Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av vingen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av vingen?

    Hei holder på å bygge et super sportster 40 fra great planes, også nå før jeg skal trekke det må jeg få balansert vingen. så lurer jeg på hvordan skal gjøre dette ordentlig ?? og hva kan jeg bruke som vekter?

    MVH ny rc fly pilot
    har nå noe flygende greier

  • #2
    Du skal ikke balansere vingen nå, du skal vente til hele flyet er ferdigbygget og nesten flyklart. Balansering er siste punkt i byggingen, da skal du balansere flyet komplett for å få riktig GC. Dette gjelder også evt sideveis balansering.
    Hvis jeg ikke missforstår totalt her da..

    Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #3
      men hvordan kan man legge vekter i vingen når den er trekt?

      kan jeg foresten bruke bly søkke for fisking?
      har nå noe flygende greier

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jwken View Post
        men hvordan kan man legge vekter i vingen når den er trekt?

        kan jeg foresten bruke bly søkke for fisking?

        Tror ikke du forstår helt hva du holder på med..? - Kjøp boka til Ottar Stensbøl - Modellfly -
        Så vil du få et innblikk i aerodynamikk, balansering og balastering av flyets tyngdepunkt.
        Det skal ikke - gjentar IKKE - være bly i vingen med mindre den ene halvdelen er atskillig
        tyngre enn den andre...

        Mvh Einar - !

        Comment


        • #5
          Hva du velger å bruke som vekt spiller egentlig ting, bare du klarer å feste vektene så de ikke rister løs under flyging. Jeg bruker bly som jeg klipper til eller blykuler.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Men det er ikke noe vits i å balansere vingen før hele flyet med servoer, motor, og ikke minst lyddemper er på plass. Hvis vingen f.eks er litt tung på venstre side, gjør det kanskje ikke noe ettersom lyddemperen sitter på venstre og slikt. Du kommer neppe til å fly vingen uten flyet uansett, så det er sluttsummen som teller.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Det du gjør på en trainer er og bygge ferdig flyet før du tenker på å balansere.
              Det eneste du ikke fester fast er batteripakken, for den kan du flytte litt frem og tilbake i flyet for og få riktig CG.
              Når flyet er ferdig bygd skal flyet balanseres med tom tank, cg punktet finner du i byggeveiledningen.
              Prøv da og flytte batteriet til flyet balanserer, og hvis ikke det går så fester du batteriet litt løst foreløpig så langt frem el tilbake det går ettersom om flyet er frem el baktungt.
              Får du ikke riktig CG med batteriet så må du bruke bly. Jeg pleier og bruke blylodd med lim på for alufelger.
              Teip de løst på først så langt fram som muli hvis flyet er baktungt, eller helt bak i enden av flyet hvis det er framtungt. Når du finner riktig vekt på blyet limer du det fast skikkelig, jeg pleier ofte og sette i en liten skrue i tillegg for sikring.
              Når det er gjort bør du sjekke om vingetippene er i balanse, også her med tom tank.
              Hold med en finger midt under foran og en midt under helt bak. Hvis flyet har en tung side flytter du batteriet sideveis i motsatt retning før du fester det helt fast, er ikke det nok så fester du litt bly i enden av den letteste vingen.
              Nå er flyet balansert og bør fly stødig og bra, Hvis du er i tvil så er det bedre at flyet er litt fremtungt enn baktungt. Baktungt gjør flyet ustabilt og i verste fall håpløst og kontrollere.
              Og grunnen til at du bør balansere vingetippene er at da blir flyet mere stabilt spesielt i sakte fart, under landing feks. Det er hvertfall min erfaring.
              Håper dette var til litt hjelp. Lykke til
              Hangar9 33% Extra ZDZ80
              Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
              ESM Katana 2m Roto 35vi
              Funtana S40 OS70Surpass
              Fliton Edge540 Saito 100fa
              Pc9 Roulette SC61
              Calmato sport magnum 46
              Mini Funtana børsteløs
              Proxima seilfly fra Griffin
              Aerofly sim
              Futaba 9C Super
              http://www.arildtagestad.com/

              Comment


              • #8
                har skjønt at man skal ballaneser flyt når alt er montert, men har måtta reppare ene vinge halvdelen, kjøpte flyet som byggesett men vingen var bygd litt på. også var den spruket og knekt på en halvdelen. og har jeg brukt litt for mye lim på den siden. så vingen kvelder mye til en side det vill jeg prøve og få balansert
                har nå noe flygende greier

                Comment


                • #9
                  Ok, daså. Jeg tror jeg ville forsøkt å ta av litt betrekning på vingetippen, den pleier å være av massiv balsa. Borra et hull eller to, og fylt hullene med den mengden bly som må til, tettet med epoxy, og strøket betrekningen på. Hvis det er oracover, så går det an å stryke den på igjen hvis du har vært forsiktig da den ble fjernet.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jwken View Post
                    har skjønt at man skal ballaneser flyt når alt er montert, men har måtta reppare ene vinge halvdelen, kjøpte flyet som byggesett men vingen var bygd litt på. også var den spruket og knekt på en halvdelen. og har jeg brukt litt for mye lim på den siden. så vingen kvelder mye til en side det vill jeg prøve og få balansert

                    Sorry unge mann! - Jeg skulle heller ha bedt deg presisere nærmere hva saken gjaldt enn
                    og komme med min krasse kommentar...Beklager!

                    Er vingen din delbar må du koble dem sammen slik at forholdet blir likt når du balanserer.
                    - Som på et seilfly der "vingevekting" ikke er uvanlig...Rådet du fikk er slik vi gjør det når
                    slike ting oppstår. Når du sier "mye lim", hvilken limtype har du brukt til reparasjon..?
                    Siden jeg ikke er blandt verdens beste flygere har jo knekt noen vinger og disse har jeg
                    "krympet" sammen med hurtiglim og micro baloons...Og noen ganger bakepulver.

                    Mvh Einar - som sier lykke til !

                    Comment


                    • #11
                      har brukt lynlim, men har kansje overdrevet en smule.


                      vingen er ikke trekt så ingen problem og få satt inn bly
                      har nå noe flygende greier

                      Comment


                      • #12
                        Gjør flyet 100% flyklart. Og balanser vingen mens den er satt riktig på plass i kroppen (Les flyklart) Måten jeg har gjort det på er veldig enkel, men fungerer bra på en slik flymaskin.
                        Om ingen har kunnet hjelpe meg har jeg satt bakdelen av kroppen på kjøkkenbenken (F.eks) og holdt i spinneren for å se hvilken vei flyet tipper.

                        Men ! Når du trekker vingen trekker du ikke ytterste delen av vingen, eller "vingeørene" om du vil.

                        Da har du full mulighet til å feste den vekten du velger til treverket på en god måte for balansering og trekke over.

                        Har samme flymaskin i eie selv og tror du blir veldig fornøyd med den, flyr snillt og fint !
                        Ønsker dere en god dag på feltet !
                        Birger Mork

                        Mine besittelser :
                        Flygreier (Massevis)
                        Heligreier (En Mini Titan)
                        Bilgreier (Et par stk.)

                        Comment


                        • #13
                          takk for mange gode tips er litt spent på flyet når det blir ferdig skal gi full raport driver og trener meg med fms simulator og en bensin trainer hvilken motor har du foresten satt i ditt fly?
                          har nå noe flygende greier

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Mk.V View Post
                            Siden jeg ikke er blandt verdens beste flygere har jo knekt noen vinger og disse har jeg
                            "krympet" sammen med hurtiglim og micro baloons...Og noen ganger bakepulver.
                            Bakepulver? Fortell fortell! Nå ble jeg nyskjerrig!
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bad scientist View Post
                              Bakepulver? Fortell fortell! Nå ble jeg nyskjerrig!

                              Jada...Av en eller annen pussig årsak går det greit med bakepulver også. Bakepulveret
                              har omtrent samme tekstur som "mikroballongene" så det er mulig det er derfor dette
                              fungerer...Like hardt blir det i alle fall.

                              Mvh Einar -

                              Comment

                              Working...
                              X