Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Skummel" cap 232

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Skummel" cap 232

    Jeg har nå for andre gang kjøpt meg en Cap 232 fra VMAR.Den første jeg hadde gikk i bakken etter noen ganske få turer.Dette skjedde etter at jeg forsøkte meg på en krapp loop.Flyet flippa da rundt og pga at jeg var relativt lavt endte det i en kort spinn og i bakken.
    Var i dag ute og tok jomfruturen med ny flyet.Og flyet er som en tro kopi av det første....når jeg forsøker å ta en loop eller rette opp flyet etter et stup.prøver det å flippe over på ryggen,og ikke rent lite heller,føles som om høyderor og balanseror er miksa sammen(det er de derimot ikke).Flippinga blir mer ekstrem jo større fart og jo mere høyderor jeg gir.
    Hva er den mest sannsynlige årsaken til at et nytt fly,som er balansert etter boka og er rett og fint gjør sånn?

    ps:det eneste jeg har merka meg er at balanserorene har en svak "propellform" Dvs at når balanseroret er sentrert innerst på vingen så er det noen mm for høyt ute på vingen.Men på tross av dette flyr flyet rett som en strek og inntrimminga av det gikk som en lek.kan dette gi slike symptomer som jeg nevner ovenfor?
    Align T-Rex 700
    Align T-Rex 250
    Hangar 9 Sundowner
    Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
    Dynam Extra 330
    Vmar Easy 3d,TT pro 46
    ARC Cessna Cardinal
    Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
    CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
    GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


    ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

  • #2
    Aller først; har sett og fløyet ymse fly av typen Extra, Cap, Edge og Giles som rett og slett er notorisk ustabile. Spesielt de rimelige sortene. Skal jeg noen gang ha noe nytt av den typen blir det evt en Extra på drøyt to meter vingespenn, og et anerkjent merke!!!

    Min første tanke om ditt fly er at det er i balanse sideveis... men du sier alt er balansert etter boka så da er det neppe det.
    Alternativt kan CG være galt oppgitt i boka...
    VMAR, har ikke hørt mye godt om modeller derfra, rett og slett dårlig konstruert og flyr dårlig. Har aldri hatt VMAR selv da! Og vil neppe ende opp med heller

    Altså sannsynligvis en dårlig modell...

    Er forresten balanserorene tynnere enn vingen slik at det blir en markert nedtrapping i overgangen? Eller er balanserorene for tynne i bakkant?

    ... Sannsynligvis bare en dårlig modell tror jeg...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Enig med joo. Det er mange modeller i kategorien som joo nevner som rett og slett flyr slik som du beskriver. Spesielt av de omkring 160cm og nedover.

      Det du KAN prøve for å muligens dempe problemet litt er å flytte balansepunktet fremover (men det er overhodet ikke sikkert at det hjelper). Den beste løsningen er nok bare å venne seg til å være forsiktig på høyderoret (evt. sette ned utslaget).

      mvh.
      Ole André Knutsen

      Comment


      • #4
        Sideveis er flyet ballansert perfekt og det er ingen nedtrapping i bakkant av ving og til ballanseror.Har også hørt endel negativt om vmar men tror vel kansje dette har bedra seg med årene.
        Ellers så er CG i boka oppgitt til 3" fra forkant av vingen,og ballansepunktet er da i forkant av hovedbjelken i vingen!?!ca 1 cm.Vingen skrår jo også bakover og boka sier ingenting om det er innerst eller ytterst på vingen balansepunktet skal måles fra.Flyet er rett å slett ikke mulig å fly slik det er nå.må drive å småtøffe rundt ala høyvinga trainer med 15 motor og jeg nekter å tro, "inntil videre" ,at flyet faktisk bare er Så dårlig konstruert....
        Align T-Rex 700
        Align T-Rex 250
        Hangar 9 Sundowner
        Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
        Dynam Extra 330
        Vmar Easy 3d,TT pro 46
        ARC Cessna Cardinal
        Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
        CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
        GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


        ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

        Comment


        • #5
          Jeg hadde (merk ordet hadde) en 46-61 size Extra 300S med 61 motor. Hadde akkurat samme problemet med at den flikket (nesten en (dårlig) snapp-roll til og med) når jeg drog kraftig i høyrestikka. Kan være at høyderorene går littegran forskjellig, men trolig er det - som de andre sier - modellen som er bygget dårlig.

          Modellen flikket for øvrigt under ett landingsinlegg og styrtet...

          Skal jeg ha en lignende modell i framtiden (det skal jeg sikkert ikke) så blir det - som joo sier - en litt større fugl av et annerkjent merke...
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            CG måles alltid der vingen møter kroppen hvis ikke annet er angitt. Anelsen foran hovedbjelken høres bra ut, men prøv gjerne som OAK nevner å flytte CG enda en anelse fram og se om det forbedrer flyegenskapene. Du har ikke noe å tape, men er du skikkelig heldig flikker saken i bakken og knuses så du slipper å fylle opp hobbyrommet med ubrukelig skrap

            OAK har også et særs viktig poeng i det han nevner: med stor fart skal høyderorsutslagene være svært små for å unngå highspeed-stall!!! Mange av denne typen fly skal ha banalt små utslag på høyderoret... Sett dual-raten på høyderoret til knapt halvparten av det du bruker når du opplever at det snapper. Hjelper det? Da er du på rett veg. Fly en rett legg på 3/4 gass med dualraten på, gi fullt høyderor og ta en loop. Denne loopen skal bli ganske stor, ikke knapp! Da først er du i området du skal ha utslagene. Med fullt høyderor (uten dual-rate) skal du evt være på grensen til at flyet snapper. Opplever du at flyet snapper med 1/2 høyderorsinput er du langt ute å kjøre og har ikke mulighet til å fly flyet pent siden du ikke kan styre det men hele tiden må passe på å ikke OVERstyre det.. Fly har sine begrensninger, finn hvor grensen går på ditt fly og juster etter det.

            Dessuten bør du unngå å bruke noe særlig med expo på denne typen fly, gjør bare vondt verre å ikke ha lineær kontroll på fly som likevel ikke skal ha xtreme utslag på max. Expo er for unormale fly àla dedikerte 3D-saker.

            Balanserorene er ikke årsaken, da gjetter jeg på at det rett og slett er et dårlig profil som er valgt hvis ikke vingebelastningen er særs høy, samt for store utslag.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hakke peil på hvordan V-Mar Capen er konstruert, men det første som slår meg er høyderorene.
              Er det delt høyderor med en høyderors servo framme og føringer bakover i kroppen, så ville jeg sett med særdeles mistenksomme glomerter på den konstruksjonen.
              Gode løsninger der er ofte mangelvare på ARF modeller
              Gir noe seg under belastning i høyderoret ved krappe manøvre så kan det få de merkeligste utslag.
              Har sett en Ilsan Extra komme ut i noe tilnærmet en tønneroll 90gr på inngangsretning på noe som skulle vært en loop.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Takk for gode tips. da er utslaget på høyderoret justert ned til faktisk litt under halvparten.Står oppgitt til 1" maksutslag og jeg hadde jo seff det og kansje en dråpe til.Flytter i tillegg batteripakken litt frem så blir det ny prøvetur imorra.I`ll be back with some info
                Align T-Rex 700
                Align T-Rex 250
                Hangar 9 Sundowner
                Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
                Dynam Extra 330
                Vmar Easy 3d,TT pro 46
                ARC Cessna Cardinal
                Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
                CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
                GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


                ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

                Comment


                • #9
                  Høres ut som høyhastighets tipstall/snap ja.

                  Prøv å legg en vinkellist i aluminium (90deg) på forkantlist ut fra kroppen med hjørnet i flyretning. (lendge på list ca 10-15% av vingespenn)
                  Den skarpe kanten framskynder stall av vingerot mens vingen utover mot tuppen fremdeles "flyr" slik at kontroll bevares.

                  Vinge (---) sett fra siden med list (>) :

                  ------------- >


                  Hvis vingen har wash-in så vil en tyngre nese ikke endre på stall, i så fall er eneste fiks å redusere høyderorutslag. 1" utslag som du nevner er uansett ikke beregnet for bruk ved høy hastighet.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Beklager å bryte litt inn.

                    Dessuten bør du unngå å bruke noe særlig med expo på denne typen fly, gjør bare vondt verre å ikke ha lineær kontroll på fly som likevel ikke skal ha xtreme utslag på max.
                    Kunne du sagt litt om hvorfor du mener dette joo? Har helt til nå ikke brukt expo på mine fly (rett og slett siden senderen ikke hadde mulighet til det). Da har andre som har prøvd det altid sagt at jeg burde ha expo på...Bruker expo på vertigo, og jeg husker ikke, men jeg tror jeg har ca. 30% expo på Cloud Dancerens ror.
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Flue: Når du flyr 3D skal du ha digre utslag samtidig som du trenger expo for å klare å fly rett fram. 3D-fly kaster du inn i en wall brutalt og gjør andre med stikkene i ytterpunktene.
                      På et mer normalt fly har du ikke de store utslagene, så expo vil gjøre f.eks looper vanskelig å få pene siden man jobber med stikka i området der en liten touch dobler rorutslaget...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      Working...
                      X