Unconfigured Ad

Collapse

Airbrush valg??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Airbrush valg??

Hei

Jeg trenger hjelp til å velge meg ut en ny airbrush lakk sprøyte.
    Er ute etter en double action sprøyte av god kvalitet, en kompressor som ikke høres ut som den skal rive ned huset og litt tilbehør til sprøyta som f.eks rense utstyr og forskjellige tipper til sprøyta!
    Takker for innspill av alle slag her!

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

Går du for Iwata så har du en sprøyte for livet. Iwata eclipse har eg selv,og vet att den også er brukt av "proffe" lakkerere, Tiben Designe f.eks om du kjenner til han. Han har paintbrushet mye i rc miljøet i norge.

Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Originally posted by elektrodude
      Går du for Iwata så har du en sprøyte for livet. Iwata eclipse har eg selv,og vet att den også er brukt av "proffe" lakkerere, Tiben Designe f.eks om du kjenner til han. Han har paintbrushet mye i rc miljøet i norge.

http://www.artsupply.com/airbrush/iw...lipseHP-CS.htm
      Ok. Prisen var jo ikke avskrekkende heller til å være et kvalitets produkt.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Eg handlet min for ca 2 år siden og da var den nesten dobbel så dyr det lønner seg å handle 0.5nål og dyse til den også,om du skal lakke "litt" større flater. Det er 0.35 som følger med som standar.

og her var litt inspirasjon http://www.tiben.no/TibenDesign/Gallery/Gallery.html
        Last edited by elektrodude; 26-07-09, 20:07.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• ERJ
          • Aug 2007
          • 935

Og så litt luft...

Originally posted by Olavjoergensen
          Hei

Jeg trenger hjelp til å velge meg ut en ny airbrush lakk sprøyte.
          Er ute etter en double action sprøyte av god kvalitet, en kompressor som ikke høres ut som den skal rive ned huset og litt tilbehør til sprøyta som f.eks rense utstyr og forskjellige tipper til sprøyta!
          Takker for innspill av alle slag her!

Mvh OJ
          Ser at du ikke har fått svar på drivverket for airbrushen... Lufttilførsel.
          På markedet i Norge vrimler det av billige kompressorer i alle størrelser.
          Som BRÅKER noe helt f-ivoldsk... Det merket jeg jeg både kan anbefale
          og som jeg har brukt selv er Werther Sil-Air. Støynivå på 40 DB. Men,
          som desverre - både for deg og meg...vil jeg tro - koster skjorta. Om
          det finnes forhandler her på berget er temmelig usikker på.

For og dekke inn alle eventuelle behov i hjemmet - hjulskifte på bilen mm.
          trenger du en med minimum tank på ni liter. Helst bør du anskaffe en i
          serie 50 kategorien fordi den også gir litt større kapasitet og du slipper at
          den går varm til stadighet...Lakkeringssprøyte forbruker enormt med luft
          enten den er liten eller stor...

Mvh Einar - som fortsatt angrer som fy for at jeg ikke kjøpte en demo
          for femtenhundrekroner for syv år siden...forbasket knappetelling..

Comment

• Eureka
            Forhandler
            • Aug 2002
            • 764

Originally posted by Mk.V
            Romerike hobbysenter selger Sil-Air kompressorer.
            Ikke så ille priser heller.

Kjell

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Dæsken de der var flotte.... Litt stive i pris også. Får se hva lommeboka tillater etterhvert der, kanskje spare litt lenger og få noe som holder livet ut....

Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• kaklei
                • Sep 2005
                • 458

Jeg har en vanlig litt kraftigere kompressor, oljefri. Har en vannavskiller til den som kan kobles på, består av 3 små glass kammer. Kan denne brukes til airbrush mon tro?
                Et par av seilflya mine ser litt flekkete ut, kanskje jeg skulle være så jålete at jeg koster på de litt lakk

Kjell Arne

Comment

• ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

Ja!

Originally posted by kaklei
                  Jeg har en vanlig litt kraftigere kompressor, oljefri. Har en vannavskiller til den som kan kobles på, består av 3 små glass kammer. Kan denne brukes til airbrush mon tro?
                  Et par av seilflya mine ser litt flekkete ut, kanskje jeg skulle være så jålete at jeg koster på de litt lakk

Kjell Arne
                  Ja...For og være på den sikre siden kan du "lade" tanken og så tømme
                  den via dumpeventilen. Kommer det vann eller fuktighet ut kan du gå
                  til anskaffelse av et sk. vannfilter som monteres enten direkte på slange
                  eller på luftuttaket.

Husk at du ikke bruker større trykk enn 1.0 til 1.5 BAR til airbrush. Hvis
                  du ikke har, finnes det adapter til airbrushslange som settes på uttaket.
                  Lars hos Strømmen Hobbysenter kan alt om dette og mere til...

Mvh Einar - lakkeringsfreak..;-()

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Husk at du ikke bruker større trykk enn 1.0 til 1.5 BAR til airbrush. Hvis
                    du ikke har, finnes det adapter til airbrushslange som settes på uttaket.
                    Lars hos Strømmen Hobbysenter kan alt om dette og mere til...
                    Har trykkregulering på vannavskilleren min, er litt usikker på nøyaktigheten på denne, men jeg kommer ihvertfall ned på 1 bar.
                    Er det noen krav til lakken som brukes? Olje, akryl etc..

Kjell Arne

Comment

• ERJ
                      • Aug 2007
                      • 935

Ingen krav...men...

Originally posted by kaklei
                      Har trykkregulering på vannavskilleren min, er litt usikker på nøyaktigheten på denne, men jeg kommer ihvertfall ned på 1 bar.
                      Er det noen krav til lakken som brukes? Olje, akryl etc..

Kjell Arne
                      Regulatorer er ikke vanskelig og få fatt i. Ser at både Biltema og Claser'n
                      har slike. Hvor nøyaktig disse er har jeg liten erfaring med...

Du kan sprøyte hva som helst bare det er riktig fortynnet og ikke inneholder
                      mindre substanser... Koagulert lakk og maling som kan inneholde "korn"...
                      Men... Du skal være oppmerksom på at en airbrush clogger tett for et godt
                      ord... Ligger i naturen det siden det er snakk om hårfine hull maling og lakk
                      skal gjennom på veien ut. Eller inn i sprøytehodet om du har suction system.
                      Litt mindre problemer her med fallkopp...

Uansett hvilke type lakk du bruker...2K, alkyd, akryl (toxic or non toxic)
                      epoxy eller polyurethane er det bare et middel som bør brukes til den
                      GRUNDIGE rengjøringen... Nemmelig Lynol...Ikke la rester av maling - ikke
                      fargeavleiringer heller - få en sjanse til og feste seg. I det minste unngår
                      du da at sprøyta ikke virker neste gang...

Et lite obs om det er en stund siden sprøyta har vært i bruk... Kjør gjennom
                      litt tynner før du går i gang...

Mvh Einar - fortynnet...

Comment

• Totto
                        • Dec 2003
                        • 406

Hei,

Jeg bruker en billig og enkel airbrush sprøyte fra Claes Olsson til 3-400 kr. Funker helt fint til mindre arbeider som kammofl osv. Til "større" sprøytejobber også der en enkel og billig bilsprøyte Biltema/C.O. Kompressor er en liten en fra Biltema. Dette har jeg brukt på alle mine modeller og er veldig godt fornøyd.
                        Mvh
                        Totto Dahle
                        www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                        Medlem Agder Modellflyklubb

Comment

• Olavjoergensen
                          • Jun 2005
                          • 2208

Ja da ser det ut til at jeg skal kjøpe en slik kompressor i løpet av et par uker.
                          Kommer til å gå for denne : http://www.compressorsolutions.co.uk...lair-5024.aspx

Så kommer spørsmålet da, hvor får jeg tak i en reduksjonsventil?
                          Vil bruke kompressoren både til airbrush og vanlig lakksprøyte

Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

Comment

• lupus49
                            • May 2008
                            • 647

Originally posted by Olavjoergensen
                            Ja da ser det ut til at jeg skal kjøpe en slik kompressor i løpet av et par uker.
                            Kommer til å gå for denne : http://www.compressorsolutions.co.uk...lair-5024.aspx

Så kommer spørsmålet da, hvor får jeg tak i en reduksjonsventil?
                            Vil bruke kompressoren både til airbrush og vanlig lakksprøyte

Mvh OJ
                            Til den prisen, £557.87 inc VAT, bør den vel ha regulerbar reduksjonsventil. Min fra Biltema, http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=153610 har justerbar ventil, men bråker! Den du viser til er selvsagt i en helt annen klasse, men siden jeg bruker min så sjelden setter jeg heller på hørselvern Sjekk likevel på ebay.co.uk på silent compressor.
                            Last edited by lupus49; 21-10-09, 18:23.
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

Comment

• Olavjoergensen
                              • Jun 2005
                              • 2208

Originally posted by lupus49
                              Til den prisen, £557.87 inc VAT, bør den vel ha regulerbar reduksjonsventil. Min fra Biltema, http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=153610 har justerbar ventil, men bråker! Den du viser til er selvsagt i en helt annen klasse, men siden jeg bruker min så sjelden setter jeg heller på hørselvern Sjekk likevel på ebay.co.uk på silent compressor.
                              Hehe, hadde jeg bare tatt meg bedre tid til å lese om produktet på deres hjemmeside.

Sitat : Reliable silent oil- cooled 50% duty cycle compressor fitted with automatic pressure switch and regulator/moisture filter. Suitable for applications in light industry, universities, laboratories, arts and crafts.

Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

Comment

Working...