X
Collapse
-
- Montering av vingeflater
-
SebArt Challenger S
Opptegning av vingeflater
Depron modeller flys som regel langt over evne. Det gjør at man ofte får skader. Et tips jeg plukket opp fra den andre SebArt Challenger S artikkelen, er å tegne opp vingeflatene, samt side/høyderor på et ark med papp. Der vil gjøre det lettere å lage nye vinger senere da man har en relativt nøyaktig mal tilgjengelig. Det er bare å klippe dem ut.
Øvre vinge og sideror opptegnet.
Så er det bare å gjemme disse på en «lur» plass slik at man finner dem dersom man skulle trenge dem. Sannsynligheten for det er forøvrig relativt liten.
Jeg glemte å tegne opp det vertikale avstandsstykket som er mellom øvre og nedre vinge. Får satse på at det ordner seg dersom man skulle være så uheldig å krasje stygt.
Nedre vinge og høyderor opptegnet.
En liten digresjon, alle dekaler kommer ferdig påsatt. Fordelen er jo i utgangspunktet mindre arbeid. Men jobben som er gjort er såpass dårlig utført at det kun medfører ekstraarbeid i form av å forsøke å fjerne alle luftboblene som er under dekalene. Disse kunne med fordel ikke vært satt på, slik at man selv kunne gjort en god jobb. Problemet nå er at det uansett ikke blir veldig bra, selv om man legger inn mye tid på å prøve å fjerne det meste av luftboblene. Synd at det skulle sjenere enn ellers praktfull modell.
Luft under dekaler oppå vingen.
Luft under dekaler under vingen.
Og på sideroret.
Montering av hovedvinge
Først skulle nedre vinge limes fast. Sjekket først passformen, og den var rimelig grei. Så det var bare å ha UHU-Poor på begge kontaktflatene mellom vinge og kropp. Lot det tørke noen minutter før disse ble satt sammen. Vingen ble lagt ned mot bordflaten og lagt under press.
Begge vingeflatene satt under press over natta.
Etter å ha fått stått en liten stund, ble øvre vinge limt på plass på samme måte som nedre vinge. De vertikale stagene mellom vingene ble også limt på plass. Dette ble satt under press over natta for å være sikker på at det var helt tørt.
Montering av hale
Høyderoret kom i to deler. En del der halve roret var hengslet på. Og resten av roret med CA hengsler. Det var bare å skyve det inn i en ferdig utfresing bak på kroppen, justere det slik at det var rett og lime det fast. Deretter ble resten av roret limt på plass. Det er en trelist som forbinder rorflatene sammen. Den er ferdig limt på plass på den delen av roret som allerede er hengslet. En liten justering måtte til får at høyderoret skulle være helt plant i forhold til hovedvingene.
En brusboks kan brukes til mye.
Sideroret kom også med CA hengsler. Hengslene var allerede festet på roret. Dette gjelder forøvrig for høyderoret også. Var bare å lime dette rett på plass.
Halen er ferdig montert og limt.
Linker og rorhorn
Alle rorhorn limes fast i ferdige utsparinger på rorene. Etter å ha snakket med en annen Challenger eier under Høsttreffet i Harstad, valgte jeg å gjøre som han, forsterke innfestingen til rorhornene. Dette ble gjort både for balanserorene og høyderoret. Årsaken til dette er at innfestingen til rorhornet, spesielt balanseroret ban bli litt svakt med tanke på at det er to ror som skal styres med det ene rorhornet.
Pålimt rorhorn til venstre balanseror.
Limte inn en tynn balsabit på undersiden av hvert ror og limte fast rorhornet gjennom balsabiten.
Forsterket innfeste til rorhorn på balanseror.
På høyderoret valgte jeg å lime en balsabit på begge rorhalvdelene i stedet for kun der rorhornet er festet. Dette for å forsterke festet som binder sammen de to rorflatene. Og for symmetrien sin skyld.
Forsterket innfeste til rorhorn på høyderor. Den delen som stikker utenfor ble naturligvis fjernet.
Valgte å ikke forsterke festet til rorhornet på sideroret. Antar at det ville være sterkt nok slik det er.
Montering av roroverføringer
Det følger med overføringer mellom ror og servo. I følge byggeveiledningen skulle det bare benyttes en tynn overføring av metall. Men jeg syntes den var litt tynn, og at den gav litt etter under belastning. I og med at det følger med en karbonstang ekstra, valgte jeg å bruke den til å forsterke overføringen.
Roroverføring til balanseror.
Jeg brukte krympestrømpe til å feste metallstangen til karbonstangen. Overføringen ble langt stivere og den gav ikke etter under press.
Roroverføring til høyderor.
De mer observante ser kanskje at servohornene på JR servoene er litt korte. Har kompensert litt for dette ved å montere overføringen nærmere roret på rorhornet, og gjennom å øke utslaget i radioen. Tenkte å teste med dette i første omgang for å se hvordan det fungerer. Har forøvrig bestilt lengre rorhorn, så jeg har muligheten til å bytte dersom rorvandringen blir litt liten.
Roroverføring til sideror.
Overføringen mellom balanserorene ble laget på samme måte. I nedre del av balanseroret er det en hurtigkobling med setskrue. Det gjør at det er enkelt å justere lengden på overføringen slik at den blir riktig.
Overføring mellom balanserorene.
Da var det bare innspurten igjen på monteringen. Understellet limes ikke fast i flyet. Det gjør at det er mulig å ta det av under transport og dersom man får skader. Veldig høvelig. Det er relativt tregt å sette på plass, så det er ikke noe fare for at det detter ut mens man flyr. I etterkant har jeg valgt å lime dette fast. Etter noen runder satt det ikke like godt fast lengre, så for sikkerhetsskyld ble det limt.
Understell satt i kroppen. Mangler foreløpig pyntedepron på leggene.
Canopy tapes bare fast slik at man har muligheten til å komme til mottager ved behov. Hadde vært finere med en pilot der, men mottageren får holde foreløpig.
Canopy tapet fast med på i teorien blank tape.
Av en eller annen grunn jeg ikke er sikker på, så satte jeg motoren på utsiden. Den har en lang aksling på begge sider, så det er ikke noe problem å montere den innvendig heller. Med tanke på hvor vanskelig det var å komme til skruene på innsiden av kroppen, så kunne årsaken til det valget vært interessant. Kanskje årsaken var at det var kun en halv time til innendørsflygingen startet. Det medførte igrunn liten tankevirksomhet, men en desto mer «bare få det gjort» holdning.
Motor montert utvendig(?). Må ha virket som en god ide på det aktuelle tidspunktet. Bildet er tatt i etterkant av første flytur.
Posting comments is disabled.
Kategorier
Collapse
article_tags
Collapse
- 2.4 (1)
- Artikkel (31)
- axi (1)
- axi gold 2203/race (1)
- castle creations (1)
- cc (1)
- CMS (1)
- diverse (6)
- dymond d47 (1)
- Featured (2)
- fly (15)
- futaba r6106hfc (1)
- helikopter (8)
- hyperion zs 2205 (1)
- jack power (1)
- jackpower 3s 600mah 25c (1)
- jr ds290g (1)
- Kommende artikler (6)
- mini swift (1)
- Nyheter (8)
- rcpro (1)
- Review (26)
- sebart challenger s (1)
- waypoint 10a (1)
- xg7 (1)
Latest Articles
Collapse
-
by affa[ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
-
Channel: Elektro
20-06-11, 11:56 -
-
by affa
Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
...-
Channel: Elektro
20-06-11, 11:48 -
-
by anders e
Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?
...Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g -
Channel: Elektro
07-01-11, 21:47 -
-
by spewster
Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...-
Channel: Elektro
06-12-10, 20:49 -
Men det er ikke usansynlig at den skulle hatt litt mer nedtrekk. Depronen fikk seg en liten trøkk da den gikk i bakken. Så den har krøllet seg litt.
EDIT: Kom et svar mens jeg skrev. En mener for mye nedtrekk og en mener for lite.
Skal teste på innendørsflygingen i kveld med CG lengre fram. Så får jeg se hvordan den oppfører seg.
Modellen er forøvrig forfulgt av uhell. Kanskje en mening med det. Iallefall så fikk jeg et annet fly i buken etter bare noen få minutter. Var et fly som tok av fra gulvet. Det brukte nærmere en tredjedel av lengden på hallen før det kom opp som en rakett. Flyet traff mitt i buken, og begge ramlet ned. Mitt fikk såpass store skader at det må byttes ut endel depron på vinge og i snuten. Han kunne bare fly videre, den j******.
Sånn i retrospekt så skulle jeg kanskje bare gitt gass for å se om jeg ville klart å få ned begge flyene, men tenkte ikke på det da. Resultatet kunne iallefall neppe blitt så veldig mye verre for min del.