Announcement

Collapse
No announcement yet.

EF Extra 88" roller helt merkelig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EF Extra 88" roller helt merkelig

    Hei,

    min EF Extra 88" roller veldig merkelig. Ble tipset om å stramme stikkene da det virket som om jeg dro høyderor i rolløvelser, men etter å strammet stikkene og vært overoppmerksom på å ikke dra høyderor, kan jeg med sikkerhet si at det ikke er problemet.

    Men på modellen ser det fortsatt ut som det blir gitt høyderor, spesielt i roll i 45gr linjer og stup. Om jeg drar opp 45gr og roller en halv roll så må jeg bruke ganske mye sideror motsatt vei av balanseror for at det skal bli en høvelig normal øvelse a det. I samme 45gr opp og halvroll med kn bruk av sideror ender modellen opp inverted (ikke 45gr opp som øvelsen startet med) og circa 30gr skjevt i lengderetninga. Har prøvd med differetial på balanseror, merket tilnærmet ingen forskjell.
    Modellen må flys med litt dykkror invertet, og flyr uten bruk av høyderor 45gr inverted oppover.

    Kom med forslag på hvor jeg skal starte, for denne modellen bør være bedre enn som så!
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

  • #2
    Om du flyr IMAC/acro øvelser så burde vel CG ligge slik at du flyr level inverted?

    Ellers er det jo en knall modell IMO!
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Balanserorsdifferensiering?
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jon Wold View Post
        Balanserorsdifferensiering?
        Testet, uten at det gav noe positivt resultat... Men burde heller ikke være nødvendig på en midtvinget modell med fullsymetriske vinger.

        Originally posted by alflovvold View Post
        Om du flyr IMAC/acro øvelser så burde vel CG ligge slik at du flyr level inverted?
        Den bør vel fly level inverted, men er utrolig lite dykkror som skal til for å holde den level.
        Mvh Tommy Fosland
        Tromsø MFK

        Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

        Comment


        • #5
          Ja, flyet der flyr mye bedre
          Personlig synes jeg CG skal ligge slik at litt dykkror er nødvendig på rygg, flyet er mest stabilt da. Det vil da ogås gå rett 45 grader upline.
          Juster balanserorene slik at de går like mye opp som ned, og start der. Viktig å være litt nøye her.
          På mine EF modeller trenger jeg da tilnærmet ingen differensiering på balanseror.
          Jeg tror problemet ditt ligger her
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment


          • #6
            Kansje du ved et uhell har aktivert en eller anen mix på radioen.
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

            Comment


            • #7
              Originally posted by havard.j View Post
              Kansje du ved et uhell har aktivert en eller anen mix på radioen.
              Var innom tanken selv sist jeg var på stripa, og sjekka, men ingen mix aktivert..
              Mvh Tommy Fosland
              Tromsø MFK

              Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

              Comment


              • #8
                Du bør ha differensiering helt uavhengig av profiltype på vingen og hvor på flykroppen den er montert.
                Nedover gående ror vil i alle tilfeller generere mer motstand enn oppadgående ror som en konsekvens av å skape mer løft på vinge halvdelen med nedadgående ror skapes det også mer indusert motstand her. Eneste unntaket jeg vet om er om det benyttes hensgle feste i toppen ala c-arf som pga geometrien ved denne løsningen må ha mer nedror enn opp ror!
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Ja, balanserorsdiff er helt uavhengig av vingens plassering og evt. symmetri. Det er ulikt fra modell til modell hvor mye man trenger.
                  andre ting du kan se på er ulikt utslag på de to høyderorhalvdelene. Du kan også risikere å få yaw-bevegelse i modellen dersom du har ulike utslag på balanserorene, eneste måte å finne ut av det på, er å bruke utslagsmåler som er pinlig nøyaktig.
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jon Wold View Post
                    Ja, balanserorsdiff er helt uavhengig av vingens plassering og evt. symmetri. Det er ulikt fra modell til modell hvor mye man trenger.
                    andre ting du kan se på er ulikt utslag på de to høyderorhalvdelene. Du kan også risikere å få yaw-bevegelse i modellen dersom du har ulike utslag på balanserorene, eneste måte å finne ut av det på, er å bruke utslagsmåler som er pinlig nøyaktig.
                    Vingens plassering og symmetri var nå hovedårsaker til å bruke balanserorsdifferensiering, mener jeg ble sagt under vår F3A/pattern treningsweekend i Tromsø.... Men har prøvd med opptil 50% ail.diff. uten at jeg synes modellen ble noe bedre i nevnte øvelse.
                    Ulike utslag på høyderorshalvdeler og balanseror burde vel gi endring i hvordan modellen oppfører seg om man roller andre veien, hvilken den ikke gjør.
                    Mvh Tommy Fosland
                    Tromsø MFK

                    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                    Comment


                    • #11
                      Har du sjekka vinkelen på stabben vet noen EF Extra 300 hadde feil innfalsvinkel, står litt om det i denne STORE tråden på FG Extreme Flight 88" 50cc Extra 300 Build! - FlyingGiants

                      jeg har samme modellen og den flyr exemplarisk uten noe differensiering eller mix av noe slag
                      BOOMA Intelliswitch

                      Odd A Eriksen

                      Comment


                      • #12
                        Har du prøvd å se hva som skjer hvis du trekker modellen opp 90 grader og gir fult balanseror? Vandrer modellen til en side eller går den helt rett? Prøv samme 90 grader ned og høyre/venstre balanseror.

                        Har du mikset bort kobling i knife edge?

                        Har du differensiert rett vei? Mer opp en ned eller mer ned en opp?
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by william123 View Post
                          Har du prøvd å se hva som skjer hvis du trekker modellen opp 90 grader og gir fult balanseror? Vandrer modellen til en side eller går den helt rett? Prøv samme 90 grader ned og høyre/venstre balanseror.

                          Har du mikset bort kobling i knife edge?

                          Har du differensiert rett vei? Mer opp en ned eller mer ned en opp?
                          Har vel gitt opp for i år... Ikke testet roll opp, men roll ned vandrer den. Ikke mixet noe i knife edge, trekker mot canopy. Og har differensert rett vei, opptil 50%.

                          Men se på bilder under, den krever endel høyderor for å fly rette legg. Høyderorene er helt likt satt opp mot hverandre, hvilket gjør at det blir stor forskjell i forkant mot stabbene. Det må vel bety at en av stabbene er helt ute av posisjon...?
                          Målt i bakkant av høyderor må høyre ned 6-7mm og venstre ned 3mm for å matche stabbene.

                          Click image for larger version

Name:	P1000685.jpg
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	582382
                          Click image for larger version

Name:	P1000684.jpg
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	582383
                          Mvh Tommy Fosland
                          Tromsø MFK

                          Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                          Comment


                          • #14
                            Synes det høres ut som om modellen din er fremtung.. Både med høydetrim og at den trekker mot canopy, baktung trekker som regel mot understellet..
                            Juster høyderor slik at de ligger jevnt med stabene, still de inn med likt utslag opp og ned.Få de likt
                            Funker for meg hver gang.

                            En annen ting, det følger med papirer på Ef modellene om innfallsvinkler til staber og vinger. Har du disse så sjekk om det er noe muffens...
                            Last edited by Kenolang; 26-09-11, 23:00.
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE=Decathlon;293164]Det må vel bety at en av stabbene er helt ute av posisjon...? QUOTE]

                              Nei det betyr vell at du har feil CG, litt fortung. Men stabbene skal jo ikke ha forskjellige utslag???? , er du sikker på at sevoene er helt 100% like ? Og hvilke sevoer er det du bruker.

                              Er det en av servoene som er i dårlig stann eller er helt på grensen av hva modellen trenger kan du risikere og få blowback på en av servoene, og dette vil gi ufrivillig differensiering
                              BOOMA Intelliswitch

                              Odd A Eriksen

                              Comment

                              Working...
                              X