Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man ha for stor ESC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by canuck
    Den eneste bakdelen jeg ser nå er at man ikke kan fly mer enn en gang på e lading. Jeg har i alle fall forstått det slik at man ikke burde fly 2 ganger selv om turene er korte. Kanskje du Jarle kan gi meg noen tips.
    Det kan ikke jeg skjønne heller ?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Jeg skulle kanskje ikke skrevet det siden jeg bare har lest det selv på rcforum. I følge det jeg leste så kan man jo fly mer enn en gang, men det var ikke anbefalt. Så det er ikke sikkert at det er riktig, men her er sitat:

      "You can not get two flights out of any pack. The SS auto recognizes cell count and cut voltage and and on the second flight it is going to see a lower initial voltage and it is liable to reduce the cut voltage to below 18V and if you fly it till the SC cuts then you will kill the pack. Second flight will be lackuster for sure. If you want to fly longer than go 6S3P instead of 2P, but two flights is not a possibility. Cut voltage is 3v per cell and the reduced voltage may cost you a set of packs.

      No way I would do it.
      If flying that much is important to you then buy another set of packs. MaxAmps.com sells their 6S2P pack for just over $100 a piece. They make very good packs. That is the way to do it."

      Dere kan se hele tråden her: Fliton Extra 330S Part 2 - Page 20 - RC Groups

      Men det hadde vært artig å se hva Joo's erfaringer er. Jeg har ikke nok erfaring i dette området til å bidra med selv.
      Are Barstad

      Comment


      • #18
        Uten å ta meg tid til å lese alle 600 innleggene i diskusjonen TROR jeg det dreier seg om et problem man kan oppleve med ESC`er som har "Auto-detect" av batteriene: Hvis man slår på sakene med nesten tomme batterier kan ESC`en (ved mer enn 4S LiPo) risikere å telle feil celleantall slik at low-voltage cutoff blir lavere enn sikker spenning.

        Grunnen til at jeg antyder 5S eller flere i serie er at en 5S-pakke kan ha så lav spenning som 16 volt (ubelastet) og bli detektert som en 4S-pakke fulladet...
        Det betyr at man kan risikere feildeteksjon, men da må det være ganske lite igjen på batteriene.
        Tror jeg, sent en kveld

        Ellers er det ingen grunn til å ikke fly flere flighter på batterier.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Da kan man skjønne hva som menes ja, men er det ikke vanlig å kunne stille inn celle antal manuelt om man vil?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #20
            Det varierer jo litt VM. Er ymse konfigurasjonsmuligheter på de forskjellige ESC-fabrikatene.
            Samme problematikken gjelder for så vidt for ladere, men der er det fare for å sette fyr på sakene ved feildetekteringer! Og selvsagt er det den menneskelige faktoren som gjør at man kan gjøre feil selv ved innstillingene. Da er det bra å ha en lader som både settes manuelt og i tillegg detekterer for å sjekke om det ser riktig ut mht speninger. Gjerne i kombinasjon med aktiv bruk av setting av maxquantity for pakkene...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Føler meg veldig trygg på swallow laderen på lipo. for der stiller du inn hvor mange celler du har slik at den vil vel aldrig gå over en viss spenning. og i tillwg når du setter ladestrømmen til det som er 1c til pakka så vil den vel stoppe hvis den har puttet inn litt over det. mens den på nixx detekterer antall celler selv.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X