Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Evnt at det blir forbud med fuel som inneholder nitrometan.
Jeg driver kun med el, og jeg håper at vår hobby ikke blir skadelidende.
Det er en egen sjarm med fuel, selv om jeg ikke driver med det selv.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Det er like lite sannsynlig som at det blir ulovlig med kunstgjødsel. Det er hinsides mange stoff i dagens handel som kan brukes til å lage eksplosiver, så om alt som kan brukes skal forbys har myndighetene noen årsverk med jobb for å få til det. Jeg tror ikke det er et tema at dette skal bli forbudt pga en slik hendelse.
Det er like lite sannsynlig som at det blir ulovlig med kunstgjødsel. Det er hinsides mange stoff i dagens handel som kan brukes til å lage eksplosiver, så om alt som kan brukes skal forbys har myndighetene noen årsverk med jobb for å få til det. Jeg tror ikke det er et tema at dette skal bli forbudt pga en slik hendelse.
Vet det. Men uansett om det blir forbud, vil fuel kunne overleve? Det er vel fuel som ikke har stoffet i seg?
Og enig med deg angående forhindre bombelaging. Man kan lage kraftig bombe av rimelig vanlig forbruksvare vi spiser.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Vet det. Men uansett om det blir forbud, vil fuel kunne overleve? Det er vel fuel som ikke har stoffet i seg?
Og enig med deg angående forhindre bombelaging. Man kan lage kraftig bombe av rimelig vanlig forbruksvare vi spiser.
I manifestet til Breivik står det at han skilte ut Nitromethane fra denne fuelen. Iallefall om jeg skjønte det som stod i manifestet riktig. Meg bekjent har all fuel som inneholder Nitro dette stoffet i seg. Grunnen til at han brukte Rapicon var vell at den hadde det høyste nitro innholdet i fuel man kan få kjøpt fra norge per i dag.
Edit: Det står også det at om man ikke har tilgang på dette kan diesel brukes på samme måte. Det er bare ikke like eksplosivt som nitromethane.
Det er kraftige saker, spesielt når dette blandes med andre ingredienser. I enkelte billøp og flyoppvisninger brukes stoffet. Men da holder motorene bare til et par gangers oppstart, sier Synnes som selv om de er en uskyldig part, synes det er svært lite hyggelig at stoffet fra dem er brukt i dødsbomben
par gangers oppstart jajaja snakker som en har ve.....hmmmm den ene YS 160 jeg hadde hadde vel ca 350 turer med 30 % nitro føre jeg solgte den ..om den fremdeles går vet ikke jeg men 350 x 0,4 l en OS 140 rx som jeg hadde noe av det tilsvarende ..men på frøkenfuel kun 20 %...blir endel suppe gjennom.....Men Nitro er jo ikke noe problem å få tak i i ren vare dvs 100 % nitro , en må bare vite hvor.
Skremmende at hobbyen vår blir utnyttet slik..
par gangers oppstart jajaja snakker som en har ve.....hmmmm den ene YS 160 jeg hadde hadde vel ca 350 turer med 30 % nitro føre jeg solgte den ..om den fremdeles går vet ikke jeg men 350 x 0,4 l en OS 140 rx som jeg hadde noe av det tilsvarende ..men på frøkenfuel kun 20 %...blir endel suppe gjennom.....Men Nitro er jo ikke noe problem å få tak i i ren vare dvs 100 % nitro , en må bare vite hvor.
Skremmende at hobbyen vår blir utnyttet slik..
Det sitatet fra Synnes er vel ment for fullzise Top Fuel biler og kanskje enkelte fly. I Top Fuel bruker de opp mot 90% Nitro. ref: Wikipedia.
Jeg tror vel ikke dette vil ha noen påvirkning av salget av modellfly fuel i fremtiden.
Kan jo også nevne at jeg fløy lykkelig rundt med 0% nitro de første årene jeg fløy.
det stod vel nevnt at det var fuel med 30 % topfuel bilene har fått pålegg om og ha i 10% med noe annet en nitro mener de bruker metanol.....trur ikke dette er spikern i kista for fuelmotorer.....men det kan bli som i Sverige der var det slik ihvertfall sist jeg kjøpte fuel at forhandleren mått kunne regjøre for til hvem fuelen ble solgt til ....var det ikke noe papirer i virkelig gamledager også ..noe vi fylte ut eller husker jeg feil???
Syns dette blir litt rart å diskutere. Er vel andre ting om dagen som er viktigere å tenke på? Man kan jo tenke litt på alle de som aldri får sett barna sine igjen og alle de barna som må leve med disse opplevelsene fra Utøya resten av livet. Fuel eller ikke i hobbyen vår blir bare helt ubetydelig spør du meg.
Nå er vel dette først og fremst et forum for modelfly/helikoptre så hva som skjer med fuel er høyst rlevant akurat her. Det som nokk ikke er like relevant på dette forumet er ting rundt tragedien som ikke har med modelfly og gjøre det finnes det en rekke andre forier for. For min del er tilgang på fuel helt esensielt for og drive med dette da jeg stortsett bare flyt med fuel.
Om staten skal forby salg av nitrodrivstoff grunnet dette så er de også nødt å forby salg av andre ting som for eksempel helt vanlig diesel. Bergsprengere blander blandt annet kunstgjødsel og diesel, og det blir en høyeksplosiv mikstur. Han kunne like godt ha brukt diesel om han ikke visste om modellflyfuel.
Jon-Brage Hoel Andorsen
------------------------------------------------------------------------- Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.
Bomben og massakren på Utøya er forferdelig - var selv inne i bombeområdet i natt for å drifte Sivilforsvarets installasjoner i området.
Tror ikke fokus fra myndighetene først og fremst vil gå på ingrediense brukt i en bombe i fremtidige sikkerhetstiltak. Det vil være de menneskene som står bak slike terrorhandlinger og de politiske/religiøse ståstedene potensielle terrormistenkte har som bør være fokus. Ingredisene brukt i handlingen er jo egentlig hverdags ting med untak av noen få ingredienser. Bil, gjødsel, våpen, ammunisjon med mer er jo legal handelsvarer med noen restriksjoner.
Det eneste som kan hende er at man får en registreringsplikt for kjøp av drivstoff, eventuelt medlemskap i en klubb for å få kjøpt varen men det må ses på som et lite problem for oss som driver med modellfly og eller andre grener innen for radiostyrt hobby.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment