Egentlig begynte dette med at jeg fikk lyst til å sette meg inn kryptonittens verden, eller elektro som mange velger å kalle det da Lysta til å vite hva som skjedde inne i modellen var stor og dermed var jakten etter en måte å få til det igang.
I tillegg har jeg forsåvidt lenge tenkt at jeg må over på 2.4 Ghz, men ville ikke gå bort fra min MC-22,og mulighet for telemetri var et absolutt krav om jeg skulle konvertere. I tillegg ønsket jeg ikke å måtte bytte ut hele mottagerparken min i en sveip da det fort blir noen Rx'er ut av det. Dermed måtte løsningen bli en eller annen modul-dings. Etter å ha gått gjennom lista av muligheter landet jeg på Jetis Duplex-system.
Hvorfor det? Jo av flere grunner. Jeti har alltid stått for meg som spennende produkter og av bra kvalitet. Prisen på moduler, Rx'er og sensorer er veldig fornuftige. Modulen kunne monteres inn i radioen i tillegg til 35 Mhz-modulen og svitsjes med en bryter, og sist men ikke minst. Jeti har hatt dette produktet på markedet med fungerende telemetri siden 2008 med tusenvis av fornøyde brukere.
Og det gikk ikke lang tid før jeg ble religiøs. Jetireligøs
Jeti tilbyr 2.4 Ghz moduler med telemetri som gjør at du kan hente ned et utall av data fra flyet og få det lest ut live via et display som du kobler til sendermodulen. Mange av modulene er plugin-moduler som passer i de fleste pinnsvinradioer, men siden MC-22 ikke har pluginmodul måtte valget bli en Jeti TU2-modul beregnet på å installere inne i radioen.
Telemtridelen er innebygget i mottagerne som gjør at du slipper å koble til ekstra bokser eller dupeditter i flyet for å få igang telemetribiten.
Standard data du kan lese ut fra mottageren, uten å koble til ekstra sensorer, er voltstyrken på mottagerbatteriet og signalstyrken på hhv antenne 1 og 2.
I tillegg har alle mottagere en Ext-inngang hvor du kan koble til flere sensorer.
- MUI-sensorer: Gir oversikt over strømforbruket o.l i ditt elektrooppsett.
- Relative Airspeed-måler.
- Vario
- RPM-måler
- Tempsensorer
- Lipoovervåkning
- GPS-modul med inntil 9 timers logging
- En "hub" som gjør at du kan koble til inntil 4 sensorer samtidig.
- osv osv. Det kommer stadig nye sensorer til systemet.
I tillegg til dette kan man direkte i mottageren:
- Programmere fail-safe
- mixe kanaler. (f,eks v-tail)
- Tilegne kanaler fritt
- sette selvvalgte alarmnivå for batteri, antennesignal, ant mah brukt, max strømtrekk, høyeste el. laveste hastighet osv osv
- sette expo, eller lineærekurve på enkeltkanaler
- +++ (som jeg ikke har rukket å sette meg inn i enda )
Alt dette styres av en programmeringsboks som Jeti har kalt Spinbox. Denne brukes også til å lese ut live data fra flyet under flyging.
Jeg kjøpte inn Modul, ferdig laga bryter for å slippe unna litt lodding, et par mottakere og en Spinbox og satte igang
I tillegg har jeg forsåvidt lenge tenkt at jeg må over på 2.4 Ghz, men ville ikke gå bort fra min MC-22,og mulighet for telemetri var et absolutt krav om jeg skulle konvertere. I tillegg ønsket jeg ikke å måtte bytte ut hele mottagerparken min i en sveip da det fort blir noen Rx'er ut av det. Dermed måtte løsningen bli en eller annen modul-dings. Etter å ha gått gjennom lista av muligheter landet jeg på Jetis Duplex-system.
Hvorfor det? Jo av flere grunner. Jeti har alltid stått for meg som spennende produkter og av bra kvalitet. Prisen på moduler, Rx'er og sensorer er veldig fornuftige. Modulen kunne monteres inn i radioen i tillegg til 35 Mhz-modulen og svitsjes med en bryter, og sist men ikke minst. Jeti har hatt dette produktet på markedet med fungerende telemetri siden 2008 med tusenvis av fornøyde brukere.
Og det gikk ikke lang tid før jeg ble religiøs. Jetireligøs
Jeti tilbyr 2.4 Ghz moduler med telemetri som gjør at du kan hente ned et utall av data fra flyet og få det lest ut live via et display som du kobler til sendermodulen. Mange av modulene er plugin-moduler som passer i de fleste pinnsvinradioer, men siden MC-22 ikke har pluginmodul måtte valget bli en Jeti TU2-modul beregnet på å installere inne i radioen.
Telemtridelen er innebygget i mottagerne som gjør at du slipper å koble til ekstra bokser eller dupeditter i flyet for å få igang telemetribiten.
Standard data du kan lese ut fra mottageren, uten å koble til ekstra sensorer, er voltstyrken på mottagerbatteriet og signalstyrken på hhv antenne 1 og 2.
I tillegg har alle mottagere en Ext-inngang hvor du kan koble til flere sensorer.
- MUI-sensorer: Gir oversikt over strømforbruket o.l i ditt elektrooppsett.
- Relative Airspeed-måler.
- Vario
- RPM-måler
- Tempsensorer
- Lipoovervåkning
- GPS-modul med inntil 9 timers logging
- En "hub" som gjør at du kan koble til inntil 4 sensorer samtidig.
- osv osv. Det kommer stadig nye sensorer til systemet.
I tillegg til dette kan man direkte i mottageren:
- Programmere fail-safe
- mixe kanaler. (f,eks v-tail)
- Tilegne kanaler fritt
- sette selvvalgte alarmnivå for batteri, antennesignal, ant mah brukt, max strømtrekk, høyeste el. laveste hastighet osv osv
- sette expo, eller lineærekurve på enkeltkanaler
- +++ (som jeg ikke har rukket å sette meg inn i enda )
Alt dette styres av en programmeringsboks som Jeti har kalt Spinbox. Denne brukes også til å lese ut live data fra flyet under flyging.
Jeg kjøpte inn Modul, ferdig laga bryter for å slippe unna litt lodding, et par mottakere og en Spinbox og satte igang
Comment