Unconfigured Ad

Collapse

St models C-172 og FOX seilfly

Collapse
X
Collapse
  •  
  • flyging og konklusjon

  • St models C-172 og FOX seilfly


    Så etter å ha motatt begge flyene på fredagen var begge klare for testing lørdag formiddag. Det var en fin høstdag med realtivt lite vind selv om det var litt kaldt. Husk å holde lipo batteriene varme før du skal fly når det er kaldt ute da lipo batterier tåler kulde svært dårlig. Selv på moderat kalde dager vil du merke stor forskjell på batteriet. Jeg peleier å ha mine batterier enten i en varmebox eller i bukselommen helt til jeg skal bruke de.



    FOX, siden dette flyet har en foldepropell er man nødt til å kaste dette flyet i gang og det kan være lurt å ha en kamerat gjøre dette første gangen for deg slik at du har full kontroll hele tiden. Ettersom du blir vant med flyet kan du lett kaste dette flyet selv uten noen problem. Medfølgende motor og batteri gir deg greit med thrust som gjør at du kan få flyet til en fin høyde på kort tid eller om du velger å fly litt akrobatikk.









    Flytiden avhenger av flystil men vil tro du har rundt 5-6 minutter med konstant motorkjøring med variererende pådrag. Flyet er veldig stabilt og er en god førstemodell og den er også artig for de som har litt tid i loggboka. Uten motor har den ikke verdens beste glidetall men på hang eller på plasser meg godt løft ellers vil du nok klare å holde deg opp ganske greit. Landingen er ukritisk og EPO materialet tåler mye juling dersom du ikke skulle treffe blink hver gang.




    CESSNA, dette flyet med alle sine detaljer og funksjoner gjør at det er litt tyngre. Dette er nødvendigvis ikke noen bakdel men snarere tvertimot da det tåler mere vind enn det FOX gjør. Første takeoff ble gjort med halv flaps og full throttle. Dette flyet har masse med power skulle det vise seg så flyet var i luften etter 2 meter. Dette var også på en gressmatte som ikke hadde blitt klippet på en stund..imponerende. Senere forsøk på takeoff ble derfor gjort uten flaps og disse var da mere skalariktige og man hadde mer hastighet på modellen, noe som er greit om det er litt turbulente forhold der du flyr.









    Når man fikk modellen opp i høyde kunne man prøve ut litt mere og jeg ble oppriktig imponert over flyegenskapene til denne modellen. Rorharmonien var veldig god og flyet har krefter så det holder i massevis til lett akrobatikk. Landingene ble gjort med begge flapsettinger og uten flap i det hele tatt og modellen er lett å få ned i alle konfigurasjoner. Ved bruk av flap er man nødt til å ha litt motorpådrag på under innflygingen og flair da flapen er veldig effektive og gir endel motstand. Denne modellen ble en umidellbar suksess på stripa vår og det var flere som kommenterte dens flotte positur i lufta med flaps og lys. Modellen ble også prøvd av flere andre denne dagen og alle var enige at dette er en modell som flyr og ser veldig bra ut, mao. mye valuta for pengene.

    Konklusjon
    Begge modellene er av veldig god kvalitet og uansett hvilken av disse modellene du velger vil du ikke blir misfornøyd.

    Positivt:
    • Raske å sette sammen
    • Bra kvalitet
    • Helt komplette sett
    • Veldig bra flyegenskaper

    Negativt:
    • Noe radioforstyrrelser med FOX
     
      Posting comments is disabled.

    article_tags

    Collapse

    Latest Articles

    Collapse

    • Sebart Sbach 342
      by affa
      Review Sebart Sbach 342

      Forside
      Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
      20-06-11, 12:02
    • PA Addiction 3D ARF
      by affa
      [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
      20-06-11, 11:56
    • SMC Dakota DC-3
      by affa

      Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
      ...
      20-06-11, 11:48
    • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
      by xilian
      Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
      ...
      12-01-11, 21:29
    • Extremeflight MXS fra Autopartner.
      by Guest


      Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
      Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
      Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


      Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
      ...
      07-01-11, 22:47
    • Techone Piaget EPP 3D-trainer
      by spewster


      Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...
      06-12-10, 21:49
    Working...