Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekking med nylonduk og lakkering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekking med nylonduk og lakkering

    Hei

    Vil gjerne ha noen tips og fremgangsmåter på hvordan man trekker modeller med nylonduk eller andre typer duk og lakkerer etterpå. Hvordan går men frem for et bra resultat? Ønsker også tips om hvor man kan kjøpe forskjellige typer duk og det som trengs i tillegg.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Originally posted by Olavjoergensen View Post
    Hei

    Vil gjerne ha noen tips og fremgangsmåter på hvordan man trekker modeller med nylonduk eller andre typer duk og lakkerer etterpå. Hvordan går men frem for et bra resultat? Ønsker også tips om hvor man kan kjøpe forskjellige typer duk og det som trengs i tillegg.

    Mvh OJ

    Silke er vel det beste.

    Først doper du treverket i modellen med 3 strøk. Puss lett mellom hver gang da treverket blir ruglete av en eller annen grunn. Er vel en kjemisk reaksjon eller noe.

    Når treverket er mettet med dope, vil dette fungere som lim. Dersom du ikke gjør dette blir det bare rør når du legger på silken.

    Klipp til seksjonen du skal legge på. F.eks 1/4 av vingen. Stykket gjøres vått enten ved at du dypper det i vann eller bruker en sprayflaske med vann (en tom jif sprayflakse fungerer fint).

    Når du har strukket stykket med silke utover slik at det ikke er noen skrukker, pensler du kantene rundt med dope slik at duken fester seg til f.eks vingen. Mens dopen tørker er det viktig at du fortsatt sørger for at silken er fuktig. Fortsett å bruk sprayflasken innemellom. Hvis ikke får du et skrukkete resultat.

    Neste skritt er å dope resten av silkestykket. Der hvor det er helt treverk under er det ikke så farlig om du har på mye dope av gangen. Over f.eks vingespanter må du passe på at det ikke er så mye dope på penselen slik at det ikke renner dope gjennom silken. Det tar kanskje 4-7 strøkfør silken er mettet med dope.

    Tålmodighet er viktig...Denne måten å trekke fly på tar laaaang tid, men resultatet blir overlegent.

    Skyloft
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXB896&P=0

    Silke
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXR756&P=0

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXR757&P=0

    Dope og tynner må du kjøpe i Norge da det ikke kan sendes via fly.

    Finnes garantert mye informasjon om fremgangsmåte om du googler litt.
    Marius

    Comment


    • #3
      Originally posted by _marius View Post
      Silke er vel det beste.

      Først doper du treverket i modellen med 3 strøk. Puss lett mellom hver gang da treverket blir ruglete av en eller annen grunn. Er vel en kjemisk reaksjon eller noe.

      Når treverket er mettet med dope, vil dette fungere som lim. Dersom du ikke gjør dette blir det bare rør når du legger på silken.

      Klipp til seksjonen du skal legge på. F.eks 1/4 av vingen. Stykket gjøres vått enten ved at du dypper det i vann eller bruker en sprayflaske med vann (en tom jif sprayflakse fungerer fint).

      Når du har strukket stykket med silke utover slik at det ikke er noen skrukker, pensler du kantene rundt med dope slik at duken fester seg til f.eks vingen. Mens dopen tørker er det viktig at du fortsatt sørger for at silken er fuktig. Fortsett å bruk sprayflasken innemellom. Hvis ikke får du et skrukkete resultat.

      Neste skritt er å dope resten av silkestykket. Der hvor det er helt treverk under er det ikke så farlig om du har på mye dope av gangen. Over f.eks vingespanter må du passe på at det ikke er så mye dope på penselen slik at det ikke renner dope gjennom silken. Det tar kanskje 4-7 strøkfør silken er mettet med dope.

      Tålmodighet er viktig...Denne måten å trekke fly på tar laaaang tid, men resultatet blir overlegent.

      Skyloft
      http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXB896&P=0

      Silke
      http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXR756&P=0

      http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXR757&P=0

      Dope og tynner må du kjøpe i Norge da det ikke kan sendes via fly.

      Finnes garantert mye informasjon om fremgangsmåte om du googler litt.

      Hei

      Vet du om noe av dette tilsvarer SIG koverall? Har en del slikt liggende men har aldri åpnet eller testet det. Hørte også at SIG koverall gikk ut av produksjon men har aldri fått det bekreftet fra noe sted.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Hvis du skal kjøre et seriøst løp, og i hvertfall på større modeller, så skal du trekke med Ceconite.
        Det er den samme typen som fullsize bruker, og finnes i flere tykkelser.

        Sjekk her: Home for Poly-fiber Aircraft Covering System der står det meste.
        I europa får du tak i de samme produktene her: http://www.aircraftcoverings.co.uk/main.htm

        Denne duken limes på rammeverket, og du trenger ikke mette treverket på forhånd.
        Deretter strammes duken med varme. Da skal du bruke strykejern, og et termometer for å sjekke at du har riktig temperatur.

        Så mettes duken med en tynn dope som har bl.a. den egenskapen at den ikke danner dråper på undersiden. Dopen har også et litt lyserødt fargeskjær, og når man doper alle "pinketapene" så blir disse lyserøde, derav navnet.


        Da er du klar til finish.
        Helst skal man starte med et lag med aluminiumsfarvet dope, slik at det hele blir lystett. Deretter fargene.

        Fordelen med denne metoden er at dette gir en finish som holder seg i årevis, og er meget sterk og lett. Denne duken slakker seg aldri.

        Kjell

        Comment


        • #5
          Jeg har trekt to fly med Skyloft, og det var ikke vanskelig.

          Før trekking dopes alt treverk et strøk, "nuppene" pusses ned, og så et nytt lag med dope.

          På f.eks. et fly med ca 160cm vingespenn legges betrekning på en halv vinge (f. eks. oversiden av høyre vinge) om gangen. Skyloften må ligge i vann, gjerne lunkent, i ca 10 minutter før den brukes. Da utvider den seg ganske mye. Deretter legges den jevnt utover og dopes fast langs kantene. Runde kurver kan klippes litt opp der det er treverk under.

          Stramming er ikke nødvendig siden betrekningen krymper voldsomt under doping etterpå. Doping kan skje når betrekningen har tørket. Jeg vil anbefale å dope hele vingen i hvert strøk slik at den ikke får sjanse til å vri seg.

          Jeg synes Skyloften var vanskelig å mette over de åpne områdene på vingen, så der trakk jeg dobbelt.

          Der det er helt treverk under, feks på kroppen, så legges passelige stykker med ca 1cm overlapp. Skjøtene pusses forsiktig etter et par strøk med dope.

          På toppen brukte jeg Quick lakk, to strøk.

          Vekt? Jeg har veid før og etter trekking og sammenlignet med Oracover, og så langt jeg kan finne ut så blir ikke flyet tyngre av å bli trukket med nylon. Det blir omtrent jevnt.

          Helge.
          Last edited by HWal; 06-12-07, 21:30.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Hei

            Vet du om noe av dette tilsvarer SIG koverall? Har en del slikt liggende men har aldri åpnet eller testet det. Hørte også at SIG koverall gikk ut av produksjon men har aldri fått det bekreftet fra noe sted.

            Mvh OJ

            Koverall brukes også såvidt jeg vet på full size. Ikke det samme som Skyloft og silke, men stoffet kan kjennes litt likt som silke.

            Koverall kan enten dopes på eller strykes på. Det er ikke lim på baksiden så man må bruke Balsarite eller tilsvarende. Selges bla. på tower hobbies og har ikke gått ut av produksjon. Veldig enkelt å stryke dette på og resultatet blir bra.
            Marius

            Comment


            • #7
              Originally posted by _marius View Post
              Koverall brukes også såvidt jeg vet på full size. Ikke det samme som Skyloft og silke, men stoffet kan kjennes litt likt som silke.

              Koverall kan enten dopes på eller strykes på. Det er ikke lim på baksiden så man må bruke Balsarite eller tilsvarende. Selges bla. på tower hobbies og har ikke gått ut av produksjon. Veldig enkelt å stryke dette på og resultatet blir bra.

              Fikk litt "sjokk" når jeg sjekket prisen på koverall på tower hobbies. De kostet ca 80 norske kroner uten å ta hensyn til norsk moms og frakt. På de pakkene jeg har i kjeller`n så står det 320 kr...... Vet det er billig over dammen og at kursen er bra, men det var da fryktelig pris forskjell for er produkt i den prisklassen.

              Mvh OJ
              Last edited by Olavjoergensen; 06-12-07, 22:04. Reason: Rettet skrivefeil
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                Fikk litt "sjokk" når jeg sjekket prisen på koverall på tower hobbies. De kostet ca 80 norske kroner uten å ta hensyn til norsk moms og frakt. På de pakkene jeg har i kjeller`n så står det 320 kr...... Vet det er billig over dammen og at kursen er bra, men det var da fryktelig pris forskjell for er produkt i den prisklassen.

                Mvh OJ

                Jepp! Sparer vel rundt 30-50% totalt på å kjøpe i utlandet, men prisen på enkelte produkter har begynt å jevne seg ut.

                Hva slags fly skal du trekke?
                Marius

                Comment


                • #9
                  Originally posted by _marius View Post
                  Jepp! Sparer vel rundt 30-50% totalt på å kjøpe i utlandet, men prisen på enkelte produkter har begynt å jevne seg ut.

                  Hva slags fly skal du trekke?
                  Hei

                  Skal for det første trekke et helt enkelt lite seilfly for treningen sin skylg og kanskje en cub på ca 1.6 meter. Skal brukes til å trekke større saker ettet hvert men har ikke helt bestemt hva som skal bygges i vinter enda. Skal bestemme meg i løpet av uken håper jeg.....

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment

                  Working...
                  X