Unconfigured Ad

Collapse

Hughes H1 -jim Young i hus-

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Hughes H1 -jim Young i hus-

Da var den kommet. Pakken fra Jim Young, med spantesett, cowling vingeprofiler, ferdig skåret, klare for "planking".

i esken som han forøvrig sendte som gave etter forespørsel (65 usd) levert på 1 uke lå det:

1 stk tegning, godt detaljert og oversiktlig. alt på 1 ark.
    1 manual for bygging, med bilder. Engelsk (naturlig nok.. mannen er fra usa!)

Diverse spantesett CNC-laserskjært for oppbygging, -i både balsa og ply.

2 vingekjerner (ferdig skåret og klar til planking)

Se bilde.

I all iver, fant jeg fram noe balsa for å lage krybben som man bygger kroppen rundt. Den krever at man er ganske nøye, og jeg fikk det hele til på en fin fin måte. etter ca 30 minutter kunne jeg (hvis jeg hadde hatt mer balsa) begynnt med plankingen. Veldig straight å bygge denne foreløpig. Balsakjøp gjøres i morgen.
    Attached Files
    Joachim
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

Den bli råtøff. Hold oss informet? please. Skikkelig skala.
    arvid

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Gratulerer med nytt byggesett, der originalen er en av de absolutt nydeligste flymaskinene som noen gang er laget.

Du har kanskje sett dette tidlige, men her er iallefall flere lekre bilder: http://www.wrightools.com/hughes/
      Attached Files
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

fytterakkernpokkern. det er det flotteste bildet jeg har sett på lenge.

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Kanskje litt off topic det her, men ytterst på den venstre vingen er det en "pinne" som stikker ut, hva er det for noe?
          Vanvittig lekkert fly, forøvrig.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• o-esped
            • Jul 2005
            • 224

Det er vel et Pitot rør som man måler fart med. Eller det dynamiske trykket så man kan avlese høyde og fart i Cocpit)
            Mvh.

Ole Chr. Espedal
            Kyosho Piper Cub
            Hangar 9 P-51 Mustang
            Great Planes Super Decathlon
            Hirobo Shuttle Plus
            Top-Flite P-40E Gold Edition
            Kyosho Jet Illusion
            Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
            Mini Mag (Trainer for min far)
            E-Flight AT-6 Harvard

Comment

• Yul_brünner
              • Sep 2004
              • 249

Ble ikke noe balsakjøp i dag, da lommeboke er tom-bomeli-bom og der skjer det ikke noe før den 15..

Sorry folks få oppdateringer til da.

"fytterakkernpokkern. det er det flotteste bildet jeg har sett på lenge."

Jepp.. Den har blitt omtalt som flyvende smykkeskrin.

Jeg har siklet og lett etter tegninger og modeller for salg både ARF og byggesett.. Fant en ARF for en stund siden til 29.90 USD, men den var i Isopor toro jeg.. Så litt hjemme mek ut.
              Men har også gravd rundt de fleste sider som har med H-1Žen å gjøre

Dette blir gøy... så gøy at jeg nesten ikke tør å dra den opp uten en SVÆRT SVÆRT erfaren mann/kvinne ved min side som kan si ..."gi meg stikka din idiot, du går jo snart i bakken"... Hvorpå jeg pent langer over stikka )
              Last edited by Yul_brünner; 09-03-07, 15:51.
              Joachim

Comment

• Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

Hmm, lurer litt på tykkelse balasa for plankingen. Jim young anbefaler 1/16 balsa for planking ca 1,5mm tykkelse...... For å spare litt vekt, tenker jeg å bruke 1mm, hva tror dere om det???

Han anbefaler også 1/32" for "sheeting of wings".. Det tilsvarer noe som 0.8mm....Finns dette eller er det like greit å bruke 1mm her også.

Det går litt sakte med byggingen her men det kommer bilder og oppdateringer fortløpende
                Joachim

Comment

• Flygal
                  • Feb 2007
                  • 257

Originally posted by Yul_brünner
                  Hmm, lurer litt på tykkelse balasa for plankingen. Jim young anbefaler 1/16 balsa for planking ca 1,5mm tykkelse...... For å spare litt vekt, tenker jeg å bruke 1mm, hva tror dere om det???

Han anbefaler også 1/32" for "sheeting of wings".. Det tilsvarer noe som 0.8mm....Finns dette eller er det like greit å bruke 1mm her også.

Det går litt sakte med byggingen her men det kommer bilder og oppdateringer fortløpende

Det går nok helt fint med 1mm på begge deler men for ''sheet of wings'' hadde jeg nok tatt 1/32''... Gleder meg virkelig til å se hvordan det går!
                  Futaba 6EXA
                  Futaba 10C 2,4Ghz
                  Piper J3 Cub, RCV 60SP
                  Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• Yul_brünner
                    • Sep 2004
                    • 249

AHHH. endelig... Balsa kjøpt og planking begynnt...

Ble vell litt ivrig her etterhvert som ting tok form.

Det som var litt rart var plankingen.. helt plutselig så fant jeg ut at jeg hadde glemt å lime inn to buer som skal plasseres, ganske sentralt for å unngå at balsaen "synker" mellom firewall og cockpit... "Glemte og glemte fru blom, det var vel en naturlig konsekvens av og kun LESE manualen, og ikke bruke hodet!!!!!!!

Manualen nevner ikke spesefikt at del F3 og F4 også skal inn sammen med F1- F8... men men. tror jeg fikk løst det hele ganske greit, da alle delene smacker rett på plass. SVÆRT GODE LASER-CUTS.

Dette er min første planking, og jeg regner med at jeg kommer til å fylle igjen eventuelle gaps med sparkel, eller en Lim/balsaflis(støv) miks.

Vi får se hvordan utfallet blir etter en liten pusse pusse pusse session.

Bilde 1 viser delene F1 , F2 (ringene nærmest bilde) f5, f6 og f7

Dette er det første oppsettet i følge manualen... naturlig nok skal det da være ringer i mellom F2 og F5 men disse settes inn litt senrer.. uansett.

Bilde 2 viser første del av plankingen, her syns også "ned-senkiningen" mellom firewall og cockpit (grunnet manglende deler F3 og F4 i modellen)

Bilde 3 samme som Bilde 2, men fra annen vinkel.

Syns egentlig nedsenkningen ble litt kul, og flyet fikk en "Delfin-aktig look" Kan kanskje få noe "Lifting-body-prinsipp" med denne konstruksjon.....

Yeah right...

Satte inn delene F3 og F4 jeg

Det satte sakene på plass, bilde kommer.
                    Hei hvor det går
                    Attached Files
                    Joachim

Comment

• arvid
                      • Nov 2006
                      • 1547

jeg følger intresert med byggingen av denne nydelige maskinen. følger med på jan petter også da . he he. det kommer vel mer bilder etterhvert?
                      arvid

Comment

• thion
                        • Mar 2007
                        • 5

Hvordan går det med flyet ditt?

Det er ett flott fly.
                        Jeg har fått sendt over ett sett fra USA selv, men det er fra Pepino.
                        ca 208 vingespenn. Hvor stort er flyet du har?

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Handla du fra PrecisionCutKits thion? Hva var prisen på kitet? Regner med det var shortkit?
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• thion
                            • Mar 2007
                            • 5

Hughes HR-1 Racer

Jeg bestilte fra kitcutters ja, det kostet meg 241 dollar for sett og tegning.
                            Litt usikker på hva du mener med shortkit..?
                            Lang eller kort vinge? Jeg visste ikke at det var to varianter når jeg bestilte (vet heller ikke om Pepino har begge variantene?).
                            Det står Hughes 1B racer på tegningene.
                            Det begynner å ta form, men det er lenge siden sist jeg bygde fra scratch så det tar litt tid.
                            Og den skal selvfølgelig se strøken ut når den er ferdig .

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Shortkit er byggesett der kun de "korte" delene er med. Det vil si alle spanter etc, men ikke lister og flak. Derfor kalles dem "shortkit"... Glimrende grunnpakke for delvis scratchbygging siden man slipper det meste av kontursagingen
                              Prisen var ikke gæli. Spennende prosjekt, kanskje noe man må sette på lista over framtidige elektroprosjekter med 2kW børsteløst i snuta?
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...