Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Challenger S

Collapse
X
Collapse
  •  
  • Montering av vingeflater

  • SebArt Challenger S


    Opptegning av vingeflater

    Depron modeller flys som regel langt over evne. Det gjør at man ofte får skader. Et tips jeg plukket opp fra den andre SebArt Challenger S artikkelen, er å tegne opp vingeflatene, samt side/høyderor på et ark med papp. Der vil gjøre det lettere å lage nye vinger senere da man har en relativt nøyaktig mal tilgjengelig. Det er bare å klippe dem ut.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1344_640x480.JPG
Views:	1
Size:	76.2 KB
ID:	675845
    Øvre vinge og sideror opptegnet.


    Så er det bare å gjemme disse på en «lur» plass slik at man finner dem dersom man skulle trenge dem. Sannsynligheten for det er forøvrig relativt liten.

    Jeg glemte å tegne opp det vertikale avstandsstykket som er mellom øvre og nedre vinge. Får satse på at det ordner seg dersom man skulle være så uheldig å krasje stygt.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1345_640x480.JPG
Views:	1
Size:	71.1 KB
ID:	675841
    Nedre vinge og høyderor opptegnet.


    En liten digresjon, alle dekaler kommer ferdig påsatt. Fordelen er jo i utgangspunktet mindre arbeid. Men jobben som er gjort er såpass dårlig utført at det kun medfører ekstraarbeid i form av å forsøke å fjerne alle luftboblene som er under dekalene. Disse kunne med fordel ikke vært satt på, slik at man selv kunne gjort en god jobb. Problemet nå er at det uansett ikke blir veldig bra, selv om man legger inn mye tid på å prøve å fjerne det meste av luftboblene. Synd at det skulle sjenere enn ellers praktfull modell.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1347_640x480.JPG
Views:	1
Size:	98.7 KB
ID:	675847
    Luft under dekaler oppå vingen.


    Click image for larger version

Name:	IMG_1355_640x480.JPG
Views:	1
Size:	127.0 KB
ID:	675843
    Luft under dekaler under vingen.


    Click image for larger version

Name:	IMG_1354_640x480.JPG
Views:	1
Size:	148.8 KB
ID:	675848
    Og på sideroret.


    Montering av hovedvinge

    Først skulle nedre vinge limes fast. Sjekket først passformen, og den var rimelig grei. Så det var bare å ha UHU-Poor på begge kontaktflatene mellom vinge og kropp. Lot det tørke noen minutter før disse ble satt sammen. Vingen ble lagt ned mot bordflaten og lagt under press.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1365_640x480.JPG
Views:	1
Size:	122.1 KB
ID:	675854
    Begge vingeflatene satt under press over natta.


    Etter å ha fått stått en liten stund, ble øvre vinge limt på plass på samme måte som nedre vinge. De vertikale stagene mellom vingene ble også limt på plass. Dette ble satt under press over natta for å være sikker på at det var helt tørt.


    Montering av hale

    Høyderoret kom i to deler. En del der halve roret var hengslet på. Og resten av roret med CA hengsler. Det var bare å skyve det inn i en ferdig utfresing bak på kroppen, justere det slik at det var rett og lime det fast. Deretter ble resten av roret limt på plass. Det er en trelist som forbinder rorflatene sammen. Den er ferdig limt på plass på den delen av roret som allerede er hengslet. En liten justering måtte til får at høyderoret skulle være helt plant i forhold til hovedvingene.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1366_640x480.JPG
Views:	1
Size:	134.7 KB
ID:	675850
    En brusboks kan brukes til mye.


    Sideroret kom også med CA hengsler. Hengslene var allerede festet på roret. Dette gjelder forøvrig for høyderoret også. Var bare å lime dette rett på plass.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1367_640x480.JPG
Views:	1
Size:	112.9 KB
ID:	675856
    Halen er ferdig montert og limt.


    Linker og rorhorn

    Alle rorhorn limes fast i ferdige utsparinger på rorene. Etter å ha snakket med en annen Challenger eier under Høsttreffet i Harstad, valgte jeg å gjøre som han, forsterke innfestingen til rorhornene. Dette ble gjort både for balanserorene og høyderoret. Årsaken til dette er at innfestingen til rorhornet, spesielt balanseroret ban bli litt svakt med tanke på at det er to ror som skal styres med det ene rorhornet.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1381_640x480.JPG
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	675853
    Pålimt rorhorn til venstre balanseror.


    Limte inn en tynn balsabit på undersiden av hvert ror og limte fast rorhornet gjennom balsabiten.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1379_640x480.JPG
Views:	1
Size:	73.0 KB
ID:	675851
    Forsterket innfeste til rorhorn på balanseror.


    På høyderoret valgte jeg å lime en balsabit på begge rorhalvdelene i stedet for kun der rorhornet er festet. Dette for å forsterke festet som binder sammen de to rorflatene. Og for symmetrien sin skyld.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1375_640x480.JPG
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	675852
    Forsterket innfeste til rorhorn på høyderor. Den delen som stikker utenfor ble naturligvis fjernet.


    Valgte å ikke forsterke festet til rorhornet på sideroret. Antar at det ville være sterkt nok slik det er.


    Montering av roroverføringer

    Det følger med overføringer mellom ror og servo. I følge byggeveiledningen skulle det bare benyttes en tynn overføring av metall. Men jeg syntes den var litt tynn, og at den gav litt etter under belastning. I og med at det følger med en karbonstang ekstra, valgte jeg å bruke den til å forsterke overføringen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1387_640x480.JPG
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	675858
    Roroverføring til balanseror.


    Jeg brukte krympestrømpe til å feste metallstangen til karbonstangen. Overføringen ble langt stivere og den gav ikke etter under press.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1391_640x480.JPG
Views:	1
Size:	95.4 KB
ID:	675859
    Roroverføring til høyderor.


    De mer observante ser kanskje at servohornene på JR servoene er litt korte. Har kompensert litt for dette ved å montere overføringen nærmere roret på rorhornet, og gjennom å øke utslaget i radioen. Tenkte å teste med dette i første omgang for å se hvordan det fungerer. Har forøvrig bestilt lengre rorhorn, så jeg har muligheten til å bytte dersom rorvandringen blir litt liten.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1394_640x480.JPG
Views:	1
Size:	95.9 KB
ID:	675863
    Roroverføring til sideror.


    Overføringen mellom balanserorene ble laget på samme måte. I nedre del av balanseroret er det en hurtigkobling med setskrue. Det gjør at det er enkelt å justere lengden på overføringen slik at den blir riktig.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1395_640x480.JPG
Views:	1
Size:	99.5 KB
ID:	675864
    Overføring mellom balanserorene.


    Da var det bare innspurten igjen på monteringen. Understellet limes ikke fast i flyet. Det gjør at det er mulig å ta det av under transport og dersom man får skader. Veldig høvelig. Det er relativt tregt å sette på plass, så det er ikke noe fare for at det detter ut mens man flyr. I etterkant har jeg valgt å lime dette fast. Etter noen runder satt det ikke like godt fast lengre, så for sikkerhetsskyld ble det limt.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1370_640x480.JPG
Views:	1
Size:	119.4 KB
ID:	675857
    Understell satt i kroppen. Mangler foreløpig pyntedepron på leggene.


    Canopy tapes bare fast slik at man har muligheten til å komme til mottager ved behov. Hadde vært finere med en pilot der, men mottageren får holde foreløpig.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1398_640x480.JPG
Views:	1
Size:	128.3 KB
ID:	675860
    Canopy tapet fast med på i teorien blank tape.


    Av en eller annen grunn jeg ikke er sikker på, så satte jeg motoren på utsiden. Den har en lang aksling på begge sider, så det er ikke noe problem å montere den innvendig heller. Med tanke på hvor vanskelig det var å komme til skruene på innsiden av kroppen, så kunne årsaken til det valget vært interessant. Kanskje årsaken var at det var kun en halv time til innendørsflygingen startet. Det medførte igrunn liten tankevirksomhet, men en desto mer «bare få det gjort» holdning.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1397_640x480.JPG
Views:	1
Size:	106.0 KB
ID:	675861
    Motor montert utvendig(?). Må ha virket som en god ide på det aktuelle tidspunktet. Bildet er tatt i etterkant av første flytur.



    • orjanp
      #5
      orjanp commented
      Editing a comment
      Men når jeg gir gass eller flyr uten å røre gassen, går den snorrett. Kun når jeg trekker av gassen. Og den går oppover uavhengig av hvilken vei modellen ligger.

      Men det er ikke usansynlig at den skulle hatt litt mer nedtrekk. Depronen fikk seg en liten trøkk da den gikk i bakken. Så den har krøllet seg litt.

      EDIT: Kom et svar mens jeg skrev. En mener for mye nedtrekk og en mener for lite.
      Last edited by orjanp; 30-10-10, 20:49.

    • orjanp
      #6
      orjanp commented
      Editing a comment
      Har montert ny AXI motor og 10x5 propell. Der ble det langt mer trøkk ja. Ved halv gass er den vektløs i vertikalen. Vekta totalt er havnet på 550 gram.

      Skal teste på innendørsflygingen i kveld med CG lengre fram. Så får jeg se hvordan den oppfører seg.

    • orjanp
      #7
      orjanp commented
      Editing a comment
      Fikk testet det noen minutter på innendørsflygingen, og uten at jeg fikk testet så veldig mye, virker det som om den ikke stek så veldig oppover da jeg dro av gassen. Motor/propell comboen var langt bedre enn forrige. Krefter i massevis.

      Modellen er forøvrig forfulgt av uhell. Kanskje en mening med det. Iallefall så fikk jeg et annet fly i buken etter bare noen få minutter. Var et fly som tok av fra gulvet. Det brukte nærmere en tredjedel av lengden på hallen før det kom opp som en rakett. Flyet traff mitt i buken, og begge ramlet ned. Mitt fikk såpass store skader at det må byttes ut endel depron på vinge og i snuten. Han kunne bare fly videre, den j******.

      Sånn i retrospekt så skulle jeg kanskje bare gitt gass for å se om jeg ville klart å få ned begge flyene, men tenkte ikke på det da. Resultatet kunne iallefall neppe blitt så veldig mye verre for min del.













    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Sebart Sbach 342
    by affa
    Review Sebart Sbach 342

    Forside
    Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
    20-06-11, 12:02
  • PA Addiction 3D ARF
    by affa
    [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
    20-06-11, 11:56
  • SMC Dakota DC-3
    by affa

    Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
    ...
    20-06-11, 11:48
  • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
    by xilian
    Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
    ...
    12-01-11, 20:29
  • Extremeflight MXS fra Autopartner.
    by anders e


    Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
    Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
    Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


    Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
    ...
    07-01-11, 21:47
  • Techone Piaget EPP 3D-trainer
    by spewster


    Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...
    06-12-10, 20:49
Working...
X