Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg skulle akkurat til å skrive litt om den prosessen, var nede på rommet og tok noen bilder nå nettopp.
    Jeg har en genial kanne, som tilkobles 220v, og så pumper jeg opp trykk etter at vannet har nådd kokepunktet. Denne kjøpte madammen for å steame bort skitt og smuss i hjemmet, det er en sånn TV Shop greie. Uansett, det jeg gjør, er, jeg limer fast flaket langs hele bunnen. Til dette bruker jeg Bostik Hvit Trelim, hurtigtørkende. Når dette er tørt etter et par timer, steamer jeg balsaplata i 2-3 minutter samtidig som jeg bøyer og former den. Når den er fleksibel nok, smører jeg på Bostik, og limer det fast, drypper noen dråper CA her og der for å hjelpe å holde det hele på plass, i tillegg til at jeg bruker klemmer fra Biltema. Prøvde med nåler, men det ble bare tull.
    Etterhvert som jeg legger på flere plater, limer jeg på 10x5mm lister langs katen på den plata som allerede sitter, slik at den nye passer perfekt inntil langs kanten. Til slutt limer jeg inn 5x10mm lister på høykant, som følger buen på ryggen, og stiver opp platene ekstra. Det er god plass inni der, og enkelt å jobbe på innsiden. Skal ta bilder av innsiden når det er ferdig, så ser man hvordan det er gjort.

    Så nå har jeg limt på en plate til på flyet, og nå er jeg tom. Postmann Pat kommer på tirsdag
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • Originally posted by Eagle View Post
      Jeg skulle akkurat til å skrive litt om den prosessen, var nede på rommet og tok noen bilder nå nettopp.
      Jeg har en genial kanne, som tilkobles 220v, og så pumper jeg opp trykk etter at vannet har nådd kokepunktet. Denne kjøpte madammen for å steame bort skitt og smuss i hjemmet, det er en sånn TV Shop greie. Uansett, det jeg gjør, er, jeg limer fast flaket langs hele bunnen. Til dette bruker jeg Bostik Hvit Trelim, hurtigtørkende. Når dette er tørt etter et par timer, steamer jeg balsaplata i 2-3 minutter samtidig som jeg bøyer og former den. Når den er fleksibel nok, smører jeg på Bostik, og limer det fast, drypper noen dråper CA her og der for å hjelpe å holde det hele på plass, i tillegg til at jeg bruker klemmer fra Biltema. Prøvde med nåler, men det ble bare tull.
      Etterhvert som jeg legger på flere plater, limer jeg på 10x5mm lister langs katen på den plata som allerede sitter, slik at den nye passer perfekt inntil langs kanten. Til slutt limer jeg inn 5x10mm lister på høykant, som følger buen på ryggen, og stiver opp platene ekstra. Det er god plass inni der, og enkelt å jobbe på innsiden. Skal ta bilder av innsiden når det er ferdig, så ser man hvordan det er gjort.

      Så nå har jeg limt på en plate til på flyet, og nå er jeg tom. Postmann Pat kommer på tirsdag
      Er så nydelig når ting tar slik tid at man har tid til å gå grundig til verks, og så forklare newbies hvordan man gjør ting. Takk.

      Dette blir mere og mere gøy.

      Men en ting jeg tenker på, er at på små modeller så er det ikke så viktig at treet krymper 1mm pr meter, men på store modeller, blir det sykt mye når man har spenn på flere meter. Hvordan forsikrer du deg at treverket har samme tetthet, og er like tørt, slik at du ikke får vridning i kroppen?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • [QUOTE=Eagle;228513]Jeg skal poste bilder av alt som blir gjort, og om noe ikke er godt nok synlig, så gi meg beskjed, så tar jeg flere bilder fra andre vinkler.
        Kjekt at du syntes dette er en fin tråd, jeg ser også frem til jomfruturen, som kanskje blir i mars


        Hmmm, kommer du med lastebil til Fagernes kanskje???? lol

        Føles litt smått det jeg driver å limer sammen om dagen i forhold til det du driver med, men ett sted skal en visst begynne sies det, hehe

        Den kjerra di blir jo bare rå da....
        Per Reidar Bremseth



        Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
        PA BadBoy med sc70fs
        Seagull Harrier46 med os 70fs
        pluss litt depron da..


        Alt som går opp kommer før eller siden ned....

        Comment


        • Det er ikke lett å vite om treverket kommer til å krympe, men hos IMPX, der jeg handler, ligger all balsaen inne på et varmt rom, og da skal den være tørr ganske fort.
          Ingen av mine lister er 100% rette, men modellen er rett og fin, og når betrekningen kommer på, så tviler jeg på at du legger merke til at det svinger 1 mm eller 2 her og der. Modellen skal selvfølgelig ikke se ut som om den er bygget i mørket uten linjal eller noe, men jeg har ikke som mål å ha et nydelig bygg der alt stemmer på 100 delen. Det er i lufta denne skal imponere, og det håper jeg den gjør
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • [QUOTE=perreidar;228547]
            Originally posted by Eagle View Post
            Jeg skal poste bilder av alt som blir gjort, og om noe ikke er godt nok synlig, så gi meg beskjed, så tar jeg flere bilder fra andre vinkler.
            Kjekt at du syntes dette er en fin tråd, jeg ser også frem til jomfruturen, som kanskje blir i mars


            Hmmm, kommer du med lastebil til Fagernes kanskje???? lol

            Føles litt smått det jeg driver å limer sammen om dagen i forhold til det du driver med, men ett sted skal en visst begynne sies det, hehe

            Den kjerra di blir jo bare rå da....
            Jo, må nok ha en lastebil til Fagernes neste år
            Det finnes heldigvis hengere, pluss at den jeg har selv har, er 3.7 meter lang, og uten sideror og propell, så er jeg vel nede på 3 tallet ett sted, så da går det kanskje akkurat. Jeg må i tillegg ta av understellet, åpninga inn i hengeren er ikke høy og bred nok for det.
            Jeg har oxo begynnt i det små, men har definitivt ikke gått gradene når det gjelder scratch bygging. Kan røpe at jeg kun har bygget en Super Hots 60, en Modeltech 60. Mustang og en Piper Arrow II fra Kit. Resten er utelukkende ARF. Så jeg er helt nybegynner sjøl. Men om man vil noe sterkt nok, så ordner det meste seg, med god hjelp av venner og bekjennte fra fjern og nær
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • Super Hots

              Du har bygget et fly fra Hots-serien sier du, er vel for mye forlangt at du husker noe om flykarakteristikken på det flyet? Bestilte tegninger til den største i serien, Ultra Hots på 2m spenn, like rundt 1990 +/- ett år, men har aldri fått bygget den. Tegningene liger her ennå da. Tipper en DA50 burde gjort seg godt i den? Hadde opprinnelig tenkt på en OS BGX-1 til den, med tuned pipe. Gleder meg til fortsettelsen av storfuglen din =)
              Med vennlig hilsen
              Asbjørn Kristiansen, Ski
              -------------------
              Teori er når man skjønner alt,
              men ingenting fungerer som det skal..

              Praksis er når alt fungerer som det skal,
              men ingen skjønner hvorfor..

              Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
              ingenting fungerer som det skal,
              og ingen skjønner hvorfor..
              ------------------------------
              http://www.f-16.net/

              http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

              Comment


              • Super Hots 'n fløy utrolig bra faktisk. Hadde utrolig mye morro med den. Den fløy bra akro, brukte den som trainer med kabel, den var snill som ett lam. Husker en gang vi tok av fra en badestrand, hoppet oppi en cabriolet som en kompis hadde og fløy til modellflystripen 5 km unna. Vi hadde 160km/t med bilen, og flyet dro i fra Gærne gutter. Dette var i 1997. Den endte sine dager da jeg byttet ut SC 61 motoren, med en Rossi 65, på 3.5 hk. Da fløy jeg den så fort at den gikk i oppløsning, noe som skjedde med de 2 andre flyene denne Rossien stod i. Værre råskinn av en motor har jeg ikke hatt.

                Så om du har en på 2 meter, så hadde jeg villet bygget den nå i en brennevinsfart, og fått den i lufta. DA eller DLE passer nok veldig bra. Den finnes jo en DLE 30 som yter bra, samt noen MVVS 26 med Tuned Pipe, som er super sprek. Da sparer du jo litt vekt i tillegg.





                Ang MIN modell, altså den store, så kjeder jeg meg om dagen, da jeg ikke har noe å bygge med
                Men jeg har funnet frem noe voks, og begynnt å vokse vingerøret. Dette skal vokses 4-5 ganger, med 4 timers mellomrom, eller mer. Planen er å så støpe noen runder med glassfiber på vingerøret, som så skal være guide for vingerøret i kroppen.
                Jeg skal også støpe de to hylsene som skal inni vingene, så dette blir gjort nå før julaften, forhåpentligvis.
                I tillegg har jeg begynnt å myse litt på siderorsfinnen, og hvordan denne skal forankres i halen. Stikkordet er carbon rør. Mer om dette seinere
                Attached Files
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Takker og bukker for svar og tips, får nok rote frem tegningene igjen og gjøre noen søk på materialer i tommemål
                  Med vennlig hilsen
                  Asbjørn Kristiansen, Ski
                  -------------------
                  Teori er når man skjønner alt,
                  men ingenting fungerer som det skal..

                  Praksis er når alt fungerer som det skal,
                  men ingen skjønner hvorfor..

                  Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                  ingenting fungerer som det skal,
                  og ingen skjønner hvorfor..
                  ------------------------------
                  http://www.f-16.net/

                  http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                  Comment


                  • Ho ho hooooo. Bedre sent enn aldri. 3.75m v.s på tur til Hadeland

                    Fortsatt god jul.
                    Attached Files

                    Comment


                    • Originally posted by anders e View Post
                      Ho ho hooooo. Bedre sent enn aldri. 3.75m v.s på tur til Hadeland

                      Fortsatt god jul.
                      og hva er i eskene????
                      Ronny Andreassen
                      Sunndal/Vinnu
                      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                      3DHs 33" EPP
                      JR 9303 2,4

                      Comment


                      • Originally posted by anders e View Post
                        Ho ho hooooo. Bedre sent enn aldri. 3.75m v.s på tur til Hadeland

                        Fortsatt god jul.
                        Hm.... Kan du røpe litt mer rundt dette?
                        Hvilken modell det er f.eks

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • Ja dum som jeg er klarte jeg ikke å la være å røpe litt.
                          Denne er ikke min, men jeg skal hjelpe til med montering(med litt råd fra Knut Erik)
                          og jeg kommer til å fly den så mye jeg bare vil og tror nok det blir noen turer. (en god kompis er eier)

                          Skal ikke ta mere av denne tråden,
                          men det er den nye(nytt design) 50% edge'n til BH

                          Kommer en egen monteringstråd om ca en mnd.

                          Comment


                          • Originally posted by anders e View Post
                            Ja dum som jeg er klarte jeg ikke å la være å røpe litt.
                            Denne er ikke min, men jeg skal hjelpe til med montering(med litt råd fra Knut Erik)
                            og jeg kommer til å fly den så mye jeg bare vil og tror nok det blir noen turer. (en god kompis er eier)

                            Skal ikke ta mere av denne tråden,
                            men det er den nye(nytt design) 50% edge'n til BH

                            Kommer en egen monteringstråd om ca en mnd.
                            Det var da en veldig god kompis du har Gleder meg til og følge monteringen.

                            ronny
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • Originally posted by ronnynorge View Post
                              Det var da en veldig god kompis du har Gleder meg til og følge monteringen.

                              ronny
                              Helt riktig
                              Han har 3stk AW modeller og en H9 46% ultimate.
                              Han flyr mest med 50cc modellene sine. Jeg har 3 bra bensin-modeller selv, men flyr hans
                              nesten like mye for at han vil jeg skal

                              Comment


                              • Originally posted by anders e View Post
                                Ho ho hooooo. Bedre sent enn aldri. 3.75m v.s på tur til Hadeland

                                Fortsatt god jul.
                                Det blir en sværing Anders.
                                Hva slags strikk skal han ha på den?
                                Blir Opel 12S stort nok tror du?
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X