Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan det bli forbud mot Fuel i dette landet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ah, det tar litt tid å komme ut av ferierusen. Nå husker jeg det, du har selvsagt rett Kristian, den høringen har NLF fått (i juni) og jeg har lest alt sammen opp og ned flere ganger. Det er altså kun nitro med _mer_q enn 30 vektprosent som blir ulovlig for privatpersoner å besitte. Det er utsdalgsstedene som rammes av strengere regler, de må bla. må registrere seg selv som besitter av utgangsstoffer, registrere salg, oppbevare fuelen bak disk/innelåst etc. Importørene har i stor grad disse kravene allerede i dag pga. brannfaren store mengder utgjør. Men er det noe du mener bør NLF bør reagere på i denne høringen?
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #32
      30% holder for meg.

      Comment


      • #33
        Hvordan går det med dragrace ? Ser at de kan ha opp til 85 % nitro. Mulig det kan stå noe her for Gardermoen NDRG – GARDERMOEN RACEWAY

        http://www.motortrend.com/features/112_0502_top_fuel_numbers/


        Last edited by bth; 15-08-14, 19:57.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #34
          Originally posted by Jon Wold View Post
          Ah, det tar litt tid å komme ut av ferierusen. Nå husker jeg det, du har selvsagt rett Kristian, den høringen har NLF fått (i juni) og jeg har lest alt sammen opp og ned flere ganger. Det er altså kun nitro med _mer_q enn 30 vektprosent som blir ulovlig for privatpersoner å besitte. Det er utsdalgsstedene som rammes av strengere regler, de må bla. må registrere seg selv som besitter av utgangsstoffer, registrere salg, oppbevare fuelen bak disk/innelåst etc. Importørene har i stor grad disse kravene allerede i dag pga. brannfaren store mengder utgjør. Men er det noe du mener bør NLF bør reagere på i denne høringen?
          Jeg tolker regelforslaget slik at det fortsatt vil være mulig å kjøpe fuel med inntil 30% nitro. Det holder vel for modellfly/heli. Ikke noe å hoppe i taket over for vår del, altså.

          Men et høringssvar kan også inneholde understreking av at norske modellflypiloter fortsatt ønsker å fly med nitro, at grensen av den grunn ikke må settes under 30%, og at vi av samfunnsmessige årsaker aksepterer 30%-grense som foreslått.

          Det er bra å bruke høringsretten!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #35
            Originally posted by Jon Wold View Post
            Ah, det tar litt tid å komme ut av ferierusen. Nå husker jeg det, du har selvsagt rett Kristian, den høringen har NLF fått (i juni) og jeg har lest alt sammen opp og ned flere ganger. Det er altså kun nitro med _mer_q enn 30 vektprosent som blir ulovlig for privatpersoner å besitte. Det er utsdalgsstedene som rammes av strengere regler, de må bla. må registrere seg selv som besitter av utgangsstoffer, registrere salg, oppbevare fuelen bak disk/innelåst etc. Importørene har i stor grad disse kravene allerede i dag pga. brannfaren store mengder utgjør. Men er det noe du mener bør NLF bør reagere på i denne høringen?
            Dette er noe som berører modellflygere og spesielt helikopter så etter min mening er dette da noe NLF må ta tak i. Dette er vel det man i prinsippet har NLF for er det ikke?
            Lars Norberg

            Comment


            • #36
              Vek jeg bruker nå 30% Nitro til mine YS glow motorer og 25% på mine YS Cdi motorer så det er nå ikke bare heli som trenger nitro.

              Comment


              • #37
                Kjøp dere bensinmotor

                Comment


                • #38
                  Har mange bensinmotorer fra 40-260cc både 2 og 4taktere men det blir nå aldri det samme som en YS. På fly med vingespenn under 2m foretrekker jeg fuel motorer. Men nå går det jo fint å kjøre CDI motorene til YS på E85 om en mister en 2-300 omdreininger sammenlignet med når de får 25% nitro.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Lars N View Post
                    Dette er noe som berører modellflygere og spesielt helikopter så etter min mening er dette da noe NLF må ta tak i. Dette er vel det man i prinsippet har NLF for er det ikke?
                    Vi svarer selvsagt så godt vi kan på det som har potensielt negative konsekvenser for modellflyging, men dette påvirker ikke medlemmene negativt, du som forbruker vil få kjøpt 30 % nitro akkurat som før. Det er for øvrig ingen som selger fuel med mer enn 30 % nitro i dag.

                    Originally posted by kristianwest View Post
                    Men et høringssvar kan også inneholde understreking av at norske modellflypiloter fortsatt ønsker å fly med nitro, at grensen av den grunn ikke må settes under 30%, og at vi av samfunnsmessige årsaker aksepterer 30%-grense som foreslått. Det er bra å bruke høringsretten!
                    Det er et godt poeng Kristian. Jeg kan skrive et høringssvar om at de må sikre at fuelbrukere bør sikres god tilgang på vanlig fuel med inntil 30 % nitro slik som i dag.
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #40
                      En liten fakta opplysning i denne diskusjonen.
                      Fuelen vi kjøper i dag er blandet på volum, ikke på vekt.
                      Metanol har en egen vekt på 0,79 Kg/l
                      Oljen vi bruker er et eller annet sted mellom 0,85 og 0,9 Kg/l
                      Nitrometane veier 1,137 Kg/l

                      Hvilket betyr at om du kjøper en kanne med 30% nitro og 15% olje, så inneholder den ca. 37% nitrometane basert på vekt.

                      I praksis kan vi derfor kun få ca. 23% nitro per volum etter de nye reglene.

                      Tallene vil varierer litt avhengig av olje type.

                      Personlig bruker jeg maks 15% nitro i dag. Men Kanskje verdt å tenke på for NLF når dere skriver høringssvar?
                      Niels Jensen
                      Phoenix rc club

                      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                      Modellflyving er mental hygiene.

                      Comment

                      Working...
                      X