Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor posisjon e-starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motor posisjon e-starter

    Etter en skikkelig nese-styver med e-starteren løsnoes "pinnen" som motoren henger på fra innfestningshullet sitt i flyet.

    I iveren etter å komme på vingene igjen, så linte jeg denne inn i det nå litt for store hullet til denne pinnen med 5 min epoxy.
    Den sitter som heia, menflyet ble ikke godt å fly etter dette, og ved nærmere undersøkelser så finner jeg ut at motoren slettes ikke har noen pen vinkel i forhold til fly-kroppen.

    Motoren sett fra sinden av flyet, står kraftig nedoverbøøyd i forhold til flykroppens horisontale linje.
    I tillegg så peker den litt mot siden, noe som også vises etter at cowlingen er satt på igjen.

    Propell akseen sitter nå liksom nede i høyre hjørne av utsparringen i cowling istedefor i senter.

    Hvilken betydning har dette for flyets egenskaper?
    Mvh
    en ivrig nybegynner

  • #2
    Det var da veldig til "skriveleifer" det var på dette innlegget da.

    Må muligens lære meg litt tålmod både med skrivingen og innen hobbyen

    Comment


    • #3
      etter å ha opplevd samme situasjon med wild beasten min, leste jeg at motoren sakl ha 1.5-2 grader til høyre, og noen grader nedover, husker ikke helt, men enkelte modeller skal det vist ikke ha noe å si, sist gang jeg moste "pinnen" på WB så stillte jeg den beint alle veier i forhold til kroppen, og det gjorde at flyet blei lettere å fly, men du kan jo prøve deg fram, er utrolig mye som står skrevet rundtom på forumet om akkuratt det.

      Comment


      • #4
        Det vanligste er 2-3 grader til høyre og 2-3 grader ned avhengig av flytyper MED løftende vingeprofil..

        Fly med 0 angrepsvinkel og symmetrisk vingeprofil er motoren oftest montert 0 grader i nedovertrekk.. altså ikkeløftende vinge trenger ikke nedovertrekk..

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          lurer på om det blir så lett å rette dette, når jeg mer eller mindre har brukt epoxy til å fylle ut hulrommene som pinnen ikke fylte i flykroppen.

          Tenkte at hvis jeg limte med epoxy så skulle den iallefall sitte, men noen som har en ide hvordan en skal få løsnet denne, evt andre løsninger?

          Comment


          • #6
            det jeg gjorde med formosaen min etter at jeg hadde most festet noen ganger var å ta bort all gammel lim slik at det var ett stort hull i isoporen. satte så pinnen på plass ves hjelp av tape slik at den satt riktig og fylte opp med fugeskumm(slik som brukes rundt dører og vinduer i hus) bar husk og fylle opp bare 1/3 av hullet da den utvider seg veldig. den blir nesten som isopor når den har tørket og er sterkere. skjærte så bare bort det overflødige med kniv etterpå.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            Working...
            X