Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det enkleste er som oftest det beste! Dette ser jo bedre og bedre ut!

    Comment


    • Dette ser veldig bra ut. Du kommer i alle fall ikke til å få plassproblemer med å få inn elektronikken hehe. Blir gøy å følge med videre. Leser tråden hver gang det er oppdatering.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • Med tanke på hvor lite elektronikk som skal inn i denne modellen, så har jeg vanvittig mye spillerom.
        Usikker på om jeg har nevnt dette tidligere, men det er 4 stk Seiko PS 050 servoer som skal inn. (Error 404 - Not Found)
        Disse skal drives av 2 stk 11.1 volt Lipo batterier på 5000mah.
        Følgelig er det ikke nødvendig med noen Powerbox. Det blir 2 regulatorer, en til tenninga og en til mottakeren. Seiko servoen har egen strøm og egen signal kabel, denne går rett i mottakeren, sammen med throttle servoen og choke servoen. Killswitch skal også inn.

        Så alt i alt, blir det 1 servo i hver vinge,med hver sin strøm og signal kabel, to servoer bak i kroppen som har hver sin kabel. Batteri nr en forsyner ett bal ror og sideroret, batteri nr to forsyner høyderoret og det andre bal roret. Etter noen års erfaringer med Seiko servoer, så bruker de faktisk veldig lite strøm. I 3.3 meteren har jeg flydd med et 800 mah 11.1 volt batteri, og kan fly over 20 flyturer a 12 minutter før jeg lader ogg Lipo batteriet igjen. Og jeg bruker sideroret mye.

        Det blir spennende å se hvor jeg må plassere de sto servoene i kroppen vedr CG.
        Men det problemet tar jeg senere.
        Last edited by Eagle; 12-12-09, 18:18.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • skal du ha kun en seiko-servo på hvert balanseror? vil det ikke bli utrolig masse belastning på et punkt, med tanke på at roret sikkert blir nærmere 2m langt (eller 1.8m)
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

          Comment


          • Joda, belastning blir det, men klarer jeg å bygge roret stivt nok, så er det ikke noe problem. Man må huske på at farten på denne modellen ikke blir like stor som på en mindre modell. Cowlingen er nærmere 60 cm i diameter, og vingene nesten 15 cm tykke, så her er det mye drag. Pluss at jeg flyr ikke knallhardt under full gass, men, flyet skal jo takle høy fart mye G, uansett.

            De som har sett filmer av 60% Ekstraen til Snapasaurus, har kanskje lagt merke til at den flyr veldig sakte selv på full gass.

            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • Ser veldig bra ut, men jeg tror du bør få gjort noe med den lysbryteren ved siden av døra, den ser ikke halt forskriftsmessig ut!
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • Dette tror jeg blir hinsides MORO! Hørte vel om prosjektet av trådstarter på Fagernes ved påsketider... GLEDER meg til å se om "den STOOOORE" kommer 2010
                Worldstar 40, OS FS-70II
                30% Sebart Sukhoi 140, OS 140RX
                33% Goldwing Raven 88", DLE 55
                33% Extreme Flight Edge 540 88", DLE 55
                33% Extreme Flight Yak 54 88", 3W 55XI
                35%??(246.5cm vs) Hangar9 Extra 330L, MVVS 58IRS Prosport
                47% Etreme Composite Edge 540T, 3W 240iB2TS

                "Viss du må pælla tur kænnistær'n, fårr å spara vækt, har du fårr liten mottor"
                "Ætt'no arti, dæ som itte kænn vara fali"
                "Dæ skar dure å bromme, itte læta som ei symaskin"
                "No gut's, NO glory"

                Comment


                • Originally posted by knuterns View Post
                  Dette tror jeg blir hinsides MORO! Hørte vel om prosjektet av trådstarter på Fagernes ved påsketider... GLEDER meg til å se om "den STOOOORE" kommer 2010
                  Hei Knut O.
                  Nå skal ikke jeg stjele tråden her.
                  Men dere får nok besøk av en ''litt mindre'' stor arf-modell forhåpentligvis
                  senvinters. Den kommer til Brandbu i begynnelsen av februar og måler 3.75m v.s
                  Jeg er ikke eier men jeg skal fly den
                  Og Rognes'n kommer nok nedover en tur og hjelper til litt.

                  Men den blir jo nesten liten i forhold
                  Jeg er imponert og håper vi får se sværingen til Rognes i 2010

                  Comment


                  • Det blir morro! Du har nr`et mitt, så da er det bare å sende mld eller ringe, JEG SKAL FILME den begivenheten... Tror i det hele tatt dette blir en arti vinter, er en del folk som har ting i komminga Sjøl har jeg ikke det helt store i komminga, må nok prioritere meg sjøl først ei stund til... Men, har alltids et eller annet å fly med.... GLEDER MEG TIL EN BEGIVENHETSRIK VINTER B-)
                    Worldstar 40, OS FS-70II
                    30% Sebart Sukhoi 140, OS 140RX
                    33% Goldwing Raven 88", DLE 55
                    33% Extreme Flight Edge 540 88", DLE 55
                    33% Extreme Flight Yak 54 88", 3W 55XI
                    35%??(246.5cm vs) Hangar9 Extra 330L, MVVS 58IRS Prosport
                    47% Etreme Composite Edge 540T, 3W 240iB2TS

                    "Viss du må pælla tur kænnistær'n, fårr å spara vækt, har du fårr liten mottor"
                    "Ætt'no arti, dæ som itte kænn vara fali"
                    "Dæ skar dure å bromme, itte læta som ei symaskin"
                    "No gut's, NO glory"

                    Comment


                    • vil ikke kuppe tråden men her har du en til som har bygget noe av de større flya 80%
                      Oi en perfekt landing

                      Comment


                      • På tide med en liten oppdatering.
                        Etter å ha limt fast re buede spantene på undersiden, freste jeg ut noen spor og limte inn ei 10x10mm furulist langs midten, samt en 10x10mm balsa list på hver ytterkant. Dette gjorde konstruksjonen veldig stiv og fin, som forventet.
                        Så gikk jeg til det store skrittet å skru modellen løs fra jig'n, og snu den. Da limte jeg noen smålister her og der, som jeg ikke fikk gjort da den lå opp/ned, av frykt for å søle lim, og lime hele stasen fast i byggebordet

                        Limte nå tilslutt inn en furulist på hver side, fra motorboxen og helt bak til halen.
                        I morgen blir det å snu modellen igjen, og frese ut lette hull i de buede spantene, der det går ann,må spare vekt der en kan

                        Så får vi se om det ikke blir å sette inn spanter i turtle deck, og lage ramma til siderors finnen.
                        Her er noen bilder.
                        PS, har fått tak i vingerør, 155 cm langt og 52mm i diam med en gods tykkelse på 2,5mm. Rein karbon, satan det er stivt Er beregnet for bruk i mikrofly
                        Attached Files
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • Det har gått litt smått i det siste. Har ikke hatt materialer jobbe med, bortsett fra litt xfiner og noen 3mm balsaflak. Men man tar hva man har og det har blitt en halv rygg av det hele. Har en pakke på vei ifra IMPX, med balsa og karbon for noen høvdinger, denne burde være her i morra eller tirsdag. Da får jeg også gjort ferdig bunn. HAr bestemt meg for å ikke lage kanopy ramme, men bygge denne fast i flyet, og heller hengsle hele canopyglasset til flyet. Da får jeg mye mer styrke i kroppen, kluet blir å gjøre overgangen mellom glass og kropp så smooth som mulig, så slipper jeg å få mye luftmotstand mot kanten av glasset.

                          Her er noen bilder fra denne helgen.
                          Attached Files
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Originally posted by Eagle View Post
                            Joda, belastning blir det, men klarer jeg å bygge roret stivt nok, så er det ikke noe problem. Man må huske på at farten på denne modellen ikke blir like stor som på en mindre modell. Cowlingen er nærmere 60 cm i diameter, og vingene nesten 15 cm tykke, så her er det mye drag. Pluss at jeg flyr ikke knallhardt under full gass, men, flyet skal jo takle høy fart mye G, uansett.

                            De som har sett filmer av 60% Ekstraen til Snapasaurus, har kanskje lagt merke til at den flyr veldig sakte selv på full gass.

                            Hvordan gjør du det stivere? Kan du vise det med bilder og?

                            Dette prosjektet er en nytelse å følge fordi du får gjort så "lite" mellom hver billedserie, så prosjektet er lett å følge. Vet at det er sykt med jobbing mellom hvert bilde.

                            Leser hver oppdatering, og lykke til videre. Dette er gøy. Det blir gøy å se jomfruturen.
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • Jeg skal poste bilder av alt som blir gjort, og om noe ikke er godt nok synlig, så gi meg beskjed, så tar jeg flere bilder fra andre vinkler.
                              Kjekt at du syntes dette er en fin tråd, jeg ser også frem til jomfruturen, som kanskje blir i mars

                              Her er et bilde av 3.3 meteren i nesten samme positur.
                              Attached Files
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • Originally posted by Eagle View Post
                                Jeg skal poste bilder av alt som blir gjort, og om noe ikke er godt nok synlig, så gi meg beskjed, så tar jeg flere bilder fra andre vinkler.
                                Kjekt at du syntes dette er en fin tråd, jeg ser også frem til jomfruturen, som kanskje blir i mars

                                Her er et bilde av 3.3 meteren i nesten samme positur.
                                Jeg har lært at det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar....

                                men det jeg lurer på, hvordan får du balsaen til å bøye seg? Er det bare å bende den på plass eller må man bruke noen lure triks? Tenker på balsaplatene.
                                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                                Comment

                                Working...
                                X