Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sølv er på vei i brevpost
    Snakkes.

    Comment


    • Den canopyen så jo meget bra ut.

      Fikk no noen rare tanker når eg så d netting mønstret....
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

      Comment


      • Så tilbake til tittelen.

        Utgangspunktet for denne tråden var jo en Ultimate på hele 92% størrelse.
        Etter en del frem og tilbake inni hodet, så kom jeg til slutt frem til å bygge denne Yak'n, som er noe mindre, som et prøve prosjekt. Og jeg tror jeg kan si nå, at når Yak'n er ferdig og den evnt fungerer som planlagt, så kommer jeg til å kaste meg over Det Store Flyet.

        Jeg har nå bygget i noen mnd, og tingene går rette veien. Kroppen på Yak'n er snart ferdig, stabbene blir skåret hos Leikvold snart, og vingene skal strax laserskjæres bare jeg får tak i 4mm balsaflak. Å bygge en Yak er vel i utgangspunktet vanskligere enn å bygge en Ultimate, grunnet den runde fasongen på kroppen. Jeg har allerede skjært ut formen for kroppen, og siden jeg nå bygger det hele på en annen måte enn den tenkte, kan jeg bruke de delene som allerede er laget som maler/jiger. Dette gjør byggingen av en 92% modell, enkel og rask, og ikke minst, lett. Motorspantene bygges og lamineres på samme måte og består av 4 deler. Kroppen bygges på nøyaktig samme måte, bare helt firkantet, med panser og turtle deck, på samme måte som Yak'n. Vingene er enklere å bygge, siden de er like tykke hele veien, og er relativt like i fasong.

        Så det kommer til å bli ett interessant år, med mye lim sniffing og balsastøv.

        Dette er jævla gøy
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Skal for en gangs skyld korte meg i fatthet...:

          DYPT(!!!) imponert!!!!
          Last edited by Alfalfa; 16-02-10, 10:03. Reason: Trykkleif!

          Comment


          • Takker og bukker så meeeeget
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • Hmmm, om 5 år så ligger det en avdeling av Boeing eller Airbus på nordvest kysten av Norge, hvis det fortsettes i samme tempo. HEHE..
              Stå på detta ser bra ut...
              Per Reidar Bremseth



              Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
              PA BadBoy med sc70fs
              Seagull Harrier46 med os 70fs
              pluss litt depron da..


              Alt som går opp kommer før eller siden ned....

              Comment


              • Originally posted by perreidar View Post
                Hmmm, om 5 år så ligger det en avdeling av Boeing eller Airbus på nordvest kysten av Norge, hvis det fortsettes i samme tempo. HEHE..
                Stå på detta ser bra ut...
                Vel, jeg håper at noen har vett nok til å stoppe meg før det blir så ille, regner med at jeg er både kjerring og husløs om det går så langt
                Jeg liker store propell modeller, men jeg må innrømme at det frister å blåse opp Kangaroo jet'n med 100% Den er jo rimlig enkel i fasongen.
                3.6x3.6 meter med jet, lurer på hva som trengs av fremdrift på noe sånt??
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Originally posted by Eagle View Post
                  men jeg må innrømme at det frister å blåse opp Kangaroo jet'n med 100% Den er jo rimlig enkel i fasongen.
                  3.6x3.6 meter med jet, lurer på hva som trengs av fremdrift på noe sånt??
                  [URL="http://www.atj.com.tw/atj_240_e.htm"]En sånn [/URL
                  - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                  - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                  - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                  - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                  Comment


                  • Originally posted by Eagle View Post
                    men jeg må innrømme at det frister å blåse opp Kangaroo jet'n med 100% Den er jo rimlig enkel i fasongen.
                    3.6x3.6 meter med jet, lurer på hva som trengs av fremdrift på noe sånt??
                    404 Not Found
                    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                    Comment


                    • Originally posted by Eagle View Post
                      Vel, jeg håper at noen har vett nok til å stoppe meg før det blir så ille, regner med at jeg er både kjerring og husløs om det går så langt
                      Jeg liker store propell modeller, men jeg må innrømme at det frister å blåse opp Kangaroo jet'n med 100% Den er jo rimlig enkel i fasongen.
                      3.6x3.6 meter med jet, lurer på hva som trengs av fremdrift på noe sånt??
                      Ja det er noe med vettet da, hehe..
                      Er jo noe eget med propell som du sier, har jo stormkjøkken i sekken på tur i skogen ellers, hehe..
                      Men hvis du bygger en slik da trur jeg du kan få flere kunder ..
                      Per Reidar Bremseth



                      Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                      PA BadBoy med sc70fs
                      Seagull Harrier46 med os 70fs
                      pluss litt depron da..


                      Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                      Comment


                      • Originally posted by perreidar View Post
                        Ja det er noe med vettet da, hehe..
                        Er jo noe eget med propell som du sier, har jo stormkjøkken i sekken på tur i skogen ellers, hehe..
                        Men hvis du bygger en slik da trur jeg du kan få flere kunder ..
                        Propell er for båter!!!
                        Mvh.
                        Christian

                        Jets Of Norway

                        Comment


                        • Intervall på 24/48 timer.. eller?

                          Hei Knutern.. Jeg følger spent med men det jeg lurer på hva slags intervall du jobber mot? Jeg greier bare å få ut 24 timer i døgnet..Her ser det ut som du har klokke på mer - næmere 48 timer i døgnet eller? Du må ha noen produktive gener som jeg gjerne skulle hatt litt av.

                          Du kunne sikkert fått jobb på dagen hos di derre kinaprodusentene he he...
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment


                          • Sannheten er at det er 4 kinesere i kjelleren som bygger for meg

                            Neida, det er ikke så mange timer pr dag som går med. Når man bygger så stort, så ser man fremskritt hver gang man limer noe til bygget. I kveld har jeg vært på byggerommet i en og en halv time, og har brukt tid å å tilpasse balsaflakene som skal lime fra flykroppen og ned mot slissa. I tillegg har jeg skjært ut et spant som måtte vente til jeg fikk se hvordan jeg skulle løse problemet med understellet, dette får jeg nå hos Pilot Rc, via Elefun. Så slipper jeg å lage det. Det er i karbon og er super fint, og ikke så dyrt heller. Ca 2 lapper.

                            Jeg har nå på slutten watret opp modellen igjen, og målt senterlinja på motsatt side, og den stemmer overens med senterlinja på den sida som nå nesten er ferdig med en forskjell på 0.1mm. Det er jeg fornøyd med, med tanke på at alle delene er skåret for hånd. Jeg har gjort en god jobb da jeg jigget opp modellen tidlig i byggefasen, for iflg wateret er det hundre % samsvar mellom motorboxen, cockpitåpningen og flata der halehjulsbraketten skal stå. Med andre ord, ingen vridning i kroppen, som nå måler ca 330cm fra hengslingslinja til sideroret og frem til tuppen av motorboxen. Cowlingen blir 65 cm lang og 56 cm i diameter. Sideroret blir rundt meteren høyt og 53 cm langt. Vingespennet på stabben blir 182 cm, uaktuelt å frakte denne med stabben på

                            Her er noen få bilder ifra ikveld. Mulig jeg limer litt mer når "sjefen" har lagt seg, dessuten har jeg bursdag i dag, så da gjør jeg litt som jeg vil
                            Attached Files
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Kl 00:01? I dag altså?

                              GRATULERER MED DAGEN!

                              Følger spent med, har fulgt tråden siden starten
                              Jeg er veldig spent på resultatet, og med din kompetanse, iver og progresjon, så må det bare bli mål!
                              Kenneth Davidsen

                              Comment


                              • Originally posted by Krazy-K View Post
                                Kl 00:01? I dag altså?

                                GRATULERER MED DAGEN!

                                Følger spent med, har fulgt tråden siden starten
                                Jeg er veldig spent på resultatet, og med din kompetanse, iver og progresjon, så må det bare bli mål!
                                Hadde bursdag 16.02, trodde jeg rakk å poste før det ble ny dag, men uansett, tusen takk skal du ha
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X