Unconfigured Ad

Collapse

Kan det bli forbud mot Fuel i dette landet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Kan det bli forbud mot Fuel i dette landet?

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terror/anders_behring_breivik/17450844/

E
    vnt at det blir forbud med fuel som inneholder nitrometan.

Jeg driver kun med el, og jeg håper at vår hobby ikke blir skadelidende.

Det er en egen sjarm med fuel, selv om jeg ikke driver med det selv.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Det er like lite sannsynlig som at det blir ulovlig med kunstgjødsel. Det er hinsides mange stoff i dagens handel som kan brukes til å lage eksplosiver, så om alt som kan brukes skal forbys har myndighetene noen årsverk med jobb for å få til det. Jeg tror ikke det er et tema at dette skal bli forbudt pga en slik hendelse.

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by Trulsen
      Det er like lite sannsynlig som at det blir ulovlig med kunstgjødsel. Det er hinsides mange stoff i dagens handel som kan brukes til å lage eksplosiver, så om alt som kan brukes skal forbys har myndighetene noen årsverk med jobb for å få til det. Jeg tror ikke det er et tema at dette skal bli forbudt pga en slik hendelse.
      Vet det. Men uansett om det blir forbud, vil fuel kunne overleve? Det er vel fuel som ikke har stoffet i seg?

Og enig med deg angående forhindre bombelaging. Man kan lage kraftig bombe av rimelig vanlig forbruksvare vi spiser.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Originally posted by spitmk16
        Vet det. Men uansett om det blir forbud, vil fuel kunne overleve? Det er vel fuel som ikke har stoffet i seg?

Og enig med deg angående forhindre bombelaging. Man kan lage kraftig bombe av rimelig vanlig forbruksvare vi spiser.

I manifestet til Breivik står det at han skilte ut Nitromethane fra denne fuelen. Iallefall om jeg skjønte det som stod i manifestet riktig. Meg bekjent har all fuel som inneholder Nitro dette stoffet i seg. Grunnen til at han brukte Rapicon var vell at den hadde det høyste nitro innholdet i fuel man kan få kjøpt fra norge per i dag.

Edit: Det står også det at om man ikke har tilgang på dette kan diesel brukes på samme måte. Det er bare ikke like eksplosivt som nitromethane.

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

Det her blir for dumt.
          Honeybee CP 2

Comment

• RGJ
            • Jul 2004
            • 922

Det er kraftige saker, spesielt når dette blandes med andre ingredienser. I enkelte billøp og flyoppvisninger brukes stoffet. Men da holder motorene bare til et par gangers oppstart, sier Synnes som selv om de er en uskyldig part, synes det er svært lite hyggelig at stoffet fra dem er brukt i dødsbomben
            par gangers oppstart jajaja snakker som en har ve.....hmmmm den ene YS 160 jeg hadde hadde vel ca 350 turer med 30 % nitro føre jeg solgte den ..om den fremdeles går vet ikke jeg men 350 x 0,4 l en OS 140 rx som jeg hadde noe av det tilsvarende ..men på frøkenfuel kun 20 %...blir endel suppe gjennom.....Men Nitro er jo ikke noe problem å få tak i i ren vare dvs 100 % nitro , en må bare vite hvor.
            Skremmende at hobbyen vår blir utnyttet slik..
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

Comment

• ole.foll
              • Apr 2005
              • 1043

Originally posted by lacappuchino
              Det her blir for dumt.
              enig.........
              Ole Kr Follstad

BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

Comment

• jossv
                • Mar 2003
                • 280

Originally posted by RGJ
                par gangers oppstart jajaja snakker som en har ve.....hmmmm den ene YS 160 jeg hadde hadde vel ca 350 turer med 30 % nitro føre jeg solgte den ..om den fremdeles går vet ikke jeg men 350 x 0,4 l en OS 140 rx som jeg hadde noe av det tilsvarende ..men på frøkenfuel kun 20 %...blir endel suppe gjennom.....Men Nitro er jo ikke noe problem å få tak i i ren vare dvs 100 % nitro , en må bare vite hvor.
                Skremmende at hobbyen vår blir utnyttet slik..
                Det sitatet fra Synnes er vel ment for fullzise Top Fuel biler og kanskje enkelte fly. I Top Fuel bruker de opp mot 90% Nitro. ref: Wikipedia.

Jeg tror vel ikke dette vil ha noen påvirkning av salget av modellfly fuel i fremtiden.
                Kan jo også nevne at jeg fløy lykkelig rundt med 0% nitro de første årene jeg fløy.
                Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• RGJ
                  • Jul 2004
                  • 922

det stod vel nevnt at det var fuel med 30 % topfuel bilene har fått pålegg om og ha i 10% med noe annet en nitro mener de bruker metanol.....trur ikke dette er spikern i kista for fuelmotorer.....men det kan bli som i Sverige der var det slik ihvertfall sist jeg kjøpte fuel at forhandleren mått kunne regjøre for til hvem fuelen ble solgt til ....var det ikke noe papirer i virkelig gamledager også ..noe vi fylte ut eller husker jeg feil???
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Jo jeg mener at på 70 tallet så kvitterte du på ett eller annet skjema.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Lars N
                      Moderator
                      • Apr 2002
                      • 2891

Ja, dette blir bare for dumt....
                      Lars Norberg

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Syns dette blir litt rart å diskutere. Er vel andre ting om dagen som er viktigere å tenke på? Man kan jo tenke litt på alle de som aldri får sett barna sine igjen og alle de barna som må leve med disse opplevelsene fra Utøya resten av livet. Fuel eller ikke i hobbyen vår blir bare helt ubetydelig spør du meg.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• bardp
                          • Nov 2010
                          • 2473

Nå er vel dette først og fremst et forum for modelfly/helikoptre så hva som skjer med fuel er høyst rlevant akurat her. Det som nokk ikke er like relevant på dette forumet er ting rundt tragedien som ikke har med modelfly og gjøre det finnes det en rekke andre forier for. For min del er tilgang på fuel helt esensielt for og drive med dette da jeg stortsett bare flyt med fuel.
                          Last edited by bardp; 27-07-11, 14:15.

Comment

• JayBee
                            • Sep 2009
                            • 762

Om staten skal forby salg av nitrodrivstoff grunnet dette så er de også nødt å forby salg av andre ting som for eksempel helt vanlig diesel. Bergsprengere blander blandt annet kunstgjødsel og diesel, og det blir en høyeksplosiv mikstur. Han kunne like godt ha brukt diesel om han ikke visste om modellflyfuel.
                            Jon-Brage Hoel Andorsen
                            -------------------------------------------------------------------------
                            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• Superstar40
                              • Dec 2002
                              • 1667

Bomben og massakren på Utøya er forferdelig - var selv inne i bombeområdet i natt for å drifte Sivilforsvarets installasjoner i området.

Tror ikke fokus fra myndighetene først og fremst vil gå på ingrediense brukt i en bombe i fremtidige sikkerhetstiltak. Det vil være de menneskene som står bak slike terrorhandlinger og de politiske/religiøse ståstedene potensielle terrormistenkte har som bør være fokus. Ingredisene brukt i handlingen er jo egentlig hverdags ting med untak av noen få ingredienser. Bil, gjødsel, våpen, ammunisjon med mer er jo legal handelsvarer med noen restriksjoner.

Det eneste som kan hende er at man får en registreringsplikt for kjøp av drivstoff, eventuelt medlemskap i en klubb for å få kjøpt varen men det må ses på som et lite problem for oss som driver med modellfly og eller andre grener innen for radiostyrt hobby.
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...