Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken Loddebolt/Dremel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den Ersa-saken så ganske så brukbar ut... Hvor kan man få tak i denne?

    Heller mot Li-Ion Dremel'en. En liten fugl har fortalt meg at denne er tingen. En ting jeg fortsatt stusser litt over, er hvor kraftig den er.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

    Comment


    • #17
      Originally posted by Mathias View Post
      Høres jo ganske suveren ut... Hvilken temperatur range har den?

      Hvor kraftig er denne sammenlignet med f.eks. en vanlig 48W loddestasjon fra Clas Ohlson? Blir den fort varm?
      Er ikke sikker på hvilken temperatur range den har.Men eg lodder servoledninger på lavest temp.På full guffe tror eg den må tilsvare 100-120w loddebolt.Har vertfall til gode å ikke klare en loddeoppgave innen rc.
      Og den blir varm på eit blunk,max 30 sekunder så er den klar.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #18
        Noen flere som har noe å tilføye?
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

        Comment


        • #19
          Hei,

          Bruker en verstatip som når jeg skal fortinne tuppen så bare "perler" loddetinne seg og legger seg absolutt ikke på loddespissen. Loddebolten er relativt ny og lite brukt. Virker også som om den ikke har full effekt. Kan vel kanskje se ut som om det ligger et lag av "ett eller annet" på spissen. Noe og gjøre med dette? Og hva er grunnen, for dårlig rengjøring av spissen etter bruk?

          Jostein

          Comment


          • #20
            Jeg bruker versatip og li-lon batteri drevet dremel. Begge fungerer utmerket. Kan egentlig ikke forstå at motoren kan være for svak til noe som helst siden det er kuttskivene som er det svakeste ledd. og lodde bolten er kjempe men trur også man må tnke på loddetinnets kvalitet. kjøpte noe fra bilteme en gang som overhodet ikke funket (ingen kritikk for biltema ting) handler masse fint stæsj der

            Comment


            • #21
              Originally posted by Vingen300 View Post
              Hei,

              Bruker en verstatip som når jeg skal fortinne tuppen så bare "perler" loddetinne seg og legger seg absolutt ikke på loddespissen. Loddebolten er relativt ny og lite brukt. Virker også som om den ikke har full effekt. Kan vel kanskje se ut som om det ligger et lag av "ett eller annet" på spissen. Noe og gjøre med dette? Og hva er grunnen, for dårlig rengjøring av spissen etter bruk?

              Jostein
              Du har fått et lag oksid på tuppen. Puss den med smergelpapir, varm den opp og fortinn den på nytt.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Vingen300 View Post
                ..... Og hva er grunnen, for dårlig rengjøring av spissen etter bruk.
                Ja, belegget kommer av for dårlig rengjøring eller at du har brukt spissen til noe annet enn lodding. Mange bruker spissen som et brekkjern noe som garantert ødelegger den.
                Alle spisser (på loddebolter av litt kvalitet) er belagt med en spesiell legering. Hvis denne slites av eller går i stykker så begynner spissen å korrodere og vil etter hvert spises opp og forsvinne.
                Hvis du har et oksyd belegg så bruk en fuktig hard svamp som tåler varme (finnes i de fleste butikker som selger bolter) og gni tuppen i denne til den blir ren.
                Hvis den ikke blir ren så kan du til nød kjøpe en spissrens som ser ut som en bylt med stålull (gull farget) og som du stikker spissen ned i, denne vil gnage av oksydet men stadig være såpass varsom at den ikke ødelegger belegget på spissen.

                Hvis du har noen dyre spisser som har fått et hull i legeringen så finnes det noen kjemiske stoffer som man legger på der hullet er og disse vil reparere legeringen og du vil dermed kunne bruke spissen noe lenger, men dette er heller ikke billig.
                Hvis ikke dette hjelper så er spissen klar for utskifting.

                Ikke bruk noen form for sandpapir eller fil på tuppen - det vil garantert ødelegge den!!!!!

                Hvordan preparere spissen slik at den ikke oksiderer:
                • For hvert lodde punkt tar du å renser tippen i svampen og legger på nytt tinn slik at den er blank og fin.
                • Når du er ferdig med dagens lodding renser du tuppen i svampen og legger på friskt loddetinn og så slår du av bolten uten å fjerne tinnet. Dette vil da legge seg som en beskyttelse å er enkelt å fjerne neste gang du skal bruke bolten!


                Hvis du følger disse enkle reglene vil du ha en perfekt Spiss i lang tid og hver lodding blir en fornøyelse.

                -Frank-
                Last edited by Quadrocopter; 31-10-09, 16:43.

                Comment


                • #23
                  Noen som vet hvor man får kjøpt loddespiss til Versatip?
                  Mathias
                  Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Mathias View Post
                    Noen som vet hvor man får kjøpt loddespiss til Versatip?
                    De som selger Dremel bør ha det - hvis ikke så har JULA dem

                    Comment


                    • #25
                      Tusen takk skal du ha!

                      Var en tur innom Jernia som fører Dremel i går, men de hadde ikke. Ser ikke ut til at MPX eller EleFun har heller.
                      Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                      Comment


                      • #26
                        Byggevarekjedene...

                        Originally posted by Mathias View Post
                        Tusen takk skal du ha!

                        Var en tur innom Jernia som fører Dremel i går, men de hadde ikke. Ser ikke ut til at MPX eller EleFun har heller.
                        Titt innom byggevarekjedene... Maxbo hadde Dremel mens den var her nord.
                        Vet ikke om dere har Neumanbygg,,? Dem har bra utvalg i dette merket...
                        Og dere der sør har jo Bauhaus med alt mulig av ting og tang...

                        Mvh Einar - svidd...

                        Comment


                        • #27
                          bruk denne å se om du fnner en dremel forhandler i nærheten av deg.

                          Comment


                          • #28
                            JEg har en slik dremel versa tip,
                            men nå i det siste så har jeg følt den ikke blir varm nok helt ute i tuppen så det er håpløst og lodde med den
                            noen som har noen forslag på dette..
                            Min Hjemmeside..

                            http://sveininge.iflogg.com

                            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Mathias View Post
                              Den Ersa-saken så ganske så brukbar ut... Hvor kan man få tak i denne?

                              Heller mot Li-Ion Dremel'en. En liten fugl har fortalt meg at denne er tingen. En ting jeg fortsatt stusser litt over, er hvor kraftig den er.
                              Elfa har den, og mener det var tilbud på denne nå, like over 1000,-
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by sveininge View Post
                                JEg har en slik dremel versa tip,
                                men nå i det siste så har jeg følt den ikke blir varm nok helt ute i tuppen så det er håpløst og lodde med den
                                noen som har noen forslag på dette..
                                Sjekk denne linken

                                Comment

                                Working...
                                X