Announcement

Collapse
No announcement yet.

startproblemer i kulda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • startproblemer i kulda

    Vi var en liten gjeng i dag som trosset 16 kalde og dro på isen for å fly.
    Vi hadde store problemer med å få motorene til å starte. Kun to av fire motorer startet og gikk litt, men de stoppet igjen etter noen sekunders gange. Fikk start etter en stund og det samme skjedde igjen og igjen. (Motorene gikk lenge nok til at vi fikk blandingen rett gikk stabilt for plutselig å stoppe)
    Fikk lettest start når vi dro starteren og hadde full gass.
    Motorene var .25 size OS med og uten kulelager.
    En motor var 1.20size 4t.
    Fuelen vi brukte var Byron og Jero 15% nitro.
    plugger var OS 8 og OS F
    Han som hadde Byron og 1.20size fikk ikke start i det heletatt.
    Er forgasser ising sannsynlig på motorene som stoppet og startet ut i ett?
    ville høyere nitroinnhold hjulpet?
    Kjøler den kalde lufta som blir sugd inn pluggen så mye at den slutter å gløde?
    når motorene kom inn i varmen en stund startet de og gikk som klokker...
    Vi har flydd ofte ned mot -10 uten problemer. Er -16 så mye vanskeligere å hanskes med?
    Gode råd taes i mot med takk!
    Attached Files
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Eg tipper årsaken er pluggen. Hvilken glowplug har dere brukt?

    Det er forskjellige plugger for veldig kaldt, kaldt/normalt og varmt. Og man bør bytte plugg etter forholdene. Om man har en plugg beregnet for varmt vær i kulden, så vil aldri pluggen bli varm nok til å kunne antenne drivstoffet. Om man derimot bruker en plugg laget for kaldt vær i varmen, så vil pluggen bli for varm, og slite ekstra på motoren.

    Nå skal det sies at eg er nybegynner, men føler å ha erfart dette selv. Men stort sett snakker vi bare om tre typer plugger. Cold, standard og hot. Hot brukes når det er kaldt, og cold brukes når det er veldig varmt. Enya 6 er for eks kald, enya 3 er varm.

    Personlig bruker eg enya 3 nå som det er kaldt, og enya 4 til vanlig.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Originally posted by nomore View Post
      Personlig bruker eg enya 3 nå som det er kaldt, og enya 4 til vanlig.
      Bruker du enya3 på firtakter også? jeg sliter også med en 4takter som ikke vil start i kulda, men skulle hatt en varm plugg til 4 takter, så vidt meg bekjent er vel F pluggen til OS standard varme? kanskje enya3 vil funke, om den ikke blir for kort.
      ------------------

      PA Bad Boy med ASP46
      H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
      E-Flite Taylorcraft
      T-rex 450Sport
      Cessna Cardinal on floates (EPP)

      Comment


      • #4
        Nei, har kun to-taktere selv.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Jeg har aldri hatt behov for å benytte andre plugger enn enya 3 og OS 8 eller OS F tidligere
          Jeg forsøkte å bytte fra OS 8 til Enya 3 i dag uten at noe forandret seg.
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Kald, medium eller varm pluggtype er ikke beskrivelser av været du skal bruke motoren i, men snarere at pluggens bruksområde når det gjelder type fuel og motor.
            Høyere kompresjon og høyere nitro tilsier en kaldere plugg og motsatt. For varm plugg kan gi for tidlig tenning (tenningsbank)

            Her er en link som sier det meste av prinsipper man trenger å vite om plugger: 404 Not Found

            I kulda, vil nok allikevel en kald eller medium kald plugg (som OS være for kald spesielt før motoren får opp temperaturen. Blanding av bensin/luft vil også påvirkes av kulda.
            Antar at dere er klar over at en motor skal ha rikere blanding i kulde enn varme (motsatt av hva mange tror)

            Tror at det i deres tilfelle kan være en mix mellom kald plugg, litt for "treg/kald" mix av fuel og luft. Det kan potensielt også ise i forgasser, men motorene sveiv nok ikke lenge nok til at dette er aktuelt.

            Bruk en varmere plugg og ha på gløding litt lenger enn vanlig etter at motor er startet for å få litt temp.
            Om mulig kan dere holde fuelen litt lunket. Vet ikke helt hvordan et relativt høyt oljeinnhold og dens viskositet påvirker flytegenskapene. Tviler nok på at man ser noe forskjell i praksis.

            Lykke til.

            Har ikke hatt problemer med min T700N, men har ikke flydd i kaldere enn -10 med den
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Hmmm.
              Vi forvarmet motorene med gassbrenner og de startet relativt lett etter dette. De gikk helt fint for så plutselig å stoppe. Når vi sveivet igang igjen krevdes mye choking uten at det kom fuel deretter plutselig sprutet fuelen og den tente. gikk en stund og stoppet igjen.
              Teorien min er at den startet og gikk til forgasseren frøs. deretter avga motorblokken litt varme til forgasserdysen som tinte og slapp fuelen igjennom igjen, men dette kan jo selvsagt være helt feil. har aldri hørt at forgasserising har vært ett tema på nitromotorer. Enya 3 pluggen jeg prøvde var en gammel jeg hadde liggende og kunne selvfølgelig være svekket. skal forsøke varmere plugg ved neste anledning.
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Kan ikke si jeg har noe eksakt svar på problemene, kanskje det var lav temperatur kombinert med høy fuktighet? Jeg vet noen bruker å dekke til deler av kjøleribbene med for eksempel en strips når det er veldig kaldt for at motoren skal gå litt varmere, muligens en ting å prøve det..

                Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                Comment


                • #9
                  Trodde ising ikke var et problem når det er svært kaldt slik det har vært i det siste, da luften normalt er veldig tørr (lite relativ fuktighet).

                  Det høres allikevel ut som det er noe relatert til drivstoff tilførsel........Det kan også være kondens i fuel som fryser

                  Sjekk/bytt fuel filter, bruk en ny og litt varmere plugg og vær sikker på at fuelen ikke er gammel og/eller har stått lenge på tanken.
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Kok vann og ta med i en termos. Tøm forsiktig over toppen på motoren.
                    Hvis ikke kan du også bruke varm kaffe.
                    Funker stort sett hver gang i skikkelig kaldt vær.
                    Har ikke vært plaget med at motorn stopper slik du beskriver når den først har startet heller da.
                    Last edited by roglan; 10-01-10, 00:08.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by nybegunda View Post
                      Vi var en liten gjeng i dag som trosset 16 kalde og dro på isen for å fly.
                      Vi hadde store problemer med å få motorene til å starte. Kun to av fire motorer startet og gikk litt, men de stoppet igjen etter noen sekunders gange. Fikk start etter en stund og det samme skjedde igjen og igjen. (Motorene gikk lenge nok til at vi fikk blandingen rett gikk stabilt for plutselig å stoppe)
                      Fikk lettest start når vi dro starteren og hadde full gass.
                      Motorene var .25 size OS med og uten kulelager.
                      En motor var 1.20size 4t.
                      Fuelen vi brukte var Byron og Jero 15% nitro.
                      plugger var OS 8 og OS F
                      Han som hadde Byron og 1.20size fikk ikke start i det heletatt.
                      Er forgasser ising sannsynlig på motorene som stoppet og startet ut i ett?
                      ville høyere nitroinnhold hjulpet?
                      Kjøler den kalde lufta som blir sugd inn pluggen så mye at den slutter å gløde?
                      når motorene kom inn i varmen en stund startet de og gikk som klokker...
                      Vi har flydd ofte ned mot -10 uten problemer. Er -16 så mye vanskeligere å hanskes med?
                      Gode råd taes i mot med takk!
                      Min erfaring i kulden har rett og slett vært at motorer (2 eller 4 takt) må kjøres mye rikere for å gå godt i kaldt vær. Min teori er at oljen i fuelen blir tykkere i kulden, og renner tregere igjennom slanger/forgasser o.s.v.
                      Andre teorier rundt dette ?

                      G
                      Geir Bjelkarøy

                      http://www.phoenix-rc.org

                      "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                      Comment


                      • #12
                        Det er nok helt sikkert ikke ising som er problemet ditt, forgasser ising er virkende fra ca 0 grader og opp til +18 grader når det er fuktigere enn vanlig luft. Når det er 16 minus grader så vil forgasser ising være så si ikke eksisterende. Spesielt nå som det er så "tørr" luft også

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Aeroholiker View Post
                          Min erfaring i kulden har rett og slett vært at motorer (2 eller 4 takt) må kjøres mye rikere for å gå godt i kaldt vær. Min teori er at oljen i fuelen blir tykkere i kulden, og renner tregere igjennom slanger/forgasser o.s.v.
                          Andre teorier rundt dette ?

                          G
                          Jepp, har ikke en annen teori men en annen fakta.
                          Motoren må kjøres rikere fordi kaldere luft har høyere densitet enn varm luft.
                          Så for at blandings forholdet mellom luften og brennstoffet skal bli riktig når det er flere luftmolekyler pr.kubikk luft så må også brennstoffet øke i mengde. Vi bruker begrepet "density altitude" ganske ofte i luftfart da dette refererer til flyets performance ut i fra hvilken temperatur det er i en gitt høyde. Det er både høyde over havet og temperatur som spiller mye inn.
                          Plian and simple......

                          Mvh OJ
                          Last edited by Olavjoergensen; 10-01-10, 15:51.
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Ja det er helt riktig at dysenålen måtte en del ut i forhold til tidligere instillinger for at motoren skulle gå fint.
                            Hvis ikke kald nitro/olje kan tette dysen i kulde står jeg altså kun igjen med pluggen. da forsøker jeg en varm plugg neste gang.
                            Tor Helseth
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Aeroholiker View Post
                              Min erfaring i kulden har rett og slett vært at motorer (2 eller 4 takt) må kjøres mye rikere for å gå godt i kaldt vær. Min teori er at oljen i fuelen blir tykkere i kulden, og renner tregere igjennom slanger/forgasser o.s.v.
                              Andre teorier rundt dette ?

                              G
                              Kald luft tar mindre plass. Intercooler-prinsippet
                              MVH

                              Jon Gunnar Wold

                              Comment

                              Working...
                              X