Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kroppen blir avrundet på undersiden og oversiden frem mot cockpitglasset. Ved begynnelsen på vingen, vil også kroppen begynne å bli rund, mer og mer frem mot cowling. Så du vil se etterhvert at den får de formene den skal ha.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • Da har det blitt skikkelig trangt på byggebordet. Tok litt tid å måle ut cowling ringen, men den ble perfekt, og etter en del oppmålinger på byggebordet, spente jeg fast kroppen som ble bygget i går, skrudde ringen fast i enden av bordet, og så har jeg nå limt inn de fire bjelkene som utgjør ramma. I morra blir det å få støtte stag mellom disse bjelkene, oppe og nede, ikke mellim topp og bånn, da vingen kommer imellom. Så må jeg snu hele stasen opp ned, og lime inn motorspantene, og begynne den møysommelige jobben med å få sikret disse skikkelig. Etter det vet jeg ikke ennå hva som skjer.

      Her er noen bilder, tatt for 10 minutter siden.
      Attached Files
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • Ser utrolig bra ut

        Comment


        • Ser ut til å bli en artig liten sak.

          Comment


          • Jeg begynner å gå tom for balsa, så i morra blir det å ringe rundt å få bestillt inn litt mer. Kom til å tenke på at at jeg ikke kan lime inn tverrbjelker i bånn, da får jeg jo ikke inn motorspantet. Så da blir det ekstra spennende når jeg skal snu dette opp/ned, uten at det knekker. Hmmm, noen som kan stikke innom å ta i???
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • bare å slå på tråden det kommer med glede innom for å beføle den saken der :P
              Thomas Rongve

              Comment


              • Da har jeg ikke mer materialer igjen, men en telefon har ordnet biffen og mer er på vei i posten. Jeg har begynnt å få satt fast motorboksen, og skal lage noen maler nå ikveld, slik at jeg kan skjære ut bunn spantene som strengene som går fra forrerst til bakerst skal sitte i. Kroppen kan heller ikke gjøres helt ferdig før jeg har fått satt sammen vingene, og kan prøve dem mot kroppen og kle slotten som vingen skal inn i med balsaflak. Så det blir litt stille her nå, frem til nye materialer kommer. Mulig jeg legger ut noen bilder av vingen og stabben fra 3.3 meteren, slik at dere kan se hvordan den store kommer til å se ut, da det blir en ren kopi, mer eller mindre.
                Attached Files
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • ser pent ut.. og STORT. gleder meg til å se denne ferdig. fort deg å få mer matrialer slik at nye bilder kommer..
                  syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                  carl goldberg ultimate
                  DJI S900
                  piper pawnie el kjærre


                  Futaba 14SG
                  diverse epp tjafs
                  Per-Egil Furuseth

                  Comment


                  • Blir helt supert det der ...

                    Bare å øse på med bilder ...
                    Mvh.

                    Fredrik

                    Comment


                    • Trykk på linken under for å være med i en liten konkurranse om å gjette riktig vekt på dette prosjektet. Fine premier

                      Hvor tung blir Yak'n min?? - (MFN) ModellflyNytt.no
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • Drømmer

                        Denne må jeg bare følge, synes det er kjempefint om du forsetter å skrive litt rundt byggingen( lim, materialer og løsninger du bruker) Så kan noen av oss lære litt underveis og få mot til å starte bygging av drømmeflyet. Har foreløpig limt noen enkle byggesett og drømmer om å bygge noe skala fra tegning etter vært(Bomardier Q400). leste også to finne artikler i MI. Fint at noen sier sin mening og står for det. Det må også være lov å være uenig.
                        Byggehilsen fra
                        Andreas Sundt
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • Originally posted by Eagle View Post
                          Hei Steinar.

                          Det går greit foreløbig, det enkleste er vel over nå. Fremover mot cowlingen er det mye dill, og jeg har grublet mye på hvordan jeg skal gjøre det, men jeg starter på det nå i dag. Jeg bruker Flash superlim, alle 3 variantene. Limer ikke butt i butt. Når jeg skjøter sammen 10x10 listene, så skråskjærer jeg endene 2.5 cm, og limer dem. Da blir det en god skjøt. Alle skråstøttene blir skjært i pileform, slik at de limer like mye til den vertikale lista som den horisontale.

                          Vi får se hvor langt jeg har kommet til kvelden, nå er det middag, og så er det ned og tenke litt mer, før jeg limer meg fremover

                          Bruker du superlim på alt du limer?
                          Superlim er jo et ganske "sprøtt" lim å bruke på så store modeller hvor konstruksjonen vil flekse noe under øvelser som innebærer G krefter. Jeg bruker konsekvent Titebond II trelim på alt av treverks modeller og det sitter virkelig som støpt, dette limet er kjent for høy styrke og fleksibilitet.

                          Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • Jeg kan skrive litt rundt selve prosessen. Malen jeg bruker er en 40% SD Model Yak 54. Denne er i bunn og grunn bygget av 2mm flyfiner, og noen balsalister i rammeverket. Fineren er limt utenpå balsalistene. Jeg har tatt mål av ytre mål på kroppen, og lager en kropp bestående av 10x10mm balsalister og furulister. Det eneste som blir i finer, er firewall (6mm) og motorspantene. Disse kan naturlig nok ikke bygges i balsa. I tillegg bruker jeg noe finer som formingsspant i buken og på turtle deck(rygg og panser.) Balsaen jeg kjøper er stort sett bestillingsvare, og jeg kjenner at hardheten varierer noe fra list til list. En 10x10x1000mm balsalist veier i snitt 12 gram. Hittil har det gått med 22 meter. Jeg fikk 10 meter til i posten i dag,pluss 5 meter med 10x10x1000mm furulist og 10x10x1000 trekantlister. Samt endel 3x100x1000mm balsaplater. Disse skal erstatte 2mm xfineren som utgjør fremre halvdel av flykroppen, der den er buet fra bunn og rundt opp forbi vingen til toppen og nedigjen. Turtle deck kommer også til å bli kledd med dette. Vanligvis ligger det 12mm isopor under balsaplankingen, dette dropper jeg, og legger inn noen 5x5mm balsalister mellom spantene, og bretter så plankingen over dette.

                            Vingespantene blir laserskåret fra 4mm balsaplater, og jeg har ikke bestemt meg for materialvalget ang bjelker ennå. Det blir litt 2mm planking fra forkantlista og bak til vingerøret. Forkantlista blir erstattet med et karbonrør, dette gjør vingen stivere og holder vekta nede. Diamteren på dette røret vet jeg ikke før herremannen som lager spantene har regnet det ut for meg. Også alle spantene i stabben blir laserskåret. Siden det ikke blir servoer i selve stabben, slipper jeg å lager servobrønner med dertil forsterkninger, men må heller lage selve høyderoret stivt som rakkeren. Balanserorene må også være stive som fy, da det bare blir en servo pr ror. Vingen blir nesten 15cm tykk, og da blir det god plass til en Seiko PS 050 i hver vinge.

                            Av lim, så bruker jeg epoxy, og superlim. Har vurdert Hysol, men har foreløbig klart meg uten det. Cockpitglasset, blir støpt i ren carbon, det samme blir cowlingen, slik at det blir tynt, men stiv. Det blir støpt inn noen ringer i cowlingen for ekstra styrke, det samme i cocpitglasset. Blir jo ikke et glass da Dette er det et firma som skal gjøre for meg, så der er det kun fagfolk i bildet, da blir det nok 100%.

                            Betrekningen er jeg usikker på, det finnes jo noen typer, men når alt er treferdig så ser jeg om jeg har litt å gå på, har lyst til å bruke Monokote eller Ultracote. Rød Monokote er vel den aller letteste tette betrekningen, men flyet mitt skal ikke være rødt, men svart og grått.

                            Det er bare å kommentere og stille spørsmål underveis, skal svare så godt jeg kan. Om noen ser at jeg gjør noe som blir direkte feil, setter jeg stor pris på å få beskjed om dette

                            Da skal jeg ned på byggerommet og fortsette, mulig jeg får lagt ut noen bilder sent i kveld.
                            Last edited by Eagle; 10-12-09, 16:38.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Hei og hopp.

                              Da er vi i liminga igjen, har holdt på i 2 dager med å finne ut hvordan jeg skal regne ut buene som utgjør bunnen i flyet. Det hele viste seg å være veldig enkelt, men når du sitter i timer og vrir skallen, så har jeg en tendens til å tenke så utrolig tungvint, og kjører meg skikkelig fast. Men ikveld sa det pling, og etter 2 timer var alt klart for liming.

                              Jeg har festet en tanntråd i senter på rundingen som utgjør cowlingfestet, og så strukket den helt bak i halen. Da fikk jeg senterlinja, samt høyde over havet

                              Jeg har nå limt på alle buene, og i morgen må jeg ta jobben med å skjære ut spor til 10x10mm listene, samt lettehull. Dremelen skal få æren.

                              Kroppen er nå snart like stiv som "lillemann" en lørdag kveld, og når stringene får feste i alle buene, regner jeg med at det blir ennå bedre, og da kan jeg i tillegg skru løs flyet fra jiggen, og snu det på rett kjøl igjen.

                              Her er noen bilder, beklager dårlig kvalitet og dårlig lyssetting. Skal ta et kurs
                              Attached Files
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • syntes det blir bra jeg.. klager ikke på bildekvaliteten heller. stå på
                                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                                carl goldberg ultimate
                                DJI S900
                                piper pawnie el kjærre


                                Futaba 14SG
                                diverse epp tjafs
                                Per-Egil Furuseth

                                Comment

                                Working...
                                X