Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lavochkin LA7 scalewarbird fra ESM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lavochkin LA7 scalewarbird fra ESM

    Hei,

    Da har jeg kommet meg i gang med å begynne å bygge flyet som jeg har hatt liggende på hobbyrommet en stund. Det er en scalewarbird - Lavochkin LA7 fra ESM.

    Kjøpte for en stund siden en Saito 4 takter FG-36 som jeg skal ha i snuten på den. Ble anbefalt denne motoren, og etter en titt på youtube så var jeg også sikker, for jeg syntes den har et veldig bra lydbilde.

    Av servoer så har jeg valgt Savøx digitale servoer all over. Gass SC-1258TG og resten SC-1256TG.

    Fikk elektrisk retract system som ekstra og som jeg trodde var greie, men her bomma jeg stygt. Etter en test så tok det 1 min å få ut hjula. Samme inn igjen selvfølgelig. Trodde ikke det var mulig å selge noe sånt jeg gitt. Har gitt leverandør info om dette og så får vi se hva som skje. Kan vel egentlig ikke skjønne at det i det hele tatt går an å selge noe sånt.

    Noe hardware har jeg byttet ut da jeg syntes det var heller dårlig. Tykkere wire (1mm) og noe linker. Vel, vi får sette ting sammen og håpe at den blir flyvedyktig etter hvert.

    Byggetråd:
    http://www.tottoshobby.net/Lavochkin/la7.htm
    Last edited by Totto; 25-11-12, 18:45.
    Mvh
    Totto Dahle
    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
    Medlem Agder Modellflyklubb

  • #2
    Lavochkin LA7 scalewarbird fra ESM

    Modellen ser veldig fin ut. Spennende å se hvordan din FG 36 er i drift. Ganske mange som har slitt med forgasserne/tenningen til bensinsaitoene.

    På kitet vil jeg anbefale deg å hive de fleste skruer som krever litt styrke samt pull-pull wiren...

    Hos Troybuilt kan du kjøpe upgrade motor til ESM elektriske. De finnes vel nå i versjon 3.0 om jeg ikke tar feil. En betydelig forbedring og kosta meg vel omtrent 40 daler for mitt T-28 oppsett.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Hei Alf,

      Takk for det.
      Ok, så man sliter litt med forg/tenn på disse motorene. Var ikke klar over det. Får håpe at jeg er har hellet med meg
      Ja, ang div skruer osv så gikk de i søpla. Mye dårlig der. Pull-pull wiren som fulgte med var bare 0,5 mm tykk. Fikk en som er 1 mm og ser grei ut. Ang elektr retract...Jeg fant ikke den upgrade motoren til ESM elektriske på Troybuilt. Denne høres jo ut til å være ok.
      Mvh
      Totto Dahle
      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
      Medlem Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Re: Lavochkin LA7 scalewarbird fra ESM

        Send de en kjapp mail og hør?

        Mvh
        Alf
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Jeg har flydd en del ESM LA-7 og må bare si at du kan glede deg. Den flyr helt fantastisk !!! CG skal litt lengre frem enn i manualen. Vær obs på det. Take off litt tricky, men jeg fant ut at medisin var å komme opp på full gass fort som pokker. Når halen reiser seg uten at den har svingt for mye ut er den fin som bare det. Har en tendens til å svinge krapt til en side når farten stopper helt opp også, men på gress er det ingen problem da man jo stopper så fort. Maken til maskin i lufta skal man lete lenge etter. ESM sin maskin funker rett og slett helt supert.

          Comment


          • #6
            Affa:
            Send de en kjapp mail og hør?
            Ja, jeg sendte en mail til dem, men dårlig med svar fra Troybuilt Models. Vi får se om det dukker opp noe etterhvert.

            Hei Øistein

            Takk for nyttig og god info. Bra du har likt å fly den.

            Ja, ang cg i byggemanualen ligger den ca 168 mm. I et addendum til cg manual så har Troybuilt Models sagt at det kan virke som om dette er for langt bak og anbefaler at cg må ligge noe lenger forover.

            Kan du si noe om de utslagene som står oppført i manual er greie nok etter det du husker.
            rudder + - 40 mm
            elevator, aileron + -30 mm
            flaps ned 40 mm
            Last edited by Totto; 28-11-12, 18:52.
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Rudder er alt du får til fysisk, med 40% expo
              Aileron og elevator høres ok ut. Program selvsagt en dual rate på høyde. Dette er jo litt smak og behag. Har brukt 25% expo der
              Flaps er fullt utslag 65 grader

              Comment


              • #8
                Hei igjen,

                Ok, mange takk !
                Mvh
                Totto Dahle
                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                Medlem Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Hei,

                  Fikk startet opp Saito FG-36 for LA-7 modellen idag. Monterte inn Tachometeret men fikk ingen avlesning på rpm men alt lyste og så normalt ut. Kan jo være at jeg har feilkoblet ett eller annet sted.

                  Last edited by Totto; 11-01-13, 21:01.
                  Mvh
                  Totto Dahle
                  www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                  Medlem Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Hei,

                    Da var LA-7 fra Esm ferdig. Så får vi se om den får luft under vingene etterhvert.
                    http://www.tottoshobby.net/Lavochkin/la7.htm

                    Click image for larger version

Name:	IMG_9460.jpg
Views:	1
Size:	68.5 KB
ID:	596732
                    Mvh
                    Totto Dahle
                    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                    Medlem Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Totto View Post
                      Hei,
                      Monterte inn Tachometeret men fikk ingen avlesning på rpm men alt lyste og så normalt ut. Kan jo være at jeg har feilkoblet ett eller annet sted.
                      Tachometer på en FG-36 tenning? Har jeg aldri sett. Et RcExl tach virker ikke på den. Ledningen til pickup har bare to ledere, og funker helt anderledes enn standard RcExl pickup. (som har 3 ledere)
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #12
                        Stilig fly! Kult å stille på feltet med noe annet enn alle andre har.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Härligt flygplan, har flugit min ESM LA-7 ganska flitigt hela sommaren. Har en OS FT320 i min, ESM luftlandställ med wingspann retracts actuators.


                          En kort film på flygturen, tyvärr utan motorkåpa då jag tidigare i veckan råkade flyga ihopa med en ESM ME109 i luften.

                          Comment


                          • #14
                            Hei,

                            LA-7 fikk luft under vingene (maiden) i går etter lang liggetid på hobbyrommet. Flyet var veldig stabilt og snilt å fly. Går på skinner. Noen greie runder og så landing. Flyet har en Saito FG-36 firetakters motor. Har hørt mye greier om denne motoren og ja, den kan være lunefull og få startet. For å løse dette tok jeg og lagde et hull i cowlingen slik at jeg ser forgasseren greit. Tettet til og noen omdreininger med propellen + en liten dråpe med bensin rett ned i forgasseren og den starter med en gang. Den går som en klokke på lav tomgang (flyet står stilt) og har en lun og fin lyd i lufta.

                            Blanding olje 5% (20:1) Bensin: Shell V-Power Nitro pluss 98 blyfri og Champion Chrono 2 takts olje. Dette er en 100 prosent syntetisk olje. Han jeg kjøpte denne oljetypen fra sa at denne oljen blander seg meget godt med bensinen. I alle fall så går motoren meget fint med denne blanding av bensin og olje. Lavt og høyt turtall.

                            Propellen er en Vess 18 – 8

                            Understellet som var av den elektriske sorten var noe svært dårlige greier. Første generasjons utgaven og det var ikke lenge det varte før det gikk i stykker etter litt ut og inn med retracken. Det gikk jo også utrolig sent så det kjøpet var katta i sekken.
                            Jeg fant ut at bare for å teste ut modellen så limte jeg det fast med leggene ute.

                            Tanken er å få et komplett retract understell med luft.
                            Noen som vet hvor jeg får tak i dette ?

                            Har søkt litt frem og tilbake men finner det ikke for denne modellen.

                            Mvh
                            Totto Dahle
                            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                            Medlem Agder Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Hei.
                              På min LA-7 har jeg brukt retracts fra Sierra (SPC Home Page).
                              En del dyrere enn ESM retracts, men god kvalitet og har fungert utmerket.
                              Olav

                              Comment

                              Working...
                              X