Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lim - hva skal jeg velge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lim - hva skal jeg velge

    Heisann folkens

    Holder på tiden med å bygge opp min nye Funtana 90. De orginale hengslene skal jeg ikke bruke og har istede bestemt meg for å bruke robart sine hengsler etter anbefaling fra blant annet Supra25 og widowmaker. Spørsmålet mitt er om hva slags lim dere bruker, tenker da på lim som foamer endel og er sterkt. Har noen små betenkeligheter med å bruke lim som reklameres som foamende og meget hurtig. Dette i mine ører høres noe svakt ut. Det jeg kunne tenkt meg er lim som foamer godt, har lang arbeidstid og god styrke.

    Forslag motas som vanlig med takk.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Legger ut tabell over lim og materiale
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Originally posted by Isak
      Heisann folkens

      Holder på tiden med å bygge opp min nye Funtana 90. De orginale hengslene skal jeg ikke bruke og har istede bestemt meg for å bruke robart sine hengsler etter anbefaling fra blant annet Supra25 og widowmaker. Spørsmålet mitt er om hva slags lim dere bruker, tenker da på lim som foamer endel og er sterkt. Har noen små betenkeligheter med å bruke lim som reklameres som foamende og meget hurtig. Dette i mine ører høres noe svakt ut. Det jeg kunne tenkt meg er lim som foamer godt, har lang arbeidstid og god styrke.

      Forslag motas som vanlig med takk.
      Vanlig hvit snekkerlim - pass på at du rense bort lim som sitter på selve hengselpin (vann)...
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Den tabellen var snedig.

        Tenkte selv på vanlig hvitt trelim, men det foamer vel ikke så mye?? Ser på rc-universe at man anbefaler at lim som brukes til dette formålet skal ha ekspanderende egenskaper. Vanlig trelim har i allefall styrke så det holder.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Du kan med fordel blande ca.10% vann i hvit lim slik at limet trekker lengere in i hulvegen.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Casco har en lim som er polyurethan basert.
            Denne limen er vanvittig sterk. Den tåler vridning og vibrasjoner. Delene som skal sammenføyes skal fuktes litt.
            Den ekspanderer godt, og forsvinner fra fingrene sammen med huden
            Flasken er oransje med grønn? topp og finnes i de fleste byggevareforetninger.
            Jeg har limt sammen innredningen i båten min (fullstørrelse) med den limen.
            Det er ikke så mye som en knirk i treverket selv i relativt høy sjø og med kraftige slag.
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Som Nybegunda sier så er Casco sin trelim (PU-basert) tingen å bruke her.
              Denne får du i 300ml flaske og disse står sammen med vanlig trelim i "enhver" jernvare/bygghandel.

              Casco Trelim, Polyuretan.

              Ang. hengslingen, borr opp hullene, bruk en q-tips til å fukte hullene og så påfør lim på disse flatene. Ta så maskeringstape over hullene. Deretter setter du i hengslene. Tapen hindrer at limet kommer til selve hengslepunktet.

              Ang. ekspansjon - den skummer ikke voldsomt - bare litt (akkurat passe )
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Hvis hengsler er av plast, så er det best å gjøre overflater ru med sandpapir før man limer sammen hvit lim for maksimal styrke.

                Comment


                • #9
                  Supert, det var polyuretan basert lim jeg var på utkikk etter. Casco Trelim blir det da altså. Greit at det finnes i lokalbutikken også.

                  Ser at dere nevner fukting i hullet (ø...), og jeg har fått tips tidligere om hvordan hengslingen skal gjøres. Link her: Page not found

                  Hengslene er også av plast så det må vel bli litt rubbing først. Da blir vel dette helt gull det!

                  Takker for hjelpen.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Isak
                    Supert, det var polyuretan basert lim jeg var på utkikk etter. Casco Trelim blir det da altså. Greit at det finnes i lokalbutikken også.

                    Ser at dere nevner fukting i hullet (ø...), og jeg har fått tips tidligere om hvordan hengslingen skal gjøres. Link her: Page not found

                    Hengslene er også av plast så det må vel bli litt rubbing først. Da blir vel dette helt gull det!

                    Takker for hjelpen.
                    Runde hengsler med riller er det ikke problem siden limmet hindrer hengselen å gå av pga riller limmet er tørket..

                    Tenkte på at du kanskje brukte vanlige flate hengsler ,så bør det rubbes før limming..

                    Comment


                    • #11
                      Akrobat..
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment

                      Working...
                      X