Announcement

Collapse
No announcement yet.

Microballoons - Biltema vs. "profesjonelle" produsenter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Microballoons - Biltema vs. "profesjonelle" produsenter

    Siden det har vært en diskusjon rundt "kvaliteten" på Microballoons fra Biltema kontra andre "profesjonelle" produkter, har jeg gått litt "i dybden" for å sjekke hva som virkelig er forskjellen.

    Takk til Erlend (ErlendM) som sendte meg en prøve på kuler fra 3M
    Brukte en time på å forklare hva det "hvite innholdet" i posen var for noe til en skeptisk resepsjonist som åpner posten vår...

    Definisjonen på Microballoons er i.h.t. Wiki "Hollow glass microspheres, sometimes termed microballoons, have diameters ranging from 10 to 300 micrometers." altså mikroskopiske hule glass kuler med en diameter fra 0,01mm til 0,3mm

    US = 3M levert av Aircraftspruce
    BT = Biltema


    Click image for larger version

Name:	BT-MB_200x_small.jpg
Views:	1
Size:	163.4 KB
ID:	624829
    Bildet viser kulene fra Biltema ca 200x forstørret, størrelsen varier mellom 0,02mm til 0,08mm, altså innenfor definisjonen. Kulene varierer noe i form, fra perfekte runde til deformerte - av og til sammenklistrede kuler.
    Fargen varierer fra klar/gjennomsiktig til melkehvit, dette reflekterer også veggtykkelsen.
    De klare har en mikroskopisk vegg som er rundt 1/40 del av kulens diameteren, de hvite derimot har vesentlig tykkere vegg diameter - ned til 1/3 av kule diameteren. Variasjonen er stor men hoveddelen av kulene har "tykke" vegger.
    Vegg tykkelsen reflekterer også vekten - de tynnveggede klare kulene har en vesentlig mindre masse enn de melkehvite.
    Styrken (hardheten) på kulene fra Biltema var vesentlig sterkere enn kulene fra 3M (dette kommer også selvfølgelig av veggtykkelsen og at enkelte kuler nesten er massive)


    Click image for larger version

Name:	US-MB_200x_small.jpg
Views:	1
Size:	193.7 KB
ID:	624830
    Bildet viser kulene fra 3M ca 200x forstørret. Her ser vi at kulene har en mindre spredning i diameteren (0,01mm - 0,05mm) og formen er nesten en perfekt.
    Videre er alle kulene krystallklare, m.a.o. de har meget tynne vegger (1/60 av diameter) og dertil liten masse/vekt. (det lyse punktet i senter er refleksjon av mikroskop belysningen og kan ignoreres)

    Click image for larger version

Name:	US-BT_close_MB_200x_small.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	624832
    Bildet viser BT og US kulene side om side (BT oppe til høyre - US nede til venstre), her ser man tydelig at det er forskjell i størrelsen,

    Click image for larger version

Name:	US-BT_close_MB_1000x_small.jpg
Views:	1
Size:	85.7 KB
ID:	624833
    og
    Click image for larger version

Name:	US-BT_MB_100x_small.jpg
Views:	1
Size:	173.5 KB
ID:	624831
    er det samme bildet med 200x kontra 1000x forstørring.


    Click image for larger version

Name:	MB2_200x.jpg
Views:	2
Size:	250.5 KB
ID:	624887
    Det siste bildeter kuler fra Top Flite disse ser neste identiske ut med kulene fra 3M.
    Sjekket litt rundt på nettet og det er en håndfull produsenter av disse kulene, så jeg regner med at mange aktører der ute kjøper råvarene fra disse, fyller opp egne bokser å selger dem under sitt brand.

    Jeg er ingen spesialist på Microballoons men de testene jeg har gjort viser helt klart at det er forskjell på kvalitet. Biltema produktet har en mer grov og rå finish kontra US utgaven, noe som vil gi en mer "ruglete/ru" finish der den brukes. Videre er vekten pr. volumenhet større noe som vil gjøre at den endelige blandingen blir tyngre.
    Styrken i Biltema produktet vil være større grunnet en høyer andel glass pr volum enhet.

    Her er en link til Rune Gjelsnes (RGJ) sine erfaringer "Jeg pleier og bruke dette til og blande i støpe epoxyen for og få en tykker og jevn "masse" til liming i glassfiber skrog og syns rett og slett den var for grov i konsistensen , limfugene blir ikke pene med den fra B.T.
    Har også brukt microballons til og strø på under glassing av vinger etc. her var den så grov at det var ubrukelig.
    "


    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 13-10-13, 23:07.

  • #2
    Se her ja, her er det gått grundig tilverks..
    Da er det ikke noe vits å kjøpe BT sin da, syns nå jeg..

    Fint at det er du sjekka dette opp..
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

    Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

    Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

    Comment


    • #3
      Flott sammenlikning. Jeg har MB fra Top Flite. Kan sende deg en liten pose med det også hvis du vil så du kan sammenlikne flere typer
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Originally posted by william123 View Post
        Flott sammenlikning. Jeg har MB fra Top Flite. Kan sende deg en liten pose med det også hvis du vil så du kan sammenlikne flere typer
        Utmerket, har sendt deg en e-mail med adressen min. Fint å kunne sammenlikne flere produsenter.

        Originally posted by jan-t View Post
        ...Da er det ikke noe vits å kjøpe BT sin da, syns nå jeg..
        BT er sikkert ok til der de sier det skal brukes, sparkel og fortykning for bruk på grovere gjenstander.
        Til vårt formål - særlig hvis finish er med i bilde - hadde jeg nok valgt en annen leverandør.

        Comment


        • #5
          Jeg kjøpte BT's mikroballonger for et halvår siden, og har konkludert med det samme.
          De minner mer om sand..
          Det finnes en annen type enn glassballongene, og det er de som er laget av phenolplast.
          Kjøpte en bøtte fra Diab A/S ved en feiltakelse. De er mørkerøde, veldig lette, men gir en sprøere fylling enn glassballongene. Til finish og sparkling er de kanskje velegnet.
          Tilsvarende hos West system heter 407.
          West har et fyllstoff som heter 410, som kan være verdt å sjekke.

          Min favoritt i hylla er West 406 colloidal silica. Den brukes til å justere flyten på epoxyen, samtidig som den fyller litt.

          For de som ikke kjenner West system, er det det fabrikatet du oftest finner i båtutstyrsbutikken.

          Comment


          • #6
            Fikk du posen Quadro?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Originally posted by william123 View Post
              Fikk du posen Quadro?
              Hat ikke fått noe p.d.d.

              Comment


              • #8
                Posten må være dvale da! La brevet i en postkasse den 28. så det er vel bare å vente...
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Hei William,
                  kulende dine fra "Top Flite" er ankommet og lagt under mikroskopet, de ser nesten identiske ut med 3M kulene som jeg fikk av Erlend - små, riktig form og tynnvegget.

                  Sjekket litt rundt på nettet og det er en håndfull produsenter av disse kulene, så jeg regner med at mange aktører der ute kjøper råvarene fra disse, fyller opp egne bokser å selger dem under sitt brand.

                  Tilbake til BT - dette er kuler ikke sand men kulen er grovere og tyngre - skulle jeg gjort en glassfiber reparasjon på "jolla" ned i fjorden hadde jeg ikke vært i tvil, det hadde blitt kuler fra BT (sterkere, grovere og mer likt original materialet)
                  Men til RC bruk blir de for grove i de fleste tilfeller.

                  Litt på siden:
                  Fikk 500gram med kuler fra Aircraftspruce til $8.-
                  Det høres lite ut, men nå har jeg kuler for resten av livet - trodde pakka kom i postkassa men måtte hente den på postkontoret - det var litt volum på den...
                  Attached Files
                  Last edited by Quadrocopter; 07-02-09, 18:25.

                  Comment


                  • #10
                    Microballoons og styrke

                    Jeg har lært at microballoons gjør støpen sprøere og mere som (stratos) Microballoons er vel strengt tatt fyllmasse, skal man få styrke i støpen må det til milled fiber eller duk. Tenkte det var greit å ta opp dette siden det blir nevnt styrke i sammenheng med microballoons.
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Christen View Post
                      Jeg har lært at microballoons gjør støpen sprøere og mere som (stratos) Microballoons er vel strengt tatt fyllmasse, skal man få styrke i støpen må det til milled fiber eller duk. Tenkte det var greit å ta opp dette siden det blir nevnt styrke i sammenheng med microballoons.
                      Enig med deg der.
                      Grunnen til at jeg tok opp styrke er at MB også blandes i epoksy for og lage fyllmasse / sparkel (1:1 båt og bil) - sett i fra dette synspunktet vil du få en sterkere masse med de tykkveggede MB fra BT sammenliknet med dem fra 3M

                      Comment


                      • #12
                        Micro ballons

                        Heisann. Har følgt med på denne tråden en stund og finner temaet meget interressant. Har selv fått komposittkurs i Forsvaret og fikk lært mye der, bl.a. om microballons. Det finnes som Quadro har funnet ut mange forskjellige typer MB. Noen hvite, noen ikke hvite, fine og grove. Hvis dere tar en titt på de vedlagte linkene, så kan dere se hva R & G i Tyskland har og hvordan de anbefaler bruken av de. Vi brukte mye MB på kurset som bindemiddel i de forskjellige komposittene vi holdt på med og som styrkebygger. Det er faktisk meget vanlig å bruke MB i flyindustrien ved både bygging av fly og ved reparasjoner, nettopp pga egenskapene (selvfølgelig).

                        404 Not Found
                        An Error Occurred: Not Found

                        Håper dette kan hjelpe litt i forståelsen av dette, men det er også lett å gå seg vill i skogen av produkter som er på markedet.

                        Comment

                        Working...
                        X