Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg anmoder om at vi diskuterer DENNE modellen i DENNE tråden, herunder bilder fra selve byggingen, byggemetoder, materiale og kommentarer til disse valgene osv.

    Vi kan kjøre en diskusjon ved siden av hvor folk gjerne kan uttrykke sine meninger om store prosjekter generelt, herunder krav til testing, vitsen med å bygge så store fly osv. For det er jo ikke til å stikke under en stol at det allerede eksisterer og helt sikkert vil bli flere prosjekter som passerer halvskala grensa...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • Hendelseløysa, kan ikke mannen få lov å bygge modellen sin uten at alle sikkerhets og paragrafryttere skal bombardere denne tråden med "know it all", Er overbevist om at byggherren har like stort fokus på både sikkerhet og de konsekvenser et havari vil kunne få som de fleste andre modellfly byggere.

      La ikke dette bli en huggestabbe slik at vi mister dokumentasjonen i form av bilder og tekst i dette fantastiske prosjektet, fra trådstarter, pga mye surt oppgulp.

      Stå på med bygget ditt, dette klarer du garanter

      Mvh
      Cory

      Comment


      • Hei Olav.

        Jeg misforstod deg litt. Har en 3 åring på fanget så jeg leser litt fort.

        Det jeg mente var at motor, elektronikk og motorfundament vil veie ca 23 kg totalt.
        Så om modellen da skulle veie undt 100 kg flyklar, vil kroppen veie nærmere 80 kg, bestående av basla og finer med betrekning rundt.Hjulkåper og cowling er umulig å si noe om vekta på, men det blir laget i karbon/kevlar for max styrke og lite vekt.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Pleease!

          Start heller en ny tråd for de som tviler på prosjektet, jeg vil følge med på denne tråden og gleder meg til byggebilder.
          Bare flygreier: )

          Comment


          • Originally posted by Eagle View Post
            .....................
            Jeg vil uansett tenke over om jeg skal fortsette tråden eller ikke. Og som jeg sa, ikke fordi den har kritiske tilhengere, men for å unngå drittslenging o.l i fremtiden.
            Hei!
            Skal ikke blande meg i diskusjonen om hvorvidt det er fornuftig/ufornuftig med et så stort modellfly. Uansett er det et utrolig spennende prosjekt! Derfor håper jeg virkelig du bestemmer deg for å fortsette tråden! Her kan det bli masse nyttig og lærerik info til oss alle! Byggemetoder, materialvalg osv!!
            Stå på og lykke til !!

            Mvh. Olav E.

            Comment


            • Enig med siste taler, og jeg sier det igjen: stå på med bygging av den flotte Ultimate'n!
              Det blir endel selvoppnevnte eksperter her med nokså udokumentert bakgrunn, både når det gjelder bygging og ikke minst flyging med store modeller. Knut Erik har adskillige års erfaring inne med store akrokjerrer, warbirds og turbinmodeller - endel mer enn de fleste synserne kanskje?
              Både luftfart generelt og modellflygning spesielt er utviklet gjennom årene ved flytting av grenser, oftest til tross for de negative tvilerne og paragrafrytterne. La oss ikke kvele slike initiativ i en spennende hobby. Vi snakker jo ikke her om uerfarne amatører, men om voksne, erfarne og ansvarsfulle folk!
              Richard B.
              Last edited by Outlaw; 27-11-08, 18:16.

              Comment


              • Bare et innspill til om vekt
                Jeg har en 3w Challenger dobbelt dekker med v.sp 1,38 og vekt på ca 5,5 kg uten bensin.
                Denne 3w challenger`n er omtrent akkurat halve størrelsen av den jeg har i 50%, den kommer til å veie ca 24 kg. Dobling av størrelse her, ga en ca 4,5 ganger så høy vekt.

                Stå på. Gleder oss til bilder!

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • Originally posted by Outlaw View Post
                  Enig med siste taler, og jeg sier det igjen: stå på med bygging av den flotte Ultimate'n!
                  Det blir endel selvoppnevnte eksperter her med nokså udokumentert bakgrunn, både når det gjelder bygging og ikke minst flyging med store modeller. Knut Erik har adskillige års erfaring inne med store akrokjerrer, warbirds og turbinmodeller - endel mer enn de fleste synserne kanskje?
                  Både luftfart generelt og modellflygning spesielt er utviklet gjennom årene ved flytting av grenser, oftest til tross for de negative tvilerne og paragrafrytterne. La oss ikke kvele slike initiativ i en spennende hobby. Vi snakker jo ikke her om uerfarne amatører, men om voksne, erfarne og ansvarsfulle folk!
                  Richard B.
                  Ugh! Kloke ord..
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • Go Eagle !

                    Kjør på, stoler 100% at dette blir ett godt utprøvd prosjekt også underveis.

                    Dessuten vet jeg at dette vil bli testet og testet inntil han er fornøyd med resultatet på ett sted der det er lite folk tilstede og ikke på ett større stevne som noen desverre gjør.

                    Kjør hårdt, vi venter i spenning!!!
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • Har fulgt med denne tråden fra starten, og skrevet innlegg. Etterhvert som jeg har tatt innover meg hva du faktisk bygger, har det også blitt klart for meg at dette ikke modellfly lenger!

                      I så måte er det pussig hvor mange modellflygere som mener dette er fullt forsvarlig og tydeligvis helt på sin plass å gjennomføre. Hvor grensen for hva som er modellfly går, juridisk sett (og "common sense"), vet jeg ikke. Men at dette er tvilsomt er vel rimelig klart.

                      NB, så lenge dette er et åpent forum ( ikke en lukket brukergruppe), er det pussig at noen tror en som er negativ til et slikt prosjekt ikke skal legge inn svar.

                      Ellers så er jo dette interessant lesning:

                      Sender deg til riktig side... - Lovdata

                      Ser ut som om prosjektet ditt faller inn under Paragraf 3, punkt c)

                      Du kan jo eventuellt søke dispansasjon etter paragraf 10...
                      Last edited by kimhey; 27-11-08, 21:47.

                      Comment


                      • Originally posted by Outlaw View Post
                        Enig med siste taler, og jeg sier det igjen: stå på med bygging av den flotte Ultimate'n!
                        Det blir endel selvoppnevnte eksperter her med nokså udokumentert bakgrunn, både når det gjelder bygging og ikke minst flyging med store modeller. Knut Erik har adskillige års erfaring inne med store akrokjerrer, warbirds og turbinmodeller - endel mer enn de fleste synserne kanskje?
                        Både luftfart generelt og modellflygning spesielt er utviklet gjennom årene ved flytting av grenser, oftest til tross for de negative tvilerne og paragrafrytterne. La oss ikke kvele slike initiativ i en spennende hobby. Vi snakker jo ikke her om uerfarne amatører, men om voksne, erfarne og ansvarsfulle folk!
                        Richard B.
                        Kunne ikke blitt sakt bedre!

                        Når det gjelder faremomenter med denne hobbyen......? Er det så stor forskjell på et jetfly som gjør 500kmt eller dette prosjektet..... eller en illsint Magnum i henda på en uerfaren pilot? Eller helikopter for den sakens skyld.... vi er omgitt av dette hele tia. Jeg er brennsikker på at Knut Erik tar de forholdsregler som er nødvendig for dette prosjektet.

                        Når vi snakker om vekt: Vekt og vingebelastning er to gode naboer... og jo lettere det blir jo bedre naboer blir dem

                        Stå på Knut Erik! Detta årner seg.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

                        Comment


                        • Originally posted by kimhey View Post
                          Har fulgt med denne tråden fra starten, og skrevet innlegg. Etterhvert som jeg har tatt innover meg hva du faktisk bygger, har det også blitt klart for meg at dette ikke modellfly lenger!

                          I så måte er det pussig hvor mange modellflygere som mener dette er fullt forsvarlig og tydeligvis helt på sin plass å gjennomføre. Hvor grensen for hva som er modellfly går, juridisk sett (og "common sense"), vet jeg ikke. Men at dette er tvilsomt er vel rimelig klart.

                          NB, så lenge dette er et åpent forum ( ikke en lukket brukergruppe), er det pussig at noen tror en som er negativ til et slikt prosjekt ikke skal legge inn svar.

                          Ellers så er jo dette interessant lesning:

                          Sender deg til riktig side... - Lovdata

                          Ser ut som om prosjektet ditt faller inn under Paragraf 3, punkt c)

                          Du kan jo eventuellt søke dispansasjon etter paragraf 10...
                          Se hva trådstarter sier i den første posten, han ønsket ikke noe debatt rundt dette, om det var lurt eller ikke.
                          Han ønsker å gjøre dette og vise oss bilder og fortelle om byggingen underveis.
                          Noe sikkert mange av oss ønsker.
                          Kan du ikke bare starte en egen tråd om dine meninger om store modeller?
                          Jeg vil gjerne følge med på hans prosjekt og sikkert mange med meg.
                          Mvh Tom R Hansen.
                          Bodø
                          betennelse i flynerven..

                          Comment


                          • Gleder meg til det begynner å komme bilder av byggingen. Ser også frem til å se bilder/video av det ferdige resultatet. Skulle ønske tiden, motet og kunnskapen hadde gitt meg mulighet til å gjøre noe lignende.

                            Comment


                            • Originally posted by tomr View Post
                              Se hva trådstarter sier i den første posten, han ønsket ikke noe debatt rundt dette, om det var lurt eller ikke.
                              Han ønsker å gjøre dette og vise oss bilder og fortelle om byggingen underveis.
                              Noe sikkert mange av oss ønsker.
                              Kan du ikke bare starte en egen tråd om dine meninger om store modeller?
                              Jeg vil gjerne følge med på hans prosjekt og sikkert mange med meg.
                              Mvh Tom R Hansen.
                              Bodø
                              Først, Jeg har holdt på med modellfly i 26 år snart. Jeg ser gjerne et prosjekt som dette i luften! MEN, om det viser seg at det er underlagt lovregulering, kan vi ikke bare godta at det flys fordi det er "Dritkult"/"Sinnsykt rått" o.l.

                              Vi er nødt til å forholde oss til loven/e enten vi liker det eller ikke. I ytterste konsekvens, kan vi ende opp med kontroll av også mindre "modell"fly, om vi bare bygger og flyr.

                              Jeg skjønner ikke helt hvorfor du foreslår at jeg skal starte en egen tråd om store modellfly, da jeg gjerne ser de store. Det jeg ønsker å få frem, er råd/funderinger rundt prosjektet!

                              Kanskje sparer vi "prosjektledern" for unødige utgifter også, ved å komme med tips/tanker underveis.

                              Ellers følger jeg med på prosjektet, og håper på bilder..

                              Comment


                              • Originally posted by kimhey View Post
                                Jeg skjønner ikke helt hvorfor du foreslår at jeg skal starte en egen tråd om store modellfly, da jeg gjerne ser de store. Det jeg ønsker å få frem, er råd/funderinger rundt prosjektet!



                                Jeg tror du misforsto tomr litt her mr. kimhey... Tror han mente at du kunne starte en egen tråd som omhandlet dine meninger om store modeller i stedet for å "ødelegge" denne.

                                Stå på Eagle! Spennende prosjekt!
                                Last edited by Flygal; 27-11-08, 22:39.
                                Futaba 6EXA
                                Futaba 10C 2,4Ghz
                                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                                Katana, CRRC PRO 50ccm

                                Comment

                                Working...
                                X