Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trimming av 50 Hyper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimming av 50 Hyper

    Det er jo bra krefter i denne motoren men lurte på om det var mulig å hente litt til. Resultatet blei en motor med mere tak i, merker det godt at det er mere som skal til før den bugger

    Her er (før) bilder.
    Attached Files

  • #2
    Det er helt klart at alt som er serieprodusert kan forbedres så det er jo bare å satse litt, tro på seg selv, å gå igang med Dremelen...

    Det er en ting som har forundret meg, det er at den bakerste porten i nesten alle fuelmotorer blir nesten stengt igjen av baklokket. Dette gjelder også den fremre porten som blir stengt litt av veiva, men ikke så mye som den bakre.

    Jeg har kun flydd denne motoren på Cool Power og den legger igjen farve i motoren, da var det ikke vanskelig å se hva som skjer. Det lå farvebelegg stort sett i hele motoren untatt sideporten, kunne se dette tydelig på stempeltoppen også. Det er kun sideporten som er skikkelig i funksjon.

    Her er (etter) bildene.
    Har også polert blokka invendig
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Tok og modefiserte min OS 50 hyper for vel et år siden(etter og ha sett en tråd om dette på Run Ryder) modifiseringen består og file opp (Cataye,trottel barrel)dysa med noen få mikro mm i ene enden av den ovale åpningen slik at den får litt mer fuel fra mellomregisteret og opp til fullt turtall, resultatet er raskere respons og litt sterkere. Etter dette har motoren min gått meget bra aldri vært behov for etterjustering en gang , lagrene har ikke antydning til slitasje ,fuel forbruket er ikke merkbart høyere,bunnplata på motoren er fingervarm(du brenner deg ikke) det er vel en 7-8 kanner med Jero 15/15 som har passert siden den gang....
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Cataye mod. vil jeg også gjøre, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal file og hvor mye. Har forstått at dette er ømfintlige greier. Du skulle ikke ha noen bilder/link av dette?

        Comment


        • #5
          Joda, her er linken på Run Ryder

          http://www.runryder.com/helicopter/t62377p1/

          og man får en super smoooooth motor.....
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            Takker! da er det bare å file, Hvor mye tok du? man tar vel mindre på Hyperen enn det som ble gjort på den gamle sx-h`n?

            Comment


            • #7
              tok omtrent slik det står på runryder tråden, hvis det ovalet hullet er 100% så tok jeg en 10%, men det er bedre og ta for lite enn for mye og prøve motoren i praksis og kneppe igjen enn 3-5 knepp på hovednåla i forhold til det du har før filinga og motoren er like lunka under men med mye mer power....
              Øyvind

              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

              Comment


              • #8
                Akkurat det med å file på veiva må no få mye ytelse... veiva blir jo mye lettere.. men jeg har jo den vanlige tt 50 motoren..
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #9
                  Hei
                  Når det gjelder filing av veiv. Ta en titt på motorsider som bilgutta
                  bruker. En kollega av meg kjører i norgeseliten. Har sett noen av motorene
                  hans når de har ligget demontert. Det er et "viftemønster" i bakkant av
                  veiva/skinka, for å distribuere fuel/luft bedre. Her skal man vite hva man driver med så man ikke skaper ubalanse!!!
                  Jeg har filt litt på en OS32 som jeg har, det ble mer futt i den.

                  RS
                  Ronny Sundbye
                  Young man, was that a landing or were you shot down?

                  Comment


                  • #10
                    Er dette noe å anbefale ? kan ikke noen av dere redigere ett bilde å prøve å forklare hvordan dere gjør det? er egentlig litt sikker på hva jeg skal gjøre.. men vil være helt sikker..
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #11
                      Joa... nå har jeg modda cataye også, og det blei bra! Tok ikke i nærheten av så mye det sto på skissa og da bare på den ene siden, er litt redd for å ta for mye. Dro nålfila fire ganger over stedet jeg ville file, skal ta litt til men det får vente

                      Legger ved en redigert skisse og håper du forstår meg Vegabond
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Ok takk for rådet.. skal skru sund motoren å sjekke litt..
                        ~Futaba 10C~


                        ~T-Rex 500 v-bar~
                        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                        ~Min Cnc byggetråd #1~
                        ~Min Cnc byggetråd #2~
                        ~Min Cnc byggetråd #3~


                        ~Trondheim Modellflyklubb~

                        Comment


                        • #13
                          Har dere merket noen endring i forbruk etter modden ?

                          Forøvrig så tror jeg nok kanskje det skal hete Cat eye altså kattøye etter formen på greia

                          Comment


                          • #14
                            Tintin.... siden jeg nå har filt på cat-aye, så får jeg kjøpe en ny cat-eye og file litt på den......he-he...

                            I teorien skal motoren bruke mindre fuel siden jeg nå kan skru inn nålene. Men det tviler jeg på om er merkbart, siden den nå får mere fuel på mellomregisteret så blir vel differansen minimal.

                            Målet er å få mere krefter ut av motoren, og det skal jeg sannelig si at jeg har fått

                            Comment


                            • #15
                              Låter jo fornuftig. Har det på lista etterhvert som jeg lærer meg den motoren litt bedre, syns fortsatt nitro er litt plundrete. Kan teorien men sliter fortsatt med å høre om den går bra/fet/mager etc...syns det bare bråker

                              Comment

                              Working...
                              X