Unconfigured Ad

Collapse

Byggesett vs Scratch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LN-EAA
    • Apr 2006
    • 61

Byggesett vs Scratch

Hvilke tanker lever der ute omkring byggesett kontra å skjære alt ut selv ?

Jeg bygger scratch, og tegner selv. Har aldri bygget ett byggesett. Rett og slett fordi det ser litt kjedelig ut... er jo bare å lime sammen deler. Føler ikke att ett byggesett ville gitt meg den samme følelsen av at "jeg" har laget flyet. Vil heller skjære ut delene selv, og gjøre alt selv, slik at jeg virkelig føler at JEG har laget det. For meg er selve byggingen 80% av moroa med flyet.

Hva er andres tanker om saken ?
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Jeg kjøper heller ARF i stedet for å bygge et byggesett, og jeg lager heller tegning selv for å bygge fra scratch i stedet for å bygge byggesett.

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Min mening er at så lenge man monterer, bygger eller designer fra bunnen av, så er man inne på noe svært bra, nemlig modellfly! Jeg har bygd mest kits, noen Spad, litt hjemmemekk, og satt sammen noen Arf. Det er fint å se noe man har laget helt selv fly, men det er uansett fint å se noe fly. Fordelen med kits, er at man kan lære en masse man kan ta med seg videre till neste scrachprosjekt. Jeg er i planleggingsfasen i å bygge en modell etter tegning, der jeg skal skjære ut alle deler selv, gjøre en del endringer og se hva jeg får til. Mange av de løsningene jeg kommer til å velge er ting jeg har lært av tidligere prosjekter. Det er bra å gjøre alt selv, men det er godt å slippe å finne opp kruttet hver eneste gang.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• peppern75
        • Jun 2006
        • 671

Alt som flyr er gøy. Jeg bygger mye fra scratch, men også byggesett og ARF. Syntes det er veldig tilfredstillende når jeg tar en vellykket jomfrutur med et fly jeg har gjort alt selv på, også tegnet det. Noen ganger kan det ta noen år fra jeg tegner de første strekene til jeg er i lufta med det. Andre ganger går det virkelig unna. Bruker det meste av fritiden til å dyrke min hobby.
        Bygging er like gøy som flyvingen. Blir snart ferdig med en Cosmic Wind i skala 1:2.8 som jeg har tegnet selv, etter det blir det å dra fram et gammelt prosjekt jeg starter opp i 1989.
        Et bilde av den fra 1989 med min sønn "bak spaken". Ja ting kan ta tid noen ganger.......
        Attached Files
        Last edited by peppern75; 03-04-08, 21:43.
        Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
        Spikkestad

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Jeg pleier hvert år å reise til Sør-Amerika hvor jeg høster nøye utvalgte frø fra balsatreet som jeg smugler hjem og planter i store plantasjer (nei - det var ikke marihuana tenk...). Så passer jeg balsatrærne som en smed til de er store nok før jeg med en nennsom hånd og en hjemmesmidd kniv (selvsagt) skjærer ned treet og høvler (med min hjemmelagde høvel) av de flakene jeg trenger til prosjektene mine. Forresten - jeg lager også papiret mitt selv som jeg tegner flyene mine på - selvsagt med blekk laget av okseblod og melk slik de gjorde i gamle dager...

Spøk til side - det er flott at folk har forskjellige preferanser i denne hobbyen. Det er slik vi kan lære og spesielt innen en klubb gir dette stor gevinst for alle. Jeg har drevet på med dette nå i 30 år og har gått gradene fra å bygge fly rett fra hodet av rakettpinner og isopor, via byggesett, via å lage deler fra scratch fordi jeg krasjet byggesett-flyene, til komplekse ARF-sett som krever et 3-sifret antall timer før det er i lufta, og endelig til fly som er flyklare rett ut av eska. Alle disse fasene har gitt meg utelukkende positive opplevelser på hver sin måte. En del har mistenkt meg for å like å bygge/pusle med modellene mer enn selve flyginga. De har nok rett. Men litt av alt gir meg den beste opplevelsen. Det viktige for meg er at vi kan respektere at folk har ulike interesser.

Ikke alle har anlegg, anledning eller interesse til å drive med bygging, sånn er det bare. Det må vi respektere rett og slett fordi en ikke har noe grunnlag til å si at disse gjør mindre for hobbyen vår som sådan, enn de av oss som liker å sitte i kjelleren og pusse balsa. Jeg blir mektig irritert hver gang jeg ser enkelte her på forumet (heldigvis ikke veldig mange) som med en spydig undertone rakker ned på alle ARF-"byggere" rundt om. De forherliger sin egen holdning og opprettholder mye av inntrykket nybegynnere møter om at miljøet her er et lukket og lite inkluderende miljø, som kun består av dinosaurer som alltid vet best. Min mening er at disse faktisk skremmer bort nybegynnerne og er med på å lage "cowboyer" av dem. De velger da å ta flyene sine opp i lufta på egenhånd, gjerne på plasser hvor det ikke egner seg å fly. De mister den verdifulle biten som omhandler sikkerhet, nøyaktighet i oppsett og ikke minst det sosiale og inkluderende fellesskapet som vi andre som er "inne" opplever. Når jeg ser tilbake på mine første møter med klubb-miljøet husker jeg at jeg ikke turte å snakke til "dinosaurene" på stripa som sto og holdt på med sine flotte, store fly. De var liksom en del divisjoner høyere enn alle andre. Heldigvis var det folk i klubben som hadde et mer pragmatisk forhold til dette og tok seg av oss nybegynnere og lot oss ta del i miljøet. Men fremdeles - etter mange mange år ser jeg at dette ennå skjer.

Når det skal sies så er dette likt og gjerne verre i mange andre miljøer også. Har bl.a. vært innom hundemiljøet og dette med utstilling. Her er det et så lite inkluderende miljø at jeg ble skremt. Der er det slik at en fersking kan gå hen å vinne en utstilling foran en gammel veteran-utstiller på første forsøk om bare bikkja er god. Jeg var ute for dette en gang og han som kom som nummer to - som er en nestor innen denne hunderasen og aktiv i hovedstyret mm. - ble potte sur og nektet å gratulere og snakke med meg i det hele tatt. Slike holdninger gjør meg skremt og fikk lysten til å fortsette til å forsvinne helt. Slik har jeg heldigvis ikke opplevd innenfor modellfly-miljøet, men jeg vil at vi skal være oppmerksom på faren ved å bli for navlebeskuende i det vi holder på med, slik at vi ikke glemmer at det kommer andre etter oss som trenger å bli tatt vare på på en skikkelig måte.

Dette var vel kanskje ikke helt det trådstarter hadde tenkt på da han startet tråden, og jeg uttaler meg på et generelt grunnlag, ikke med basis i trådstarters innlegg som sådan. Jeg føler imidlertid at det er viktig å sette litt fokus på akkurat dette i det vi driver med. Vi må ikke bli oppfattet som gamle gretne gubber som ikke kan godta at det kan være givende for mange å ta en ferdigmodell rett fra eska opp i lufta. Kanskje han vil synes det er kjekt å lære litt mer om aerodynamikk og bygging etterhvert, kanskje ikke. Poenget må likevel være at han faktisk har det gøy med det han gjør og at han klarer å mestre det han driver på med. Med det kan lysten til å komme videre kanskje vokse i han når han etterhvert ser hva andre også gjør og får til.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• ERJ
            • Aug 2007
            • 935

Kort kommentar...

Kloke ord fra alle!

Mvh Einar - som skal gjøre ferdig en "homebrew" fra 1984...I år!

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Enig med deg Erlend

Mine beste minner fra tida som fersking var å se et fly bli til bare fra noen flak balsa og tegninger. I dag er det "mangel på tid" og kvaliteten på en del av de ferdige modellene som gjør at mange av modellene er ganske så ferdige når dem ankommer hjemme hos meg.
              Denne "mangelen på tid" kombinert med ønsket om å være ute å fly mest mulig gir ikke mye rom til å sette sammen småflis. Men samtidig er ønsket om å bygge til stede. Så noen få prosjekter fins rundt om i huset, men du verden så lang tid det tar å få enkelte av dem ferdige

Scratch-bygger blir det neppe mange av mer, men jeg har oppdaget noen gode short-kit som skal bygges en gang...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Originally posted by ErlendM
                Jeg pleier hvert år å reise til Sør-Amerika hvor jeg høster nøye utvalgte frø fra balsatreet som jeg smugler hjem og planter i store plantasjer (nei - det var ikke marihuana tenk...). Så passer jeg balsatrærne som en smed til de er store nok før jeg med en nennsom hånd og en hjemmesmidd kniv (selvsagt) skjærer ned treet og høvler (med min hjemmelagde høvel) av de flakene jeg trenger til prosjektene mine. Forresten - jeg lager også papiret mitt selv som jeg tegner flyene mine på - selvsagt med blekk laget av okseblod og melk slik de gjorde i gamle dager...
                l.
                Jeg pleier å leie inn en fyr som bygger ARFene mine, jeg. Også har jeg en annen fyr som flyr dem. Hvis jeg ikke har tid til å dra ned på stripa, og se på han jeg leier til å fly, så leier jeg inn en annen fyr som kan se på han fyren jeg leier til å fly....
                Last edited by bad scientist; 04-04-08, 19:17. Reason: typo

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• Propepperell
                  • Jun 2005
                  • 1093

Til Erlend;
                  Kanskje det beste jeg lest her noensinne, ikke minst var ironien i første stykke sykt morsom!

Her er det mange kloke ord. Kanskje blir jeg så positiv til dette fordi jeg selv er en klønete akademiker med 10 tomletotter som kun såvidt klarer å sette sammen en ARF men likevel er dum nok til å nyte denne hobbyen. Tenk om vi alle klarte å være så "openminded" og inkluderende som deg Erlend.

Ps. Jeg har netopp (mot alle odds) satt sammen mitt første kit. Aldri før har noen sett en styggere modell en denne. Er litt i tvil om den en gang vil fly

Peter
                  (som har hytte ikke langt fra folgefonna)
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

Comment

• LN-EAA
                    • Apr 2006
                    • 61

Nydelige ord Erlend

Det var faktisk akkurat det du skrev jeg ville fram til med denne diskusjonen. Nemlig at ALLE må inkluderes i dette miljøet. Noen har 20 fly, andre har ett. Noen har så mye penger at de har fly de aldri har fløyet, men bare HAR dem lissom. Andre har ikke penger til å skaffe seg ETT skikkelig fly engang. Noen liker å bygge, noen liker å fly, noen liker ALT. Det er flott å se at andre er enig med deg

Jeg kjøpte en Rc-Bil for en tid tilbake, og tok derfor selvsagt turen til min lokal klubb for å oppleve litt sosial samvær etc. Men makan til snobber, og bedrevitere har jeg aldri opplevd. Om du ikke hadde en bil til MINST 50000 der, så trengte du ikke komme engang... Det ble med den ENE turen... hehe
                    Det er holdning som dette som gjør at jeg aldri har turt ta kontakt med min lokale Rc-flyklubb faktisk. Gidder ikke ett slikt møte en gang til lissom. Men vet jo ikke hvordan de gutta der er...(og/eller/kanksje jentene).
                    Men uanz, litt av poenget med tråden var å få igang en sunn diskusjon om hvordan nye folk bør mottas i miljøet. Og det bør ikke være i stil med det jeg fikk på Klepp RCklubb...
                    Alle bør godtas, med eller uten penger, erfaring, peiling etc.
                    Vil derfor på det sterkeste henstille alle professjonelle ringrever der ute å tenke seg godt om når de gir råd til nykomlinger. En trenger ikke det mest avanserte utstyret nødvendigvis for å drive denne hobbyen. En trenger ikke en 12 kanals radio for å fly... strengt tatt kreves det bare 2... hehe Tenk litt på slikt når dere gir råd eller svarer på spørsmål stilt i forumet...
                    Husk at for enkelte kan de være like morsomt å fly ett tre kanals nybegynner-seiler, som det er for andre å fly ett seks kanals 3D fly... Men begge driver med den samme hobbyen, og en skal ikke se ned på folk....
                    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                    Og ring deretter Falck

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      jeg har faktisk en som bygger flyene mine(reparerer selv visst jeg må)
                      han syns det er morsomt å få noe å gjøre.spør stadig etter nye prosjekt.
                      jeg elsker å fly dem da

noen av de siste han bygde.(arf)
                      han har også bygd fra scratch
                      Attached Files
                      Last edited by Guest; 05-04-08, 17:25.

Comment

• ErlendM
                        • Jun 2006
                        • 631

Originally posted by bad scientist
                        Jeg pleier å leie inn en fyr som bygger ARFene mine, jeg. Også har jeg en annen fyr som flyr dem. Hvis jeg ikke har tid til å dra ned på stripa, og se på han jeg leier til å fly, så leier jeg inn en annen fyr som kan se på han fyren jeg leier til å fly....
                        Hehe - den varianten har jeg ikke tenkt på. Tenk så mye tid jeg DA får til overs!
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Originally posted by ErlendM
                          Hehe - den varianten har jeg ikke tenkt på. Tenk så mye tid jeg DA får til overs!
                          Ja, jeg trenger tiden, til å pleie min tibetanske finèrplantasje!

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

Working...