Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med røykanlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med røykanlegg

    Problemet har vert luftet her før uten noe serlig respons, men jeg forsøker igjen. Vi er 2 piloter her på vestlandet som skal ha røyk i bensinmodellene våre, og vi har begge samme problem.

    Når vi stenger pumpen for røyk fortsetter det å ryke. Det ryker som bare det helt til røykolje tanken er tom. For oss virker det rett og slett som om potten klarer å suge olje fra tanken, gjennom pumpen og ut. Det er også svært liten forskjell på mengden røyk om pumpen går eller ikke.

    Jeg har en Sullivan Skywriter pumpe på en 3W 50i med canister potte beregnet for røyk.

    Han andre har en "ukjent" pumpe på en MVVS 45 med canister potte.

    Er det noen som har opplevd noe lignende og har noen tips?

    Jeg begynner å lure på om jeg må ha en egen ventil for å stenge helt for røyolje når jeg stenger pumpen, men jeg har nå aldri hørt om at andre har måtte bruke noe slikt. Da ryker det også 2 kanaler bare til røyk og det er vel allerede temmelig fult..

    Håper på tips fra andre som flyr med røyk.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Hei
    Ring til Geir Fleche Å bestill Powerbox si Røyk pumpe å spør han om råd for oppsett,da skulle alt bli bra.

    Har hatt flere bensin modeller med røyk men aldri opplevet dette problemet.

    Mvh
    Geir Salte

    Comment


    • #3
      røyk pumpe

      hvordan har du montert pumpe /tank i forhold til røyknippel?
      jeg har dette anlegget i en cap og der fungerer det perfekt,men
      nb rens pumpen godt etter bruk og sjekk om lekasje inni pumphuset.
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment


      • #4
        Originally posted by extracap
        hvordan har du montert pumpe /tank i forhold til røyknippel?
        I og med at potten ligger i et eget "hus" helt i bunn av modellen er både tank og pumpe nødt til å være montert en del høyere enn potten/nippel.

        Bunn av tanken står rett på huset hvor potten er montert. Fra full tank til nippel kan det vel være borti 6-7cm fall.... Men jeg trodde vel kanskje at et så lite fall ikke klarte å dra denne seige oljen gjennom pumpehuset?
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          Hva slags olje bruker du,siden du nevner at den er seig??
          Svein-Tore Gundersen

          Graupner MC32 Hott V2
          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
          Sbach 342 DA 50
          3dhs Slick 89 Elektro
          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
          Retrojet 75 (Simjet 1910)
          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
          Byron Corsair

          Comment


          • #6
            Originally posted by stg
            Hva slags olje bruker du,siden du nevner at den er seig??
            Jeg bruker "Avaiation Smoke Oil" fra TowerHobies. Jeg har svært god erfaring med denne, griser lite, lukter ingenting (det lille jeg har brukt den).

            Ja, det hadde kanskje vert enklest å bare kjøpt et Powerbox røykanlegg, men nå har jeg nå engang kjøpt denne sullivan pumpa, og jeg hører en hel del andre bruker den uten problemer, og han andre har en annen type pumpe og har samme problem... Da tar jeg det ikke for gitt at pumpen funker så mye bedre fordi om det står Powerbox på den, men klart det er mulig...

            Originally posted by extracap
            Jeg har dette anlegget i en cap og der fungerer det perfekt.
            Hvor mange volt drifts spenning har du på pumpen?
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              R-Anlegg

              Originally posted by andersh
              Problemet har vert luftet her før uten noe serlig respons, men jeg forsøker igjen. Vi er 2 piloter her på vestlandet som skal ha røyk i bensinmodellene våre, og vi har begge samme problem.

              Når vi stenger pumpen for røyk fortsetter det å ryke. Det ryker som bare det helt til røykolje tanken er tom. For oss virker det rett og slett som om potten klarer å suge olje fra tanken, gjennom pumpen og ut. Det er også svært liten forskjell på mengden røyk om pumpen går eller ikke.

              Jeg har en Sullivan Skywriter pumpe på en 3W 50i med canister potte beregnet for røyk.

              Han andre har en "ukjent" pumpe på en MVVS 45 med canister potte.

              Er det noen som har opplevd noe lignende og har noen tips?

              Jeg begynner å lure på om jeg må ha en egen ventil for å stenge helt for røyolje når jeg stenger pumpen, men jeg har nå aldri hørt om at andre har måtte bruke noe slikt. Da ryker det også 2 kanaler bare til røyk og det er vel allerede temmelig fult..

              Håper på tips fra andre som flyr med røyk.
              Hei

              Naar du starter pumpen paa rooykanlegget, flytter oljen fra resovaret til potten, og naar det skjer skappes det et under trykk som gjoor at det bare forsette.Det samme skjer naar du skal suge bensin av den tank, at du suger opp litt foorst til at det renner..
              Det samme skjer i modellen din, saa i terorien trenger du ikke pumpe til anlegget, men bare i starten for aa faa oljen til aa flyte. Seff, du faar mer trykk med pumpen.

              Problemmet er loost enkelt, seff inn en chek vale, foor pumpen, da ordner det seg nok skal du se...

              (skriver med engesk tastatur, maa bare bekalge, er noe dritt aa skrive med) hehe

              Lykke til
              M.V.H
              Kim-Andrè
              Kimvag@hotmail.com

              Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

              Comment


              • #8
                Originally posted by kim_andre
                Problemmet er løst enkelt, sett inn en chek valve, før pumpen, da ordner det seg nok skal du se...
                Takker så mye for tips! Antar at en check-valve er av den typen som ikke åpner før det er et vist trykk? Kanskje jeg skulle montert den ETTER pumpen slik at det ikke blir vanskelig å få primet pumpen om den skulle gå tør?

                Har bestilt en slik en: Siden finnes ikke

                Håper den kan brukes...?
                Last edited by andersh; 04-07-06, 23:15.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  chek vale

                  Originally posted by andersh
                  Takker så mye for tips! Sikkert et dumt spørsmål - men hva mener egentlig med en Chek valve. Hva gjør den?

                  Kan feks. denne brukes: Siden finnes ikke


                  Chak vale, det er en apnet/ stenge ventil.
                  Eg mener aa tro den som elefun er fjer belastet, saa lenge pumpen din er sterk nok til aa motvirke fjerkaften, kan den brukes..

                  Naar pumpen gaar flytter den oljen som bygger opp et trykk som skal aapne en veg (inne i chek valven) og oljen flytter igjenom.
                  Naar pumpen stopper, synker trykke, og shek valven stenger..

                  Men naar den er fjerbelsatet og ikke elektronisk styrt, maa shek valven veere etter pumpen og ikke foor...
                  M.V.H
                  Kim-Andrè
                  Kimvag@hotmail.com

                  Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kim_andre
                    Chak vale, det er en apnet/ stenge ventil.
                    Eg mener aa tro den som elefun er fjer belastet, saa lenge pumpen din er sterk nok til aa motvirke fjerkaften, kan den brukes..

                    Naar pumpen gaar flytter den oljen som bygger opp et trykk som skal aapne en veg (inne i chek valven) og oljen flytter igjenom.
                    Naar pumpen stopper, synker trykke, og shek valven stenger..

                    Men naar den er fjerbelsatet og ikke elektronisk styrt, maa shek valven veere etter pumpen og ikke foor...
                    Jeg tror jeg forsøker med den. Elefun sender den som brev i morgen. Da kan jeg kanskje fly display med røyk på flydagen på Ulven på Lørdag da (http://www.flydag.no). Det hadde jo vert kult..
                    Anders Hauge

                    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                    www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

                    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                    Comment


                    • #11
                      Ja. gleder meg..
                      Haaper morten tar med jeten
                      Vi snakkes paa stevnet..

                      God kveld... er tid for film naa

                      Lykke til..
                      M.V.H
                      Kim-Andrè
                      Kimvag@hotmail.com

                      Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kim_andre
                        Haaper morten tar med jeten
                        Morten TAR med Jet'en. Han skal også fly den en runde om været tillater det. Han har forøvrig testkjørt Trudo 13,5 kilos turbinen sin på Stend i dag. Helt sykt. Like før han tok av med ene benken...
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Jet

                          Originally posted by andersh
                          Morten TAR med Jet'en. Han skal også fly den en runde om været tillater det. Han har forøvrig testkjørt Trudo 13,5 kilos turbinen sin på Stend i dag. Helt sykt. Like før han tok av med ene benken...

                          Hehe, Kult...
                          Var det ikke snakk om aa kjoore motoren i benk paa stevne.. ??
                          M.V.H
                          Kim-Andrè
                          Kimvag@hotmail.com

                          Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

                          Comment


                          • #14
                            Det var vel snakk om at han bare skulle fyre opp turbinen i Harpoon modellen, uten å fly, men nå har han blitt såpass trygg på modellen at han flyr om været tillater det.

                            Det er vel mulig han skal ha med den store Trudo'en og kjøre den i benk, men det aner jeg ikke. På fagernes i fjor grillet vi jo pølser bak en slik turbin så det kan jo tenkes at den kan brukes til det...
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Gammel tråd dette men, har du lest denne tråden : Montering av nippel for røyk - (MFN) ModellflyNytt.no

                              Svaret på problemet ditt finnes der!

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              Working...
                              X