Unconfigured Ad

Collapse

Extreme flight yak 110 fra Autopartner

Collapse
X
Collapse
  •  
  • Montering

  • Extreme flight yak 110 fra Autopartner


    Skriver litt om det viktigste i monteringen her og til slutt fra jomfrutur og testen.
    Ligger en detaljert monteringstråd her: http://www.rcnytt.no/showthread.php/...t-Yak-110-quot
    Følger med manual, men den ligger også på net. Klare fine bilder og godt forklart.
    Første jeg gjorde var å hengsle rorene. Pinne hengsler. Her kan man bruke en del forskjellig lim, men
    jeg bruker epoxy som jeg alltid har gjort. Fungerer meget bra.
    Fylte hullene med lim og vrei(for å få god kontakt) pinnehengslene forsiktig inn. Pass på å holde selve leddet fritt for lim. Kan f.eks legge på olje e.l. der for å unngå det. Jeg limte først hengslene til rorene og så rorene på
    vingene/kropp. Rorhornene er her bare prøvemontert.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04340.JPG
Views:	1
Size:	133.9 KB
ID:	675902

    Ferdig limt. Rorhornene er prøvemontert.

    Mens dette tørker kan man jo skru på understellet. 4 skruer inn i fedig montert islagsmuttere fra fabrikk.

    Click image for larger version

Name:	DSC04343.JPG
Views:	1
Size:	100.3 KB
ID:	675899

    Rorhorn: Ta av litt betrekkning der de skal monteres, og der finnes ferdige hull. Jeg sjekker alltid at hornene
    passer nedi.
    Fyller hullene og kontaktflaten med lim og så er det bare å trykke de fast.

    Click image for larger version

Name:	DSC04334.JPG
Views:	1
Size:	74.5 KB
ID:	675913

    Halehjul: Carbonbrakett festes med 2 skruer i ferdige hull i kroppen. Og selve svingenheten med 2 skruer i sideroret. Lurt å bruke loctite her.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04342.JPG
Views:	1
Size:	100.2 KB
ID:	675898

    Hovedhjul: Org. hjul er meget bra, men jeg valgte å montere noen med mere bling-faktor.
    Ikke noe hokus pokus da hullene er ferdig i carbonunderstellet.
    Hjulkåpene limes det inn medfølgende forsterkninger. Jeg brukte glassfiber da jeg syns det holder bedre.
    Så borres det hull til aksel og et 3mm hull noen mm over som låser kåpene(så de ikke vrir seg).
    Pyntedekslene på understellet skal bare limes på. Epoxy går bra her også.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04346.JPG
Views:	1
Size:	120.1 KB
ID:	675897

    Motor og eksos: Det fulgte ikke med noen drillguide til motoren, så jeg brukte en til DA-100.
    Den har ikke helt samme avstand mellom boltene, men den duger. Dette er den første DA-120cc i Norge.Se bilde.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04348.JPG
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	675896

    Den monteres på 2'' stand-offs som må kjøpes utenom. Mine er lagd av rundt treskaft.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04354.JPG
Views:	1
Size:	117.6 KB
ID:	675895

    Montering av gasservo og hardware er det ikke mye å si om. All hardware følger med her.

    Click image for larger version

Name:	DSC04350.JPG
Views:	1
Size:	119.3 KB
ID:	675912

    Det følger med canisterfester. Jeg splittet bensinslange og la rundt innvendig.
    Fjernet betrekning under og limte inn begge festene. Skyver canisterne inn og de ligger tight og fint.
    Viktig med god utlufting av varmen, så jeg lot være å legge på igjen betrekning under. Åpen løsning.

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04436.JPG
Views:	1
Size:	76.7 KB
ID:	675903


    Servor: Montering av servor og stag skulle hvert gjort etter hengsling, men ventet en stund på secraft servoarmene så da blir det montert nå. Bruker loddebolt til å fjerne betrekning over servohullene. Da fester trekket seg i kantene.Det kan være vanskelig å få servokablene igjennom vingene. Det løste jeg med en ståltråd med en u i enden, da er det bare å dra dem igjennom. Her er også rorhornene ferdig limt.

    Click image for larger version

Name:	DSC04372.JPG
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	675911

    Click image for larger version

Name:	Kopi av DSC04375.JPG
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	675904

    Men stabben må man være litt lur. Der ligger servon på siden. Så her må man sentrere servon først og så sette på servoarmen. Så svinges den 90 grader langsmed servo for å få plass igjennom hullet. Se bilde. Greie utslag eller?

    Click image for larger version

Name:	DSC04377.JPG
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	675905

    På sideroret bruker de fleste 2 stk servor, men jeg går for 1stk 7980 hitec monster torque servo. Den klarer 48kg, så det blir spennende å teste.
    Den er 10% større så org. festet må utvides litte grann.
    Trekking av wire står godt forklart i manualen, og det er meget enkelt. Husk å låse wirene skikkelig!

    Click image for larger version

Name:	DSC04365.JPG
Views:	1
Size:	105.3 KB
ID:	675906
    Click image for larger version

Name:	DSC04381.JPG
Views:	1
Size:	117.3 KB
ID:	675907
    Click image for larger version

Name:	DSC04541.JPG
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	675914
    Wire låst.

    Modellen er så og si ferdig, men vil sjekke cg før jeg monteret hyperion LiFe batteriene.
    De ble festet på noen AW servofester som jeg limte fast i kroppen(etter som det ikke var noe å feste i).

    Click image for larger version

Name:	DSC04394.JPG
Views:	1
Size:	126.8 KB
ID:	675908
      Posting comments is disabled.

    article_tags

    Collapse

    Latest Articles

    Collapse

    • Pilot-RC Trainer 90 ARF 20-30CC :: JC 30cc
      by affa

      Treningsmodell i kjent Pilot-RC kvalitet, beregnet på nybegynnere og de som ønsker seg en stor og velflyvende modell med bensinmotor til f.eks. sleping av seilfly. Kommer i stor grad av ferdigstillelse og er trukket i original Oracover. Modellflynytt fikk tilsendt en av de aller første til test.
      ...
      09-05-13, 15:16
    • Pilot-RC Edge 540 87"
      by Tertitten

      Etter en kontakt med Elefun ang. modeller som ventes inn fra Pilot,
      ble jeg veldig gearet på den nye Edgen. 87"(30%)-Edge 540-Pilot-RC Co,Ltd.
      Dette er vel en av nyhetene som kommer nå, og vi ble enige om å teste ut denne litt.
      ...
      19-10-11, 11:21
    • Gernot Bruckman yak 55 2.2m fra Autopartner.
      by Guest


      Da jeg var på Arvika-treffet i August snakket jeg mye med Per fra Autopartner. Vi snakket mye om el og bensinmodeller, der i blant Gernot Bruckman yak'n som er veldig populær i Sverige. ...
      25-09-11, 21:36
    • Pilot-rc decathlon fra Autopartner
      by Guest


      Jeg syns alltid at decathlon har hatt fint og litt tøft utseende. Men desverre litt for skala for meg.
      Men......... når jeg fikk se en hovrevideo på pilot-rc sin side og et bilde på Flying Giants tok jeg kontakt med Per hos Autopartner. ...
      26-05-11, 21:33
    • Taylorcraft 26ccm BNF fra Smallsize.no
      by xilian


      Taylorcraft 26 er straks klar for levering fra Hangar9, og Smallsize.no sender oss et eksemplar for review.
      Flyet skal være 99% flyklart, rett fra butikken, så dette blir ekstremt spennende å teste ut

      Hvis du har dårlig tid, og bare MÅ ha dette flyet med en gang, har dem 20ccm-utgaven på lager
      i webshopen til SmallSize.no

      Key Features

      • Comes with a Zenoah 26cc engine
      • Six Spektrum S6000 digital servos and one AR8000
      ...
      10-05-11, 14:46
    • ESM Spitfire 89 - 50cc modell til test
      by affa

      Redaksjonen er svært fornøyd med denne kommende testen. ESM har i det siste halvåret sluppet flere fine modeller i 50cc størrelse. Dessverre har tilgjengeligheten vært dårlig, men ankomst av stor container nærmer seg i Sverige. Elefun og Minicars stiller opp med modell og alt utstyr i denne testen.



      ...
      31-10-10, 15:30
    Working...