Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by arhennie View Post
    Det blir en sværing Anders.
    Hva slags strikk skal han ha på den?
    Blir Opel 12S stort nok tror du?
    Ikke opel i hvertfall
    Kommer en egen tråd snart. Har ikke lyst til å ødelegge mer av tråden til Knut Erik nå

    Hvordan går det Knut Erik? Er det bare jule-mat nå?

    Comment


    • Det står stille i disse dager. Har hatt besøk av slekt, og så ramla det inn en liten Extra i dag, og den får all opmerksomhet nå, så jeg har noe å fly med mens alt det andre skal limes. Har fått innvilga utreise til Brandbu oxo, og blir det forhold så kommer jeg ned til helga. Med ny "stor" modell, hehe. Den er fin da. Er spent på om motoren min er like sprek som den var, time will show.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • Originally posted by Eagle View Post
        Det står stille i disse dager. Har hatt besøk av slekt, og så ramla det inn en liten Extra i dag, og den får all opmerksomhet nå, så jeg har noe å fly med mens alt det andre skal limes. Har fått innvilga utreise til Brandbu oxo, og blir det forhold så kommer jeg ned til helga. Med ny "stor" modell, hehe. Den er fin da. Er spent på om motoren min er like sprek som den var, time will show.
        Bra!
        Gleder meg.

        Comment


        • Jeppjepp.

          Da er det på'n igjen. Har så smått begynnt på Turtle deck, eller panseret, og det går riktig så bra. Tok litt tid å regne ut størrelsen på spantene, spesielt det bakerste, siden det ligger fremover. Men det ble nå gjort.

          Jeg startet med å legge noen kryss avstivere oppe under bunn av panseret. Kryssavstivningene som jeg la fra halen og fremover stopper ved cockpit glasset akkurat nå, så derfor må jeg legge noen fra der cocpitglasset slutter mot panseret og fremover. Jeg kommer til å legge kryssavstivere i bunn også, gjennom hele kroppen. Disse legger jeg inn før jeg gjør ferdig buken.
          Så limte jeg fast de tre spantene som utgjør panseret, og stivet dem av med en 10x15mm balsalist. Så kløvde jeg 10x15mm lister på sirkelsagen, og begynnte å legge disse mellom spantene. Har nå lagt ene siden.

          Kommer oxo til å begynne å planke denne siden før jeg snur flyet og tar den andre siden. Jeg limte også inn 2 stk 10x15mm lister liggende med bredsiden opp/ned mot hverandre langs kroppen fra bakkant av cockpit til forkant cockpit. Dette utgjør fundamentet for hengslene som skal inn for glasset.

          Det kommer til å bli gjort en foranding, vedr sero for høyderor. Planen var å benytte en Seiko for høyderor, med aksling gjennom kroppen, slik som på F3A modeller. I stedet kommer jeg til å benytte 4 stk Hitec 7950 TG HV. Da sparer jeg mye brydderi med å lage overføringen og opplagringen til akslingen, og kanskje noen gram vekt.

          Er jeg heldig, så kan jeg kanskje gå ned igjen på hobbyrommet når fruen har lagt seg, og legge ferdig plankingen på høyre side. Så er jeg klar for venstre side i morgen, samt kanskje å få gjort ferdig buken, slik at jeg kan sette på siderorsfinnen.

          Bilder:
          Attached Files
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • Kjempe fine bilder å beskrivelser, du er en av mine topp 5 tråder som jeg ser fram til å følge videre med på. Om jeg ikke tar feil er Turtle deck bak hode på piloten.(den øvre delen) Cowling dekker til motoren til firewall( brannveggen som motor henger på og framover er cowling eller "panser")Fuselage eller "kroppen" er bakover fra firewall. Fairings "strømlinjedeksler" lager fine overganger mellom vinge/kropp, haleflate/finne o.l.
            Håper jeg ikke har gjordt noen forvirret

            byggehilsen fra Andreas
            (det bygges litt for lite om dagen desverre. håper å komme igang igjen i februar, skal flytte og håper å få et bedre hobbyrom i april.)
            Last edited by Sundtair; 07-01-10, 18:12. Reason: litt mer tekst
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • Originally posted by Sundtair View Post
              (det bygges litt for lite om dagen desverre. håper å komme igang igjen i februar, skal flytte og håper å få et bedre hobbyrom i april.)
              ja sier meg enig der. selv om jeg bygger selv for harde livet.. er bare ikke flink nok til å ta bilder for å få en brukbar byggeblogg.

              Og til Eagle. må bare ta av meg hatten å si dette er utrolig spennende å følge med på.. Og håper og krysser fingrene på at denne blir holdende seg i lufta når den er ferdig.. vil anta denne vil vekke oppsikt når du flyr rundt med denne..
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre


              Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

              Comment


              • Takk for hyggelige ord, kjekt å se at folk blir inspirert av tråden. Jeg har ikke god greie på begreper innen fly, men har lest at folk i Junaiten kaller alt av "panser og rygg" for Turtle deck. Men jeg kan holde meg til "panser" fra glasset og frem, og Turtledeck fra klasset og bak

                Pga dødsfall i familien har det gått smått de siste dagene, men har fått lagt litt mer panser, og til og med begynnt på ramma til siderorsfinnen.
                Så fikk jeg besøk av en liten julenisse, og da mått jeg frem med kameraet. Jenta heter Tuva, er 4 år og fremtidig pilot
                Et 3 liters malingsspann ble setet, litt for høyt, men jeg tror piloten er i riktig skala. Hun er forøvrig 100.5 cm høy
                Attached Files
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Heia Tuva! Heia Tuva!!!! Alltid sagt jenter er gale...
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • Piloten sin detta, tenker jeg... hehe...
                    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                    Viking-Smackdown.com

                    Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                    Jerofuel
                    Lynx Heli Innovations

                    Comment


                    • Imponerende prosjekt! Blir artig å se det ferdige resultatet.
                      Håper du slipper å sage hull i veggen for å få flyet ut når det er ferdig

                      Comment


                      • Dette ser knallbra ut Knut Erik! flink til å bygge du. Jeg må visst kjøpe meg større Tiger Moth! dattra mi ble 16 år nå..... kan vel glemme det uansett.... tror neppe jeg får hun til å trå inn i et fly lenger siden hun bare ruller med øya bare jeg nevner modellfly Hun går forøvrig Design & håndtverk nå og har sakt at hun vil lakke ME 262`n når den er klar for det, det blir spennende

                        Stå på med byggingen! gleder meg til å se den ferdig.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

                        Comment


                        • Takk takk. Moth'n din blir rå, det er jeg sikker på, skal ha meg en skikkelig skala stor modell etterhvert jeg oxo.

                          Idag har jeg bygget ferdig siderors finnen. Det var litt av en jobb. Mye liming og tilpassing, sikting og watring. Lagde selve ramma av 10x15mm balsalister. Bakkant lista, lamineres av flere sånne, der er jeg ikke helt ferdig ennå, da hvitlimen må tørke mellom hver list som legges på.

                          Så skar jeg ut topp plata og bunn plata, limte topp plata på plass, og begynnte å merke opp for avstiverne. Det ble 8 stivere på hver side, som igjen ble planket med 1.5 mm balsalplater. Jeg limte også inn avstivere imellom stiverne, på tvers av finnen. Selve forankringen til finnen er hengslingslinjen, som er limt heftig fast i bakkant av kroppen.

                          Det som ble hodebryet var å forme 4mm balsaflak, som omslutter rota av finnen. På 3.3 metren er dette en massiv balsakloss som har utfrest et spor til finnen, slik som på de fleste ARF'r, der du limer inn finnen og stabben. På 3.3 meteren kommer jeg til å frese vekk hele denne klossen, og erstatte den med 3mm balsaflak slik jeg nå har gjort det på storebror.
                          For øyeblikket ligger nå dette flaket i spenn , fuktet med varmt vann, slik at det har rette formen i morgen når det er tørt igjen, da er det bare å lime det fast, pusse og fin sparkle litt, og så er stasen ferdig

                          Da er det bare litt stringer i bunn, samt forsenkningen til vingene som gjenstår.
                          Attached Files
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Vi fortsetter med siderorsfinnen.
                            Idag tidlig fikk jeg pusset ned balsaflaket som utgjør rota av finnen på høyresiden. Det ble veldig bra, og når jeg i tillegg fikk lagt på litt fin sparkel og pusset til det,ble det skikkelig bra.
                            Idag har jeg vært snekker i huset, på kino med barna og nå har jeg 2 hjorte steiker i ovnen. Middag i kveld. Mens steikene koser seg, har jeg skjært ut og tilpasset flaket på venstre side av finnen. La flaket i varmt vann i en halvtime, og så har jeg nå teipet det fast der det skal være. I morgen, når det har tørket og fått rette buen, blir det å lime det fast med Bostik og la det tørke til kvelden. Så blir det pussing og sparkling der også. I tillegg må jeg legge lag nr 2 på panseret. Der er det planket med 1.5mm flak, noe som er litt tynt, men butikken var tom for 3mm, så da blir det laminering. Bostik og tape gjør jobben. Skal ta bilder av det i morgen når jeg begynner på det.

                            Skal prøve å få lånt ei digital vekt, slik at jeg kan veie kroppen. Spennende å se hvor jeg ligger i forhold til de 7 kg som er målet, uten sideror, stabber, cowling og canopy.

                            Beklager den dårlige bilde kvaliteten, mobiltelefonen er snart klar for utskifting
                            Attached Files
                            Last edited by Eagle; 09-01-10, 19:52.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Hei Knut Erik

                              Dette blir kjempebra! Fort går det også. Gleder meg til og se den i lufta.
                              vi snakkes
                              Christian
                              Mvh.
                              Christian

                              Jets Of Norway

                              Comment


                              • Dette ser ikke bra ut... Dette ser VIRKELIG ikke bra ut i det heletatt.......

                                For meg....som sitter her og blir gul og grønn i trynet av misunnelse =D Kjempeflott håndverk, gleder meg til fortsettelsen =)
                                Med vennlig hilsen
                                Asbjørn Kristiansen, Ski
                                -------------------
                                Teori er når man skjønner alt,
                                men ingenting fungerer som det skal..

                                Praksis er når alt fungerer som det skal,
                                men ingen skjønner hvorfor..

                                Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                                ingenting fungerer som det skal,
                                og ingen skjønner hvorfor..
                                ------------------------------
                                http://www.f-16.net/

                                http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                                Comment

                                Working...
                                X