Announcement

Collapse
No announcement yet.

Røykanlegg + Video

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Røykanlegg + Video

    Har lagt ut video av røykanlegg test på Youtube nå.

    Legg merke til hvor fyldig røyken som kommer ut av pottene er på ca 1 min og 38 sek og at husene i bakgrunnen nesten er borte i all røyken etterhvert. Det lille som ryker før jeg slår på pumpa kommer av litt for mye innsprøyting av olje i testen rett før(før 1min 30 sek), men da sto selvfølgelig ikke kameraet på
    Motor turtall er ca 4100 RPM, har RPM måler montert inne i flyet. Den vises på 51 sek ut i videoen. Rund og sort rett til høyre for batteriet helt til venstre.

    Video`n er relatert til denne tråden : Montering av nippel for røyk - (MFN) ModellflyNytt.no

    Det kan ta noen timer før filmen er godkjent av Youtube fikk jeg beskjed om, så dere får ikke sett den riktig enda. Men nå hadde jeg skrevet ferdig alt dette så da valgte jeg å legge det ut nå



    NB : Det så enda værre ut for oss som sto der !!

    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 10-01-09, 20:36.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Nå virker den allerede. Enjoy

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Meget effektivt det røykanlegget der ja, greit med gode naboer....
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Litespeed View Post
        Meget effektivt det røykanlegget der ja, greit med gode naboer....
        Hehe... De er greie de, men gjør ikke slikt ofte heller da. Da hadde vel ikke naboene vært like fornøyd tror jeg....

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Stilig!! Måtte le hær å på slutten av videoen
          Du skal ha all takk for tipsene du har vist oss her på forumet...Keep up the good work
          Har du testet dette ut i lufta??...Det er vel litt griseri men fy fasan det er så tøft med røykanlegg..

          Mvh Viggo Lorentsen

          Comment


          • #6
            Har også funnet ut at 3w sin røykolje gir en klart bedre effekt enn Super Dri Aviation Smoke oil.
            Har testet begge typer på samme modell som i filmen, og kjørt testene rett etter hverandre. 3w sin ser mye fyldigere og tettere ut samt att det virker som den henger lenger igjen i lufta

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Originally posted by Deltadeville View Post
              Stilig!! Måtte le hær å på slutten av videoen
              Du skal ha all takk for tipsene du har vist oss her på forumet...Keep up the good work
              Har du testet dette ut i lufta??...Det er vel litt griseri men fy fasan det er så tøft med røykanlegg..

              Mvh Viggo Lorentsen
              Det ligger faktisk bare en tynn hinne på undersiden av flyet etter testing. Men det var mere klin før jeg laget forvarming og reduserte mengden så mere av oljen ble forbrent istedenfor å ligge igjen i potta.

              Dette er ikke testet i lufta enda, og det blir nok fortsatt en stund til med den modellen i video`n.
              Får en 3 meters Yak fra c-arf i slutten av måneden som skal få samme røyk oppsettet og den skal fly en god stund før Challenger`n.

              Mvh OJ
              Last edited by Olavjoergensen; 11-01-09, 10:08.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Originally posted by Deltadeville View Post
                Stilig!! Måtte le hær å på slutten av videoen
                Du skal ha all takk for tipsene du har vist oss her på forumet...Keep up the good work
                Har du testet dette ut i lufta??...Det er vel litt griseri men fy fasan det er så tøft med røykanlegg..

                Mvh Viggo Lorentsen
                Hvor mange runder med forvarming brukte du?
                Jeg er litt nyskjerrig på hvor mye forvarming som egentlig trengs for å få det til å fungere bra.
                Er kjedelig å ta noen runder for lite for så å måtte gjøre om, hvis man gidder det...

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Hvor mange runder med forvarming brukte du?
                  Jeg er litt nyskjerrig på hvor mye forvarming som egentlig trengs for å få det til å fungere bra.
                  Er kjedelig å ta noen runder for lite for så å måtte gjøre om, hvis man gidder det...

                  Mvh OJ
                  Hei
                  Jeg har 4.5 turns rundt eksosrøret men det ligger vel 7-8 cm paralellt inne i eksosrøret(i senter) så der er vel kansje mest "forvarming" av røykvesken.
                  Tenkte og legge et rør utenpå tvinningen for og hindre kjølingen som kommer fra prop-washen men trenger ikke det.
                  Når jeg kjenner utenpå rørene som er tvinnet er disse rimelig hot...

                  Er ferdig med 2 timers ground-kjøring av motoren, så neste er vel og få seg ny radio slik at man kan programmere inn hele flyet inkludert mix på throttel og røykpumpa...

                  Man er jo rimelig spent skal du vite...Dette er jo det største flyet jeg har hatt så må kansje ta en likegyldighets tabbelett før maiden

                  Går vel bra...Det er jo kansje mye derfor det er så gøy med denne hobbyen..

                  Mvh V.Lorentsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Deltadeville View Post
                    Hei
                    Jeg har 4.5 turns rundt eksosrøret men det ligger vel 7-8 cm paralellt inne i eksosrøret(i senter) så der er vel kansje mest "forvarming" av røykvesken.
                    Tenkte og legge et rør utenpå tvinningen for og hindre kjølingen som kommer fra prop-washen men trenger ikke det.
                    Når jeg kjenner utenpå rørene som er tvinnet er disse rimelig hot...

                    Er ferdig med 2 timers ground-kjøring av motoren, så neste er vel og få seg ny radio slik at man kan programmere inn hele flyet inkludert mix på throttel og røykpumpa...

                    Man er jo rimelig spent skal du vite...Dette er jo det største flyet jeg har hatt så må kansje ta en likegyldighets tabbelett før maiden

                    Går vel bra...Det er jo kansje mye derfor det er så gøy med denne hobbyen..

                    Mvh V.Lorentsen
                    Det går nok bra det. De flyr utrolig bra når de kommer opp i den størrelsen der, du kommer nok til å føle deg mye tryggere ved tur nr 2!

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Røyktest DL-50

                      Testet røykanlegget mitt i dag. Såg meg ikke mål på å mekke forvarming på alu pits potte. Det ble nippel 1,5cm fra utblåsning. Sullivan pumpe, 3 cellers lipo og MDV olje. For å få en renere forbrenning må jeg gå ned på 2 cellers lipo for å få pumpe turtallet ytterligere ned. Kan ikke se jeg har mer å justere på fra radioen. Mulig jeg tar feil der? Har klødd meg en del i hodet for å mikse pumpen mot trottle. Noen tips? (Radio JR X9303)
                      Tømte tanken på ca. 3 dl på 60 sec.
                      Det var mye vind under testen, så røyken forsvant fort, men det ser uansett ut som at
                      3W oljen henger lenger igjen i lufta. Hvor skaffer jeg den? (Bør helst kunne sendes).

                      Video:

                      Attached Files
                      EF 60" Edge. Torque.
                      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                      Multiplex FunCub XL on floats.
                      Jeti DS-16

                      Comment


                      • #12
                        For å få ned oljemengden ytterliggere, kan du enkelt tre en hjulstopper innpå oljeslangen som går fra pumpa til potta. Du legger en liten blekkbit, ala colaboks, mellom slangen og stramme skruen i hjulstopperen, og så struper du olje mengden der. Har prøvd dette selv, og det funker helt fint. Men du må sørge for at slangen sitter skikkelig fast på nippelen på pumpa, så den ikke hopper av pga mottrykket.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by havard.j View Post
                          Testet røykanlegget mitt i dag. Såg meg ikke mål på å mekke forvarming på alu pits potte. Det ble nippel 1,5cm fra utblåsning. Sullivan pumpe, 3 cellers lipo og MDV olje. For å få en renere forbrenning må jeg gå ned på 2 cellers lipo for å få pumpe turtallet ytterligere ned. Kan ikke se jeg har mer å justere på fra radioen. Mulig jeg tar feil der? Har klødd meg en del i hodet for å mikse pumpen mot trottle. Noen tips? (Radio JR X9303)
                          Tømte tanken på ca. 3 dl på 60 sec.
                          Det var mye vind under testen, så røyken forsvant fort, men det ser uansett ut som at
                          3W oljen henger lenger igjen i lufta. Hvor skaffer jeg den? (Bør helst kunne sendes).

                          Video:

                          Geir Flesche selger 3w sin røykolje.
                          Hosted By One.com | Webhosting made simple
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Eagle View Post
                            Men du må sørge for at slangen sitter skikkelig fast på nippelen på pumpa, så den ikke hopper av pga mottrykket.
                            sikkert råkult å lande og oppdage att man har pumpet en halvliter røykolje rundt om i flykroppen ja herlighet for eit griseri det må vere.
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by havard.j View Post
                              Testet røykanlegget mitt i dag. Såg meg ikke mål på å mekke forvarming på alu pits potte. Det ble nippel 1,5cm fra utblåsning. Sullivan pumpe, 3 cellers lipo og MDV olje. For å få en renere forbrenning må jeg gå ned på 2 cellers lipo for å få pumpe turtallet ytterligere ned. Kan ikke se jeg har mer å justere på fra radioen. Mulig jeg tar feil der? Har klødd meg en del i hodet for å mikse pumpen mot trottle. Noen tips? (Radio JR X9303)
                              Tømte tanken på ca. 3 dl på 60 sec.
                              Det var mye vind under testen, så røyken forsvant fort, men det ser uansett ut som at
                              3W oljen henger lenger igjen i lufta. Hvor skaffer jeg den? (Bør helst kunne sendes).

                              Video:

                              Det ryker jo det der. Hadde kanskje vært greit å gå ned til 2-cellers lipo som du sier. Er det MYE klin som kommer ut av potta så har du inn for mye olje

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              Working...
                              X