Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scratchbygging og beregninger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scratchbygging og beregninger

    Hei!

    Jeg har tenkt på å forsøke å bygge et fly helt fra scratch, uten ferdige tegninger etc. Derfor har jeg også noen spørsmål og ting jeg lurer på.


    På hvilken måte kan jeg enklest måle hvor mye trekkraft en motor gir?

    Hvordan kan jeg beregne hvor mye løftekraft en vinge gir? Jeg tenker da på en tilnærming hvor jeg tar hensyn til hastigheten i forhold til luften, angrepsvinkelen og den aerodynamiske formen på vingen.

    Finnes det noen programmer jeg kan bruke for modellering og/eller plantegning?

    Ellers noen gode tips og vink? Ting det er viktig å huske på?

    På forhånd tusen takk!

  • #2
    Originally posted by fbhdif View Post
    Hei!

    Jeg har tenkt på å forsøke å bygge et fly helt fra scratch, uten ferdige tegninger etc. Derfor har jeg også noen spørsmål og ting jeg lurer på.


    På hvilken måte kan jeg enklest måle hvor mye trekkraft en motor gir?

    Hvordan kan jeg beregne hvor mye løftekraft en vinge gir? Jeg tenker da på en tilnærming hvor jeg tar hensyn til hastigheten i forhold til luften, angrepsvinkelen og den aerodynamiske formen på vingen.

    Finnes det noen programmer jeg kan bruke for modellering og/eller plantegning?

    Ellers noen gode tips og vink? Ting det er viktig å huske på?

    På forhånd tusen takk!
    Hei

    For å kunne beregne løftekraften til en vinge må du vite "CL" (løftekoeffisienten) på det profilet du skal bruke.

    Løfteformelen: L = 0.5p*v2*CL*A

    0,5p = 0,5 * luft densitet
    V2 = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2
    CL = løftekoeffisienten på profilet
    A = arealet på vingen

    Jeg vet ikke hvordan du skal finne ut "CL" på profilet men det kan hende at du finner det på internett et sted om du bruker et kjent profil, hvis ikke må du nok inn i en vind tunnel. Det som ikke kan sees ut ifra denne formelen er "profile drag" og "induced drag" som kan være noe å tenke på også. "profile drag" er helt enkelt luftmotstand som inntreffer av arealet på vingen som først treffet luften, dvs at desto større vingespenn og tykkere profil du har, desto mere "profile drag" vil du få på vingen sett alene. "induced drag" blir mindre med økende sideforhold på vingen og motsatt. Selv om 2 vinger har samme areal f.eks et 2 meters akro fly og en 4 meters seilfly så har de veldig forskjellig "induced drag". "induced drag" oppstår som følge av trykk forskjeller på over og undersiden av vingen og skaper en slags korketrekker formet bevegelse i luften ved vingetippen. sideforhold er forholdet mellom gjennomsnitts profil korde og vingespenn. Som du sikkert har sett på noen seilfly så er det winglets på vingetippene, disse er til for å "ødelegge" noe av den korketrekker formede bevegelsen med luft som trykkforskjellene over og under vingen skaper.
    "profile drag" er forholdet mellom tykkelse og lengde på profilet.

    Formel for "induced drag" : Di= 0,5p * V2 * Cdi * S

    0,5p = 0,5 * luft densitet
    V2 = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2
    Cdi = "induced drag" koeffisient
    S = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2

    Håper det var noe til hjelp!


    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 21-02-08, 18:01.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Hei

      For å kunne beregne løftekraften til en vinge må du vite "CL" (løftekoeffisienten) på det profilet du skal bruke.

      Løfteformelen: L = 0.5p*v2*CL*A

      0,5p = 0,5 * luft densitet
      V2 = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2
      CL = løftekoeffisienten på profilet
      A = arealet på vingen

      Jeg vet ikke hvordan du skal finne ut "CL" på profilet men det kan hende at du finner det på internett et sted om du bruker et kjent profil, hvis ikke må du nok inn i en vind tunnel. Det som ikke kan sees ut ifra denne formelen er "profile drag" og "induced drag" som kan være noe å tenke på også. "profile drag" er helt enkelt luftmotstand som inntreffer av arealet på vingen som først treffet luften, dvs at desto større vingespenn og tykkere profil du har, desto mere "profile drag" vil du få på vingen sett alene. "induced drag" blir mindre med økende sideforhold på vingen og motsatt. Selv om 2 vinger har samme areal f.eks et 2 meters akro fly og en 4 meters seilfly så har de veldig forskjellig "induced drag". "induced drag" oppstår som følge av trykk forskjeller på over og undersiden av vingen og skaper en slags korketrekker formet bevegelse i luften ved vingetippen. sideforhold er forholdet mellom gjennomsnitts profil korde og vingespenn. Som du sikkert har sett på noen seilfly så er det winglets på vingetippene, disse er til for å "ødelegge" noe av den korketrekker formede bevegelsen med luft som trykkforskjellene over og under vingen skaper.
      "profile drag" er forholdet mellom tykkelse og lengde på profilet.

      Formel for "induced drag" : Di= 0,5p * V2 * Cdi * S

      0,5p = 0,5 * luft densitet
      V2 = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2
      Cdi = "induced drag" koeffisient
      S = hastigheten på luften som passerer vingen ganget med 2

      Håper det var noe til hjelp!


      Mvh OJ
      Tusen takk for dette, OJ! Flott svar som hjalp meg mye. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne bruke et airfoylmodelleringsprogram som profili (Profili Software V.2: The Revenge - RC Groups) for å finne løftekoeffisienten. Hva tror du om det?

      Jeg har forøvrig et spørsmål ang. "induced drag"- og løfteformelen;
      Jeg legger merke til at begge formlene er på formen (1/2)p*v2, som likner veldig på integralet til (pv dv). Derfor lurer jeg på om du kanskje mener 1/2 *p*v^2?


      Marius

      Comment


      • #4
        Originally posted by fbhdif View Post
        Tusen takk for dette, OJ! Flott svar som hjalp meg mye. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne bruke et airfoylmodelleringsprogram som profili (Profili Software V.2: The Revenge - RC Groups) for å finne løftekoeffisienten. Hva tror du om det?

        Jeg har forøvrig et spørsmål ang. "induced drag"- og løfteformelen;
        Jeg legger merke til at begge formlene er på formen (1/2)p*v2, som likner veldig på integralet til (pv dv). Derfor lurer jeg på om du kanskje mener 1/2 *p*v^2?


        Marius

        Hei Formelen du refererer til er korrekt. Halve trykket * hastighet opphøyd i 2. Var ikke sikkert jeg beskrev dette altfor godt. Jeg skal komme tilbake i morgen om meningen angående det på rc groups.

        Mvh Oj
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Skal gå ann å benytte seg av det ja. Ser du på denne siden Page Redirection så er det veldig mange forskjellige profiler der som er oppgitt med CL og masse annet nyttig

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Skal gå ann å benytte seg av det ja. Ser du på denne siden Page Redirection så er det veldig mange forskjellige profiler der som er oppgitt med CL og masse annet nyttig

            Mvh OJ
            Strålende! Da er det vel nesten bare å kaste seg ut i det.. !

            Comment

            Working...
            X