Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golden Oldie 20 - Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Golden Oldie 20 - Byggetråd

    Her kommer det en liten byggetråd av en Golden Oldie 20.

    Gikk gjennom noen gamle blader jeg hadde og kom over dette flyet. Bestilte tegniner på http://www.rcmmagazine.com/store/sto...Q1MBbQcsI3u9a1

    Vingespenn: ca. 100 cm
    Kanaler: 4
    Motor: Tenker det blir en .30 4-takt
    Attached Files
    Marius

  • #2
    Har saget opp vingeribber og noen andre ting sånn at jeg hadde noe å starte med. Begynner med midtseksjonen av vingene og deretter 4 vingehalvdeler. Jeg har tilpasset konstruksjon litt etter hva slags stokker jeg hadde. Ribbene står på en furulist og så er det balsalist over samt bak.

    Kommer til å sette inn 2 miniservoer i vingen. Servoene og annet innhold må bestilles, men det må jeg vente litt med. Leeenge å vente på feriepenger!

    Trodde at jeg var godt utstyrt med planker, men må en tur i butikken nå for å finne litt til.
    Attached Files
    Marius

    Comment


    • #3
      Nå begynner undervingen å bli ferdig.
      Attached Files
      Marius

      Comment


      • #4
        Ble litt liming før pølse/is/kaker i dag tidlig og etter så nå er overvingen også ferdig. Legger vingene litt tilside for å klekke ut en plan på hvordan disse skal festes best og enklest mulig.

        Overvingen står på en parasoll og i originalen er det brukt "hold downs" som gjør at vingen kan klipses av og på parasollen. Ser heller for meg en alternativ måte å skru fast begge vingedelene. Undervingen festes med nylonbolter på vanlig måte.
        Attached Files
        Marius

        Comment


        • #5
          Halepartiet gikk raskt å lime sammen. Ble vel litt solid, men hadde ikke tynnere planker som passet.
          Attached Files
          Marius

          Comment


          • #6
            Resten av halen
            Attached Files
            Marius

            Comment


            • #7
              Neste skritt er å bygge to sider av 5 mm balsa.
              Attached Files
              Marius

              Comment


              • #8
                Morsom liten modell, og imponerende framdrift.
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #9
                  Andre siden bygget og firewall limt på.

                  Blir litt hekta når jeg begynner med bygging så da sitter jeg klistret!
                  Attached Files
                  Marius

                  Comment


                  • #10
                    Har limt sammen sidene og gjort sånn at undervingen kan monteres på plass. Nå blir det en pause i byggingen til neste helg.
                    Attached Files
                    Marius

                    Comment


                    • #11
                      Halepartiet er limt sammen. Neste blir å fikse cockpiten, sette inn bensintank, pushrods-overføringer og noe småplukk. Kommer vel til å gå litt sakte til jeg får bestilt servoer, motor etc.
                      Attached Files
                      Marius

                      Comment


                      • #12
                        Resten av utstyret har landet. Har slitt litt med trekkingen så den er jeg ikke helt fornøyd med. Virker som at plastfilmen er litt annerledes enn ved standard farger. Whatever...kommer vel i i lufta.

                        Montering av motor, fikse en form for cowling og noen småting gjenstår.
                        Attached Files
                        Marius

                        Comment


                        • #13
                          Bra

                          Kjempeartigt å sjå bygging step for step. Sitter og ser på div modeller selv og kommer til og bestille en tegning snart.
                          Er det med bare tegning eller er det med framgangsmåte også?
                          Balsaen er vel lett og skjære,men polywooden er vel litt hardere. Hva bruker du da til og skjære deler?
                          Takk for deeeeeee

                          Mvh Pål Jonny

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by JR DUDE
                            Kjempeartigt å sjå bygging step for step. Sitter og ser på div modeller selv og kommer til og bestille en tegning snart.
                            Er det med bare tegning eller er det med framgangsmåte også?
                            Balsaen er vel lett og skjære,men polywooden er vel litt hardere. Hva bruker du da til og skjære deler?
                            Det fulgte med en byggebeskrivelse i tillegg til tegningene. Jeg kom over dette flyet i et blad jeg leste for flere år siden (hadde en opprydning i bladavdelingen hjemme). I dette bladet var det en byggeartikkel om flyet med bilder. Det forenkliggjør alltid byggingen (selv om dette flyet er veldig ukomplisert å bygge).

                            Jeg bruker en kontursag fra biltema. Den sager enkelt gjennom plywood, furu etc. Du kommer også langt med en liten håndsag.
                            Attached Files
                            Marius

                            Comment


                            • #15
                              Jomfruturen har blitt unnagjort og det var ikke en veldig komfortabel tur!

                              Turbulent vind gjorde at det ristet ganske godt. Flyet virket ustabilt, men det fløy i det minste rett etter litt trimming av høyderor. Først fløy jeg med en 10x6 propell. Det gav lite sprut i framdriften og det hjalp med å skifte til 9x6. Flyet brukte en del av stripe før det tok av så jeg skulle gjerne sett at det ble litt mer futt i motoren. Det går kanskje etter noen instillinger etterhvert. Motoren ble jo kjørt inn i dag.

                              Må være rimelig vindstille for at dette flyet skal ha det bra i lufta tror jeg.

                              Etter hvert blir det litt rigging med wire og småpynting så flyet ser litt mer spennende ut.
                              Attached Files
                              Marius

                              Comment

                              Working...
                              X