Announcement

Collapse
No announcement yet.

MC-22 oppussing: Jeti 2.4 Ghz Duplex med telemetri & 35 Mhz i samme radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MC-22 oppussing: Jeti 2.4 Ghz Duplex med telemetri & 35 Mhz i samme radio

    Egentlig begynte dette med at jeg fikk lyst til å sette meg inn kryptonittens verden, eller elektro som mange velger å kalle det da Lysta til å vite hva som skjedde inne i modellen var stor og dermed var jakten etter en måte å få til det igang.

    I tillegg har jeg forsåvidt lenge tenkt at jeg må over på 2.4 Ghz, men ville ikke gå bort fra min MC-22,og mulighet for telemetri var et absolutt krav om jeg skulle konvertere. I tillegg ønsket jeg ikke å måtte bytte ut hele mottagerparken min i en sveip da det fort blir noen Rx'er ut av det. Dermed måtte løsningen bli en eller annen modul-dings. Etter å ha gått gjennom lista av muligheter landet jeg på Jetis Duplex-system.

    Hvorfor det? Jo av flere grunner. Jeti har alltid stått for meg som spennende produkter og av bra kvalitet. Prisen på moduler, Rx'er og sensorer er veldig fornuftige. Modulen kunne monteres inn i radioen i tillegg til 35 Mhz-modulen og svitsjes med en bryter, og sist men ikke minst. Jeti har hatt dette produktet på markedet med fungerende telemetri siden 2008 med tusenvis av fornøyde brukere.

    Og det gikk ikke lang tid før jeg ble religiøs. Jetireligøs

    Jeti tilbyr 2.4 Ghz moduler med telemetri som gjør at du kan hente ned et utall av data fra flyet og få det lest ut live via et display som du kobler til sendermodulen. Mange av modulene er plugin-moduler som passer i de fleste pinnsvinradioer, men siden MC-22 ikke har pluginmodul måtte valget bli en Jeti TU2-modul beregnet på å installere inne i radioen.

    Telemtridelen er innebygget i mottagerne som gjør at du slipper å koble til ekstra bokser eller dupeditter i flyet for å få igang telemetribiten.
    Standard data du kan lese ut fra mottageren, uten å koble til ekstra sensorer, er voltstyrken på mottagerbatteriet og signalstyrken på hhv antenne 1 og 2.

    I tillegg har alle mottagere en Ext-inngang hvor du kan koble til flere sensorer.
    - MUI-sensorer: Gir oversikt over strømforbruket o.l i ditt elektrooppsett.
    - Relative Airspeed-måler.
    - Vario
    - RPM-måler
    - Tempsensorer
    - Lipoovervåkning
    - GPS-modul med inntil 9 timers logging
    - En "hub" som gjør at du kan koble til inntil 4 sensorer samtidig.
    - osv osv. Det kommer stadig nye sensorer til systemet.


    I tillegg til dette kan man direkte i mottageren:
    - Programmere fail-safe
    - mixe kanaler. (f,eks v-tail)
    - Tilegne kanaler fritt
    - sette selvvalgte alarmnivå for batteri, antennesignal, ant mah brukt, max strømtrekk, høyeste el. laveste hastighet osv osv
    - sette expo, eller lineærekurve på enkeltkanaler
    - +++ (som jeg ikke har rukket å sette meg inn i enda )

    Alt dette styres av en programmeringsboks som Jeti har kalt Spinbox. Denne brukes også til å lese ut live data fra flyet under flyging.

    Jeg kjøpte inn Modul, ferdig laga bryter for å slippe unna litt lodding, et par mottakere og en Spinbox og satte igang
    Attached Files
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Installering av modul

    Nå er ikke jeg spesielt genial på elektronikk så det var med en liten klump i magan at jeg gikk igang med installasjonen. Skumle greier å skulle begynne å tukle rundt der inne i radioen , men etter en liten zen-pause gikk jeg i gang. Fant fort ut at dette var grei skuring
    Det verste viste seg å være hvor jeg skulle plassere antenne, bryter for å bytte mellom 2.4 og 35, og hvordan jeg skulle få ordna tilkobling til Jeti Spinbox'n. Og etter litt pønsking var plasseringen klar.


    Først måtte chassiset på radion til pers:
    - Boret et hull til antenna
    - Boret hull til sikkerhetsbryteren.
    - boret ut et fire små hull i hjørnene og brukte fil til å utforme et spor til å lime inn kontakt for tilkobling av spinbox.

    Click image for larger version

Name:	03.jpg
Views:	1
Size:	61.5 KB
ID:	573765 Click image for larger version

Name:	04.jpg
Views:	1
Size:	66.6 KB
ID:	573764


    Deretter montering av utstyret:
    - Skrudde fast modulen bak den ene stikka
    - festa bryteren beregnet til å svitsje mellom 2.4 og 35
    - skrudde inn antenna

    Click image for larger version

Name:	01.jpg
Views:	1
Size:	105.5 KB
ID:	573766


    Å koble til delene var enkelt.
    - Koblet Rf-uttaket til sikkerhetsbryteren med kabelen som fulgte modulen
    - fra bryteren ble det koblet til 2 kabler som gikk til hver sin modul.
    - Til slutt laget jeg en standard servoforlenger og koblet til modulen. Denne ble limt inn i chassis for å ha uttak til spinbox.
    Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	1
Size:	102.6 KB
ID:	573767

    Hele greia var gjort unna på en halvtimes tid.

    Etter litt testing fant jeg ut at det var vanskelig å høre bip-kodene fra modulen så jeg har kjøpt inn uttak for øreplugger som skal monteres etterhvert også.

    Click image for larger version

Name:	05.jpg
Views:	1
Size:	40.3 KB
ID:	573768
    Last edited by torgust; 15-11-10, 13:54.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Telemetrifunksjoner i mottakeren og ekstra sensor

      Har hittil bare handla inn sensor for å se på strømforbruk etc som går gjennom ESC. En MUI30, som betyr at den kan kobles til ESC'er på max 30 Amp. Disse finnes i flere "størrelser" helt opp til 150 amp. MUI'en må loddes litt før den kan kobles mellom batteri og ESC, men dette er greit forklart i medfølgende dokumentasjon så det bød heller ikke på problemer. Mitt største problem var nok min egen usikkerhet

      Fra mottaker kan jeg lese ut antennesignal, og mottakerbatteriets status i volt. Sette alarmgrenser for hvor lav spenning jeg kan tolerere inn til mottaker og antannesignal selvsagt.
      Går batteriet under denne spenningen, eller signalstyrken på antannene, trigges en alarm som du hører som en pipekode fra modulen.



      Fra MUI-sensoren kan jeg lese ut mange parameter for å sjekke tingenes tilstand, samt sette alarmer for flere ting.
      - Max strømtrekk i Amp
      - Min spenning på batteri
      - Over et visst antall mah brukt
      - gjennomsnittsverdier, maxverdier osv

      For en kryptonittnybegynner som meg fant jeg det nyttig å se sammensatte visninger. Som f,eks:
      - spenningen på batteriet opp mot strømtrekket på full throttle vs null throttle
      - Live strømtrekk sammen med live ant mah brukt

      Bildene skulle vise det meste også her
      Attached Files
      Last edited by torgust; 15-11-10, 01:24.
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        Test av batteritid på sender

        Til slutt ladet jeg opp senderbatteriet for å teste batteritiden ved bruk av Jeti-modulen.
        I radioen står en 5000 mah Nimh sub-C batteripakke.

        Det tok nesten 26,5 timer før spenninga datt ned til 9.9 V.
        Click image for larger version

Name:	Tx-battertid (Medium).JPG
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	573783


        Dette må sies å være godkjent
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no



        Will fly for food

        Comment


        • #5
          Hei Torbjørn!
          Tror at jeg kommer til å gå denne veien sjøl i løpet av vinteren. Vi ser jo ut som radioamatører når vi står på stripa med 1,5 meter antenne rett til værs!
          Det som er synd er at en må ha denne ekstra boksen ved siden av senderen, det blir liksom litt rotete. Det har jo kommet en miniutgave Jeti Duplex Mini Box, Med litt jobb kunne den kanskje felles helt inn i senderen? Det er bryterne på sida som blir utfordringen.
          Når det gjelder batteriet ditt, så er det nesten overkill Du kan spare mye vekt på å bruke en mindre lipo eller A123-pakke.

          10-4 LA8PV

          Comment


          • #6
            Hei Torbjørn
            Jeg har hatt de samme tankene som deg. Har en MC19 som er noen år gammel og begynte å instalere venderen som skall skifte mellom 2,4 og 35mhz. Det viser seg at kontaktene på bryteren og ledningene i radioen ikke passer sammen. slik at når jeg tester 35mhz etter å ha montert bryteren får jeg ikke noe signal ut av modulen. Siden den samme bryteren fungerer for deg lurer jeg på om det kan hvære en annen pinne konfig på min radio fulgte det med noe informasjon om dette med ditt utstyr ?

            Rolf Mikkelsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by LaSt View Post
              Hei Torbjørn!
              Tror at jeg kommer til å gå denne veien sjøl i løpet av vinteren. Vi ser jo ut som radioamatører når vi står på stripa med 1,5 meter antenne rett til værs!
              Det som er synd er at en må ha denne ekstra boksen ved siden av senderen, det blir liksom litt rotete. Det har jo kommet en miniutgave Jeti Duplex Mini Box, Med litt jobb kunne den kanskje felles helt inn i senderen? Det er bryterne på sida som blir utfordringen.
              Når det gjelder batteriet ditt, så er det nesten overkill Du kan spare mye vekt på å bruke en mindre lipo eller A123-pakke.

              10-4 LA8PV
              Hei Lars

              Hehe. Radioamatører ja. Det har du rett i
              Det jeg misliker mest med den lange antenna er at den alltid er i veien når jeg skal kaste ut modeller på hangkanten. Skal bli godt å slippe det fra nå av

              Enig med deg angående batteriet da. Ble nesten litt flau når jeg fant ut batteritiden. Synes det var mer enn overkill hva kapasitet angår Vekta synes jeg ikke har så mye å si. Kryssreima er så ergonomisk og god at jeg ikke merker så mye til det.

              Miniutgaven av Spinbox'n er jo laget med tanke på slike pølsebod-radioer som vi har så jeg tror nok den passer inn om du tar ut en bryterrekke. Har sett noe bilder av det en eller annen plass også tror jeg, men da ikke helt felt inn pga knappene på siden som du sier. Jeg valgte å gå for den tradisjonelle boksen, og synes ikke den er i veien der jeg har plassert den hittil.
              Dette er forsåvidt en midlertidig løsning da jeg venter på den nye Jeti Box Profi som Jeti har annonsert er på vei. Den har 8 MB minne så du kan lagre data fra flyturene dine også. Kommer til å lage et eller annet feste for den så den kommer foran pulten.

              Tviler på at du kommer til å angre om du går for denne løsningen

              Jeti Box Profi
              Click image for larger version

Name:	jeti-box-profi.jpg
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	573789
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Originally posted by romino View Post
                Hei Torbjørn
                Jeg har hatt de samme tankene som deg. Har en MC19 som er noen år gammel og begynte å instalere venderen som skall skifte mellom 2,4 og 35mhz. Det viser seg at kontaktene på bryteren og ledningene i radioen ikke passer sammen. slik at når jeg tester 35mhz etter å ha montert bryteren får jeg ikke noe signal ut av modulen. Siden den samme bryteren fungerer for deg lurer jeg på om det kan hvære en annen pinne konfig på min radio fulgte det med noe informasjon om dette med ditt utstyr ?

                Rolf Mikkelsen
                Hei Rolf

                Nei det fulgte ikke med noe informasjon om dette til meg. Bare en ganske generell beskrivelse av hva og hvordan.
                Har heller ikke kjennskap til MC-19 fra innsiden så der er jeg blank.

                Men får ikke helt tak i hva du mener her.
                Er det sånn at pluggene på ledningene passer fysisk slik at du får koblet til alt, men at du bare ikke får signal?
                Fungerer Jeti-modulen via bryteren, men ikke 35 Mhz-modulen? eller omvendt?
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Kan også anbefale Julez' tråd på RcGroups for de som ønsker å lese mer om andres erfaringer, og få små hint om det ene og det andre.
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no



                  Will fly for food

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen Torbjørn

                    Pluggene på bryteren er av samme type som de i radioen, men signalet kommer ikke frem til sender delen. Jeti senderen har jeg ikke fått ennå så den har jeg ikke prøvd. Antar at ledningene er koplet annerledes i senderen enn på jeti delene, dette kan jeg sjekke bare jeg får tak i pinne configurasjonen på senderen. Enn så lenge får jeg nøye meg med 35 mhz.

                    Rplf

                    Comment


                    • #11
                      Før jeg har lest hele tråden, det finns et sett til å bygge inn i radioen. Noe tysk. Ikke billig, men kan være "kjekk å ha"?
                      Fly well-make my day!

                      Comment


                      • #12
                        På MC 19 er det omkobling i bryteren. Jeg har en slik, men det kommer i settet. Min MC 19 er blitt ren Jeti radio, så jeg har kastet ut hele 35 mhz modulen.
                        Fly well-make my day!

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen Rolf

                          Jeg brukte som sagt ferdig laget bryter fra Jeti når jeg koblet opp mitt. Får inntrykk av at det er det du også har så jeg kaster ut et par punkter som kan være verdt å se på. (Selv om du sikker har sjekket dette da )

                          Kan det være at du har koblet RF-in på feil plass på bryteren? Jeg koblet min som vist på vedlagte bilde i alle fall.
                          Om den er plassert riktig. Har du prøvd begge "ut"-pluggene for å sjekke om det kan være noen defekter i bryteren din?
                          Attached Files
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment


                          • #14
                            Hei Torbjørn
                            Jeg har den samme bryteren. har sjekket om den er i orden og det er den. Det er kontaktene i senderen hf del og datadel som har motsatt rekkefølge på pinnene. Det vil si at pluss minus og signal sitter i feil ende. Jeg får se om jeg kan finne ut om dette har noe med hvilken årsmodel av senderen jeg har.

                            Rolf

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by spacewalker View Post
                              På MC 19 er det omkobling i bryteren. Jeg har en slik, men det kommer i settet. Min MC 19 er blitt ren Jeti radio, så jeg har kastet ut hele 35 mhz modulen.
                              Hei Spacewalker

                              Du nevner en omkopling i bryter, er dette noe du har gjort eller kommer det en egen bryter til MC 19 ? Jeg har tenkt å beholde 35 mhz modulen i allefall for en tid og kan selvfølgelig lodde om ledningene. Av sikkerhets hensyn vil jeg helst ungå å lage flere mulige feilkilder. Derfor vil jeg gjerne sjekke om jeg kan få noe som passer.

                              Rolf

                              Comment

                              Working...
                              X