Skriver litt om det viktigste i monteringen her og til slutt fra jomfrutur og testen.
Ligger en detaljert monteringstråd her: http://www.rcnytt.no/showthread.php/...t-Yak-110-quot
Følger med manual, men den ligger også på net. Klare fine bilder og godt forklart.
Første jeg gjorde var å hengsle rorene. Pinne hengsler. Her kan man bruke en del forskjellig lim, men
jeg bruker epoxy som jeg alltid har gjort. Fungerer meget bra.
Fylte hullene med lim og vrei(for å få god kontakt) pinnehengslene forsiktig inn. Pass på å holde selve leddet fritt for lim. Kan f.eks legge på olje e.l. der for å unngå det. Jeg limte først hengslene til rorene og så rorene på
vingene/kropp. Rorhornene er her bare prøvemontert.
Mens dette tørker kan man jo skru på understellet. 4 skruer inn i fedig montert islagsmuttere fra fabrikk.
Rorhorn: Ta av litt betrekkning der de skal monteres, og der finnes ferdige hull. Jeg sjekker alltid at hornene
passer nedi.
Fyller hullene og kontaktflaten med lim og så er det bare å trykke de fast.
Halehjul: Carbonbrakett festes med 2 skruer i ferdige hull i kroppen. Og selve svingenheten med 2 skruer i sideroret. Lurt å bruke loctite her.
Hovedhjul: Org. hjul er meget bra, men jeg valgte å montere noen med mere bling-faktor.
Ikke noe hokus pokus da hullene er ferdig i carbonunderstellet.
Hjulkåpene limes det inn medfølgende forsterkninger. Jeg brukte glassfiber da jeg syns det holder bedre.
Så borres det hull til aksel og et 3mm hull noen mm over som låser kåpene(så de ikke vrir seg).
Pyntedekslene på understellet skal bare limes på. Epoxy går bra her også.
Motor og eksos: Det fulgte ikke med noen drillguide til motoren, så jeg brukte en til DA-100.
Den har ikke helt samme avstand mellom boltene, men den duger. Dette er den første DA-120cc i Norge.Se bilde.
Den monteres på 2'' stand-offs som må kjøpes utenom. Mine er lagd av rundt treskaft.
Montering av gasservo og hardware er det ikke mye å si om. All hardware følger med her.
Det følger med canisterfester. Jeg splittet bensinslange og la rundt innvendig.
Fjernet betrekning under og limte inn begge festene. Skyver canisterne inn og de ligger tight og fint.
Viktig med god utlufting av varmen, så jeg lot være å legge på igjen betrekning under. Åpen løsning.
Servor: Montering av servor og stag skulle hvert gjort etter hengsling, men ventet en stund på secraft servoarmene så da blir det montert nå. Bruker loddebolt til å fjerne betrekning over servohullene. Da fester trekket seg i kantene.Det kan være vanskelig å få servokablene igjennom vingene. Det løste jeg med en ståltråd med en u i enden, da er det bare å dra dem igjennom. Her er også rorhornene ferdig limt.
Men stabben må man være litt lur. Der ligger servon på siden. Så her må man sentrere servon først og så sette på servoarmen. Så svinges den 90 grader langsmed servo for å få plass igjennom hullet. Se bilde. Greie utslag eller?
På sideroret bruker de fleste 2 stk servor, men jeg går for 1stk 7980 hitec monster torque servo. Den klarer 48kg, så det blir spennende å teste.
Den er 10% større så org. festet må utvides litte grann.
Trekking av wire står godt forklart i manualen, og det er meget enkelt. Husk å låse wirene skikkelig!
Wire låst.
Modellen er så og si ferdig, men vil sjekke cg før jeg monteret hyperion LiFe batteriene.
De ble festet på noen AW servofester som jeg limte fast i kroppen(etter som det ikke var noe å feste i).