Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Skal begynne å bygge en tomotors av en trainer som enda ikke har vært på vingene. Noen som har råd og tips til dette? motordimensjon, montering, hvordan det er å fly, radiokobling osv?
Flyet er en trainer med 130cm vingespenn, høyvinget, balsa/finèr.
Hei, tomotors ja.. det er gøy Et kjempetips først, er å velge motorer som er pålitelige. Når det gjelder størelse på motorene så kan du gå utifra at to motorer blir sterkere enn en motor, med det mener jeg at hvis du tar utgangspungt i at flyet er beregnet for f.eks. en 60 motor (10ccm) og du konverterer den til tomotors og velger to 30 motorer som da blir 10ccm til sammen så blir den mye sterkere enn med den ene 60 motoren.
Så til flyet ditt, jeg regner med at det er en 25 size og vil mene at den vil fly veldig bra med to 15 motorer. Jeg har veldig god erfaring med SC15, de går sikkert og det er bra med effekt. Propellen jeg fikk mest ut av motoren med var Master airscrew 8X4
Jeg ville montert motorene så tett inntil kroppen som mulig, med en tank og en throttel servo til hver motor siden jeg mener det er viktig å separere motorene helt. Vær nøye med oppsett av throttelarmer og gjør dette 100% likt på begge motorene.
Jeg ville også skiftet ut sideroret (ikke finna) og laget et som var dobbelt så stort.
Og til sist, hvis en motor stopper så må du huske at du ikke svinger flyet til samme siden som den motoren som har stoppet, d.v.s. stopper høyre motor så svinger du venstre svinger. Når du har lagt den inn i landingsinnlegget så stopp den andre også. Grunnen til dette er at om du gir på med en motor så kan flyet på et blunk gå i spinn, derfor også det forsørrede sideroret.
Jeg har kommet litt på vei og ser at jeg har overdimensjonert i forhold til det du skrev. flyet er beregnet med 30-45motor og jeg har nettopp kjøpt to OS32 kraftsalver med kulelager. Så jeg får vel feste dem godt...
Godt tips det med roret. Det skal jeg rette på. Har orginalroret på nå og det kan nok se litt pusslete ut ja.
Når det gjelder radio så tenker jeg å få tak i en jeg kan ha to separate kanaler på. Litt av skjarmen er å eksperimentere med å fly singel engine. Så da må jeg ha muligheter til å dra tilbake den ene i lufta. Har du noe forslag på det? Har kjøpt en Highteck til 2000kr men jeg finner ingen måte å gjøre det på. Det er en computerradio, men alt skal jo være så voldsomt ferdigprogrammert, så jeg får ikke noe spillerom til å koble og programmere slik jeg vil ha det.
Sånn tilslutt: skal bruke det til eksperimentering i lufta; dra litt seilfly og akrobatere o.l. Så det er ikke sikkert det varer så lenge
Ett siste spm: skal det være nedtrekk når jeg fester motorene på vingene? Altså: skal det være vinkel mellom korden og rotoraksen?
Dra seilfly med en twin trenger ikke å bli noen kjempesuccess akkurat. Vil tro den går aaaaaltfor fort til å være noen god sleper.
Ang motor så må du nok ha normalt med nedtrekk. Motorene bør peke ut fra kroppen på begge sidene. Altså ikke høyretrekk på begge motorene. Dette for å minimere skjevtrekking om en motor skulle stoppe.
He-he... to 32motorer ja... det blir en liten rakett tenker jeg Litt skeptisk til om dette blir noe bra slepefly jeg og, men det er jo bare å sette nesa rett opp for dette flyet kommer til å dra
Min mening er at du skal ha nedtrekk og sidetrekk på begge motorene, lager du ikke sidetrekk på den med de motorene vil du få et fly som vil til venstre hele tiden. På fullsize er det flere som har kontraroterende for at motorene skal utligne hverandre, blir nok mye bedre å hanskes med da vil jeg tro.
takk for gode hint. jeg kommer nok fram til at venstre motor peker rett fram og høyre peker til høyre. men jeg skal sette meg ned å tegne og tenke litt teori. fiske opp litt kunnskaper fra ATPL-teorien
motsatt roterende da: jeg mener jeg har startet motoren feil vei endel ganger. er det skadelig å kjøre en slik 2-takter motsatt vei over tid? effekt-tap? får men tak i propeller?
Jeg vet at det er mulig å få tak i veiv (som er det eneste du trenger å skifte) til to taktere for å lage en kontraroterende. Så må du få tak på en pusher propell som også kan være litt vrient hvis du går for en stigning som er litt utenom akkurat det vanlige. Jeg ville laget lik thrust på begge motorene foresten, hvorfor vil du ha den ene rett?
på venstre motor er det en fordel med venstre yaw-tendens i tilfelle høyre motorkutt
på høyre motor er det en ulempe med venstre yaw-tendens i tilfelle venstre motorkutt
derfor bør høyre motor vris kanskje 4 grader til høyre, mens venstre motor vris kanskje bare 2 grader til venstre. for å utligne motornes naturlige venstre yaw-tendens.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment