Unconfigured Ad

Collapse

Løsne lynlimt plast hengsel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

Løsne lynlimt plast hengsel

Sist flyet mitt som er i balsa, med vinge av en slags balsa dekket "isopor" (foam på engelsk, norsken min er helt ødleagt av 2 år i utlandet uten nordmenn rundt meg), fikk seg en liten trøkk under siste forsøk på å ta av. De ble vingen som fikk støyten. Men den er nesten like hel. Men hengslene som fester "ailerons" ble delves revet ut. SÅ de hang i grunnen bare fast i servo stagene.

Dryppet en dråpe tynt lynlim på hver av dem, og dyttet de på plass igjen, og nå sitter de. Men var litt redd for å låse hengselen med lim, så jeg dyttet ikke hengslene langt nok inn tror jeg. Så glippa mellom vinge og aileron ble 3-4 millimeter. Vil gjerne løsne hengslene igjen, så jeg får limt de litt lengre inn mot vingen.

Har en tube super glue remover som inneholder acetone. Lurer på om jeg kan bruke dette, eller er det andre råd?
    Attached Files
    Last edited by IsaanFly; 04-02-08, 15:23. Reason: Lastet opp bilder av problemet
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Jeg ville testa den debonderen din på lynlimet først, hvis det virker, så virker det.
    Mulig du klarer å lirke det ut med litt tålmodighet, eller så kan du jo bare ta en ny risåkerlanding!hehe
    Kombinasjonen lynlim og foam kan være litt skummel i blandt, da limet kan spise opp isoporen, men det ser jo ut til å ha gått bra her.
    Ett tips når du skal lime på nytt: Smør litt vaselin, grease eller hva dere har der nede av fett på hengselet, så hindrer du at limet trenger inn i selve hengselet.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• IsaanFly
      • Jan 2008
      • 58

Originally posted by bad scientist
      Jeg ville testa den debonderen din på lynlimet først, hvis det virker, så virker det.
      Mulig du klarer å lirke det ut med litt tålmodighet, eller så kan du jo bare ta en ny risåkerlanding!hehe
      Kombinasjonen lynlim og foam kan være litt skummel i blandt, da limet kan spise opp isoporen, men det ser jo ut til å ha gått bra her.
      Ett tips når du skal lime på nytt: Smør litt vaselin, grease eller hva dere har der nede av fett på hengselet, så hindrer du at limet trenger inn i selve hengselet.
      Ingen fare, jeg testa limet på et stykke foam først. Takk for tipset om grease. Fett har vi nok av i et land som stort seg livnærer seg av ris blandet med kylling eller svin, he he. Om ikke annet så har jeg vel en klump margarin i kjøleskapet.

Comment

• RCpro
        Forhandler
        • Dec 2005
        • 293

Hva heter margarin på Thai. ?
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

Comment

• Larsern
          • Sep 2007
          • 756

Spiser ikke aceton opp isopor?

Test med moderate mengder av den glue removeren først, så du ikke "remover" mer enn bare limet.

Comment

• TheBirg
            • Jan 2004
            • 692

Tror det enkleste for deg er rett og slett og kappe de av og la de sitte der, begynne på nytt med ny kuttede spor til hengsler i både ving og balror.

Gjør minst skade slik.

Bare husk å balanser vingen når du er ferdig.
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• IsaanFly
              • Jan 2008
              • 58

Har tenkt på det med aceton og isopor. Så skal teste først. Et annet problem er jo at hvis jeg bruker det stoffet, så kommer det jo inn i hullene. Og da vil vel ikke ny omgang med lynlim bli så effektiv, med lim oppløser liggende der.

Har ingen hengsler heller. Men skal til Bangkok om et par dager. Så da blir det vel innom ei hobby sjappe og kjøpt inn ymse ting og tang. Balsa, diverse lim, mono coat, hengsler, servoer og annet pjusk det kan være greit å ha liggende.

Skal også kjøpe en Wing Dragon 4 kanaler til trenings og hverdags bruk. Balasaflyet tør jeg ikke fly i rismarka mer, så det får hvile til jeg har funnet et sted. Har sjekket ut samtlige skoler med tilhørende fotballbaner i mils omkrets, og samtlige er omringet av trær som strekker seg til himmelen, og er alt for små. Det er rett og slett urettferdig. Her er jeg i verdens flateste landskap, med bare ett og annet tre, også er det INGEN steder å ta av eller lette. Da alt er rismark, og alle småveier er kantet med trær og kraftlinjer...!

Comment

• IsaanFly
                • Jan 2008
                • 58

Da er hengslene limt fast igjen. Løsningen ble konas negllakk fjerner. Testa på litt foam, og da det etter en halvtime ikke var gått i oppløsning fant jeg det trygt. Måtte bare lirke litt, og ventet i en ny halvtime på at alt skulle fordunste. Så isteded for lim på hengslene og så dytte de inn, druppet jeg noen dråper CA ned i hengselhullene. Så nå er hengslene langt nok inne.

Så var det bare å grov trimme servo armene på nytt, slik at aileron står i flukt med vingen i nøytral posisjon. SÅ da er flyet klar til ny test flyging det, straks lipo batteriene har fått seg en liten top up.

Neste problem er å finne et sted å fly, hvor jeg også kan lande og lette flyet. Så det blir en ny tur i nabolaget på motorsykkelen i ettermidag. Lokalbefolkningen må vel snart begynne å lure på hva i all verden den der gærne utlendingen driver og kjører på kryss og tvers på hver eneste lille kjerrevei etter...

Og kona har begynt å kalle flyet for min Mia Bin.... fly elskerinnen din. Hun er litt sjalu ser du...

Comment

• IsaanFly
                  • Jan 2008
                  • 58

Originally posted by SMT
                  Hva heter margarin på Thai. ?
                  Margarin på Thai er "maa-gaa-riin"

Comment

Working...