Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maskering til tall/bokstaver o.l

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maskering til tall/bokstaver o.l

    Skal lakkere reg.nr på et fly, og sitter å funderer på hvordan jeg skal maskere det enkelt. Når jeg gikk på skolen brukte vi en plastfilm med lim på baksiden som vi la på permene på skolebøkene for å beskytte de. Tror det var kontaktpapir det het. Er det noen som har prøvd å maskere med det? Sitter det for godt eller dårlig, blir det urene linjer av det?
    Andre forslag til hva jeg kan bruke?
    Tanken er å skjære ut bokstaver og tall i noe, klistre det på flyet og lakkere.
    Mvh Steffen Sund.

    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

  • #2
    Du skal være bra stø på hånda dersom du prøver deg på frihånd (hvis det var dét som var ideen). Det er mulig, men tidkrevende og j..... frustrerende.

    Det enkleste er trolig å gå til en printsjappe som har vinylplottere, og få plottet ut vinyldekaler. Napp ut de positive formene og bruk den negative formen som sjablon. Et annet alternativ er å kjøpe selvklebende bokstaver fra en bokhandel eller Clas O. Samme framgangsmåte.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Tanken var å kutte de etter tegning/mal, men skal se om jeg finner ei printsjappe i nærheten først. Helt klart best å få kjøpt noe færdiglagd.
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • #4
        Originally posted by cessna46 View Post
        Skal lakkere reg.nr på et fly, og sitter å funderer på hvordan jeg skal maskere det enkelt. Når jeg gikk på skolen brukte vi en plastfilm med lim på baksiden som vi la på permene på skolebøkene for å beskytte de. Tror det var kontaktpapir det het. Er det noen som har prøvd å maskere med det? Sitter det for godt eller dårlig, blir det urene linjer av det?
        Andre forslag til hva jeg kan bruke?
        Tanken er å skjære ut bokstaver og tall i noe, klistre det på flyet og lakkere.
        Ta kontakt med Tiben her på forumet han sitter med utstyr for å kutte folie - han er også veldig "kreativ" og kan sikkert hjelpe deg med jobben. Han sitter også på informasjon om kvaliteter på folien som bør brukes

        Comment


        • #5
          Takk for tipset. Skal høre med han om ingen her i området kan få til noe.
          Mvh Steffen Sund.

          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

          Comment


          • #6
            Hei, ser jeg blir nevnt her. Den beste folien man kan benytte til slike lakkerings masker er Avery Paint Mask. Dette er egen folie for lakkering som har low tack/lite lim som ikke sitter igjen og som limer tett slik at man kan lage intrikate design eller bokstaver og skjære ut med en plotter. Det finnes også en rekke andre leverandører av vinyl som har paint masks. Men jeg sverger til Avery...

            Noen linker:


            Vector Graphics, Avery Graphics and FDCPaint Mask from Beacon Graphics, LLC
            Lars Gunnar Tiben
            td - airbrush, design & hobby
            ----------------------------------------------
            Align Trex 600N LE,VBar, CGY750, Futaba 12FGH Fasst

            Comment

            Working...
            X