Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magister og flaps?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magister og flaps?

    sitter og leser på forskjellige forum rundt omkring, og fant ut at jeg kan bruke balanserorene som flaps på min Magister. men det jeg ikke finner er hvor mye utslag folk bruker
    noen som har noen gode tips om hvor mye flaps jeg burde legge inn?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Punkt 1: Når man setter opp balanserorene til å bremse av flyfarten og samtidig gi washout som stabiliserer i lave hastigheter er det ikke snakk om flaps. Dette er spoilerons.

    Punkt 2: Er det behov for det?

    Punkt 3: Begynn med moderate utslag, jeg vil gjette max 3-5mm utslag oppover. Prøve i praksis og justere videre ut fra det.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      jeg vet at det er spoilerons når man setter rorene oppover, men jeg vil sette de nedover.
      men det kan hende at det ikke er noen vits i å gjøre det, men det skal prøves
      tror du 3-5mm vil være nok nedover, joo?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        ikke prøv med noe mere i hvertfall. har ikke denne tynne ballanseror som går langs hele vingen? da vil du med flaps få en modell som flyr sakte men lett tippstaller. snakker her av erfaring. skal du kunne fly sakte med den så anbefaler jeg spoiler i stedet.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Balanseror som flaps eller flaprons som det heter på nynorsk er en toegget sverd. Brukes der balanserore strekker seg fra rot til tupp. Jeg regner med det er slik på Magisteren?
          Tradisjonelle flaps øker angrepsvinkelen (mer løft) ved vingeroten uten å forandre den relative angrepsvinkelen. Dermed har du forsatt autoritet over balanserorene. Men husk at økt løft gir økt motstand (løft krever kraft) og dermed økt energibehov. Dette kan du kompensere med redusert fluktvinkel (nesa ned) eller økt motorkraft. Prblemet med flaps over hele vingen blir da at du øker angrepsvinkel helt ut til tuppen med fare for og stalle hele vingen på en gang, slik Tyor nevner.
          Problemet ble løst ved å separere balanserorene/flaps (altså flaprons) fra vingen. Slik som på Ju-55 og KitFox (ultralett). Dermed kommer balanserorene i 'ren' luft på undersiden av vingen og er dermed ikke like mye påvirket av at vingen er helt eller delvis utstallet. Prøv deg frem med små utslag på flapsmixingen først.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            balanserorene går fra vingetuppene til ca midt på vingen.
            endrer det noe?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              hvis de dekker bare ytterste halvpart av vingen slik som på en cub er det enda verre. får da vil du ved å ta dem ned rettogslett få en motsatt washout (er ikke sikker på stavingen ) og vingetippen staller før vingerota no du helt sikkert ikke vill for da flipper den garrantert over men å ta de opp fungerer da utmerket for da får du en kunstig washout og kan komme inne i sneglefart med høy nese. dvs du kan ha mye høyere angrepsvinkel før den staller. hsr brukt det en del på cubŽn

              er jo også det man gjør på for eks en easyglider som ikke har flaps bare ballanseror.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                det var vel egentlig det jeg hadde tenkt med ja. det er kanskje et grunn til at alle fly som har flaps har de innerst inne ved rota
                bal. ror opp skal prøves når jeg får den flyklar.
                venter på batteri, regulator og en salgs ubec.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  prøv med bare litt første gangen omtrent slik joo beskrev er vel passe tenker jeg. også vil den sette nesa enten litt opp eller ned når du setter på spoiler(husker ikke hvilken vei) tror den går opp. så hvis du har flap-elevator miks på radioen så kan jo de mikses inn også. du må også regne med at det bremser gangske mye så du må gi på litt gass for at den ikke skal stoppe helt opp. Lykke til med testingen
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Som det nevnes: balanserorene skal opp, ikke ned på Magisteren.
                    Når balanserorene går opp får du delvis samme effekten som når det settes flaps, nemlig at den innerste delen av vingen har høyere angrepsvinkel enn den ytterste (mye washout).
                    Når du setter spoileronene på kan du øke modellens angrepsvinkel (med høyderor) slik at motstanden øker og landingsfarten minsker, samtidig vil du beholde kontroll over modellen og unngår å steile siden den ytre delen fremdeles har liten angrepsvinkel så tipstall unngåes. Altså: Man kan ha så stor angrepsvinkel at den indre delen av vingen har passert stall-grensen men fremdeles ha kontroll siden den ytre delen flyr og er kontrollerbar.

                    Gjør man motsatt og setter balanserorene ned vil man oppleve at modellen blir farlig å fly sakte med siden man ber om at den skal flikke.

                    Gjelder bare der balanserorene er på ytre del av vingen. Med fullspan balanseror er eventuell brake/spoileron-settinger og effekten av dette avhengig av vingeprofilet og nesten aldri nyttig på motorfly. Derimot er der en del seilfly med egnede profiler som benytter dette (camber-changing). I de tilfellene er det gjerne snakk om 1-3mm endringer for å gi helt andre egenskaper enn nøytral, og som sagt: her er snakk om profiler som kan utnytte slike settinger.

                    Uansett: test sakene i sikker høyde william123
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      takk for mage gode svar!
                      da vet jeg hva jeg skal gjøre
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        på seilfly, der har noen flapsen ned og ballanseror opp. dette kommer nok litt ann på profil og sånt, men i prinsippet skal ikke den ha veldig lett for å flikke? ballanserorene går en god del opp så dette vil i teorien stalle vingetipen?
                        eller er dette helt feil?
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Ja, det er helt feil jørgen123.

                          Balanseror opp = lavere angrepsvinkel = mindre mulighet for tipstall.

                          Husk: jo høyere angrepsvinkelen er jo nærmere stallpunktet kommer du. Angrepsvinkelen er vinkelen mellom den linja flyet møter lufta med og profilets "senterlinje". Denne "senterlinjen" går omtrent fra sentrum av forkantens runding til bakkant av vingen. (Kan avvike på enkelte profiler...)

                          Sidesprang: Legg også merke til at det er snakk om hvordan vingen flyr gjennom lufta og ikke hvordan nesa peker når vi snakker om angrepsvinkel, hvis du flyr med level fly men med stort gjennomsynk har du langt større angrepsvinkel enn om det fløy rett fram uten synk.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            skal si du kan mye, Joo
                            som et leksikon
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              var og fløy magisteren i dag. for et supert fly!
                              den var sprek nok til og dra vertikalt. hadde flytid på ca 20 min på en 3700 Mh pakke, med variert flyging.

                              motoren og regulatoren synes jeg ble litt varme. ikke ubehgelig varm, og det var mulig og holde på dem hele tiden. men at de var en ca 50 grader er jeg sikker på. skal det være slik?

                              men tilbake til det jeg vil fram til.
                              jeg prøvde det med bal. rorene opp i god høyde. flyet bremset ganske brått og ble stående å stange opp mot vinden nesten i ro med høy nese. en vellykket test. det ville heller ikke stalle. dette var med ca. 3mm utsalg. kjørte noen landingsrunder og fant ut at jeg kunne sette de mere opp. nå står de ca 6mm opp, og det fungerer fint synes jeg. bremser godt.
                              takk for tipset Joo!
                              Last edited by william123; 21-05-06, 20:37.
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              Working...
                              X