Unconfigured Ad

Collapse

Hughes H1 -jim Young i hus-

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Trekking

Da har jeg kjøpt strykejern og begynnte trekkingen av undersiden av vingen i går. Ser ut til å gå bra det her, blir mer spent på trekkingen av kroppen. Tror nok det må pusses en del. Alle mulige krinkel-kroker og feil, dukker opp når ting trekkes. Ting som ikke syns i balsa verdenen...

Bilder kommer...
    Joachim

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Originally posted by Yul_brünner
      Håper på at jeg ikke bare poster til meg selv her nå! he he
      du poster garrantert ikke bare til deg selv Kom gjerne med flere bilder også.

Jeg har trekt rett oppå sparkel før uten forbehandling og det har gått bra.

Når det gjelder vridning av vingen. så ikke stram trekket på undersiden helt før du har fått lagt på på oversiden. SÅ strammer du litt anenhvergang og passer på at ikke vingen vrir seg.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

neida. du poster til alle her som liker og følge byggetråder. Like spennende hele tiden.
        Avid

Comment

• thion
          • Mar 2007
          • 5

Følger flittig med

Fortsett å poste du, jeg følger flittig med og drar erfaring av av dette selv om jeg bygger den store modellen.
          Det er snart 20 år siden sist jeg bygde en modell og dette var kanskje litt ambisiøst sånn sett men med diverse tips og hjelp fra dere "nettbyggere" skal jeg nok komme i mål.
          Kroppen holder jeg nå på å planke, høyderor får siste finpuss i disse dager og jeg skal straks ta fatt på halefinnen. Spennende nå som modellen begynner å ta form.

Comment

• Yul_brünner
            • Sep 2004
            • 249

Kult om du også har noen bilder thion.

Det kommer til å bli litt stille fremover her nå. Skal ut i Eksamensfilm, og må reise litt rundt i landet de neste 3 ukene. Men plutselig er jeg tilbake for å trekke kropp og resten av vingen... Impx min lokale sjappe hadde ikke pianotråd i str. jeg trengte så jeg har ikke fått lagt inn stagene til balanseror, så vingen står også på stedet hvil.

legger ved noen bilder.

Jeg ønsket også muligheten for å ta cowlingen av og på, og det fantes en del løsninger på rcGroups men ikke etter min smak. Så jeg la inn 2 plater med finér som jeg har laget hull i og limt inn mutter i selve kroppen/firewall slik at ting lett kan tas av og på med en skrutrekker. i tillegg er alt skjult og fint.

Ellers er jeg ferdig med undersiden og trenger egentlig bare gjøre halepartiet ferdig, og noe på toppen før jeg pusser og pusser og pusser, for å få ting SMOOOOOOTH

(alle som har hørt om Geirr Tveitt, og Balders drømmer, kan vente seg en fin fin dokumentar om kort tid)
            Attached Files
            Last edited by Yul_brünner; 21-04-07, 15:56. Reason: legge til bilder
            Joachim

Comment

• Yul_brünner
              • Sep 2004
              • 249

Da er vi i gang igjen...vel ...

Da var jeg tilbake fra opptak, og er midt i en hektisk klippe periode, MEN
              Her trekkes det med Oracover...

Overaskelsen var stor da jeg trakk vingen for test, og fant ut at ALT syns... Absolutt alle småfeil i balsa, alle småfeil i ...vel ...over alt...syns...

Det samme gjelder cowling etc. men jeg har bestemt meg for at nå er det nok, nå har jeg pusset, pusset og pusset...men tydligvis ikke nok..men det for gå. modellen skal flys og ikke BARE stå å se fet ut.
              og i rund 30-80 Km/t så er det vel ingen som ser småfeil, og laminering av cowl....
              hadde også håpet på å få den ferdig før jeg flyttet fra Lillehammer.

Har også montert firewall og ting begynner å bli klart for take-off.

Jeg har valgt å trekke med små striper, da metoden som Jim young har beskrevet er for de som har 100m oracover, for prøvng og feiling, for så å ha litt til når du endelig skjønner trikset.
              Attached Files
              Joachim

Comment

• Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

Ivrig!

også bli vi ivrige ja.. Hei og hopp hvor det går, og det ser DRIT-FETT UT

Nei nå er jeg glad... Jeg vet ikke om det er de 3 Halve kalde jeg har drukket samtidig som jeg har trukket kroppen, men fornøyd er jeg uansett.. (vel ikke helt, man blir vel aldri fornøyd, men det er akseptabelt...se forige innleg.Red anm. )

Så her følger noen fler bilder

Hvordan går det med din Thion???

Kom også gjerne med synspunkter dere andre (trenger litt feedback her, og det er morro å se at det er 20 visninger siden jeg la inn en ny oppdatering. kult at så mange følger med på dette
                Attached Files
                Last edited by Yul_brünner; 29-05-07, 20:44. Reason: La til bilder, og takker for interesse :)
                Joachim

Comment

• sekkenes
                  • Sep 2005
                  • 342

Kult med den blanke betrekningen. Får nesten lyst til og gå i gang selv.
                  Yngve Sekkenes

http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

Comment

• Yul_brünner
                    • Sep 2004
                    • 249

Oi oi her, har jeg ikke vært på lenge.... Dette skyldes en flytteprosess fra Lillehammer til Oslo.. Har masse tid, men ikke til bygging. Så hvis noen har barnehageplass i bydel gamle oslo så hyl ut

Ellers står det på stedet hvil med hughesŽen... Jeg hadde håpet å få den i lufta før jeg dro fra lillehammer, men dog det skjedde ikke.

Nå ligger modellen i kjelleren og venter på å bli ferdig, mens jeg venter på barnehageplass og et sted å bygge ferdig..

flau hilsen

Joachim
                    Joachim

Comment

• Yul_brünner
                      • Sep 2004
                      • 249

back in game!

Whoo hoo!

Da er vi tilbake...Live fra oslo. og Hughes begynner å bli ferdig gitt.. Nå er det kunn innmat som skal på plass, så er jeg nok i boks..

Har ikke fått veid modellen enda, men regner med at jeg blir for tung for AXI 2208/20 motoren med et 3s 1300/1600 bat. i kroppen.

har forøverig hatt samme motor i E-startern som også funka fint.

Noen forslag til evt. annen motor, eller oppsett.. (skjønner det kan bli vanskelig uten vekt etc.)

Det begynner å bli en stund siden jeg har flydd også, håper jeg får med meg en "erfaren" lærer med trainer kabel, slik at jeg ikke går rett i bakken ved første forsøk...

Finnes det en form for "krybbe som flyet kan ligge i og fungere som hjul for taksing og take-off??

Det er ikke montert hjul da jeg hadde håpet på å buklande på vinterstid, eller på gress

(p.s ville også takke for interessen, og føler det er på plass med en unskyldning, da det har vært over 2400 innom å fulgt med byggingen, (noe som gjøre denne tråden til den 3 mest besøkte i denne kategorien) nok en gang sorry for dårlig oppfølging fram til nå )
                      Attached Files
                      Last edited by Yul_brünner; 06-10-08, 19:28. Reason: Takking
                      Joachim

Comment

• arvid
                        • Nov 2006
                        • 1547

Du er tilgitt. Men forstett og poste bilder etc.

Comment

• Yul_brünner
                          • Sep 2004
                          • 249

Da var mye av innmaten på plass.

linker er satt opp, og justert. Har byttet servoen til balanseror, til en Waypoint 64, slik at det er samme servoer på "alle rorflater".

Har gjort en del "kalkulasjoner" via nett uten stort hell, og siden jeg sitter på en herlig Mac, så har jeg ikke funnet noen Mac-versjon av Motocalc, så jeg ønsker gjerne at noen plotter inn litt tall for meg:

vingespenn: 81cm

lengde: 64cm

vekt: ca 600gr uten bat (har ikke fått målt, men dette er spec fra tegningen).

vingespenn: er oppgitt til 195 Sq In, regner med at dette skal være 19,5 square inches altså: 122.5 cm2

Wing-load 16. Oz / sq ft

("anbefalt" motor: 1000kV brushless)

Som nevnt tidligere har jeg et ønske om å bruke AXI 2208/20 motoren min, men er redd denne ikke holder helt mål til denne modellen. men motoren har jo spec på opptil 1880 kV (her må noen klokere hoder svare gitt.)

HiTech Electron 6 mottaker og en Jeti Advance 18 plus ESC

3 stk Waypoint W 64 servoer.

Det hele toppes med min herlige Futaba Attack 4 sender som trenger ny antenne da Jr. knakk min.. Noen som har en liggende, eller vet hvor jeg får tak i en ny. (ja jeg vet jeg trenger ny radio)

trenger da altså råd om motor, nye 3s 1100-1600mHa bat, og propell mål.

Noen som gidder å ta i et tak. Si i fra om dere trenger mer info.. Eksakt vekt kommer senere
                          Joachim

Comment

• Yul_brünner
                            • Sep 2004
                            • 249

Ny motor er handlet fra modellflybutikken.no
                            kr: 369,-

Denne:

designeren selv (jim young) bruker en Hacker "My motor recommendation is a 1000kV outrunner with an 8x6 or 8x8 prop. I'm using a Hacker A20-20L..."

sammen med ett nytt batteri.

Fikk montert motor i går, og skal lade batt, for testing i dag tenker jeg (statisk der altså).

har også sett at modellen finnes til G3 (expansion pack 4) noen som har lyst til å låne bort akkurat den modellen, eller har laget en "lik" en som kan "lånes" bort ?? (ingen oppfordring til ulovligheter her altså )

p.s: Tysker med ambisjoner til en fantastisk modell: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=13319
                            Last edited by Yul_brünner; 09-10-08, 16:16.
                            Joachim

Comment

Working...