Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [QUOTE=Flygal;197378][QUOTE=kimhey;197375]Jeg skjønner ikke helt hvorfor du foreslår at jeg skal starte en egen tråd om store modellfly, da jeg gjerne ser de store. Det jeg ønsker å få frem, er råd/funderinger rundt prosjektet!


    Jeg tror du misforsto tomr litt her mr. kimhey... Tror han mente at du kunne starte en egen tråd som omhandlet dine meninger om store modeller i stedet for å "ødelegge" denne.

    Stå på Eagle! Spennende prosjekt!

    Kanskje, det vet vel Tom best selv.

    Comment


    • Stå på Knut Erik!

      Originally posted by Eagle View Post
      Det blir jo bygget en 80% Extra i USA som skal veie under 50 kg. Jeg ser at han har mange tvilere han også. Men han klarer det nok.
      Men så er jo sensei kjent for å bygge og gjøre modeller så lette som overhodet mulig. River av betrekning og tar dremel'en i bruk Men han vet absolutt hva han holder på med. Husker visst ikke helt hva han hadde jobbet som, men det var noe hvor han hadde lært MYE om de forskjellige materialene og egenskapene til de.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • Jeg forstår egentlig ikke hvorfor mange er så opptatt av størrelsen.
        Det finnes iallfall 1 modell i Norge som er større enn det denne blir, og det er Tiger Moth'n til Svein Rudshagen. I % er den mindre, men den er fysisk større.
        Og sist jeg snakka med ham, så var det ingen som hadde kommet viftende med paragrafer og lover. Den er forsikra som stormodell over 20 kg, og that's it. Jeg har selv maila NLF og med sp mål ang stormodell, da jeg har planer om en 50% som kommer til å havne på 30 kg. Svaret jeg fikk var at sånn generelt sett, er grensa for hva man kaller "modellfly" på 150 kg, og så lenge jeg ikke oversteg den, så var det ingen problem.

        Jeg har ikke lest lov verket ennå, det tar jeg ved en annen anledning. I mellomtiden bygger jeg modellen min og koser meg med den. Og for de som er bekymret for at noen skulle komme til skade under en evnt test flight, så kan jeg garantere: Ingen får vite når eller hvor denne kommer til å ta sted, og det kommer heller ikke til å være noen som kommer til å finne ut at det har skjedd. Dette ene og alene for å unngå tilskuere. Ikke fordi det skal skjules fordi noen mener det ulovlig. Når modellen har blitt testet tilstrekkelig, så dukker det nok opp noe på forumet etterhvert. Og modellen dukker nok opp på flyplasser som ønsker den dit. Men det blir ikke tatt noen test flight under et arrangement eller på en "vanlig" dag på stripa. Dette KUN av sikkerhetsmessige grunner.

        Men om den kommer i lufta, er jo en helt annen sak, og bare fremtiden vil vise det. Og for de som er interessert i å se om den kommer i lufta, så har de tråden her. De som ikke er interessert i det, kan jo lese om noe annet her på forumet. Enig?
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Originally posted by Eagle View Post
          Svaret jeg fikk var at sånn generelt sett, er grensa for hva man kaller "modellfly" på 150 kg, og så lenge jeg ikke oversteg den, så var det ingen problem.
          Hehe men da begynner det og bli vansklig og komme til stripa med fly du. Er ikke enmannsjobb snart da.
          Ikke hør på andre. Bygg og ha det gøy, og har du fått dette svaret så er det ingen problem.
          Takk for deeeeeee

          Mvh Pål Jonny

          Comment


          • enig
            stå på!

            Comment


            • Originally posted by kimhey View Post
              Har fulgt med denne tråden fra starten, og skrevet innlegg. Etterhvert som jeg har tatt innover meg hva du faktisk bygger, har det også blitt klart for meg at dette ikke modellfly lenger!

              I så måte er det pussig hvor mange modellflygere som mener dette er fullt forsvarlig og tydeligvis helt på sin plass å gjennomføre. Hvor grensen for hva som er modellfly går, juridisk sett (og "common sense"), vet jeg ikke. Men at dette er tvilsomt er vel rimelig klart.

              NB, så lenge dette er et åpent forum ( ikke en lukket brukergruppe), er det pussig at noen tror en som er negativ til et slikt prosjekt ikke skal legge inn svar.

              Ellers så er jo dette interessant lesning:

              Sender deg til riktig side... - Lovdata

              Ser ut som om prosjektet ditt faller inn under Paragraf 3, punkt c)

              Du kan jo eventuellt søke dispansasjon etter paragraf 10...
              Punkt 1: Jeg kommer ikke til å kommentere denne trådens generelle innhold med mindre trådstarter ber om det, og det vil jeg foretrekke å ta med Knut Erik direkte. Altså ingen "synsing" om dette prosjektet fra NLF/Modell sin side i denne tråden.

              Men la meg korrigere direkte feil, uten at jeg skal bidra til å endre fokus på tråden.
              [kimhey], dette er feil lovanvendelse. Forskriften du henviser til gjelder mikrofly og lignende, beregnet på å bære ett (eller flere) mennesker.

              Den riktige forskriften er: Sender deg til riktig side... - Lovdata med henvisning til "annex 2".

              For "annex 2 se: EUR-Lex - 32002R1592 - EN

              Følgende utdrag er interessante:

              "Aircraft to which Article 4(1) does not apply are aircraft for which a type-certificate or a certificate of airworthiness has not been issued on the basis of this Regulation and its implementing rules, and which fall in one of the following categories:
              (g) unmanned aircraft with an operating mass of less than 150 kg;"

              Lovverk er vanskelig, fordi det virker som den ene forskriften slår den andre i hjel.
              Punkt (g) er IKKE noen definisjon på modellfly, men det setter grensen for hva som kan flys "unmanned" uten spesielle godkjenninger slik som forskriftens paragraf 4.1 ellers setter krav om.
              Last edited by tema95; 28-11-08, 06:33. Reason: skirveleifer
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • Redigert: Innlegg ikke lenger nyttig
                Last edited by Illusion; 28-11-08, 07:19.

                Comment


                • Originally posted by Illusion View Post
                  Å vite om et prosjekt for så (eventuelt) å dolke det i ryggen når det er lagt ned hundrevis av timer i det er feigt (Jeg sier ikke at det er det du mener, men slik kan det tolkes )
                  Hvordan det i det hele tatt kan være mulig å tillegge NLF/Modellfly en slik intensjon ut fra Terjes informative innlegg er meg en gåte. Å i det hele tatt antyde at NLF/Modellfly har vikarierende motiver synes jeg er hårreisende når en vet hvor mye jobb NLF/Modellfly legger ned for å legge forholdene tilrette for aktiviteten vår.

                  Det er definitivt ikke NLF/Modellfly sitt ansvar å følge opp slike saker på eget initiativ - dette må hver enkelt selv sørge for å ta ansvar for, på samme måte som en full-size-bygger må forholde seg til sitt regelverk.

                  Så må jeg få si - ikke som en respons til ditt innlegg - men til de som kritiserer de av oss som ikke udelt er positive til dette prosjektet: Jeg kan ikke se at det har kommet noen "sure oppgulp" som det påstås av enkelte. Det som har kommet av kritikk har i det store og hele vært av konstruktiv art. At enkelte av oss er bekymret har så langt som jeg har klart å tolke innleggene sin bakgrunn i en frykt for at en dårlig konstruert modell skal kunne havarere på en slik måte at det gir modellfly-sporten generelt et dårlig rykte. Jeg kan ikke se at noen har betvilet pilot-egenskapene i denne sammenhengen. Som det ble sagt her så vil ikke en dobling av størrelsen medføre en dobling av styrke-kravene, men snarere en fire-dobling. De aller fleste av oss skeptikere har likefult vist positiv interesse for prosjektet som sådan, med håp om at hensynet til sikkerheten blir prioritert øverst.

                  Innlegget nå sist fra trådstarter var en grei tilbakemelding synes jeg. Testing vil skje i kontrollerte former, og forhåpentligvis vil evt. feil avdekkes da. Det som ikke er greit er manges holdninger til at en ikke skal ta hensyn til regelverk og tenke sikkerhet i denne sammengen (gjelder ikke trådstarter). Enkle tester som foreslått med bruk av sandsekker kan lett gjennomføres hjemme og vil avdekke svakheter før det får fatale konsekvenser. Slike tester ble f.eks. brukt av Burt Rutan da han utviklet sine experimental-fly (Long-EZ, VariEze osv).

                  Igjen - stå på med prosjektet, og dokumenter hva du legger inn av styrkeberegninger og tester. På denne måten kan mange lære av prosjektet, og det kan lett bli en mal for hvordan en bør bygge store modellfly.
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment


                  • Originally posted by ErlendM View Post
                    Hvordan det i det hele tatt kan være mulig å tillegge NLF/Modellfly en slik intensjon ut fra Terjes informative innlegg er meg en gåte. Å i det hele tatt antyde at NLF/Modellfly har vikarierende motiver synes jeg er hårreisende når en vet hvor mye jobb NLF/Modellfly legger ned for å legge forholdene tilrette for aktiviteten vår.
                    Hva du mener har like stor integritet som det jeg mener. Jeg fant posten litt merkelig og står for mitt utsagn. Men så lenge NLF/Modellfly ikke har anledning til å følge tråden så ser du at jeg har slettet posten før du svarte på den.

                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Det er definitivt ikke NLF/Modellfly sitt ansvar å følge opp slike saker på eget initiativ - dette må hver enkelt selv sørge for å ta ansvar for, på samme måte som en full-size-bygger må forholde seg til sitt regelverk.
                    Hørt om å være proaktiv ?

                    Case closed fra min side

                    Comment


                    • Først: Dette må ikke oppfattes som kritikk.
                      Jeg lurer veldig på hvordan et fly som er 92% av fullsize mht størrelse kun skal veie 10-15% av fullsize mht vekt? Jeg forstår at feks motor veier betydelig mindre men styrkemessig blir vel modellen i samme gate? G-krefter etc blir vel de samme om ikke mer?
                      Beklager min uvitenhet....om noen vil ta seg bryderiet med å forklare meg, hadde jeg satt pris på det

                      Mvh
                      Morten
                      Mvh
                      Morten Aase

                      Comment


                      • Jeg ser nesten på den tråden her som ødelagt allerede..
                        Et godt forslag om å poste diskusjon rundt slike fly/dette flyet i en egen tråd hadde vært det beste både for oss som vil ha den til det den var ment som, og ovenfor han som startet den, særlig etter at han ettertrykkelig gjentar hva tråden er ment som.
                        Synes nesten det er litt arrogant å ture over hans intensjon.
                        Arrogant, fordi det allikevel diskuteres side opp og side ned uten å ta hensyn til trådstarters ønske, selv etter at det er gjentatt.

                        Er det virkelig det samme for mange her om han fortsetter å poste fremdrift på flyet?
                        Ser nesten ut som om det er viktigere å ha en mening på om det skal være lov, enn å se hva han gjør.
                        GJØR DET EN ANNEN PLASS, I EN EGEN TRÅD!! Makan....
                        Last edited by Soarer; 29-11-08, 08:18.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Jeg syns eagle skal fortsette og poste her jeg. Jæ.... spennende for de aller aller fleste av oss andre. Som esmel nevnte kan vel forståsegpåere starte en egen tråd?
                          STÅ PÅ EAGLE.

                          Comment


                          • Når det begynner å komme bilder og slikt får vi kanskje finne en løsning som holder tråden mest mulig ren for kommentarer, enten de er positive eller med mer negativt preg.
                            Er redd denne tråden blir veeeeeeeeldig lang og uoversiktlig om vi ikke gjør det.
                            Men det får vi komme tilbake til og det får først og fremst være opp til Eagle.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • Ja, blir interessant med bilder/fremdrift

                              Selv er jeg også spendt på dette prosjektet, og ønsker Knut Erik masse lykke til (som jeg også tidligere har gjort)..

                              Selv synes jeg det ville være utrolig synd om et slikt prosjekt blir stoppet "på oppløpsiden". Spesielt om det er enkle grep tidlig i prosessen som kunne/kan gi suksess.

                              SOARER: Har lest postene her en gang til, uten å finne noe arrogant..(....). Da er det bare meg selv igjen, og om Knut Erik oppfatter meg som arrogant, ber jeg selvfølgelig om unnskyldning for det! (at jeg har vært det ....ikke at han oppfatter meg som det..Ref: Gerd Liv Valla)

                              Jeg har kommentert i denne tråden i beste mening, synd at noe blir oppfattet anderledes.
                              Last edited by kimhey; 28-11-08, 11:21. Reason: lagt til litt

                              Comment


                              • hmmm

                                skjønt jeg tråkke rett i jordvepse bolet her!!

                                jeg håper selfølgelig han skal lykkes med prosjektet sitt , dette har ingen ting med det og gjøre jeg vil bare at alle og merk...alle skal utøve sin sport på en forsvarlig måte med forsvarlig modeller..det var alt ..og 10 g....med real herjing oveskrider en glatt det.
                                og får du dette ned mot den vekta du antyder har du utført en bragd.

                                Nei hadde denne vært i "normal" str og noen hadde satt spørsmålstegn med noe ved konstruksjonen hadde ikke tråden tatt av slik..

                                men om noen gidder og starte en egen tråd gjenre for meg.

                                men lykke til håper du kommer i mål .
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

                                Comment

                                Working...
                                X