Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mine erfaringer med flybarless til T-Rex 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mine erfaringer med flybarless til T-Rex 250

    For litt siden utstyrte jeg det gule lille ekornet mitt (T-Rex 250) med Align 3G flybarless-kit. Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer siden det er en relativt sjelden combo.

    Den første reaksjonen folk har er gjerne "Hæ? Bruke penger på flybarless til den lille fjerten der?" Så hvorfor brukte jeg penger på FBL til den? Vel, 250 er det helikopteret jeg flyr oftest. Når jeg har en ledig halvtime, stikker jeg gjerne ned på den lokale fotballbanen og flyr. Det blir litt mere organisering når jeg vil fly de større modellene.

    T-Rex 250 er en morsom sak, men særlig stabil er den ikke. Det er f.eks. vanskelig å holde retningen i en loop eller i en flipp. Heliet har en tendens til å "tippe over" eller vri seg rundt når man er i toppen av loopen. Hvis det i tillegg er litt vind, så er det rene galskapen å fly den (morsom galskap, men læll).

    Resultat

    Mine erfaringer med 3G etter litt tuning (se under) er
    • Heliet er litt mere stabilt i hovring - det krever ikke så mye korreksjon underveis
    • Det holder retningen langt bedre i flipper og looper. Oppførselen ligner på de langt større modellene -- den følger stikkebevegelsene istedetfor å tippe eller vri seg. Det er nesten så heliet går på skinner. Den oppfører seg f.eks. mye mere korrekt enn min Blade 400, som er samme størrelse som T-Rex 450.
    • Det tåler vind LANGT bedre. I vindkast kunne heliet tidligere nesten bli kastet rundt. Jeg har fløyet i rundt 3-4 m/s uten å merke noe særlig til vinden. Jeg kan til og med loope i sidevind uten at heliet bøyer av og ender i en korketrekker (det kunne jeg bare glemme tidligere!).
    • Det som kanskje overrasket meg mest er at jeg har mye mere punch. Responsen er mye kjappere. Basert på lyden høres headspeeden mye høyere ut. Jeg måtte skru ned throttlekurven fra 100% til 80% i endepunktene fordi heliet beveget seg for raskt fremover etter min smak.
    • Det er enklere å hovre inverted. Jeg må korrigere mye mindre enn med FB. Forskjellen er er større enn hovring rett vei.
    • Alt er ikke helt rosenrødt. Jeg får av og til oscillering, særlig etter stall turns og etter å ha fløyet inverted. Det ser egentlig mere teit ut enn det er problematisk, men det gjør at man får inntrykk av at produktet er litt umodent. Jeg har skrudd ned på gain uten at det har hjulpet.


    Tuning

    På første flytur trodde jeg at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Heliet var fullstendig ubrukelig! Det viste seg heldigvis å være et spørsmål om tuning

    Noen tips:
    • Aileron og elevetor gain er skrudd på 50% fra fabrikken. Det for høyt! Hos meg er aleron gain ca 45% og elevator gain er 10%. Det virker som om man øke gain hvis man øker headspeed uten at man får oscillering.
    • Gyroen fungerer bedre når den er festet stramt. Det virker som om Align-gyrotapen er litt for myk. Jeg tok en Align-strap stramt rundt gyroen sånn at den sitter godt inntil gyroplata.
    • Tidligere hadde jeg 0% expo på cyclic. Heliet ble altfor kilent med FBL, og jeg måtte opp på 40% expo for at det skulle bli håndterlig!


    Et lite tips til slutt: heliet begynte plutselig å få voldsomme og plutselige spasmer. Jeg kunne ikke finne noen løse linker e.l., men jeg oppdaget etterhvert hvorfor: pluggen som sitter i gyroen hadde begynt å løsne! :O Jeg har lest på helifreak at flere har opplevd det samme. Skummelt!

    Konklusjon:

    Flybarless på et 250-size heli er absolutt verdt pengene! Jeg har nå et lite helikopter som tåler mere vind og som oppfører seg mere som større heli.

    Jeg kommer nok til å konvertere til FBL på de større modellene mine også før eller senere, men jeg vet ikke om det blir 3G eller et annet system. Basert på barnesykdommene som jeg og andre på helifreak har erfart, har jeg nok blitt litt skeptisk å putte det på en 600/700...
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Hjertelig takk for at du deler dine erfaringer Veldig interessant lesing!
    Stolt eier av;
    CNC Fres

    Comment


    • #3
      Kan jeg få bli medlem i Greverud Helikopter- og kaffeforening?
      Send meg en innmeldingsblankett takk

      Comment


      • #4
        Originally posted by Andersena View Post
        Kan jeg få bli medlem i Greverud Helikopter- og kaffeforening?
        Send meg en innmeldingsblankett takk
        GH&K er et underbruk av Oppegård Heli- og Søppelforening. Du er automatisk medlemm allerede
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post

          Konklusjon:

          Flybarless på et 250-size heli er absolutt verdt pengene! Jeg har nå et lite helikopter som tåler mere vind og som oppfører seg mere som større heli.
          Hvordan er det å skru på 250? Er det mye bittesmått-enda-mer-knotete-enn-450? Jeg har 450 og 500, og syns 500 er en del bedre å skru på. Jeg ble skuffa når jeg gikk fra Skookumed 450 til stock 500. 450 var langt bedre å fly med fbl. Men 500 ble enda bedre med fbl. Problemet er at den blir litt stor noen ganger. Så kanskje 250 kunne passe meg. Jeg har knapt nok opplevd så sterk vind at jeg ikke ville turt å fly 500.

          Comment


          • #6
            Jeg har ikke T-Rex 450, men jeg har Blade 400 (og større T-Rexer). T-Rex 250 er helt klart vanskeligere å skru på siden den er mindre. Skruene tåler mye mindre, så man må være lettere på labben enn på de større utgavene.

            Det er egentlig mere snakk om en tilvenningssak enn et problem. Align gikk forresten over fra 0.9 mm hex til 1.3 mm hex ifjor sommer. Det hadde mye å si på skrubarheten.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              For litt siden utstyrte jeg det gule lille ekornet mitt (T-Rex 250) med Align 3G flybarless-kit. Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer siden det er en relativt sjelden combo.

              Den første reaksjonen folk har er gjerne "Hæ? Bruke penger på flybarless til den lille fjerten der?" Så hvorfor brukte jeg penger på FBL til den? Vel, 250 er det helikopteret jeg flyr oftest. Når jeg har en ledig halvtime, stikker jeg gjerne ned på den lokale fotballbanen og flyr. Det blir litt mere organisering når jeg vil fly de større modellene.
              Kommentarer om at man bruker penger på en lidenskap, skal man ignorere. Jeg hadde en på jobben som kjøpte høytaler kabler til 3000 kr metern, fordi det ga mye bedre lyd. Det er hans prioritering....

              Syns artikkelen var flott, og godt at noen tester "uoppgått terreng", slik at andre kan følge etter.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Har nå grublet lenge nok og har derfor gått til anskaffelse av FBL til min lille TREX250. Har du noen bilder av hvor du har plassert elektronikken på dette lille "ekornet" ??

                Comment


                • #9
                  Jeg har det desverre ikke for hånden. Jeg har satt gyroen på gyro-trayen og 3G-boksen på høyre side av heliet. DEt blir litt trangt med ledninger og sånt, men det går.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ferry View Post
                    Hvordan er det å skru på 250?
                    Jeg har demontert og bygget opp min Trex250 flere ganger nå.
                    Min erfaring er følgende:
                    - Alle skruer og deler er små. Du trenger veldig godt arbeidslys og noen ganger lupe for å sjekke slitasjedetaljer o.l.
                    - Legg ett hvitt pledd/klede på arbeidsbordet når du jobber. Da har du en sjanse til å finne igjen skruene når de glipper ut av pinsetten.
                    - Du trenger pinsett og lignende verktøy for småtteri arbeid (du får tak alt dette på "klæs ohlsen"
                    - Bruk den medfølgende Align hex-skrutrekkeren når du skal løsne skruer som sitter litt godt. mener å ha lest på et US-forum at Align ikke er helt metrisk og at den medfølgende Hex-trekkeren er den som passer perfekt.
                    - Fest en liten neodym magnet (kjøpes på "klæs ohlsen") til alt verktøy slik at skruene sitter fast når du skal montere etc
                    - Glem ThreadLock av typen "permanent strengt". Du trenger "permanent strengt" egentlig bare et sted på Trex250 og det er når du skal lime pinion gear til motorens drivaksel. Denne sesongen har jeg flydd med bare litt Blått (svakeste threadlock) på noen utvalgt steder (motorfeste) og jesus skruen nederst på rotorakselen. Funker helt fint.... og jeg flyr massevis

                    Fordeler med Trex250
                    - Har bøttevis med slitasje og crash deler. Tar nesten ikke plass. Har tre små plastikkesker med ni rom i hver. Der har jeg alle skruer etc pluss en litt større til carbon frames og noen hovedrotor blader. Thats it. Veldig kone vennlig og plass vennlig.
                    - Alt er så lite å kompakt. Kjempeenkelt å plukke med seg en Super Combo eller to neste gang du er i utlandet. Veldig billig i USA, billig i UK.
                    - Du får tak i deler "over alt"
                    - Delene er grise billig. Spesielt i UK eller US
                    - Helt enig med Jotto; Det er så lite at du kan tillate deg en kjapp flytur nesten hvorsom helst. Ikke noe stort behov rundt organisering, støy og sikring av flyområdet. (Jeg rekker å fly et par batterier når jeg kommer hjem fra jobben)
                    - På min Futaba10C radio har jeg programmert Switch F (idle up 3) til Engine Cut. Når jeg flyr har jeg venstre lillefinger under denne. Dersom jeg har gjort noe som fører til en flytur på tryne inn i hekken o.l. flikker jeg raskt SW(f) så fort jeg har akseptert at jeg tryner. Det så lite kinetisk energi i rotoren at crashskadene på denne måten blir minimale. Nesten som å slippe det i bakken fra noen meter.
                    - Den takler vind overraskende bra.

                    Noen tips før du fly
                    - Sjekk at beltet til haleror ikke har blitt slakt.
                    - Sjekk at jesus skruen under hovedtannhjulet sitter
                    - Trex250 bruker messinghylser som lager i halen. Disse slites. Min erfaring er at de varer ca. 30 timers flying (sammenlagt). Da de skiftes! Følg derfor nøye med hvordan slark i halen utvikler seg
                    - Kjøp minst fire batterier. Flytiden er ca. 7 minutter per batteri. Det tar 1time og 45 minutter å lade et batteri! Sukk og stønn.

                    Trex250 anbefales.
                    -----------------
                    Til tema for denne tråden: Veldig interessant om hvordan FBL funker for en Trex250, takk for det. Tviler på at jeg gjør det samme. Mitt neste prosjekt er en 90 size Trex i FBL, diskutert i en annen tråd.
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment

                    Working...
                    X