Unconfigured Ad

Collapse

Motor-cowling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sunny
    • Dec 2007
    • 4

Motor-cowling

Hei.

Jeg bygger for tiden en SAAB Safari 1:8 skala fra MJD. Har et spørsmål angående motor-cowlingen. Har støpt den i glassfiber (i stedet for plast cowlingen som fulgte med) og ønsker å lage et access panel på denne for å forenkle adgang til motoren. Jeg vil ikke ha masse hull i cowlingen siden dette selvfølgelig ikke er skalariktig. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan designe et enkelt og funksjonabelt "lokk" eller "luke" på cowlingen? Må være enkelt å ta av og på ifm oppstart, men det må også sitte godt fast under flyging.

Er første gang jeg lager en slik løsning på en cowling, har alltid tatt enkle løsninger med å borre hull for tilgang til glødeplugg etc. Håper noen kan hjelpe meg her.
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Sorry, hakke peiling... Men jeg er meget intressert i denne modellen. Har lenge tenkt å kjøpe den. Er det mulig å få litt mer info om bygging? En liten byggeblogg kanskje?

Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• Sunny
      • Dec 2007
      • 4

Hittil har jeg kommet et godt stykke på vei med kroppen, vingene er ennå ikke påbegynt. Dette er mitt andre byggesett og inntrykket er som følger:
      - Gode plantegninger i 1:1 som forenkler mye
      - Fine laserkuttede deler
      - Drawback'et er at bildene i byggemanualen er små og i svart-hvitt. Det kan være veldig vanskelig å se detaljer i bildene, og det at beskrivelsen står på svensk gjør at i alle fall jeg har litt problemer med å skjønne alt ut i fra å lese byggebeskrivelsen
      - Jeg skal konvertere modellen fra elektro- til glowmotor (4-takter OS FS 30-S). Er spent på hvilke evt problemer dette måtte medføre mtp byggingen. Er jo ikke satt av plass til fueltank, og motoropphenget som følger med er trolig for svakt. Der må det improviseres.

Er det ellers andre som har svar på det opprinnelige spørmålet mitt?

Comment

• Propepperell
        • Jun 2005
        • 1093

Originally posted by Sunny
        og det at beskrivelsen står på svensk gjør at i alle fall jeg har litt problemer med å skjønne alt ut i fra å lese byggebeskrivelsen
        Siden jeg må inrømme at jeg er Svensk så kan jeg vel da i det minste melde meg som frivillig til å hjelpe til med oversettelse dersom du trenger!

Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

Comment

• TheBirg
          • Jan 2004
          • 692

Skal luken være stor da ?

(Denne løsningen kan ha en stor ulempe... Om du skulle finne løsning brukbar må du forsikkre deg om at magnetene ikke forstyrrer mottakeren og eventuell tenning til motor om du skal ha bensinmotor med elektrisk tenning.)

Ikke at jeg har prøvd det, men det finnes jo disse Neodym magnetene som har utrolig holdekraft.
          Kanskje lage en liten ramme på innsiden av cowling som holder de fast og lime et par på innsiden av luken. Men de er sterke, så tror du burde komme til fra baksiden og dytte luken utover, da blir det jo så usynlig det kan bli, minus åpning\sprekk mellom cowling og luke. Men den får du jo uansett.
          Kan vel sikkert lage noe på utsiden og ta tak i, men det gjør seg vel ikke på en skala modell Eller kanskje en liten tråd som er festet på innsiden og såvidt henger utenfor, bare for å ha noe å ta tak i.
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Sunny
            • Dec 2007
            • 4

Takk for det forslaget. Tror nok det blir noe i den retning jeg går for. De blir sittende ganske langt fra mottakeren og tror nok ikke det blir noe stort problem i seg selv.

Når det gjelder det som står på svensk så har jeg klart å ressonnere meg frem til nå, men er det noe jeg kommer over som virker uforståelig så skal jeg ta kontakt.

Comment

Working...