Unconfigured Ad

Collapse

CNC fresemaskin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

CNC fresemaskin

God formiddag folkens.

Forrige uke havnet denne lille krabaten i garasjen min gitt. Har jo lenge gått med planer om å bygge Router, men nå tror jeg at jeg skal redusere "kravene" til arb. område og heller få snurret i gang denne saken.

Det er en maskin primært produsert for skoler/utdanning, men er en fullt brukbar(tror jeg) cnc fres.
    På CNCZone anbefalte en bruker å oppgradere steppmotorene, men jeg er sagtens ikke sikker på om det er nødvendig.

Jeg er i grunn på utkikk etter noen som virkelig har peiling på styringer.....som kanskje kunne bistått litt i oppstartsfasen her.

Jeg mangler bl.a en kabel (se nærbildet av kontakt) som er noe bredere en en parallell kabel, samt at en liten bryter er defekt.
    Ellers skal maskina være i tipp topp stand virker det som. Tight og fin.

Ta gjerne kontakt, dere som kan og vet....jeg er meget int i å snakke med dere.
    Attached Files
    Last edited by Holger; 22-04-08, 10:56. Reason: Rettet opp skrivefeil
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • Zniila
    • Mar 2004
    • 194

Hei du!
    Kontakta der er en "vanlig" d-sub 37pol, spesifikasjoner finner du her: http://www.irontech.no/interface/RS422_og_RS485.html
    Du må nesten finne ut hva slags protokoll den der kommuniserer via.. Klarer du det, så bør veien videre mtp programmer etc være relativt grei.

Comment

• corydoras
      • Jul 2005
      • 257

Heisann

Fin sak den derre, men tror jeg ville støttet meg til gutta på cnczone, og konvertere den til å kjøre via Mach 3 og paralellporten på en pc.

Denne softwaren er windowsbasert og utrolig enkel å forstå, desuten så kan du plante autocad tegninger direkte inn i programmet og legge offset for verktøy, mm.

Og ikke minst du får en visuell visning av hva som faktisk foregår.
      En skal ha ganske bra innsikt i G-kode programmering for å kunne håntere en slik maskin.

Men nå skal ikke jeg ta motet fra deg.
      En flott maskin som kan brukes til det utroligste, og dessuten så slipper du unna arbeidet med å bygge den selv, og får en fiks ferdig konstruksjon uten jobben med å få den tight og fin.

Jobben med konvertering til stepperdrift (hvis den ikke har det allerede) er ikke stor.

Mach3 kan du finne info om her: http://www.artsoftcontrol.com

Rimelig er den også.

Lykke til

Mvh
      Cory

Comment

• Holger
        • Feb 2006
        • 734

Hei corydoras

Joda.....har jo vurdert tanken på "konvertering", men det blir jo ikke rare? konverteringen. Maksina har Steppermotorer i dag og servodrift på spindel.

Skal ta noen bilder og legge ut imorgen, så kan dere se litt mer nøyaktig hvordan maskina er oppbygd mtp elektronikk.

Spørsmålet er om man kan bruke motorene som sitter der i dag og evt bytte ut kortene som styrer motorene.....ihvertfall det jeg hadde håpet på, for å holde ett så lavt budsjett som mulig!

Har forøvrig litt greie på g koder fra min tid som maskinoperatør i bilindustrien!

Hånderte da ei Wenzler maskn med 5 arb.stasjoner og 11 akser totalt....riktignok fordelt på de 5 stasjonene.....men der programerte vi utelukkende med g-koder

Takker for tilbakemeldinger fra dere begge (zniila og corydoras)
        Anders Bruneberg
        Raufoss

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

Her er litt oppdatering:

Step motoren i x og y akse er sanyo denko motorer.....spesifikasjoner kan dere se på bildet.
          Det går ut 6 kabler fra motoren, som vel vil si at den er bipolar??

Motoren z akse er jeg usikker på...bildet ble utydelig og jeg husker ikke spek i hodet (gidder ikke gå ut i garasjen nå) men den har 8 kabler ut! Oppdaterer denne senere

Motoren på spindel er en dc servo motor og spesifikasjoner er tydelig på bildet!

Kan disse motorene benyttes med nye driverkort og kontroller? (hadde håpet jeg slapp å kjøpe nye stepmotorer)

Servo motoren er vel grei nok kanskje.....hva trengs evt her

Stigning på skruer aner jeg ikke akkurat nå, men dette burde være enkelt å regne ut!

Ellers er maskina totalt sett helt i orden

Spindel/verktøy innfesting ser ut til å være 100% i orden også, og det er mulighet for verktøy bytte under drift!
          Attached Files
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• phammers
            • Apr 2006
            • 22

Unipolar vs bipolar

Originally posted by Holger
            ...
            Step motoren i x og y akse er sanyo denko motorer.....spesifikasjoner kan dere se på bildet.
            Det går ut 6 kabler fra motoren, som vel vil si at den er bipolar??
            ...
            Motoren z akse er jeg usikker på...bildet ble utydelig og jeg husker ikke spek i hodet (gidder ikke gå ut i garasjen nå) men den har 8 kabler ut! Oppdaterer denne senere
            ...
            Bare kort innpå, som takk for hjelpen

Motorene i X/Y er mest sannsynlig unipolare. De fleste bipolare har 4 ledninger. Jeg snublet over denne på CNCZone, hvor en kar spør om egnet driver til akkurat samme motoren som du har:

http://www.cnczone.com/forums/showth...9483#post69483

Z-akse er mest sannsynlig unipolar den også, men den kan drives på mange måter avhengig av hvordan du kobler (se 8-lead stepper):

Mvh

-Pål

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Ingen ekspert, her sveives det fortsatt på håndtak, men jeg prøver å lære og forstå mest mulig før jeg går i gang med et eget prosjekt. Forumtråden Pål henviser til anbefaler Gecko. Artig at jeg hadde sittet en time og lest på sidene deres da jeg så innlegget Med en G100 og en kombinasjon av step og servodrivere burde du komme i mål. De har veldig god dokumentasjon, og viser hvordan driverne kan kobles med 4,6, og 8 ledningers motor. G100 og Mach er også kompiser.
              Dollarkursen sier "løp og kjøp!"
              Der fant jeg endelig infoen jeg hadde savnet, om å kjøre stepper med feedback. Jeg har sett slike motorer i salg, men aldri sett noen som har det i bruk.

Tøft med automatisk verktøyskift, det hever den over mengden av småfreser.
              Egentlig skulle jeg bare si at skrotet bør kastes, og at jeg kan hjelpe deg å avhende den

Comment

• Holger
                • Feb 2006
                • 734

Originally posted by Zniila
                Hei du!
                Kontakta der er en "vanlig" d-sub 37pol, spesifikasjoner finner du her: http://www.irontech.no/interface/RS422_og_RS485.html
                Du må nesten finne ut hva slags protokoll den der kommuniserer via.. Klarer du det, så bør veien videre mtp programmer etc være relativt grei.
                Kan du skaffe meg en slik da mr.?
                Anders Bruneberg
                Raufoss

Comment

• Holger
                  • Feb 2006
                  • 734

Litt oppdatering:
                  Har nå fått strøm på maskina, og alle akser jogger i manuell. Har dog ikke fått kjørt spindel!
                  Har jo ikke en tøddel av manualer etc, og jeg funderer kraftig på hvilken programvare jeg kan benytte for å overføre program fra pc til cnc kontrollen!?
                  Dette er jo gammelt, men beregnet for å kunne overføre via 25 pin lpt kontakt....noen som har noen ide eller i det hele tatt kjennskap til maskina.....har forespurt meg på cnczone, men responsen uteblir dessverre
                  Anders Bruneberg
                  Raufoss

Comment

• chrugel
                    • Mar 2008
                    • 106

Originally posted by Holger
                    Litt oppdatering:
                    Har nå fått strøm på maskina, og alle akser jogger i manuell. Har dog ikke fått kjørt spindel!
                    Har jo ikke en tøddel av manualer etc, og jeg funderer kraftig på hvilken programvare jeg kan benytte for å overføre program fra pc til cnc kontrollen!?
                    Dette er jo gammelt, men beregnet for å kunne overføre via 25 pin lpt kontakt....noen som har noen ide eller i det hele tatt kjennskap til maskina.....har forespurt meg på cnczone, men responsen uteblir dessverre
                    Hei,
                    Det kan bli et vanskelig prosjekt å skulle bruke cnc kontrollen om du ikke får tak i orginalprogramvaren. Det er sikkert et relativt proprietært system som det vil bli vanskelig å interface med mindre du får tak i dokumentasjonen. Har du kikket på kretskort o.l slik at du har et intrykk av kompleksitet?
                    Jeg ville gått for en løsning hvor du går rett på motorkontrollerene om mullig, eller nye kontrollere og et standard lpt styreprogram som turbocnc eller mach3.
                    Jeg ville gått for gecko drive til steppmotorene og dc spindelen og eventuelt rotasjonsencoder med lav cpr fra usdigital om du ikke klarer å benytte den som er der.
                    Ulempen her er jo at det kommer til å koste mellom 500USD og 600USD.

mvh
                    Chris

Comment

Working...