Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man ha for stor ESC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan man ha for stor ESC?

    Jeg kjøpte nylig et Hyperion eMeter. Jeg liker det veldig godt allerede!

    Jeg hadde også bestemt meg for å bruke JES 77 Opto og Jes 40 Opto henholdsvis i min Extra og Reichard Elipsoid. Men etter at jeg kjøpte eMeteret hadde jeg tenkt å kjøpe Hyperion Titan ESC'er i stedet siden de kan programmeres med eMeteret pluss at de er litt mer fleksible end Jeti'ene. Mye vil ha mer som Joo sier...

    Så da kommer jeg til å bruke en Titan 80 Opto for Extra'en (AXI 4130/16) og tenkte på en Titan 50 Opto for Elipsoiden (Phasor 30-3). Men siden 80A versjonen bare koster ett par hundrelapper mer, kunne jeg gjerne tenkt meg å rett og slett kjøpt to 80A versjoner... er det noe i veien for å ha 'overkill' i ESC'er annet enn vekt? Det er bare 10g forskjell uansett så jeg tviler det vil ha noe å si på såpass store fly.
    Are Barstad

  • #2
    Nei, jeg har aldri hørt om problemer med å overdimensjonere sakene. Eneste ulempen er som du selv nevner vekt og pris. Elektronikk som ikke kjøres til grensen av yteevnen hele tiden gir mindre problemer vanligvis. Det samme gjelder LiPo-batterier også!

    Selv om Jeti sine ESC`er er meget gode tviler jeg på at du vil bli skuffet over Titan. Har ikke prøvd Titan så mye ennå (har bare 3, og 2 av dem i bruk...) men ikke oppdaget noen bugs på dem. Har en liten Hyperion motor som hogger litt i starten, men usikker på om det skyldes det fleksible motorfestet... Ellers er Jeti av de bedre på større oppsett, men blir litt som å velge YS framfor Saito. Mest for de spesielt interesserte, overkill for de fleste som har vett å kose seg med flyginga

    Du har skjønt at man bør holde seg til et merke så lenge man skal fly mest mulig og programmere minst mulig Jeg sitter på flere softwareversjoner for CastleCreation sine ESC`er og programmeringskabel til dem. Har Programmeringskort til Jeti Plus ESC`er. Og har E-Meter med kabler for PC-tilkobling og kabel til programmering av Hyperion ESC`er... Tror du gjør rett i å velge å holde deg til en type. Naturlig å velge Titan siden du har E-Meter...

    PS: sjekk om ESC`ene du velger takler det du har planer om å putte inn av spenning!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for svar Jarle,

      Tror du da at Jeti'en kanskje er et hakk bedre? Jeg vil gjerne ha det beste (selv om min kone er uenig... ) men trodde kanskje Titan var litt bedre siden den for eksempel har flere valg for shut-off spenninger men kanskje Jeti'ens 2 valg (så vidt jeg kan se på prog kortet) er nok allikevel.

      Hmmm - choices jeg har en Jeti Advance 40 foran meg og en Jeti 77 Opto på bestilling som jeg hadde tenkt å endre til Titan.... Jeg har også programmeringskortet. Kanskje jeg burde holde meg til den originale magefølelsen min og holde meg til Jeti. Jeg er ikke bekymret over de ekstra lappene og vil heller spandere mer hvis det er bedre kvalitet.

      Hva ville du ha gjort Jarle? eMeteret er jo fremdeles veldig nyttig. ESC programmeringsevnen visste jeg faktisk ikke mye om når jeg kjøpte det.

      Bestillte forresten en masse ting fra "Electric Flight Equipment" i Danmark i dag. Har du erfaring med hvor lang tid det kan ta? Han lovet å sende det ut i morgen men tollen i Norge er sikkert mer unpredictable...
      Last edited by canuck; 14-12-05, 21:26.
      Are Barstad

      Comment


      • #4
        Programmeringskortet har du, og E-Meteret har du... Hadde kanskje valgt Jeti selv, men jeg ser heller ikke så veldig mye på prisen. Som sagt ser jeg ut fra tester (spesielt Joachim sine, på 100%) at Jeti sine ESC`er har meget bra software. Titan er ikke så gamle på markedet, kanskje vi normale brukere ikke merker forskjeller? Kan være målbare men uten betydning for oss likevel.

        Kjøpte meg en Titan til motorseileren min av en grunn: den kan programmeres med E-Meteret på stripa, da kan jeg bytte mellom 3S og 4S og programmere sakene uten å ha med PC eller lytte til kryptiske piiip samtidig som jeg får målt oppsettet og sjekka turtall. Samme for et sært EPP-fly jeg holder på med, skal sjekke med 3S og 4S, forskjellige propeller osv. Men OBS: det betyr bare at jeg roter meg bort i en masse målinger i stedet for å fly og kose meg (3D-modell som skal brukes til slepefly av alle ting!)

        El-Flight har jeg bare gode erfaringer med. Er som du sier toll/moms-vesenet som lager krøll. Alle pakker jeg får fra utlandet blir automatisk tollbehandlet av posten, så jeg opplever at hver gang jeg trykker på "kjøp nå"-knappen hos f.eks aircraftworld i Østen på en søndags kveld har jeg sakene på hobbyrommet fredagen.

        Var innom ElFlight i vår, fin butikk og så mange fine seilfly dem hadde
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Joachim, 100% ? - har ikke hørt om det før eller sett testene hans. Har søkt litt i Google men ikke funnet en webside enda. Er det noe via RC Groups?

          Det er jo det at jeg liker også tall, tester og justeringer... så muligheten til å eksprimentere på stripa høres bra ut... then again... Det irriterer meg alltid noe så grasalt når jeg har funksjonalitet som ikke er i bruk - altså eMeter programmering uten noe å programmere...

          Da holder jeg meg kanskje til Jeti (se så lett jeg er å påvirke! )... så slipper jeg å ombestille den hos El-Flight. Også slipper jeg og bytte den andre inn hos Ken når han kommer hjem fra Seattle. Da kan jeg heller avvente Titan's litt og se hvordan de utvikler seg siden; som du sa: de er fremdeles veldig nye. Jeg er helt sikker på at jeg ikke har kjøpt min siste ESC enda!
          Are Barstad

          Comment


          • #6
            Sjekk testene her du, meget seriøs kar med tilgang til mye gadgets, penger og fritid: http://web.telia.com/~u15807174/tester.htm
            Noe involvert i firmaet: 404 Page not found - How to Conserve Energy and Reduce Your Power Bills

            Lesestoff til jula der
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Bra linker!

              Ja, da ble det Jeti 77 Opto for penga. Jeg fikk en bekreftelse om at det var sendt i dag så jeg får krysse fingrene å håpe det kommer før Jul.

              Jeg var kanskje litt rask på triggern å kjøpte like godt et Kokam 3200 mAh battery samt balancer. Det var ikke helt etter planen men siden Ken er bortreist får jeg vente litt med EVO 20 batteriene til han er tilbake. Men med det nye batteriet kan jeg kanskje få Elipsoiden flygeklar i år - hvis det kommer i tide.

              Jeg har to uker ferie fra og med i morgen så det burde bli nok tid
              Are Barstad

              Comment


              • #8
                Originally posted by canuck
                Bra linker!

                Ja, da ble det Jeti 77 Opto for penga. Jeg fikk en bekreftelse om at det var sendt i dag så jeg får krysse fingrene å håpe det kommer før Jul.

                Jeg var kanskje litt rask på triggern å kjøpte like godt et Kokam 3200 mAh battery samt balancer. Det var ikke helt etter planen men siden Ken er bortreist får jeg vente litt med EVO 20 batteriene til han er tilbake. Men med det nye batteriet kan jeg kanskje få Elipsoiden flygeklar i år - hvis det kommer i tide.

                Jeg har to uker ferie fra og med i morgen så det burde bli nok tid
                Hvis dette er en Jeti Advance 77 Opto plus (alle sammen heter vel advance tenker jeg), så er du trygg med 6S LiPo bruk. Så vidt jeg kan se så er Titan serien (untatt den største) kun opp til 5S LiPo. Tror nok du gjorde rett om du vil ha muligheten til å kjøre 6S på motorene dine.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  hvis titan 80 er den største ( er den største hos både griffin og elefun) så takler den bare opp til 5s den også desverre.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor
                    hvis titan 80 er den største ( er den største hos både griffin og elefun) så takler den bare opp til 5s den også desverre.
                    Stemmer det, men den største som de har er Hyperion TITAN 90A HI-PRO Brushless ESC OPTO (no bec) 14-30 NiX, 5S-10S lipo (No Heli Governor Mode) http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3715

                    Synes det er litt dumt dette med 5S som max, nettop fordi joo har åpnet øynene mine med kombinasjonen 2 x 3S i serie til større fly (eller 2 x 2S?). Ganske enkelt genial tankegang spør du meg. Pluttselig virker det ikke så dyrt å kjøre større fly med elektro. Man passer bare på å ha fly som kan bruke 3S pakker i rett størrelse, og så kombinerer en dette med større ting. Hum tror jeg starter en tråd om ett større fly jeg
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Stemmer det, men den største som de har er Hyperion TITAN 90A HI-PRO Brushless ESC OPTO (no bec) 14-30 NiX, 5S-10S lipo (No Heli Governor Mode) http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3715

                      Synes det er litt dumt dette med 5S som max, nettop fordi joo har åpnet øynene mine med kombinasjonen 2 x 3S i serie til større fly (eller 2 x 2S?). Ganske enkelt genial tankegang spør du meg. Pluttselig virker det ikke så dyrt å kjøre større fly med elektro. Man passer bare på å ha fly som kan bruke 3S pakker i rett størrelse, og så kombinerer en dette med større ting. Hum tror jeg starter en tråd om ett større fly jeg
                      yepp har selv oppdaget det med å bruke 2x3s i stedet for 6s er jo genialt.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Jeg var ikke en gang klar over 5s begrensningen med Titan. Så nå er jeg utrolig lettet at Jeti'en er på vei hit og ikke en Titan!
                        Are Barstad

                        Comment


                        • #13
                          Godt det kommer noe godt ut av disse trådene
                          Er mange ting å tenke på, spesielt siden man kan sitte med skjegget i postkassen hvis man overser en detalj. Til man blir vant med alt dette nye...

                          For mange har det vært ei "naturlig" begrensning å ikke gå over 3S LiPo, både siden man slipper å tenke på UBEC (i de fleste flyene) og siden størrelsen på oppsettene passer alle de små ARF`ene som tydelig produseres for 3S. Lett å glemme å sjekke hva ESC`ene tåler av spenninger når man skal utvide...

                          Greie og lette .60-modeller bør kjøre på 6S hvis man skal unngå alt for heftige strømtrekk, og batteri-kostnadene virker plutselig ikke så avsindige hvis 2 eller 4 batteripakker i kombinasjonen 3S/6S kan brukes i en lang rekke fly.

                          Man kan velge å handle f.eks 2 stk 4S4000 som plutselig passer både store motorseilere (àla XL3200), større EPP`er og lette acrokjerrer i .40-sizen samtidig som de kan kjøres som 8S i de maskinene som tahustvedt har kosa seg med.

                          Eller to av 5S5000 som 10S gir power nok til 2x2 meters FAI-kjerrer og med rett motor til kan drive .40-modeller i 5S oppsett... osv osv.

                          Det er en opplevelse å kjenne motorer med 6S-oppsett og større! Litt moro med 18-20"-propellere på eldrift...

                          Tar man littegrann høyde så elektronikken ikke belastes helt på grensa hver gang man flyr er det sjanse for at gadgetene varer ganske lenge også, bare man husker å la være å crashe!

                          Ellers er det på gang enda flere ESC`er som takler 12S, siden F3A-folket ønsker seg dette. Og blant andre Jeti har beta-versjoner av ESC`er for 15S/200Amp ute (10000 Watt + ) Utviklinga går tydeligvis bare en veg. La oss håpe resultatet blir rimeligere saker, spesielt for de mer fornuftige modellene som de fleste flyr med. Hva ekstremistene vil ha koster skjorta uansett...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Ja det blir spennende å se hva som kommer på horisonten! Det er nok riktig at fler og fler kommer over til elektro. Men jeg er overrasket over hvor få sjapper some fører større motorer og ESC'er men det er vel bare snakk om tid.

                            Den eneste bakdelen jeg ser nå er at man ikke kan fly mer enn en gang på e lading. Jeg har i alle fall forstått det slik at man ikke burde fly 2 ganger selv om turene er korte. Kanskje du Jarle kan gi meg noen tips.
                            Are Barstad

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by canuck
                              Ja det blir spennende å se hva som kommer på horisonten! Det er nok riktig at fler og fler kommer over til elektro. Men jeg er overrasket over hvor få sjapper some fører større motorer og ESC'er men det er vel bare snakk om tid.

                              Den eneste bakdelen jeg ser nå er at man ikke kan fly mer enn en gang på e lading. Jeg har i alle fall forstått det slik at man ikke burde fly 2 ganger selv om turene er korte. Kanskje du Jarle kan gi meg noen tips.
                              Hvorfor ikke El gutter stemmer dette?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X