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Koble gyroen fra mottakeren og se om du fremdeles har rykninger i servoene. Jeg har opplevd nye servoer som oppfører seg slik enkelte ganger. For egen del er det bare på servoer av merket Hitec jeg har sett det, og i alle tilfellene har jeg fjernet problemet ved å rense/smøre/stramme referansepotensiometerne inni. Dette er egentlig en enkel jobb, men vanskelig hvis du ikke vet hvordan. Og det er smått å holde på med. Dette potensiometeret er det som forteller elektronikken inni servoen hvilken stilling den står i, og er koblet til utgående gear. Står normalt under printet inni servoen...
            Hvis det viser seg at det er problemer med servoene og dem er nye er det egentlig reklamasjon...

            Og det KAN også være et mottakerproblem, eller noe annet. Faktisk kan man lage interferens ved å sy alle kablene parallelt og pent sammen

            Har aldri (hittil) hørt at GY-401 skal støye.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              hm.. Jeg får prøve det når jeg kommer hjem idag. Hvis ikke det ser ut til å virke så skal jeg prøve å legge om antenneledningen.

              Tenkte å ta prøveturen i dag, så det hadde vært fint om alt virka som det skulle, i allefall litt påvei.

              Lover å informere om hva som skjer...
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                GY 401 skal ikke støye. Kan ikke se at det skal være noen problemer med å legge antenneledningen nermere enn 10 cm fra gyroen. Det beste er selvfølgelig å legge antenneledningen så direkte ut av canopyen som mulig og ikke stripse den fast langs carbon-rør. Det kan skape støy.

                Gjelder det alle servoene?
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment


                • #9
                  Sjekk miljøet rundt arbeidsboret: lysrør?, små likerettere til halogenlamper?,
                  annet som kan tenkes å være omgitt av et magnetfelt ?, opplevde nylig at en fartsregulator gikk amok innenfor 1,5 meter fra et lysrør.
                  'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                  Ørjan Rapp

                  Comment


                  • #10
                    Sjekk miljøet rundt arbeidsboret: lysrør?, små likerettere til halogenlamper?,
                    annet som kan tenkes å være omgitt av et magnetfelt ?, opplevde nylig at en fartsregulator gikk amok innenfor 1,5 meter fra et lysrør.
                    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                    Ørjan Rapp

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tror det er potmetrene som er litt "møkkete..... "
                      Hvor lenge har servoene ligget uten å ha vært i bruk?

                      /Tom Erik Smedal
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Med alla avancerade förslag här har jag lust att prova en super enkel koll från min sida.

                        Har du utslag över huvud taget när du rör på stikka?
                        Har du riktig PCM, PPM på radio vs. mottagare?

                        Detta har du till 99% säkerhet gjort rätt, men det är tråkigt onödigt att plocka isär ett nytt servo om man skulle missat en enkel grej.
                        MFK Blue Max
                        www.mfkbluemax.com

                        Comment


                        • #13
                          Ok! her er framgangen: ...


                          Ingenting med andre ord, Gyroen er prøvd nappet ut, antennen er lagt om og prøvd flyttet flere ganger, alle kablene er ikke lengre buntet sammen men spredd mest mulig, radioen er stilt inn rett, det er heller ikke noe utstyr som skal påvirke servoene da det har stått mengder med fly på samma plass uten at noe har skjedd før....... tror jeg har fått med det meste da.

                          Forsatt ingen forbedringer! Servoene skjelver og rister forskjellig ved rorutslag, de beveger seg ikke når jeg ikke bruker radioen. Kun når jeg rører noe.

                          Så nå virker det som at gode råd er dyre!!!

                          Det er en hitech motaker som er satt inn, helt ny denne også selvsagt, senderen min er Sanwa. Kan det være at de ikke passer ilag??

                          Servoene er ikke skrudd opp og renset, fordi at de er helt nye somsagt og samtlige servoer skjelver. Så jeg tviler stert på at de er skittne inni. Heller ikke på fukt.

                          Flere råd vær så snill ???

                          *prøvetur utsatt*
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

                          Comment


                          • #14
                            Har du Sanwa krystall i radioen og Hitec krystall i mottakeren??

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har hatt problemer med at en Hitec mottaker fungerte "bare innimellom" med en Futaba sender.. (Og JA, med Futaba krystall i sender og Hitec krystall i mottaker..).
                              Har desverre også hørt og sett at GWS-servoer oppfører seg sånn.. Skjelver litt på noen utslag, for så å roe seg.
                              Jeg tror ikke jeg ville vært i tvil desverre:
                              Ny Sanwa mottaker + nye servoer... Trist men dog! Kan være billigere enn å gruse kopteret.
                              Evnt. tjuvlån noen servoer av kjentfolk og se om det samme skjer. Deretter prøver du med en annen mottaker.
                              Det er bedre å prøve og feile på bakken enn i lufta.. (Gammelt flystripe-ordtak).
                              Audun Thinn
                              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                              Comment

                              Working...
                              X