For litt siden utstyrte jeg det gule lille ekornet mitt (T-Rex 250) med Align 3G flybarless-kit. Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer siden det er en relativt sjelden combo.
Den første reaksjonen folk har er gjerne "Hæ? Bruke penger på flybarless til den lille fjerten der?" Så hvorfor brukte jeg penger på FBL til den? Vel, 250 er det helikopteret jeg flyr oftest. Når jeg har en ledig halvtime, stikker jeg gjerne ned på den lokale fotballbanen og flyr. Det blir litt mere organisering når jeg vil fly de større modellene.
T-Rex 250 er en morsom sak, men særlig stabil er den ikke. Det er f.eks. vanskelig å holde retningen i en loop eller i en flipp. Heliet har en tendens til å "tippe over" eller vri seg rundt når man er i toppen av loopen. Hvis det i tillegg er litt vind, så er det rene galskapen å fly den (morsom galskap, men læll).
Resultat
Mine erfaringer med 3G etter litt tuning (se under) er
Tuning
På første flytur trodde jeg at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Heliet var fullstendig ubrukelig! Det viste seg heldigvis å være et spørsmål om tuning
Noen tips:
Et lite tips til slutt: heliet begynte plutselig å få voldsomme og plutselige spasmer. Jeg kunne ikke finne noen løse linker e.l., men jeg oppdaget etterhvert hvorfor: pluggen som sitter i gyroen hadde begynt å løsne! :O Jeg har lest på helifreak at flere har opplevd det samme. Skummelt!
Konklusjon:
Flybarless på et 250-size heli er absolutt verdt pengene! Jeg har nå et lite helikopter som tåler mere vind og som oppfører seg mere som større heli.
Jeg kommer nok til å konvertere til FBL på de større modellene mine også før eller senere, men jeg vet ikke om det blir 3G eller et annet system. Basert på barnesykdommene som jeg og andre på helifreak har erfart, har jeg nok blitt litt skeptisk å putte det på en 600/700...
Den første reaksjonen folk har er gjerne "Hæ? Bruke penger på flybarless til den lille fjerten der?" Så hvorfor brukte jeg penger på FBL til den? Vel, 250 er det helikopteret jeg flyr oftest. Når jeg har en ledig halvtime, stikker jeg gjerne ned på den lokale fotballbanen og flyr. Det blir litt mere organisering når jeg vil fly de større modellene.
T-Rex 250 er en morsom sak, men særlig stabil er den ikke. Det er f.eks. vanskelig å holde retningen i en loop eller i en flipp. Heliet har en tendens til å "tippe over" eller vri seg rundt når man er i toppen av loopen. Hvis det i tillegg er litt vind, så er det rene galskapen å fly den (morsom galskap, men læll).
Resultat
Mine erfaringer med 3G etter litt tuning (se under) er
- Heliet er litt mere stabilt i hovring - det krever ikke så mye korreksjon underveis
- Det holder retningen langt bedre i flipper og looper. Oppførselen ligner på de langt større modellene -- den følger stikkebevegelsene istedetfor å tippe eller vri seg. Det er nesten så heliet går på skinner. Den oppfører seg f.eks. mye mere korrekt enn min Blade 400, som er samme størrelse som T-Rex 450.
- Det tåler vind LANGT bedre. I vindkast kunne heliet tidligere nesten bli kastet rundt. Jeg har fløyet i rundt 3-4 m/s uten å merke noe særlig til vinden. Jeg kan til og med loope i sidevind uten at heliet bøyer av og ender i en korketrekker (det kunne jeg bare glemme tidligere!).
- Det som kanskje overrasket meg mest er at jeg har mye mere punch. Responsen er mye kjappere. Basert på lyden høres headspeeden mye høyere ut. Jeg måtte skru ned throttlekurven fra 100% til 80% i endepunktene fordi heliet beveget seg for raskt fremover etter min smak.
- Det er enklere å hovre inverted. Jeg må korrigere mye mindre enn med FB. Forskjellen er er større enn hovring rett vei.
- Alt er ikke helt rosenrødt. Jeg får av og til oscillering, særlig etter stall turns og etter å ha fløyet inverted. Det ser egentlig mere teit ut enn det er problematisk, men det gjør at man får inntrykk av at produktet er litt umodent. Jeg har skrudd ned på gain uten at det har hjulpet.
Tuning
På første flytur trodde jeg at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Heliet var fullstendig ubrukelig! Det viste seg heldigvis å være et spørsmål om tuning
Noen tips:
- Aileron og elevetor gain er skrudd på 50% fra fabrikken. Det for høyt! Hos meg er aleron gain ca 45% og elevator gain er 10%. Det virker som om man øke gain hvis man øker headspeed uten at man får oscillering.
- Gyroen fungerer bedre når den er festet stramt. Det virker som om Align-gyrotapen er litt for myk. Jeg tok en Align-strap stramt rundt gyroen sånn at den sitter godt inntil gyroplata.
- Tidligere hadde jeg 0% expo på cyclic. Heliet ble altfor kilent med FBL, og jeg måtte opp på 40% expo for at det skulle bli håndterlig!
Et lite tips til slutt: heliet begynte plutselig å få voldsomme og plutselige spasmer. Jeg kunne ikke finne noen løse linker e.l., men jeg oppdaget etterhvert hvorfor: pluggen som sitter i gyroen hadde begynt å løsne! :O Jeg har lest på helifreak at flere har opplevd det samme. Skummelt!
Konklusjon:
Flybarless på et 250-size heli er absolutt verdt pengene! Jeg har nå et lite helikopter som tåler mere vind og som oppfører seg mere som større heli.
Jeg kommer nok til å konvertere til FBL på de større modellene mine også før eller senere, men jeg vet ikke om det blir 3G eller et annet system. Basert på barnesykdommene som jeg og andre på helifreak har erfart, har jeg nok blitt litt skeptisk å putte det på en 600/700...
Comment