Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uskrevne regler for Ekeberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uskrevne regler for Ekeberg

    Ekeberg er det overlegent beste all-round flystedet i Oslo kommune, og et umistelig flysted for oss som foretrekker å fly i nærheten av der vi bor. Av og til oppstår det litt kluss på stripa, da det som kjent ikke er et organisert miljø med fast definerte regler som styrer stripa. Jeg har skrevet disse punktene som et lite bidrag til at vi fortsatt skal ha mulighet til å fly der. Punktene er basert på de uskrevne reglene som allerede mer eller mindre overholdes, sedvane og regler hentet fra organiserte striper, sunn fornuft, og slettas særegenheter. Ingen av punktene bør være kontroversielle, og dersom noen er uenige eller har tilføyelser, så fyr løs! Lufta og sletta er for alle, derfor har alle et felles ansvar for aktiviteten vår der oppe.

    1. Sletta er kun for elektriske modeller. Grunnen til dette er ikke at vi som flyr elektro ikke liker lyden av nitro eller lukten av fuel, det er Park og Idrettsvesenets klare holdning etter naboenes ønske. Dette har blitt poengtert av en delegasjon fra kommunen som inspiserte sletta. Meldingen var klar; det er greit at vi flyr elektriske modeller på en forsvarlig måte, men forbrenningsmotorer er ikke akseptabelt. Dersom dette forbudet ikke overholdes vil det nedlegges forbud mot all flyging.

    2. Sletta er først og fremst for fotball og cricket, samt rekreasjon. Det er også mange bikkjer på sletta, samt endel kitere. Det er ingen tvil om at vår aktivitet kun er tolerert, men ikke bejublet. Den vil totalforbys dersom det oppstår alvorlige uhell eller at forbudet mot fuelmotorer ikke overholdes. Det har tidligere vært forbudt å fly på sletta pga ulykker og støy. Den tiden vil ingen tilbake til! Cricket-gutta som vi låner kunstgress-stripene av aksepterer at vi flyr der når de ikke spiller cricket. En representant for cricket-forbundet har derimot bedt oss om å ikke bruke stripene når det er gjørmete rundt kunstgresset, da det oppstår humper som får cricket-kula til å skifte retning (til fare for spillerne). Det er juridisk umulig for dem å nekte andre å bruke gresset rundt stripa, men det er samtidig viktig å opprettholde en bra tone mellom miljøene.

    3. Det flys både fly og helikopter på sletta. Det er viktig at det tas hensyn mellom disse. Ingen har forskjørsrett, men begge typer kan vise hensyn ved å tilpasse flymønster. Man bør feks ikke hovre midt i landingsområdet når fly er i lufta, og fly bør ligge unna områder der det flyr helikoptere. Dette er sjelden noe problem.

    4. Det er ønskelig at alle modellflygere står i nærheten av hverandre når vi flyr. Da er det lett å kommunisere, og misforståelser unngås. Alternativet er å stå langt unna, og fly i et område der andre ikke flyr. Det verste er når folk står langt unna stripa, men flyr over den. Alle som ikke flyr med 2,4 ghz-radioer må undersøke om andre flyr på samme frekvens før de slår på radioen. Det er direkte farlig å stå i et hjørne av sletta med en 35 mhz-radio mens andre flyr fra stripa. Range check er en selvfølge: området er utsatt for mye radiostøy, og selv 2.4 ghz kan feile. Det har skjedd mer enn én gang at folk har gått ned med 2.4-utstyr pga brown-out.

    5. Depotområdet (det området der utstyr inkludert modeller oppbevares) bør være minst 10 meter fra stripa. Dette for å unngå uheldige episoder ved landing.

    6. Det er god skikk å ikke krysse stripa når man flyr. Begge sider kan benyttes samtidig av flere piloter, men den enkelte flyr kun på én side i løpet av en flytur. Dersom nybegynnere ikke er sikre på om de klarer å overholde dette, bør de si fra før avgang slik at de andre er oppmerksomme. Alle piloter bør stå på samme side av stripa.

    7. Det er også hensynsfullt å rope "avgang" og "landing", gjerne "landing fra venstre", "landing fra høyre" dersom det er flere som flyr. Det er spesielt viktig å si fra dersom man vil lande på tvers av stripa eller har motorkutt.

    8. Man må ikke stå på stripa eller sperre for stripas kortender når man flyr, men stå minst et par meter fra stripa slik at man ikke står i veien for landinger og avganger. Vær observant når du går til/fra stripa, slik at du ikke kommer i veien for lavtflygende fly og helikoptre.

    9. Man må vise ekstra varsomhet dersom man flyr store eller raske modeller. Modellfly er potensielt farlige dersom man flyr uforsiktig, for eksempel over fotballkamper eller nær turgåere. Selv om du har full kontroll, vil en låst servo eller radioforstyrrelser raskt bringe flyet ut av kontroll!

    10. Unngå å fly over veien. Selv en bitteliten modell kan skape farlige situasjoner i trafikken.

    11. Det er god kotyme å ta med seg brukne propeller og annet søppel. Selvom fotball-folket etterlater seg søppel, så bør ikke vi gjøre det.

    Til slutt; alle nybegynnere blir tatt godt vare på, alle på stripa stiller gladelig opp med tips. Miljøet der oppe spenner fra yngre og eldre blodferske nybegynnere til norgesmestere, med ulike bakgrunner og nasjonaliteter. Mange er medlem av NLF-tilsluttede klubber, noe som lønner seg fordi forsikringen også dekker trening på sletta. Det er forøvrig gratis parkering 150 meter fra stripa. Man kan også ta buss 34 eller 74, som stopper et par hundre meter unna (avtagbare vinger er et must på bussen.) Når det begynner å regne, finnes det et skur ved skogholtet 200 meter unna stripa som har terrasse med tak.
    Last edited by bjeff; 07-04-10, 10:04.
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Bra tiltak!
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #3
      Kommentaren om buss er forøvrig basert på mine egne erfaringer, jeg tar ofte 34-bussen med min Sebart Katana eller Extreme Flight Vanquish (begge 30 size), det er ikke noe problem med vingeposer.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Vær og vind

        "Stripa" ligger N/S men man kan jo lande i alle retninger når gresset tillater det.

        YR: http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Ekebergparken/
        Storm: Værvarsel for Bergen - TV 2 Vær
        Last edited by spewster; 06-04-10, 12:35. Reason: bjeff kødder med meg
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

        MFN @ Facebook - Like!

        Comment


        • #5
          Ø/V? Begge stripene ligger da nord/sør (ca 16/34 på pilotspråket)

          Comment


          • #6
            Jo, det er nord/sør, og ikke øst/vest, misforståelsen skyldes at jeg goofa på Skype.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Koordinatene er N59 53.731 E10 46.453 og slik ser det ut i fra luften. Putt inn adressen din i (A) så får du vei beskrivelse

              Her har dere et 360 grader bilde med "Oslo Taxi" i full "sving" (i 3D hvis du har farge briller)
              Last edited by Quadrocopter; 06-04-10, 13:09.

              Comment


              • #8
                Bra innlegg!

                Jeg har faktisk vært litt i tvil ang.forsikringsbiten der oppe, greit å lese dette.

                Kan skrive under på dette med servo/radiofeil da min Mini Funtana kjørte rett i bakken
                fra 40meters høyde rett ned i veien - av alle steder - rett foran biler som bråstoppet. Skummelt!

                Ta bestandig rangecheck med andre ord - mange folk/hunder/biler og hus det ikke er noe hyggelig å "møte".

                Ekeberg må være det hyggeligste stedet jeg flyr på - bestandig hyggelige,
                laidback folk som sjelden skal "tøffe" seg. Sånn skal det være!

                Alf
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • #9
                  Punktet om forsikring blir utdypet av Terje Martinsen i denne tråden:
                  Forsikring på Ekeberg og andre uorganiserte striper - (MFN) ModellflyNytt.no

                  Legger til range check i den første posten

                  Og jippiyay, det ble noen sånne hyperlinker også, med luftfoto og andre url´er.
                  Last edited by bjeff; 06-04-10, 16:29.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Forslag til områderegulering for Ekebergsletta og Brannfjell er lagt ut til høring med frist 31. august 2010.
                    Plan, bygg og eiendom - Oslo kommune
                    Det er, så langt jeg har kunnet lese meg fram til, ikke nevnt noe for eller mot uorganisert modellflyging eller avsatt eget område til dette.
                    I kommentarer til høringen har jeg funnet en nabo som ønsker regler/definert område for flyging, og en nabo som ønsker forbud.
                    Cricketbanen er foreslått flyttet, det er skissert flere alternative plasseringer.
                    Last edited by Jappa; 23-06-10, 12:17. Reason: Typo
                    Spektrum DX9 • Extreme Flight Laser 60" • Aeroworks 260 60-90 (elektro) • Seagull Cessna 152 (elektro) • Extreme Flight Extra exp 70" • GB-Models YAK 55 1,8 meter • Og litt annet småtteri

                    Comment

                    Working...
                    X